Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > kds Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-06-12 - 08:38:34 send message to rajar

En dan komen we bij het volgende probleem wie laat zijn dode vogels op de doodsoorzaak onderzoeken?
Zeker bij KDS is dat dikwijls niet het geval omdat het begint met een soort kropontsteking en je op het verkeerde been gezet wordt ook de DA heeft hier moeite mee.

Rob


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-06-12 - 09:19:21 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wat er zoal op een avond geschreven kan worden. (pff)

Ten 1ste) Er wordt gesteld dat er op de man gespeeld wordt. Het enige dat ik ontdek (in den beginne) is dat er een persoonlijke vraag gesteld wordt.
Daarna "speelt" hij die dit opmerkt zélf op de man??? (fronst wenkbrauwen)

Niet doen dus! Is ook niet de eerste keer dat hiermee geschermd wordt en daar wordt ik dus niet vrolijk van. Zo werkt men dus zélf in de hand dat discussies gesloten wordt omdat het anders helemaal een modder gevecht wordt. (ervaringen hiermee te over!)

Als je niet met een bepaalde persoon kúnt discussieren, laat dat dan ook!

Voordat iemand zich persoonlijk aangevallen voelt, dit geldt voor meerdere personen.

Maar hij die de schoen past, trekke hem aan!

Verder over KDS!!

ParkietenPeter
Moderator VA


ps. Mijn opmerking gaat dus niet over KDS en over dexe gaat dus ook niet gediscussieerd worden.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-06-12 - 10:05:13 send message to mijnkaketoes.nl

Rob

Daar heb je absoluut een punt.

Henk


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-06-12 - 11:17:11 send message to Picolet

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

reactie verwijderd

Groeten Ruud









rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-06-12 - 13:05:15 send message to rajar

Kan dat welles nietes gezeik niet via PB


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-06-12 - 14:18:25 send message to wiechmann

en als men de dode vogel heb laten onderzoeken en er is kds vastgesteld .
dan word door heeeeeeeeel veel kwekers het niet aan de grote klok gehangen.

men is bang voor hun goede naam .
daarom zou het goed zijn als de test er defenitief is en men de vogels er op kan laten testen.

weet zeker dat er heel veel goede namen sneuvelen.
en dat er waarschijnlijk heel veel vogels moeten worden afgemaakt.
maar ik denk dat er door div persoonen nog snel hun vogels te koop worden aangeboden.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-06-12 - 14:28:40 send message to molineti

quote
weet zeker dat er heel veel goede namen sneuvelen.
en dat er waarschijnlijk heel veel vogels moeten worden afgemaakt


Tis zeker belangrijk dat er een goede test ontwikkeld wordt,en entstoffen voor de bekende virussen(al weet ik wel niet of er ook nadelen aan entstoffen zitten??)


"Heel veel goede namen" maar ook andere kweken waarschijnlijk ook veel jongen die weer verkocht worden waardoor er nog meer bestanden besmet raken.

Al met al geen wetenschap om vrolijk van te wordensad :(

Groeten Rene


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-06-12 - 15:57:12 send message to rajar

Naar mijn idee is KDS een stres gerelateerde aandoening. Door stres cq conditie verlies krijgt het virus de overhand en kan de vogel ziek worden.
Bij de mens is dat b.v. hersenvlies ontsteking bijna bij iedereen is de bacterie die ditveroorzaakt aanwezig in zijn of haar keel alleen bij verminderde weerstand wordt daar iemand ziek door of wordt besmet.(ik weet dit door eigen ervaring).
Over enten van vogels het volgende er is geen dierenarts die mijn vogels mag enten omdat er conserveermiddelen in de enting zitten die schadelijk zijn. Zoek eens op gardasil. De griepenting werd voor enkele jaren geleden geconserveerd met timorosal dit is een kwikverbinding.Enten geeft dikwijls meer doden dan niet enten.De volgende link is erg interesant les wel alle delen en trek je conclusies over enten.http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=2954

MVG Rob


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-06-12 - 17:47:46 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Vraagje aan Jou Egon

antwoord op de vraag:
Als ik deze vogel zou kopen, en je hebt gelijk dit is echt een soort die ik in de toekomst zou willen aanschaffen, dan zou ik eerst mijn eigen bestand willen hebben zoals ik het wil. De vogels van mezelf eerst getest willen hebben, zoals ik al aangeef. en dan zal de procedure die ik op ga starten er vergelijkend uitzien als die van jou en ruud. Jullie houden je vogels echter 1 jaar in karantaine. Bij mij zal dit korter zijn. Als de vogel onderzocht is en de testen zijn aanwezig zal ik toch de vogel laten testen voor de 2 de keer als deze nog in de karantaine periode zit. Als ik weet dat mensen ziektes hebben gehad in hun bestand maar weer lange tijd ziekte vrij zijn zal dit voor mij mee wegen maar niet zo erg dat ik zeker geen vogel bij deze persoon zou kopen. Een vogel kopen die 500 euro goedkoper is is aantrekkelijjk maar ik geef liever iets meer uit dan een miskoop te kopen.
Zoals het er nu naar uitziet heb ik altijd nog geluk gehad met mijn aankopen en ik ben in de afgelopen tijd redelijk voorzichtig geworden en dat is zeker ook gekomen door het verhaal van ferry.

maar voordat ik die mooie groenbroeken ga kopen moet ik eerst eens zelf wat leuks kweken om wat centjes bijeen te brengen.

Ik vind wel dat jij en ruud zeer verantwoordelijk omgaan met jullie vogels. dit vind ik echter ook van ander kwekers.

groetjes egon


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-06-12 - 17:53:45 send message to denegon

quote
dus dit is ook gelijk een antwoord op jou vraag over bij welke kweker je de vogel zou kopen .
wie zeg mij dat kweker 1 wel vrij is en nog nooit een dode vogel gehad heeft aan kds.


even reageren op deze quote van wiechmann.
zoals ik in mijn eerdere reactie al zij is het bestand van ruud en dat van U bijna voor 100% ziekte vrij. bijde gebaseerd op testen die dragers niet kunnen onderschijden.

hopelijk is er over een jaar of 10 a 20 geen test meer nodig omdat de vogel resistent is geworden voor deze ziektes.

vriendelijke groet Egon


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-06-12 - 18:00:42 send message to denegon

quote
Naar mijn idee is KDS een stres gerelateerde aandoening. Door stres cq conditie verlies krijgt het virus de overhand en kan de vogel ziek worden.



zeer goed punt rajar hier ben ik het mee eens.
niets ten nadele van de verzorging van ferry maar ik denk dat door veel en snelle veranderingen in je bestand de vogels gestrest raken en vatbaarder zijn voor enge ziekten. dan heeft meteen ruud weer gelijk dat de dragers het 4us overbrengen en de eerst lijkende gezonde vogel het loodje legt. vandaar dat ik hoop dat over een aantal jaar de vogel zo sterk is dat het niet erg meer is dat deze veranderingen optreden.

groetjes egon


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-06-12 - 18:25:44 send message to denegon

quote
De ene liefhebber vraagt 1500 euro voor een gesexd paar en heefd zover als Je weet geen problemen met ziektes in zijn bestand.


ik dacht 1500 euro per caique maar voor een koppel dan bespreek ik voor volgend jaar vast een koppel bij je voor dit geld.
wink ;)
groetjes egon


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-06-12 - 20:05:57 send message to Picolet

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Wat heeft deze discussie nu eigenlijk opgeleverd?

Het begon met de vreselijke mededeling dat iemand zijn gehele collectie die recent was opgebouwd verloren had aan KDS.

Vermoedelijk door aankoop van een besmette vogel of vogels.

Een agressieve vorm, meerdere soorten en vogels raken besmet en zijn afgestaan voor onderzoek naar het avian bornavirus.

Via Dorrestein wordt het weefsel materiaal opgestuurd en is de diagnose definitief avian bornavirus.

Nu blijkt er een test te zijn die nog niet definitief is maar wel gebruikt kan worden om vogels te testen???

Zelfs blijken er in de collectie negatieven te zijn en schrijft Ferry: gezond is gezond en bedoeld daarmee wellicht de negatief geteste exemplaren.

Juist hier schuilt weer opnieuw het gevaar waar ik tot vervelens toe over geschreven heb, de dragers van virus.

Wanneer het immuunsysteem van een volwassen, geïnfecteerde vogel een uitbraak van een ziekte tegenhoudt, kan de vogel de eerste maand wel het virus verspreiden. Andere groepen besmette vogels kunnen geen ziekteverschijnselen tonen, maar wel het virus mogelijkerwijs gedurende hun hele leven periodiek verspreiden. Deze geïnfecteerde vogels zonder ziekteverschijnselen worden “drager” genoemd. Hoewel het virus het weefsel van de drager niet aantast blijft het virus “slapend”aanwezig in organen als de lever, en wordt af en toe “actief”. Het probleem is dat deze dragers, wanneer het virus in slapende toestand verkeert, bij het testen via de PCR (Polymerase Chain Reaction)-test op virus vaak niet worden herkend, met een latere mogelijke besmetting van een vogelcollectie tot gevolg. Dragers zullen vrijwel zeker enkele, eveneens besmette nakomelingen produceren, die klinisch waarneembare symptomen van besmetting vertonen, wat alsnog voor een onaangename verrassing kan zorgen.

Dierenartsen gaan veelal van het feit uit: positief besmet en dus een probleem, negatief gezond en geen probleem.

Dus een drager die op het moment van testen geen virus uitscheidt een veilige aankoop en gaat met een negatieve verklaring van eigenaar veranderen, bij hertesten kan deze door de stress in de quarantaine opeens positief testen en wanneer men van de schrik is bekomen enkele weken bij opnieuw testen weer negatief zijn.

Wat doen we met een dergelijke vogel??

Wat ik me dus afvraag is dat met dit gegeven door sommige liefhebbers met een probleem handig gebruik van gemaakt kan worden. Is de vogel verkoopklaar gaan we testen, is hij negatief verkopen is hij positief, even wachten opnieuw testen en bij een negatief resultaat leveren.

De koper heeft een recent testbewijs er bij gekregen en bij een positieve test in de quarantaine krijgt de koper het antwoord dat de besmetting in de eigen collectie is opgelopen.
De vogel is tenslotte schoon geleverd, bij babypapegaaien is het nog makkelijker om een negatieve test er bij te doen omdat het virus zich vaak de eerste 2 maanden niet activeert en dus bijna altijd negatief testen en dus hoewel het broedpaar besmette jongen levert of bij de opfokcentra geïnfecteerd zijn kerngezond op papier geleverd kunnen worden.

De verkoper ontloopt de aansprakelijkheid en is de koper de schuldige wat betreft de besmetting en dus de klos.

Ook heb ik het idee dat mensen met een virusbesmetting gewoon doorgaan met aankoop en verkoop van vogels. Eigenlijk is het voor hen makkelijker om vogels te kopen omdat er toch al een besmetting in de collectie zit en het dan eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt wat er kan gebeuren in de collectie.
Wellicht gaat men er simpel vanuit dat er snel entstof ontwikkeld wordt voor avian bornavirus, PFBD, Polyoma en Pacheco. Vaak is de collectie in vele jaren opgebouwd en een klein kapitaal waard en weigert men bewust of onbewust hier passend mee om te gaan.
Wanneer er de entstof is zijn alle problemen in de eigen collectie en die gecreëerd zijn bij anderen opgelost, een wrange gedachte die voor eigen rekening is en natuurlijk niet hard gemaakt kan worden.

Wat mij het meest frustreert is het feit dat je na een goed kweekseizoen amper nog veilig vogels kunt bijkopen die je op je verlanglijstje hebt staan.
Elk jaar maximaal een koppel bijkopen die een jaar in quarantaine gaan en een klein kapitaal kosten aan testen. Dan nog de kans op een besmetting van virus door drager of dragers en is eigenlijk het mooiste aspect kweken en de collectie uitbouwen met bijzondere soorten voor ons naar de knoppen.

Ik ben wel benieuwd naar antwoord op de volgende stelling en wat er dan niet klopt;

Wat me vaker opvalt is dat Ruud nogal makkelijk van bepaalde veronderstellingen uitgaat die gewoon niet kloppen dat vind ik een hele vervelende manier van discusseren,

En nog vreemder

Geen mens heeft toch zin meer hier te reageren als er telkens zo op de man gespeeld gaat worden.

Ik breng alleen feiten die zelf door diverse personen zijn geschreven, bij een discussie hoort woord en weder woord, als men zich zo snel aangevallen voelt dan vind ik het een beetje jammer, wellicht door beperkte kennis omtrent dit onderwerp.

Ruud







Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-06-12 - 22:01:16 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Ruud,

Duidelijk verhaal en ik ben het er bovendien mee eens.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-06-12 - 23:01:36 send message to dooren

Dus toch: (zoals enige bladzijden terug)

===
Met de vogels die gezond zijn verklaard zou ik een weerstandstest nemen.

Dat kan op verschillende manieren. Met minder weerstand of intensief kweken zou een virus oid zich moeten laten tonen. (in theorie)

De eventuele nakomelingen als ouders opnieuw testen.
Gert




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede