EDIT: even het woordje 'kort' weg gehaald.
EDIT: gramatica
Peter, omdat ik niet teveel van het onderwerp af wil gaan maar toch ook feedback belangrijk vindt zal ik mij toch even toelichten (overigens heb ik niet gelezen wat Bart schreef en kijk ik via een grote LCD monitor, het kan te lang zijn, excuses daarvoor).
quote (van mijzelf, Tens)
--------------------------------------------------------------------------------
Natuurlijk is er weinig objectiviteit te vinden betreffende het NOP en zeker niet in een vogelforum.
--------------------------------------------------------------------------------
Toelichting:
nooit en te nimmer zijn er veel positieve geluiden te verwachten op een dierenforum als men het gaat hebben over dierenopvang.
Ik deed een aanname en dat is nooit goed te praten maar ik sprak hier vanuit eerder opgedane ervaring.
Waar het gaat op dierenliefhebbers, ongeacht welke definitie je hiervoor gebruikt, zal de opvang van dieren zelden goed genoeg gebeuren.
Dit maakt het objectief oordelen over een dierenopvang die betrekking heeft op de opvang van dieren waar deze liefhebbers mee te maken hebben op z'n minst erg lastig.
Men kan gerust stellen dat de kans groot is dat hier veelal mensen op het forum komen die niet vanuit de beroepsgroep zal reageren gezien de overdaad aan hobbyisten die actief blijken te zijn, afgaande op de onderwerpen en reacties van de forumlezers.
Daarnaast is een ruim onderbouwd positief of neutraal geluid niet sneller geplaatst dan een klacht.
Het is echter van belang om probleemoplossend commentaar objectief te houden wanneer men hier mee naar buiten wilt treden, tenzij wij spreken van probleemindicaties of het geven van een tegengeluid aan een andere partij.
quote (wederom van mijzelf, Tens)
Overigens trek ik de integriteit van iemand die spreekt over de al dan niet juiste werkwijze van zijn of haar werkgever, vorige werkgever, of client gelijk in twijvel.
Dat is niet persoonlijk bedoeld maar uit dergelijke bronnen verkregen informatie is meestal niet voedend voor de juiste gronden om opbouwende resultaten mee te verkrijgen.
Quote van Peter:
=========================
Behoorlijke contradictie (of: "je spreekt jezelf behoorlijk tegen"), vind je niet?!
Als er uberhaupt geen objectiviteit is onder vogel-liefhebbers cq. forum en je de objectiviteit van voorstanders gelijk verwerpt;
=====================================
Het gaat om iemand die deel heeft uitmaakt van het onderwerp. Wat hij aangeeft kan natuurlijk nooit gezien worden als een loyaal commentaar.
Als je bedoeld dat het forum en daarmee dit onderwerp functioneerd als een probleemoplossend klankbord die geluiden vanuit de gehele hobbyistenbranch en de beroepsector wilt laten horen en dat ik daardoor niet kan stellen dat Bart zijn zegje niet mag doen zoals hij dat doet, dan kan ik het daar natuurlijk alleen maar mee eens zijn.
Vragen van Peter:
======================
* Welke waarheid wil je dan aanvaarden?
Dat is een moeilijke vraag want waarheid is relatief en direct afhankelijk van je eigen perspectief.
In mijn ogen is dat des te meer reden om rekening te houden met de bron van informatie die je vergaart.
Ik stel niet dat Bart liegt; ik stel enkel dat men er voor moet waken om geen verkeerd beeld te schetsen van iets waar men indirect en desobjectief bij betrokken is.
Dat is ook in Barts' eigen belang.
Je kunt niet óver de mensen praten over wie je een objectief beeld wilt vormen zonder ook mét de mensen te praten waarover je het hebben wilt.
Als Bart en de lezers op dit forum zich dit realizeren dan komt hij als geluid vanuit de sector waar hij in werkte alleen maar geloofwaardiger over.
Vraag 2 van Peter:
===============
* Hoe kan er uberhaupt waarheid ontstaan als je meningen direct en bevooroordeelt in twijfel trekt?
==========================
Het in twijvel trekken van meningen is naar mijn mening juist niet bevooroordeeld, want je trekt immers informatie in twijvel zonder deze direct toe-, of af te schrijven.
Zoals ik al zei: waarheid is relatief en verschild van persoon op persoon.
Daar komt bij dat hierdoor in weze niemand 100% objectief is in zijn of haar meningstelling.
Dit kun je mij dan ook niet kwalijk nemen.
Quote van Peter (ik heb een deel weg gelaten gezien ik geloof dat ik daar al op gereageerd heb anders wordt het zo'n lang relaas):
... *(reactie op dit mbt klankbord en belang van geluiden uit alle richtingen zie boven)
Maar als je iemands mening niet waardeert omdat jezelf bevooroordeeld bent zul je nooit een zaak opbouwen, enkel afbreken!
===========================
Ben ik het mee eens maar je kunt ook bevooroordeeld zijn en juist daarom iemands mening die anders is dan de jouwe interessant vinden. Ik ben dan ook voor het horen van zoveel mogelijk meningen en vooral ook bijvoorbeeld van die van Bart. Afhankelijk van wat je met jouw communiceren wilt bereiken kan het echter ook in het belang zijn van de informatieverstrekking om meningen voor je te houden. Naar mijn mening is het echter aan de schrijvers zelf om de informatievoorziening te gebruiken waarvoor deze lijkt te dienen.
Maw: een collectie van probleemoplossend commentaar zal van niet veel nut zijn als daar overwegend veel meningen in staan van mensen die niet daadwerkelijk een advies schrijven.
Over het mogelijk functioneren als klankbord heb ik het dan ook niet.
quote van mij (Tens):
.. weg gelaten ivm lengte zie mijn oospronkelijke reactie
Quite van Peter:
[i]Dito! Je kunt je persoonlijke objectiviteit niet schieden als je je persoonlijke mening over iets wilt vertellen!!! Hoe kom je aan zo'n wijsheid?
=======================
Ja, wat zal ik zeggen:
echte wijsheid komt met kennis, niet met de jaren. ;o)
Waar het mij om ging was de bewustwoording van het feit dat je niet kunt verwachten serieus genomen te worden als zijnde informatieverstrekkende insider, adviseur of een soortgelijke rol via het internet, als enige bronvermelding, of als overwegend negatief geluid zonder tastbare bewijsstukken.
Natuurlijk, het doel heiligt de middelen.
Maar verwacht daar niet teveel van.
Niemand hier zit dicht genoeg bij het vuur om het fijne ervan te weten.
De enige die dat weten zijn deel van het onderwerp zelf.
Ietwat beheerst omgaan met kennis omtrend een (ex)werkgever siert de mens.
Vervolg quote van Peter (sorry dat ik zo reageer en je commentaar uit elkaar trek maar dat lijkt even niet anders te kunnen):
==========
Daarbij mag er zeker ook rekening mee gehouden worden dat er hier ook 'gewone' mensen komen die al snel over jouw schrijfstijl heen kijken omdat dit niet van het gemiddelde niveau getuigd, daarbij het bij behorende respect. Zo veroorzaak jezelf dat mensen niet op jouw 'objectieve mening' willen reageren.
===========
Daar ben ik mij terdege van bewust.
Helaas is het tegendeel ook waar als nieuwkomer.
Ik wil niemand immers onderschatten en wil daarbij ook niet onderschat worden.
Peter vervolgt:
Je hebt gezien dat ik de bijdrage van Bart80 verwijdert heb omdat hij naar jouw toe buiten het fatsoen trad. Neemt niet weg dat e.e.a. ook uitgelokt kan worden. Houdt hier rekening mee!
============================
Ik houdt altijd rekening met mogelijk negatieve reacties op mijn zeggen of schrijven, al helemaal als het gaat om schriftelijke feedback.
De reactie van Bart heb ik niet kunnen lezen maar ik vertrouw op jouw oordeel.
Als ik mensen uitlok om een verhitte discussie te voeren of een gepassioneerd feedback te geven dan vindt ik dit zelf alleen maar positief.
Dat kan altijd gepaart gaan met een verlies van zelfbeheersing en dat geeft niet vindt ik zelf.
Het is wel spijtig dat het communiceren zo heeft moeten lopen.
De manier waarop ik schrijf dient te getuigen van een wederzijdse netheid en past bij mij.
Het kan natuurlijk zijn dat dit niet gepast is in een communiceren (immers, als de boodschap niet goed ontvangen wordt, dan is deze haar nut kwijt).
Het is een kwestie van achteraf bekijken wat bij iemand past. Juist daarvoor is het van balang om op een beheerste manier te blijven communiceren.
Een communicatieprobleem ligt tussen de zender en de ontvanger. Dat heeft naar mijn mening niets te maken met een gebrek aan respect of arrogantie.
Het enige dat dit dient uit te lokken is het zoeken naar een oplossing hiervoor zodat we comfortabel met elkaar kunnen spreken.
ps. dit was natuurlijk niet gericht op Bart. hoewel ik op een voor mij comfortabele manier wil blijven schrijven zou ik gerust rekening willen houden met andere mensen waarnaar ik mij in het vervolg toe verhaal.