Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > De zaterdagstelling! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-08-22 - 20:01:08

Ben weer terug van mijn vakantie en komende zaterdag wil ik weer verder gaan met de wekelijkse zaterdagstelling. Houd 'm in de gaten en laat je stem horen. Tot zaterdag.

P.S.: Vakantie was geweldig, met heel veel vogels en natuur.

Groeten,
Wouter.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-08-23 - 00:06:37

Welkom terug Wouter!
We zijn benieuwd. happy :)
Ton.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-08-26 - 13:49:23

Stelling: Alle vogels die met uitsterven worden bedreigd, moeten we beschermen tegen uitsterven.
Moeten we dat eigenlijk wel doen?

Graag jullie reacties.
Groeten,
Wouter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-26 - 14:49:10

Ja, want soortverlies is een toekomstige tijdbom onder ons eigen bestaansrecht.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-26 - 16:56:54

quote
Moeten we dat eigenlijk wel doen?



Leuke vraag!

Als ze dreigen uit te sterven als gevolg van menselijk handelen (bijv. ontbossing): JA

Als ze dreigen uit te sterven omdat evolutionair hun "tijd gekomen is": NEE (hoewel het natuurlijkl wel heel leuk is om een soort, desnoods dus in gevangenschap, in stand te houden....dus toch een beetje JA...wink ;))


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-08-26 - 17:53:31

De mens vernielt de aarde in een paar eeuwen, laten we redden wat er nog te redden valt, ja dus.

Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-26 - 18:01:18

Ik ben het met ton eens.
Hans, denk je dat het te bepalen of het bij een soort evolutionair hun tijd is?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-26 - 18:42:15

quote
Hans, denk je dat het te bepalen of het bij een soort evolutionair hun tijd is?



laugh :D Natuurlijk niet! Dat maakt de vraag ook zo leuk!

Maar even serieus. Er sterven diersoorten uit zonder dat daar menselijk ingrijpen aan ten grondslag ligt. Zelfs dus zonder dat we het weten! Moeten we dus in gebieden waar zelden of nooit mensen komen, in de gaten gaan houden of er soms diersoorten bedreigd worden.

Stel je bijvoorbeeld een vogelsoort voor, die alleen maar gegeten wordt door een bepaald roofdier. Op het moment dat om de een of andere reden het roofdier zich explosief vermeerdert, bestaat de kans dat de betreffende vogelsoort wordt uitgeroeid. Moeten we ingrijpen als we dat (op tijd) constateren?

Ander voorbeeld:
We weten dat er Australische parkietsoorten zijn uitgeroeid door de ratten. Deze ratten kwamen mee met schepen (een geval van menselijk handelen).
Er bestaan eilanden met een dierpopulatie die niet bestand zal zijn tegen een ratteninvasie. Als er nu ratten zo'n eiland bereiken door gewoon een keer over te zwemmen? Moeten we dan die ratten gaan bestrijden of valt dit onder "natuur"?

....blijft een boeiende vraag, zeker gezien de gangbare reacties wat betreft "de natuur haar gang laten gaan" en "natuurbroed"happy :)wink ;)



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-26 - 18:55:35

quote
Stel je bijvoorbeeld een vogelsoort voor, die alleen maar gegeten wordt door een bepaald roofdier. Op het moment dat om de een of andere reden het roofdier zich explosief vermeerdert, bestaat de kans dat de betreffende vogelsoort wordt uitgeroeid. Moeten we ingrijpen als we dat (op tijd) constateren?

De vraag blijft dan natuurlijk waarom de predator zich ineens zo opkomthappy :)
Vergeet niet dat zelfs de meest afgelegen gebieden
onder invloed van de mens staan: pcb's in zeehonden, ijsberen, blikjes coca cola bij inheemse mensen die nog nooit een "beschaafde" mensen eerder hebben gezien, broeikaseffect.
En tja, wat je niet weet, weet je niet.

quote
We weten dat er Australische parkietsoorten zijn uitgeroeid door de ratten. Deze ratten kwamen mee met schepen (een geval van menselijk handelen).
Er bestaan eilanden met een dierpopulatie die niet bestand zal zijn tegen een ratteninvasie. Als er nu ratten zo'n eiland bereiken door gewoon een keer over te zwemmen? Moeten we dan die ratten gaan bestrijden of valt dit onder "natuur"?

Yup inmiddels hebben ze een aantal eilanden weer rat en kat vrij.
Inmiddels is bijv. de black robin ook naar een ander eiland overgebracht.
Door de mens is dit vogeltje van 5 exemplaren inmiddels weer gegroeid tot zp'n 150 exemplaren.
Alle afstammend van 2!! vogels, old blue en old yellow.

De rat hoort alleen in Azië thuis. Was die daar maar gebleven.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-26 - 19:21:32

Even voor de goede orde: mijn persoonlijke mening is dat we alle diersoorten moeten zien te behouden, ongeacht de reden van hun bedreiging!

Dus eigenlijk puur voor the sake of discussion :

quote
De vraag blijft dan natuurlijk waarom de predator zich ineens zo opkomt


Ik ben het met je eens dat, dat vaak (indirect) het gevolg zal zijn van menselijk handelen, maar niet in alle gevallen. Ook natuurlijke oorzaken zijn er genoeg (vroeger, nu en in de toekomst als de mens er mogelijk niet meer is) zoals, overstromingen, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen enz. Deze gebeurtenissen kunnen direct gevolgen hebben voor het voortbestaan van een soort en/of indirect doordat bijv. de vijand van een predator geheel of grotendeels wordt uitgeroeid.

quote
Yup inmiddels hebben ze een aantal eilanden weer rat en kat vrij.
Inmiddels is bijv. de black robin ook naar een ander eiland overgebracht.
Door de mens is dit vogeltje van 5 exemplaren inmiddels weer gegroeid tot zp'n 150 exemplaren.
Alle afstammend van 2!! vogels, old blue en old yellow.



Zondermeer heel goed nieuws!

quote
De rat hoort alleen in Azië thuis


Volgens mij baseer je deze stelling op het feit dat de rat (cultuurvolger bij uitstek) indirect door de mens over de wereld is verspreid. In zoverre ben ik het wel mat je eens, maar als ratten zich nu eens op natuurlijk wijze zouden verplaatsen, zoals ik al eerder aangaf, is het dan na een tijdje niet ook gewoon in het nieuwe gebied een inheemse soort geworden.
Kortom, vanaf welk moment zeggen wij: "hoort daar thuis"? Misschien hoort de rat oorspronkelijk alleen maar thuis op een piepklein eilandje voor de Japanse kust?



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-26 - 19:51:15

quote
als ratten zich nu eens op natuurlijk wijze zouden verplaatsen, zoals ik al eerder aangaf, is het dan na een tijdje niet ook gewoon in het nieuwe gebied een inheemse soort geworden.

Dan kan de omgeving zich er ook op instellen, maar juist eilanden zijn zeer kwetsbaar en veelal "bevoorraad" met ratten door de mens.

quote
Misschien hoort de rat oorspronkelijk alleen maar thuis op een piepklein eilandje voor de Japanse kust?

Dan moeten ze daar maar heen wink :) (heb het niet op met rattenwink :))


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-08-26 - 20:25:54

quote
Dan moeten ze daar maar heen (heb het niet op met ratten)



Ze hebben evenwel een hoge voedingswaardelaugh :D


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-26 - 21:00:46

Zal best maar ik hou het dan ook liever bij kip razz :p


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-08-26 - 21:43:05

Toch een vreemd wezen, de mens. De dieren die ze graag om huis hebben scharrelen, zoals kippen, eten ze ook graag op. Maar de dieren die ze liever niet in de buurt hebben, zoals muizen en ratten, lusten ze dan weer niet.

Een rationeel wezen zou juist die muizen en ratten gaan eten... wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-26 - 22:01:11

Ik ben dan ook meer een gevoelsmens wink :)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede