Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > NOP ter discussie
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



H H L Harmsen
Website Member
Posts :24

Website Member
2009-01-14 - 16:31:32 send message to H H L Harmsen

mismanagement is natuurlijk de oorzaak van het gehele probleem. hoe moeilijk en kostbaar is het om een aantal duizend papegaaien juist te voeren en onder te brengen. als je de voileres ziet met een mix van papegaaien uit alle continenten hoe voer je deze dan? zodat ze alle hun juiste voeding krijgen? de medewerkers hebben geen idee hoe complex het is om deze dieren juist te voeren en te controleren op evt ziekteverschijnselen. de eigenaar kan niet exact zeggen hoeveel vogels er aanwezig zijn. dit lijkt me toch niet zo;n probleem als je je registratie en administratie op orde hebt. als je de verslagen leest van loro parque en walsrode(geen kleine jongens) die weten tot op de vogel nauwkeurig wat er is incl geslacht leeftijd en gezondheidstoestand. dit kan in veldhoven natuurlijk ook. de exploitatie kosten zullen echter het 5 voudige worden!nu hoorde ik in het programma dat n.o.p ook nog wil verdubbelen in ruimte. dat word een groot drama. er komen ook meer primaten bij! en roofdieren nou sukses ermee. dit moet toch niet kunnen. het is geen opvangcentrum meer maar een vogel/dierenpark en dit hoort beheerd te worden door mensen met verstand van zaken en verzorgers die wten waar ze mee bezig zijn


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-01-14 - 16:53:10 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Op langere termijn is de gewone echte liefhebber de dupe van deze praktijken.



Ik heb er ook een héééél slecht gevoel oversad :((zeker gezien de kamervragen,en de reacties van dierenbewegingen/partijen)

Groeten Rene



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-01-14 - 17:05:57 send message to ParkietenPeter

Wel alles even bij elkaar houden. Is wel zo overzichtelijk.

ParkietenPeter
Moderator VA


quote
snoopie
Website Member
Posts :7

2009-01-12 - 14:05:15 -

--------------------------------------------------------------------------------
aanstaande maandag om 20.30 uur op Nederland 1
op radar.
een uitzending over nop , hierin wordt belicht of t allemaal wel zo leuk is als men zegt.
ook hooijmeier wordt geintervieuwd.




mila86
Website Member
Posts :52

2009-01-12 - 15:14:49 -

--------------------------------------------------------------------------------
dit was al bekend bij kweek en verzorging.
ben wel benieuwd wat er allemaal aan de hand is..

groetjes


frank_ursela
Website Member
Posts :37

2009-01-12 - 17:54:10 -

--------------------------------------------------------------------------------
Artikel TELEGRAAF :

TROS Radar toont vanavond het ware gezicht van het opvangcentrum voor papegaaien in Velthoven.
De vogels worden slecht verzorgd en de sterfte is hoog.
RADAR zoekt uit hoe het zover heeft kunnen komen en vraagt opheldering.


mootje
Website Member
Posts :254

2009-01-14 - 11:46:09 -

--------------------------------------------------------------------------------
Alleen die Hooijmeier, die hadden ze er uit moeten laten, maar dat is mijn mening (vind het zo'n verschrikkelijke **k*l).


Kenzo
Website Member
Posts :1

2009-01-14 - 16:19:25 -

--------------------------------------------------------------------------------
Enkel de slechte kanten zijn getoont geweest, te eenzijdig om een oordeel te kunnen vellen.
Een hoog sterftecijfer, het is een opvang, mensen steken daar hun vogels binnen die ze beu zijn en verwaarllosd zijn en vaak zeer ziek zijn. Sterftecijfer kan dus hoog liggen omadt er veel zieke vogels worden binnengebracht, en als je zoveel vogels moet gaan verzorgen met medicijnen, vitaminen, etc. kost het pakken vol geld...



kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-01-14 - 17:46:26 send message to kvhooff

Ik ben wel eens bij een vrouwelijke vogeldierenarts van het park geweest om vogels te laten sexen. Ze kwam bij mij wel positief over. Wat ik er nu van moet denken weet ik niet.

Kees


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2009-01-14 - 18:08:27 send message to Raimond Wolfert

Ik heb het vandaag nog eens terug gekeken, maar het komt vooral heel erg amateuristisch over. Niet als een proffesionele opvang, waar men weet wat men doet.
Het lijkt mij niet zo heel moeilijk om dat probleem op te lossen, er zijn hier kennelijk heel veel mensen die wel weten hoe het moet.

Verbeter de opvang, solliciteer bij het NOP.
happy :)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-01-14 - 18:09:47 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

@Kees,

Zeer aardige ,kundige vogelarts alleen vindt ik het al jaren jammer dat haar praktijk op die locatie zit.

alleen al om de reden dat de quarantaine van het park inpandig in haar praktijk zit.

Groeten Rene

P.S @Raimond;lijkt mij een schitterend baantjehappy :),alléén de kans op de insleep van ziektes in je eigen bestand lijkt mij vrij groot,dus moeilijk te combineren met de hobbysad :(


jboe
Website Member
Posts :89

Website Member
2009-01-14 - 18:15:33 send message to jboe

kees,

die dierenarts heet van der Horst, uiterst bekwaam!

zij heeft me ook verteld dat dieren die in het opvangcentum vaak te veel "levensschade" hebben om een lange gezonde toekomst te kunnen hebben.
Ik heb zelf een aantal papegaaien overgenomen van mensen die er zich geen raad mee wisten.
Ook daar zijn er een aantal van gestorven. Sectie wees uit dat er lidtekens door schimmel ed op diverse organen zaten, Die waren al jaren oud! Een zielige vogel is niet voor niets zielig of een afdankertje....
Oorzaak was meestal een langdurig te kort aan vitamines en eenzijdig (verkeerd) voedsel.

Dus naar mijn mening is de oorzaak van de grote sterfte grotendeels aan de "oude" eigenaar te wijten, die na een impulsaankoop en onwetendheid uiteindelijk er voor zorgt dat de vogel in de opvang beland.

Valt me wel op dat eerdere Radar of kassa uitzendingen ineens buiten beeld zijn (dennis en 4animals), het lijkt wel of er ineens een hetse opgang is gekomen tegen handelaars en dergelijk... Wie volgt er nu? Reallife soap: Op pad met de AID bij particulieren?

we zullen zien



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-01-14 - 18:17:28 send message to ParkietenPeter

quote
Enkel de slechte kanten zijn getoont geweest, te eenzijdig om een oordeel te kunnen vellen.
Een hoog sterftecijfer, het is een opvang, mensen steken daar hun vogels binnen die ze beu zijn en verwaarllosd zijn en vaak zeer ziek zijn. Sterftecijfer kan dus hoog liggen omadt er veel zieke vogels worden binnengebracht, en als je zoveel vogels moet gaan verzorgen met medicijnen, vitaminen, etc. kost het pakken vol geld...


Ben ik het niet helemaal met je eens.

Dat in zo'n programma de slechte kant gebruikt wordt, oké, maar daarom heet dat "media".
Er zal ook inderdaad best wel iets goeds tot stand komen daar.

Je verdere redenatie doet eigenlijk hetzelfde als Radar. Jij gaat er van uit dat mensen er alleen maar zieke vogels brengen. (Ze zijn nog lang niet allemaal ziek)
Als dat al zo is, màg je die gewoonweg niet bij gezonde vogels zetten! Dat is bewust besmetten en heel laakbaar!

Dat dit hun beleid is moeten ze zelf weten en daar hebben ze ook bewust voor gekozen. (dat is in een eerdere discussie al beantwoord: http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=3111&recordnum=0 )

Als je dieren wilt opvangen en de ruimte of geld er niet voor hebt moet je NEE verkopen!
Anders ben je in mijn ogen niets meer dan het kattenvrouwtje in de caravan aan het rand van het bos.

Dat ze dit over zich afgeroepen hebben zijn ze naar mijn bescheiden mening zelf schuld.

sad :( Peter.


jboe
Website Member
Posts :89

Website Member
2009-01-14 - 18:18:53 send message to jboe

Oja nog iets:

Het viel me ook op dat de dierenarts die aan het woord was Hooijmeier? , zelf paegaaien in een klimboom had zitten.
Ik weet niet of dit in zijn eigen praktijk was, maar als deze gezond zijn zou ik er voorzichtiger mee omgaan, je gaat toch niet het risico aan dat je papegaaien door een bezoekende zieke vogel besmet word?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-01-14 - 18:50:18 send message to molineti




Ik snap echt niet waarom er zovaak H de vogelarts bij gehaald wordt,zo belangrijk is die man toch ook niet in de papagaaienwereld.

zijn bijdrage in het programma was ook minimaal.

misschien kwam de dolksteek in de rug wel van een heel andere kant,zo lief /aardig is het papagaaienwereldje nou ook weer niet.

Dit verklaard misschien ook wel de weinige reacties op diverse sites van kwekers die al wat jaren langer meedraaien in dat wereldjewink ;)


quote
en als er vogels met de bekende ziektes het park in gaan wil zeggen dat ze niet testen .wat een duur kostenplaatje is maar dit kunnen ze oplossen door bij binnenkomst de oude eigenaar voor die kosten op te laten draaien


Kijk dat is nou al een prima idee om en het sterfte cijfer en de kosten omlaag te krijgen,dus 2 vliegen in 1 klaphappy :)

Dan nog in plaats van de grootste kooi van europa,een hoop kleinere kooien met een geisoleerd binnenverblijf.

en als je dan ook nog niet teveel vogels-of van teveel verschillende soorten bij elkaar plaatst en de verkoop van die nootjes stopt!!

Zal het sterfte percentage aanzienlijk dalen,lijkt mij.

Daarom ook mijn eerder gestelde vraag,

Ik ben benieuwd of het sterftepercentage bij de duurdere,zeldzamere soorten die vaak wel paarsgewijs gehuisvest zijn in veelal geschikte kooien in verhouding is met de gewonere massaal gebrachtte vogels.

Waarschijnlijk zal ik daar geen antwoord op krijgensad :(

Groeten Rene


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-01-14 - 18:58:13 send message to mijnkaketoes.nl

Quote: Dit verklaard misschien ook wel de weinige reacties op diverse sites van kwekers die al wat jaren langer meedraaien in dat wereldje Rene

Rene

Je suggereerd hier nogal wat mee. Kun je dat wat nader uitleggen. Op welke sites, kwekers, wereldje doel je. Mij is dat niet helemaal duidelijk?

Met vrgr

Henk


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-01-14 - 19:10:38 send message to Tens

Het zou al een stuk helpen als de wettelijk verplichte bijsluiter voor huisdieren er ook echt komt, ook voor particuliere verkopers.
Daarnaast is een versnelling van de verplichte registratie en belasting van bepaalde huisdier houders ter bate van de uitgebreide controle en response bevoegdheid voor politie beambten wat mij betreft ook nodig.
Tot 2012 gaat het alleen om het versneld uitbreiden van het aantal visvergunning controlleurs, (dat doet de politie namelijk officieel nog niet maar staatsbosbeheer en rijkswaterstaat), en het voorkomen van direnmishandeling.
De politie houdt zich niet actief bezig met dierhouder controlles omdat dit wordt uitbesteed, eerst komt de controlleur en die belt vervolgens de politie als het nodig blijkt, maar een meldpunt voor-, en controles door politie zitten er al wel een tijdje aan te komen.
Het is vooral echter het financiele plaatje dat op dit moment speelt.
Vandaar de uitgebreide belasting op huisdieren die in de planning staat, maar wegens de timing niet kan worden ingevoerd.

Het klinkt misschien cru maar ik zou graag hebben dat men meer dieren euthenaseerd en dat de prijs van het laten inslapen omlaag gaat (dat kan echter niet omdat de voorafgaande narcose zeer kostbaar is). Ook de bereidheid van mensen om nieuwe kweek die niet geschikt is dood te maken zou mijns inziens moeten vergroten. Ook dat is proffessioneel, helemaal als men zegt dat vogels niet in de huiskamer horen (wat ik overigens totaal niet snap want ik zie regelmatig voijeres buiten bij zogenaamde liefhebbers waarin dieren zitten die niet juist gehouden worden, maar ik ben geen professionele vogelhouder en weet nog weinig van het fysieke en psychologische gestel van vogels).

Ik zie veel opvanghuizen sluiten omdat bijvoorbeeld de eigenaar chronisch ziek wordt of kinderen krijgt en niet alle dieren meer kan onderhouden. Er wordt voornamelijk veel gewerkt met stagairs, gehandicapte dagbesteders, mensen van HALT, (maar die worden meestal elders geplaatst hoor, ivm het type begeleiding), en ander tijdelijk personeel waarvan het gros van een wachtlijst van enthusiaste dierverzorgers af komen. Die adressen nemen echter wel steeds meer dieren aan wanneer het goed gaat, maar houden geen rekening met tegenvallers.
Gelukkig hebben de fokkers waar ik mee werkte onerling goede afspraken om dit op te vangen, van vervoer tot financieen en tijdelijke logeer-, of verzorging aan toe. En dat gaat niet werken zonder verkoop voor huisdierhouders.

NEE verkopen helpt echter ook niet, daarvoor zijn er gewoon over het algemeen te weinig opvang adressen beschikbaar, helemaal als je het regionaal bekijkt. Je moet niet willen dat nog meer mensen hun dieren om die reden maar los gaan laten.

Overigens hoeft een ziek dier niet te betekenen dat het in quarentaine moet.
Dat hangt natuurlijk af van wat het dier mankeert en of het er baad bij heeft om bij soortgenoten te zitten. Veel dieren gaan niet dood door hun slechte gestel maar omdat ze vereenzamen. Ook dieren die vaak met elkaar vechten kunnen soms beter niet worden gescheiden. Dat zal iedere ervaren dierhouder wel moeten begrijpen.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2009-01-14 - 19:11:23 send message to swanny

Ik heb begrepen dat er een onderzoek komt. Laten we dat allemaal eerst eens rustig afwachten. Ik weet zeker dat we veel mensen (vrijwilliger in het NOP) op hun hart trappen met commentaar.
Het is toch zeker de vrijwilliger die zijn hart op de juiste plaats heeft zitten als het om gaaien gaat. Alleen al door hun interesse vind ik het niet passend om hun ondeskundig te noemen. Wie weet wel alles van gaaien? Ik niet en ik kweek pas 15 jaar gaaien en leer nog steeds bij. Ik wil alleen aangeven dat dat een continue proces is en dat jonge vrijwilligers snel leren, zeker als ze wat begeleid en geholpen worden, alleen al vanwege het feit dat hun interesse daar ligt.
Ik vind het knap dat deze mensen in hun vrije tijd de afdankertjes van andere willen verzorgen en er hun best voor doen.

Wat hebben de gaaien trouwens als alternatief als het NOP er niet zou zijn?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-01-14 - 19:28:34 send message to denegon

he dat vind ik nou weer jammer dat jij persies weer dat verteld wat ik denk swanny.

wil er alleen nog aan toevoegen dat mensen die met gaaien beginnen eerst goed na moeten denken en niet in een impuls iets moeten beslissen dan zou dit park niet hoeven bestaan.
groetjes egon


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-01-14 - 19:47:24 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Je suggereerd hier nogal wat mee. Kun je dat wat nader uitleggen. Op welke sites, kwekers, wereldje doel je. Mij is dat niet helemaal duidelijk


@ Henk,Jij praat over ,,Gaaien,,dan mag ik aannemen dat Je forums over huiskamervogels bezoekt,dan ben Je waarschijnlijk ook op de hoogte van de misstanden waarover kopers van huiskamervogels vaak praten.

M.A.W de handel is niet altijd even netjes,en de klachtenafhandeling ook niet.

Ik verkeer helemaal niet in dat wereldje,ik kweek niet voor de huiskamer,doe niet aan handopfok en verkoop niet aan dat soort handelaren.

Dus waarom risico lopen door de verkeerde mensen tegen de schenen te schoppen,hetzelfde denken volgens mij de mensen die er wel belang bij hebben.wink ;)

Groeten Rene

P.S ik suggereer ook opbouwende zaken om de sterfte te beperkenhappy :)wink ;)




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede