Aan de zwarte ogen te zien niet, maar misschien dat GOULDS (als eigenaar van deze vogels)deze vraag beter kan beantwoorden.
Overigens is er als je goed kijkt nog wel wat verschil in tekening te zien. In principe kan dat niet bij een albino. Ik zeg "in principe" omdat soms bij echte albino's nog wel eens wat "kleurverschil" lijkt op te treden, maar dit in feite komt doordat niet alle delen van de bevedering dezelfde structuur hebben. Vaak hebben hierdoor albino's bijvoorbeeld "kleurafwijkende" wangen.
Geen "volledige" albino lijkt me, maar wel ino.
Als de ogen rood zijn, maar er toch nog "kleur" te zien is, spreken we wel van ino, maar niet van albino. Vaak gaat het dan om een sterke verdunning en geen volledige reductie.
Zie bijv. de creme-ino gordelgrasvink:
Zeg het maar! Ik kom er niet uit.
Het wijf is duidelijk donkerder gekleurd en heeft een andere kop dan het tarseltje. Ben vandaag bij de bibliotheek van de R.U.G. geweest en enkele boeken doorgespit maar het is mij nog niet duidelijk.
Met steenuilen is dat best lastig. Er wordt gewoon door elkaar gekweekt.
Van het type van jouw tarseltje heb ik laatst een tarseltje + wijfje (broer en zus) gekocht in Belgie. Dus met het mooie witte keeltje. Van de ouders had het wijfje ook zo'n keeltje en de tarsel niet.
Ik had zelf al twee vogels van het type van jouw wijfje. Deze komen uit noord-Nederland. Dit type doet wat "rommeliger" aan wat kleur betreft en heeft een breder kopje van bovenaf gezien.
Of er sprake is van zuivere ondersoorten betwijfel ik.
Ik ga er in ieder geval kruislings mee broeden.
Misschien regionale verschillen (landen?. Ze hebben een nogal verspreid leefgebied.
Staat het niet in het boek uilen van Europa?
In uilen van Europa(een aanrader)
"tegenwoordig worden in totaal 11 ondersoorten erkend, die zowel qua afmetingen als kleur soms sterk van elkaar verschillen.
Volgens genetisch onderzoek op basis van vergelijking van het cytochroom B zijn de Midden- en Zuid-Europese steenuilen duidelijk verschillend van de vormen in Klein Aziƫ en Israƫl. Volgens Wink & Heidrich komt de afstand - ondanks de grote fenotypische gelijkenis - overeen met die van de aparte soorten!"
Handbook of the birds of the world noemt 13 erkende ondersoorten. Maar ze worden niet nader beschreven. Ook schrijven ze ze dat er op natuurlijke wijze veel kruisingen onstaan door bv de Noctua met de Vidalii. Ook inteeld komt in de vrije natuur gewoon voor. Ze vliegen normaal gesproken niet verder dan een straal van 100km van het oude nest. Allicht zal je dan in loop der jaren best wel eens een broertje of zusje tegenkomen. Ik wil het graag zuiver houden maar volgens mij is het onbegonnen werk; als ze het in de vrije natuur als niet eens doen!!
betreft twee gewoon witte goulds poppen uit een blauwe mutatie reeks.Door de blauwfactor blijft men kleurverschil houden in het wit bij mannen is deze nog duidelijker.
Niltava wel knap geraden,maar dat had Karel al verwacht
nee overjarige poppen.
idd borst/buik kleur verraad veel.En absoluut geen beginners vogels,vragen toch wat meer aandacht dan de normale gould.
Maar ik heb ook een zwak voor witte vogels.