Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > De zaterdagstelling! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-05 - 19:15:00

quote
De bezwaren van landbouwers zijn echter meestal van een economisch motief


Zoals ik al schreef is dat niet altijd het geval. In sommige landschappen is begroeiing anders dan grassen en riet niet gewenst en toegestaan.

Dit heeft ook een politieke reden. Een bijzonder gebied als de veenweide is (tot nu toe) zwaar beschermd en mag niet worden bebouwd. Zodra er begroeiing zou ontstaan in de vorm van struiken en bomen, krijgt het gebied een andere (minder unieke) aard en zal men niet schromen om er een paar meter zand op te smijten en er een nieuwbouwwijk op aan te leggen. sad :(


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-05-05 - 19:37:42

Leuke zaterdagstelling!
Ik (ook een brabander wink ;)) sluit me aan bij dooren. Er komt zo veel wild op af, niet alleen vogels maar ook zoogdieren etc.
Ik kan me nog herinneren van mijn stage in het plaatsje Holwierde (Groningen) dat de boer waar ik stageliep ook een deel van zijn land "afstond" aan de natuur. Houtwallen maar ook stroken met wilde bloemen en kruiden (ik weet niet of dit ook een naam heeft? trok i.i.g. enorm veel vogels aan), nesten van vogels in het land afzetten, dat soort dingen. Wat mij betreft zouden boeren subsidie o.i.d. moeten krijgen voor het aanleggen van houtwallen. Ik weet niet of die er nu al is, maar ik kan me voorstellen dat boeren zoiets zullen hebben van, voor wat hoort wat. Die meters die zij inleveren kosten natuurlijk ook geld!
En wat Niltava zegt: een houtwal moet onderhouden worden. Ik stel voor, laat alle basisschoolkinderen eens per jaar het veld in trekken met een snoeischaar en schep, leren ze ook meteen wat, i.p.v. de hele dag te "playstationnen". wink ;)


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-05-05 - 19:38:57

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@Karel:

U praat hier dan over een totaal andere biotoop. Uiterraard moeten er ook gebieden zijn waar de begroeiing voor het bepalende overgrote deel slechts uit grassen en riet bestaat. Daarom zeg ik ook dat de bezwaren van boeren meestal van economisch motief zijn.

Mensen die het beroep van agariër beoefenen in de gebieden waar u op doelt wordtb dan ook niets gevraagd, aangezien houtwallen niet gewenst en passend zijn in de betreffende biotoop. Het is dan ook niet echt een non-economisch tegenargument van de boer, maar die van natuurbeschermers en planologen.

@Zjurre:

Onze reacties op bijna hetzelfde moment geplaats dus ik vul die van mij nog even aan na het lezen van jouw reactie.

quote
Ik stel voor, laat alle basisschoolkinderen eens per jaar het veld in trekken met een snoeischaar en schep, leren ze ook meteen wat, i.p.v. de hele dag te "playstationnen".

Dit lijkt me een goed plan! Kinderen dichter bij de natuur, een wijze les, onderhoud aan houtwallen, boeren minder belast en betere landschapsstructuur. Waarom alleen basisschoolkinderen? Ik zou er best wel wat in zien om ook de voortgezetters eens aan het werk te zetten in een houtwal, in ieder geval de onderbouw. Zelf zou ik daartoe ook bereidt zijn en ik zit in de 6e (nog een paar weekjes maar hoop ik!).

Wouter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-05 - 19:46:31

Helemaal mee eens Wouter. Vergeet daarbij echter niet dat vele boeren niet de eigenaren van de grond zijn, die zij gebruiken, maar slechts pachten van bijv. Staatsbosbeheer.
Het is dan ook aan de verpachter om wel/niet toe te staan wat een boer wellicht graag zou willen veranderen.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-05-05 - 19:50:42

Daar hebt u zeker gelijk in! Maar Staatsbosbeheer zal toch niet tegen de aanleg of herstel van houtwallen zijn. Staatsbosbeheer heeft verstand van zaken, dus wanneer zij problemen of bezwaren zien kunnen ze een wijziging aan de structuur vetoën, daar moeten we ons bij neerleggen aangezien dat, voor de natuur, de beste oplossing is volgens Staatsbosbeheer.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-05-05 - 20:01:16

ZGHKIL!

Dat van die basisschoolkinderen was ook maar een voorbeeld om een soort van statement te maken happy :) Nu ik er zo over na denk zie ik misschien zelfs nog wel liever scholieren van de middelbare school het veld in gestuurd worden... Want: tegenwoordig heerst er een soort van macho cultuur op de middelbare scholen, en dan met name de vmbo scholen. Natuur is niet stoer, scooters en drank wel (ook weer een soort van statement, niet te letterlijk nemen aub razz :p). Ik zeg niet dat alle tieners zo zijn, maar laten we eerlijk zijn, het overgrote deel geeft weinig om onze natuur, of is er simpelweg niet in geïnteresseerd. Het geeft niets dat zij andere interesses hebben, echter bewustwording vind ik wel een erg belangrijk punt. Ik bedoel, hoe kun je de "natuur" (erg brede omschrijving, maar you get the point) waarderen als je het bijna alleen maar van de boeken kent? Trek met de (biologie)leraar het bos in, de hei op, doe mee aan projecten in de natuur, daar leer je wat van!

Nogmaals, erg goede stelling dit! Maar ik zal proberen niet te veel af te dwalen wink ;)


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-05-05 - 20:02:24

PS: ZGHKIL, ik hoop dat je over een paar weken met je diploma in de hand de school verlaat happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-05 - 20:05:24

quote
PS: ZGHKIL, ik hoop dat je over een paar weken met je diploma in de hand de school verlaat


Sluit ik me bij aan. En daarna? Biologie studeren?wink ;)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-05 - 20:23:39

Ik merk op aan de reacties dat houtwallen niet voor elk landschap geschikt zijn. Weet iemand ook hun historie; hoe ze gegroeid zijn; waar ze in de tijd voor het eerst hoogtij beleefden? Eén reactie ging over pachtboeren. Ik ben vorig jaar op een opendeurdag geweest van een biologische boer net over de taalgrens in België. Hij vertelde me dat hij niet meer kan kiezen waar en waar op zijn velden hij dat graan, mais e.d. kan zaaien. Zelfs de melkkoeien kan hij niet meer zomaar verplaatsen van de ene wei naar de andere. Het moet allemaal overeen komen met een soort 'landschapsprofiel' bepaald door de overheid. Die familie doet haar best om het hoofd boven water te houden. Je kan je voorstellen dat het aanleggen van houtwallen hun laatste zorg is. Vond het wel leuk dat de boerenzwaluwen zich niet stoorden aan al dat volk. Houtwallen opbouwen, 't is niet zo eenvoudig meer daar vele landbouwers geen bewegingsvrijheid meer hebben. Misschien zal de impuls moeten uitgaan van beheerders van natuurgebieden die aangrenzende landbouwers warm maken voor de houtwal en eventueel met subsidies compenseren.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-05-05 - 21:27:31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Subsidie vind ik ook een heel goed idee. Neem als voorbeeld Frankrijk; de boeren daar varen op de landbouwsubsidies die worden uitgekeerd. Deze subsidies zijn afkomstig van de Europese Unie en kunnen in Nederland ook aangevraagd worden door de regering. Misschien een idee een deel van dit subsidiebedrag te besteden aan boeren die houtwallen willen aanleggen of herstellen. In Frankrijk zie je sowieso al meer houtwallen en de soortenrijkdom in flora en fauna is daar dan ook hoger. Ik zie daar altijd veel meer verschillende vogels dan in Nederland in een vergelijkbaar agrarisch landschap. De houtwallen hebben bovendien een brugfunctie; ze verbinden verschillende natuurgebieden en ecologische zones met elkaar. Dit kan grensoverschrijdend zijn en dit maakt ook dat het een zaak is waar de EU baat bij heeft.

Wouter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-05-05 - 23:18:03

Houtwallen waren vroeger volgens mij het prikkeldraad van nu. Goedkope landafscheidingen voor het vee.

In de omgeving van oirschot (brabant) hebben ze nog zeer oude houtwallen onderzocht hoe deze werden gesnoeid. Dit waren meer dan 100 jaar oude meidoorns. Dit gebeurd door takken half door te zagen en naar binnen te knakken. Hierdoor onstond een ruige ondoordringbare planten/bomen raster aangevuld met wilde planten zoals bramen en bremstruiken. Met de komst van het prikkeldraad was dit overbodig en werden ze opgeruimt.

Er zijn landbouwsubsidies voor allerlei landelijke elementen zoals fruitbomen, poelen, houtwallen, bloemweides, grasland wat je dan maar 1x per jaar mag maaien, graslanden speciaal voor weidevogels etc. Maar ook om bv. weide om te zetten in bos, het prijsverschil (waarde vermindering) wordt dan door de overheid aan de eigenaar betaald.
Gert


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-05-07 - 12:38:54

Voor de liefhebber > www.hollandrijnland.net/hollandrijnlandMain/HRwebsite/ektronlink?uid=4b6971867262f4762393c6a7afc7e7ed

Downloadbaar actueel PDF-rapport over het herstel en onderhoud aan houtwallen en -singels in de Duin- en Bollenstreek.

wink ;) Wouter.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-05-12 - 12:31:30

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Goedemiddag allemaal!

Vandaag met de zaterdagstelling niet van de (hout)wal in de sloot, maar iets heel anders.

quote
Een veelvoorkomend fenomeen de laatste jaren is het kweken van hybride vogels bestemd voor de vogelhandel. Hybride Ara's bijvoorbeeld. Ze lijken de eigenschappen van beide ouders over te nemen, echter, het lijkt er op dat de meeste eigenschappen worden overgenomen van de vader. Wat betreft hun temperament en gedrag, lijken ze het van beide ouders over te nemen, waarbij ervanuit gegaan word dat beide ouders niet agressief zijn. De meest voorkomende hybride Ara's zijn de Harlequins en de Catalinas. Als de meeste Ara soorten zijn uitgestorven in het wild is het nodig om pure vogels te behouden middels kweken op basis van gevangen Ara's om hun voortbestaan veilig te stellen. Aangezien hybridevorming de beschikbare "originele" Ara papegaaien genen verminderd werkt men het uitsterven ervan in de hand. Gelieve dit te bedenken wanneer u een Ara papegaai aanschaft.

Informatiebron: www.wikipedia.org
De stelling is dan ook:
"Met het kweken van hybride vogels werken we het uitsterven van de betreffende soort in de hand."

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Bovendien wens ik iedereen weer een fijn weekend.
Wouter. wink ;)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-05-12 - 13:55:39

Haha,

met deze stelling ben je langer dan een week zoet.
Heb ooit iets dergelijks gepost, ""hybridekweek een gruwel?"" ofzo iets.

Ik ben het iig eens met de stelling,

mvg Frank


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-05-12 - 14:28:41

@Frank: Als we met de stelling langer dan een week zoet zijn, dan laten we hem gewoon nog een weekje doorlopen. Des te gezelliger, een uitdagende discussie is altijd leuk en die kunnen we natuurlijk gewoon laten doorlopen tot het verwaterd. Maar dat zien wel over een weekie. wink ;)

Greetz,
Wouter.

By the way: Ik heb nog niet eerder een topic gepost over hybriden. Staat ie op dit forum, dan zoek ik hem even op, misschien leuk als achtergrondinfo.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede