Heb de foto eens goed bekeken maar volgens mij word je een beetje op een verkeerd spoor gezet door niet bestaande spikkeltjes op de hals. De vegetatie maakt dat de vogel lastig te herkennen is en ook door dat de foto wat overbelicht is. Verder lijkt de vogel kleiner dan deze waarschijnlijk is. In een park in de omgeving van Melbourne heb ik ooit de Rufous Bristlebird Dasyornis broadbentigezien en een plaatje van geschoten maar was toch wat donkerder.
Ton, foto's kunnen toch behoorlijk misleidend zijn. Van alle drie soorten heb ik foto's bekeken (geen tekeningen). De westelijke borstelvogel heeft inderdaad spikkeltjes op de rug (juveniel mist dat) maar is op mijn foto weer een stuk donkerder. De oostelijke is een stuk lichter maar weer veel minder gespikkeld. Op tekeningen zijn de westelijke en oostelijke even donker cq licht.
Die blijft inderdaad over.
Maar ik denk dat wanneer de tip over de Bristle niet was gekomen we er nooit uit waren gekomen. De tekeningen lijken in de diverse Guides behoorlijk anders en via foto's van bv Readers Digest Complete Book of Australian Birds lijkt de Rufous er nog het meest op (buiten de stippeltjes). De zgn donkerder bruine kop komt op de (hele mooie) foto in dat boek echt niet zo uit de verf. De westelijke lijkt in het boek weer veel en veel donkerder. Zo zie je maar dat zelfs met foto's en tekeningen een vogel moeilijk te determineren kan zijn.