Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > De zaterdagstelling! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-07-02 - 00:07:46

Mensen met honden betalen hondenbelsting, hoe groter je hond is hoe meer belasting je erover moet betalen. Het werkt allemaal prima en ik heb het idee dat mensen wel eerst drie keer nadenken voordat ze de zorg voor een hond op zich nemen. Honden worden dan ook maar zelden cadeau gedaan, omdat je de "ontvanger" opzadelt met een nieuwe kostenpost aan belasting, zonder te weten of de ontvanger dat wel een goed idee vindt.

Zeker is het waar dat het een ingewikkeld systeem is en misschien wel een onhaalbare kaart. Maar ik vraag me af of vogelliefhebbers bereidt zijn iets meer te betalen voor hun vogels als daarmee vele impulsieve aankopen kunnen worden voorkomen.
Of is dat hele vogelbelatinggedoe geen middel om de impulsaankopen tegen te gaan?

Wouter.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-02 - 00:19:41

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Wouter,

Hondenbelasting is een heffing die in feite niets met honden te maken heeft. Een gemeente heeft een aantal mogelijkheden gekregen om geld binnen te krijgen van haar burgers. Hondenbelasting is hier een legaal voorbeeld van, maar het had evengoed grasbelasting kunnen heten, gebaseerd op het aantal grassprietjes dat je in je tuin hebt.
Een bewijs van deze honden-"fop"-belasting is het feit dat je voor het betalen van hondenbelasting niets terug krijgt in de vorm van bijv. "het recht om je hond overal zijn behoefte te laten doen" of "het recht om je hond te laten blaffen".
Kortom, een soort legale diefstal!happy :)


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-07-02 - 00:32:32

Uhmm..... tja zit wat in. Ik had er niet op die manier tegenaan gekeken happy :).

Maar..., alleen hondenbezitters hebben hier dan last van, toch? De vraag is dan: gaat het de impulsieve aankoop van een hond tegen? Zo ja werkt dat dan ook bij de impulsieve aankoop van vogels?

wink ;)Wouter.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-07-02 - 08:11:54

Wij krijgen er wel iets voor terug: een controleur die boetes uitdeelt als ze niet aan de lijn lopen e.d.

Het is duidelijk waar de gemeente prioriteiten legt...


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-07-02 - 08:33:59

ik woon in de gemeente emmen.
en daar hebben ze al een aantal jaren geen honden belasting meer.
en voor vogels vind ik dit ook onzin.
voor zover ik het weet is honde belasting bedoelt om de overlast die het op straat mee brengt [poep op straat] te compenseren.
nu komen mijn vogels niet op de openbare weg dus vind ik een vogel belasting ook niet nodig.
ze zitten in een voliere op mijn tuin en daar betaal ik al genoeg ontroerend goed belasting voor.

groeten bert


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-07-02 - 11:13:27

De belasting is al jaren bezig om te kijken of ze een vinger in de pap kunnen krijgen bij de vogel liefhebbers.
Ze zouden maar wat graag omzet belasting vangen voor kweek en liefst ook nog een deel van de verkoop.


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2006-07-02 - 12:51:04

Helemaal niets op tegen mits het geld wordt gebruikt om bijvoorbeeld zaken te verbeteren.

Maar niet om de staatskas te spekken.

Henk


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-02 - 19:45:23

quote
voor zover ik het weet is honde belasting bedoelt om de overlast die het op straat mee brengt [poep op straat] te compenseren.



Helaas Bert, vrijwel ieder gemeente heeft een verordening die hondenbezitters (terecht overigens) verplicht om zelf de hondenpoep op te ruimen. Hier wordt dus niet de hondenbelasting voor gebruikt.

Hawkeye merkt terecht op dat de fiscus al langer probeert om de vogelkwekers "aan te pakken".
Ze moeten nu eigenlijk toch wel eens gaan inzien dat er bij de kwekers nauwelijks iets verdiend wordt en te halen valt, een enkeling daargelaten.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-07-02 - 20:45:19

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De invoer van een vorm van Vogelbelasting zou wel een aanzienlijke input t.a.v. de werkgelegenheid kunnen betekenen!

Gezien het feit dat er enkele tienduizenden vogelhouders zijn, betekent dit ook dat er dan enkele tienduizenden vogelhouders gecontroleerd moeten worden!
Het betekent misschien ook dat er tienduizenden boekhoudingen bijgehouden moeten worden!
Deze boekhoudingen moeten vervolgens ook (al dan niet steekproefgewijs) worden gecontroleerd.
Overigens, als de vogelhouders/kwekers op grote schaal allerlei bezwaren indienen, zullen deze boekhoudingen op evengrote schaal daadwerkelijk gecontroleerd moeten worden!

Wie gaat er precies vogelbelasting betalen?
Een ieder die in bezit is van een vogel?
Dan komen er nog wel 'een paar' te controleren adresjes bij!

of

uitsluitend kwekers?
Wanneer is iemand een kweker?
Wanneer is iemand een hobbyvogelhouder?
Op welk moment verliest een kweker precies zijn/haar hobby status?

Een bepaling op basis van het aantal vogels geeft zeker problemen, immers de aantallen vogels kunnen zeer wisselen in een bepaalde periode,(b.v. een kalenderjaar) de aanwas en uitval kan zeer variabel zijn!

dan nog dit:

Wordt het houden van vogels als een neveninkomstenpost gezien dan betekent dit dat men ook kosten mag opvoeren.

Zie je het al voor je:
tienduizenden kwekers-boekhoudingen die allemaal bol staan van allerlei grote, maar vooral ook heel veel kleine kostenpostjes.
1 deurgrendeltje 2.95
1 zakje voer 1.95
2 appels 0.49
1 winterwortel 0.14
1 komkommer 0.49
enz enz.....
honderden bonnetjes om te controleren of iemand misschien een paar euro heeft overgehouden!

en dan moet het volgende ook nog even uitgerekend en gecontroleerd worden:

een evenredig percentage gas
een evenredig percentage licht
een evenredig pecentage water
waarbij bijvoorbeeld weersinvloeden voor grote variabelen kunnen zorgen.


dan de aanschaf van kweekmateriaal (=inkoop!)

Hoe gaan we onderlinge ruiltransacties met vogels in de boeken verwerken?

Geldelijke waarde?
Hoe gaan we deze waarde dan bepalen?
Als er iets niet constant is, dan is het wel de geldelijke waarde van vogels! Deze waarde kan, behalve binnen een gegeven korte tijdspanne zelfs ook regionaal binnen een klein landje als Nederland, immers aanzienlijk variëren!


Kortom, ik denk dat de te maken kosten in verband met de handhaving en dan vooral de controlerende taken vele malen hoger zal uitvallen dan dat er serieus wat valt te halen voor de Nederlandse staat.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-07-02 - 22:34:33

Klinkt allemaal erg gecompliceerd en ik denk dat dit ook niet haalbaar is.
Maar ik ben wel voorstander van een registratieplicht. Elk huisdier moet geidentificeerd kunnen worden dmv chippen, ringen, tatoeages, oormerken. Zodat het altijd achterhaalbaar is waar een dier is en van wie. Tevens kun je dan de levensloop van een dier zien. Hiermee voorkom je meer impulsieve aankopen en je kan vewaarlozing en mishandeling beter controleren. Hiemee kun je ook een stukje illigale handel voorkomen. Als je huisdierbezitters dan ook nog een vergunning laat aanvragen voor het houden van huisdieren, ben je al helemaal een stuk verder.
Voor kleinere huisdieren of dieren met een korte levensduur is alleen een vergunnig en een meldplicht voldoende. Het merken van deze dieren is niet echt mogelijk.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2006-07-08 - 13:35:58

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ga voor 4 weken op vakantie, dus dit is voorlopig even de laatste zaterdagstelling.

"De nieuwbouw in VINEX-wijken moet vogelvriendelijker."

O ja.... Voor iedereen die met vakantie gaat:
Een goede reis en prettige vakantie toegewenst.
Tot over een paar weken. wink ;)

Wouter


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-07-09 - 01:25:12

Jij ook heel prettige vakantie Wouter!

Ton.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-07-09 - 07:51:41

als je in een woonwijk woont dan heb je veel buren waar je rekening mee moet houden.
maar dat houd ook in dat de buren rekening met jou moeten houden.
dus een goede relatie met de buurt is belangrijk.
als je er dan een voliere in wil zetten, kun je dus het beste voor je dit doet eerst even met de buren gaan praten, om te kijken hoe ze er over denken.
dan weet je direkt waar je aan toe bent en loopt het niet uit op een ruzie.

groeten bert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-07-09 - 08:37:40

Volgens mij gaat het hier om wilde vogels, dus dakpannen voor mussen, zwaluwen ed, groenvoorzieningen, nissen in muren "rommelhoekjes" etc.

Dat zou vaak beter kunnen. Zou ook beter voor de mens zijn. Meer in contact met de natuur, meer ruimte en ontdekkingsgebieden voor de jeugd etc.
Hier en daar zie je dat ook gebeuren, alleen wordt het weer gezien als te kostbaar, ik denk alleen dat dat op de lange duur zich echter snel terug verdient.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-07-09 - 10:57:11

quote
Volgens mij gaat het hier om wilde vogels, dus dakpannen voor mussen, zwaluwen ed, groenvoorzieningen, nissen in muren "rommelhoekjes" etc.

Hier kan ik volledig achter staan. De afstand tussen de natuur en de mensen word letterlijk veel kleiner. De dieren hebben geen andere keus dan opschuiven naar een ander stuk natuur. Helaas word dat steeds moeilijker waardoor de "wilde" dieren steeds vaker moet uitwijken naar de door mens bezette gebieden.
Als wij als mens hier geen rekening mee gaan houden krijgen we in de toekomst een botsing met deze dieren. Door nu al rekening te houden met de dieren tijdens de bouw van nieuwe wijken, dorpen of steden geven we de natuur de kans mee te groeien. Om gemakkelijker te integreren als het ware.
Hierdoor is de overlevingskans van alle dieren, dus niet alleen voor de vogels veel groter.





Plaats een reactie



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede