Triest dat daar gemiddeld 750 papagaaien per jaar naar toe gebracht worden.
Dat is het begin van het probleem.
Goede voorlichting aan potentieele kopers van een huiskamer vogel is hier van zeer groot belang.
Helaas denken vele verkopers/kwekers enkel aan geld.
Betreft de grote sterfte;
Als men een beetje verstand van papagaaien heeft weet men dat je de meeste soorten niet zonder problemen bij elkaar kunt plaatsen,en zeker niet oudere vogels die vaak vogel a-sociaal zijn groot gebracht.
Ook hebben deze vogels meestal minimaal enkele jaren in de huiskamer door gebracht op 20 graden.
Bij het NOP zitten ze veelal buiten gehuisvest vaak met een te klein nachthok voor de hoeveelheid vogels of helemaal geen nachthok.
Vocht,tocht en kou zijn deze vogels niet gewend dus dat zal zijn tol eisen.
Dat de vogels hun vertrouwde omgeving en hun partner(s)(Lees voormalige eigenaar) kwijt zijn zal ze ook geen goed doen.
Bij het NOP kun Je tegen betaling cedernoten kopen,wat ook massaal gebeurt.
De tamste vogels(die naar het gaas toekomen)vreten de hele dag van die vette nootjes.
Die éénzijdige voeding is op den lange duur natuurlijk ook niet bevorderlijk.
(weg dus met die automaten;in een dierentuin mag men ook niet voeren)
Daarbij zal ondeskundigheid(hoop temminste niet dat het laksheid is) van de verzorgers ook een rol kunnen spelen.
Je moet eventuele ziekten/verwondingen wel bijtijds waarnemen anders ben je altijd te laat(dit ziet een onervaren iemand denk ik Niet)
Ook heb ik van een medewerker vernomen dat men een grote groep inbeslag genomen(aid) twatwas en picoletten in 1 kooi had gezet.
Deze vogels schijnen nogal aggressief te zijn,met het gevolg dat er bijna niks vanover is gebleven.(ondeskundigheid???)
Ik ben wel benieuwd of het sterftecijfer van de duurdere/zeldzamere vogels(die vaak wel paars gewijs met binnenverblijf gehuisvest zijn) en van de in het park verweven privécollectie(s) net zo hoog zijn als bij de ,,gewonere,, soorten die men massaal brengt.
Het lijkt mij wel een beetje wrang voor het NOP dat ze nu door een programma waar ze zelf indirect/direct? een paar maanden geleden aan meegewerkt hebben nu op deze manier te kijk worden gezet.
Hopelijk worden Wij liefhebbers niet op één of andere manier het slachtoffer van al deze negatieve publiciteit.
Groeten Rene
P.S wat mij het meest verbaasde was het toekan/suriname verhaal