vlindervogel
Website Member
|
2007-07-20
-
10:16:14 |
|
van de eerste een betere foto, nu zie je duidelijk dat het geen vliegenvanger is.
Groeten, Carmen
|
rupicola
Website Member
|
2007-07-20
-
11:00:28 |
|
de bovenste vogel is een Rhipidura rufiventris Northern Fantail, maar komt uit het Zuiden. (N-Australie)
de andere..... eeeuh, heeft aandacht!
|
vlindervogel
Website Member
|
2007-07-20
-
13:42:23 |
|
rupicola, t was een pied fantail, Rhipidura javanica.
Tja, ze lijken wel heel veel op elkaar.
De met de korte staart komt uit Nieuw Zeeland, nu iemand die het weet?
|
Hannie
Website Member
|
2007-07-20
-
14:02:21 |
|
Carmen
Is het de Rifleman ?
( Acanthisitta chloris )
Groet Hannie
|
vlindervogel
Website Member
|
2007-07-20
-
15:16:26 |
|
JA!
Dat is hem!
|
rupicola
Website Member
|
2007-07-20
-
18:15:20 |
|
quote rupicola, t was een pied fantail, Rhipidura javanica.
Tja, ze lijken wel heel veel op elkaar.
Haha, ja inderdaad!
Bij nader inzien had ik het kunnen weten, omdat
rufiventris de donkere borstband niet zo uitgesproken heeft.
Weer wat geleerd!
|
chrislaevers
Website Member
|
2007-07-21
-
21:26:53 |
|
Kunnen jullie deze twee vogels een naam geven? Het staat helemaal niet vast dat ze tot dezelfde soort horen.
Christine
|
rupicola
Website Member
|
2007-07-21
-
21:51:58 |
|
ervan uitgaande dat je de wevers bedoeld:
ik dacht een man Euplectes nigroventris en een pop quelea quelea. (roodbekwever)
|
Niltava
Website Member
|
2007-07-21
-
21:59:24 |
|
Denk het ook niet zebravinken en wevers
Wevers de "mus" lijkt me een Quelea quelea lathamii
De man is een Euplectes orix lijkt me(al worden de euplectesen door elkaar gehaald)
|
chrislaevers
Website Member
|
2007-07-21
-
22:17:30 |
|
Tot nu toe denk ik dat deze weverman de Euplectus orix fransiscaner is (Red bishop of Orangeweaver in het Engels) of een ondersoort ervan. Van de pas aangeschafte pop weet ik helemaal niets. Ik heb de benamingen voor de pop genoteerd. Met z'n vieren in Belgiƫ en Nederland hebben we een groepje gemaakt om elkaars weverservaringen uit te wisselen. Ik ben de benjamin in de groep daar ik niet eens de correcte koppels heb, laat staan broedresultaten. Mocht iemand een vogelgids in bezit hebben die specifiek over de Afrikaanse wevers handelt... alle data zijn welkom (titel, auteur(s), uitgeverij en jaar van uitgave). Ik zie de noodzaak in om een bibliotheekje over deze vogels op te zetten. De kleine Afrikaanse wevers zijn dus indd verwant aan de Europese mus.
Nog reacties misschien over de pop?
Bedankt alvast.
Christine.
|
groenteboer
Website Member
|
2007-07-21
-
23:04:13 |
|
Dit bericht is 5 keer gewijzigd
Beetje cru misschien voor op zo'n vogelliefhebbersforum. Maar ik was pas de klimop op een schuurtje aan het snoeien en toen lag daar ineens een dood klein vogeltje in! Leek bijna wel bekneld geraakt ofzo, maar zo'n warboel van strengen was het nou ook weer niet. Hij lag er nog niet zo heel lang blijkbaar want hij zat nog aardig aan elkaar en als ik hem met een schepje opschepte bleef alles nog aan elkaar zitten, alleen bij zijn borst leek het ietsjes open te liggen en er zaten wat mieren op
Ik vond hem er wel wat apart uitzien. Ik heb altijd redelijk wat vogels in de tuin, omdat ik van een groene tuin hou en de buren (aan 1 kant dan tenminste) gelukkig ook. Veel musjes en af en toe een meesje. Toch leek dit mij niet op een meesje en ook geen doorsnee musje. Maar misschien verkleurt zo'n beestje wel wat na een paar dagen dood te zijn ofzo.
Heb mij helemaal speciaal hiervoor hier aangemeld dus hoop dat men mij kan vertellen wat voor beestje dit is! Of is het toch gewoon een doodgewone huismus?
|
danielkempenk
Website Member
|
2007-07-21
-
23:08:39 |
|
nee zo zien onze mussen er niet uit
dit is een rijstvogel ( ook nog een kleurmutatie)
een tropich vogeltje en waarschijnlijk ergens ontsnapt uit een voliere of kooi.
groetjes daniel.
|
groenteboer
Website Member
|
2007-07-21
-
23:15:12 |
|
Haha ik WIST wel dat het een stomme vraag was!
Geweldig altijd mensen met kennis van zaken, dat je dat zo uit de losse pols kunt benoemen. Ik heb nog nooit van een rijstvogeltje gehoord! maar zal em onthouden en heb ik wat leuks te vertellen op de verjaardag waar ik morgen naartoe ga!
Worden die beestjes doorgaans door andere vogels aangevallen ofzo? Zou het eenvoudig te verklaren zijn dat hij op een schuurtje tussen klimop ligt? Raken die beestjes snel bekneld, kunnen ze eenvoudigweg helemaal geen eten vinden zelf als ze een kooitje gewend zijn, of vallen ze al gauw te prooi aan eksters of andere vogels? Borstkastje leek wat kapottig/open ergens, maar dan kan ook gewoon zijn doordat hij er gewoon al een aantal dagen lag en er al wat insecten (vooral mieren) overheen liepen.
|
danielkempenk
Website Member
|
2007-07-21
-
23:20:57 |
|
haha nee de vraag was niet stom hoor....
het vogeltje zal waarschijnlijk doodgehongert zijn , of zich hebben doodgevlogen , of mischien gewond zijn geraakt door een kat of ekster ...
of mischien gewoon gewoon helemaal uitgeput dus een hoop mogelijkheden.
maarja dit soort dingen gebeuren wel is.
als je op google kijkt kun je ook nog een hoop info vinden over de rijstvogel,kun je nog meer vertellen op de verjaardag
groetjes daniel
|
groenteboer
Website Member
|
2007-07-21
-
23:32:47 |
|
Dit bericht is 1 keer gewijzigd
Inderdaad die rechter in de volgende link lijkt ie wel sterk op:
http://www.ton-albers.nl/rijstvogel.htm
Rijstvogel Opaal. Snaveltje vond ik alleen iets valer en ietsjes gewoner/kleiner aandoen dan op die plaatjes,.. maar komt flink in de buurt ja. Kan niet missen.
Zal trouwens misschien een vrouwtje zijn geweest dan als ik het zo lees: " Bij de mannen is de snavel wat forser en roder van kleur".
|