Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > NOP ter discussie
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
<<< vorige


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-03-16 - 14:21:28 send message to Ton Koek

De tweede kamer heeft geeist dat er tevens een onafhankelijk onderzoek komt. Ook zij geloven niet in de betrouwbaarheid van de "onafhankelijke" bevriende persoon die nu een onderzoekje doet.

Ook bij de AID zillen wel wat koppen gaan rollen, maar och, dat zijn altijd de lagere rangen.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-03-16 - 20:39:12 send message to Tens

Bron?

================

De Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA 's-GRAVENHAGE


14 januari 2009
2009Z00411/
2080909640 DL. 2009/191
5 maart 2009

Kamervragen over gesuggereerde tekort-komingen in de verzorging van vogels en hoge sterftepercentages in het Nederlands Opvang¬centrum voor Papegaaien (N.O.P.) te Veldhoven 3786225


Geachte Voorzitter,

Hierbij stuur ik u de antwoorden op vragen van het lid Ormel (CDA) over gesuggereerde tekort¬komingen in de verzorging van vogels en hoge sterftepercentages in het Nederlands Opvang¬centrum voor Papegaaien (N.O.P.) te Veldhoven.

1
Wat is uw reactie op gesuggereerde tekortkomingen in de verzorging van vogels en hoge sterftepercentages in het Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien (N.O.P.) te Veldhoven? 1)

Het beeld dat over het welzijn van de vogels geschetst wordt in de uitzending van TROS RADAR komt niet overeen met mijn bevindingen.
Het N.O.P. heeft een vergunning op basis van het Dierentuinenbesluit. Op basis van het Dierentuinenbesluit dient te worden voldaan aan bepalingen ten aanzien van onder andere de verzorging en huisvesting van dieren op grond waarvan het welzijn wordt geborgd. De visitatiecommissie, die adviseert over de vergunningverlening, heeft het N.O.P. driemaal bezocht sinds de vergunningverlening in 2003. Begin 2008 is het bedrijf nog gecontroleerd door de AID op de artikelen 36 en 37 van de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren (GWWD). Er werden toen geen zaken aangetroffen die nader onderzoek naar dergelijke overtredingen vereisten. Die bevindingen komen overeen met de indrukken van functionarissen van de VWA en Dienst Regelingen (DR), die regelmatig in het opvangcentrum aanwezig zijn.

2
Op welke wijze controleert u de gang van zaken in opvangcentra waar van overheidswege in beslaggenomen dieren worden ondergebracht? Is daarbij nooit eerder iets opgevallen bij het N.O.P.?

In de contracten die Dienst Regelingen met opslaghouders is aangegaan voor de opslag van dieren zijn duidelijke bepalingen opgenomen ter waarborging van het welzijn van in beslaggenomen dieren.
Hierbij kunt u denken aan een controle door een dierenarts bij binnenkomst van alle dieren die in beslaggenomen worden op grond van de GWWD.
De opvangcentra worden gecontroleerd door AID en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) op onder andere welzijnsaspecten.

In december 2000 heeft Laser (nu Dienst Regelingen van mijn ministerie) met het N.O.P. een overeenkomst gesloten voor de opvang van in beslaggenomen dieren. Er zijn geen aanwijzingen om te twijfelen aan de kwaliteit van opvang van in beslaggenomen dieren.
Bij bezoeken aan het N.O.P. zijn geen gezondheids- en welzijnsproblemen waargenomen. Wel is begin 2008 geconstateerd dat de dierregistratie verbeterd moest worden. Daarom is Dienst Regelingen in de loop van 2008 in het kader van bestuurlijke handhaving samen met het N.O.P. een traject gestart om de registratie op orde te krijgen.

Ook de VWA controleert het quarantainestation (in dit geval het N.O.P.) jaarlijks door middel van een audit. Hierbij wordt gekeken naar de gang van zaken in verband met de erkenning als quarantainestation volgens Verordening (EG) nr. 318/2007: dit betreft de opvang, toezicht op de uitval van dieren in de quarantaine en onderzoek van alle administratieve en verdere verplichtingen van het N.O.P. als quarantainestation.
De vogels die in quarantaine worden geplaatst, zijn vogels die geïmporteerd worden vanuit bepaalde derde landen of de vogels die in beslag worden genomen aan de buitengrenzen van de EU.
Verder wordt van alle vogels die in quarantaine worden geplaatst, de gezondheids-toestand beoordeeld. Hierbij vindt tevens een beoordeling plaats op het toepassen van de wettelijke regels betreffende de quarantaine. Een dierenarts van de VWA onderzoekt de vogels klinisch op ziekten zoals papegaaienziekte, op uitval van de dieren en neemt monsters voor het onderzoek op vogelgriep en Newcastle disease.

3
Vindt u dat een opvangcentrum voor in beslaggenomen dieren tegelijkertijd ook fokcentrum kan zijn?

De activiteiten in het kader van in beslaggenomen dieren en de quarantaine staan los van de activiteiten die het N.O.P. verder onderneemt. Volgens de quarantaineverordening moet er een door de bevoegde autoriteit vast te stellen minimale afstand zijn tussen de quarantainevoorziening en andere vogelbedrijven, of, in dit geval, andere activiteiten van hetzelfde bedrijf. Het N.O.P. voldoet hier aan.
Het Dierentuinenbesluit staat fokken toe.

4
Importeert en handelt het N.O.P. conform Richtlijn 92/65/EG, en heeft dit opvangcentrum een vergunning conform deze Richtlijn?

Richtlijn 92/65/EEG (de zogenoemde ‘bezemrichtlijn’) bevat veterinairrechtelijke voor-schriften voor het handelsverkeer en invoer in de EU van onder meer exotische vogels als papegaaien. Zo zijn er regels gesteld over de herkomst van de dieren, quarantaine, identificatie en handelsdocumenten. Deze richtlijn kent geen vergunningenstelsel.

Wel kunnen dierentuinen e.d. zich laten registreren als erkende instelling in het kader van deze richtlijn. Voor dergelijke geregistreerde instellingen gelden extra strenge eisen ten aanzien van hygiëne, registratie en preventie. Het uitwisselen van dieren tussen erkende instellingen is daarentegen eenvoudiger dan tussen bedrijven of instellingen die deze erkenning niet hebben. Het N.O.P. beschikt niet over deze erkenning.
Het N.O.P. heeft wel, zoals in antwoord op vraag 2 al werd genoemd, een erkenning als quarantainestation voor vogels volgens Verordening (EG) nr. 318/2007. Dit betekent dat het N.O.P. vogels in quarantaine kan houden die geïmporteerd zijn vanuit bepaalde derde landen. De VWA houdt toezicht op deze erkenning. Het N.O.P. opereert en importeert conform richtlijn 92/65 en conform Verordening (EG) nr. 318/2007. Overigens is import van wilde (niet gekweekte) vogels uit derde landen verboden en is de invoer van gezelschaps¬vogels vanwege de AI-situatie slechts voorwaardelijk toegestaan.

5
Voldoet het quarantaineverblijf van het N.O.P. aan de voorwaarden die gelden om in beslaggenomen vogels op te vangen en in quarantaine te houden?

Ja.

6
Zijn de uitkomsten van het door u in het Algemeen Overleg van 18 juni 2008 genoemde onderzoek naar eventuele handel en import van vogels door het N.O.P. al bekend? Zo ja, wat zijn de uitkomsten van dit onderzoek? Zo nee, wanneer kunt u de conclusies van dit onderzoek naar de Kamer zenden?

Het resultaat van het onderzoek was dat de dierregistratie van het N.O.P. verbeterd moest worden. Daarom is er in de loop van 2008 in het kader van bestuurlijke handhaving samen met het N.O.P. een traject gestart om de registratie op orde te krijgen. Ik verwijs u ook naar mijn antwoord op vraag 2.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,




G. Verburg


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-03-16 - 21:40:53 send message to mijnkaketoes.nl

Hedenavond in Radar dat de kamer hier geen genoegen mee neemt en dat er alsnog een onderzoek ingesteld moet worden


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-03-17 - 01:17:15 send message to Tens

Toch morgen even uitzending gemist proberen ik was in het ziekenhuis, hoewel ik de tweede kamer net zo belangrijk vindt als een groep eerste klassers.
Wist je dat iedere kamervraag 10.000 euro kost aan belastinggeld?
Als je dan al voor de vijfde keer een vraag hoort over een vissenkomverbod dan ga je toch vraagtekens zetten bij hun rendement tegenover die van het kabinet.
Liever zie ik een intensieve interesse vanuit de rechtsgang komen. Deze staat los van politiek (omdat je anders authoriteiten niet goed kan berechten).
Of Radar nou een goede partner is om iets mee gedaan te krijgen vraag ik mij al tijden af.
Het is soms net of ze bij De Telegraaf Groep horen.
Maar goed, misschien heb ik geen gelijk en komt er een goed gestructureerde organisatie die nog jaren rendabel blijkt te zijn en worden misstanden aangepakt.
Als de tweede kamer dat voor elkaar krijgt is er een ironie waar je haar van uit valt.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-03-17 - 07:13:14 send message to mijnkaketoes.nl

Ach ja en zo kunnen we overal aan blijven twijfelen. Hopelijk valt van deze ironie mijn haar niet uit, want ik heb al niet veel meer wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-03-17 - 08:49:12 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het blijkt dat nu écht wel álles gezegd is over het N.O.P.

Om de bekende (en niet altijd gewaardeerde) ellenlange aanhalingen en al of niet gefundeerde suggesties of opmerkingen verder te voorkomen, (wat een discussie dus niet altijd ten goed hoeft te komen) sluit ik dit topic.

Het is hierbij ook niet de bedoeling om een nieuw topic over het wel en wee, en if's or maybe's,(alsen of misschienen) van het N.O.P. te starten.

Iedereen hier zal de uitslag met spanning afwachten van de bevindingen van welk onderzoek door wie dan ook gestart.

Tot zo lang zal deze discussie gesloten blijven. Mocht er een échte noemenswaardige ontwikkeling zich voordoen dan verneem ik via een persoonlijk bericht en zal ik dan, eventueel in overleg met de administrator, deze discussie heropenen.

Berichten als: "men meent, of denkt of vindt", zijn niet noemenswaardig.
Enkel "de oplossing voor het N.O.P. is aangedragen én uitgevoerd.", is een noemenswaardige ontwikkeling.

Als algemene noot wil ik nog meegeven dat vele woorden iemand nog geen gelijk brengt, het brengt enkel ergernis en dat mensen niet meer willen discussieren.
Ik merk dat enkele zeer gewaardeerde leden minder actief zijn vanwege dit soort pogingen een discussie telkens naar de hand te zetten of iemand trachten te overrompelen door vele woorden te gebruiken. Dit is niet netjes en zeker niet gewaardeerd. Dit zal ook in de toekomst niet getolereerd worden.

Met vele woorden wordt geen enkele discussie gewonnen enkel met concrete feiten. En deze kunnen best beknopt weergegeven worden.

Toepasselijke spreuk op internet:
"Laten er niet vele woorden zijn, zij vermeerderen slechts de ijdelheid."

ParkietenPeter
Moderator VA



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
<<< vorige

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 10 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede