Bij mij is een vogel met een lange staart een parkiet en met een korte staart een papegaai.
Het ezelsbruggetje gaat niet altijd op en zal vast niet orntholigisch verantwoord zijn maar ik kan er mee leven.
Het korte vs lange staart principe wordt inderdaad vaak gehanteerd.
Ik heb ook wel eens gelezen dat papegaaien zich voor de vleugel langs (op hun kop) krabben en parkieten dit achter de vleugel langs doen.
Dit gaat in de praktijk wel vaak op maar er zijn mogelijk uitzonderingen (?).
Overigens is de naamgeving op zich natuurlijk niet zo heel belangrijk
Strix rufipes uit Argentiniƫ, die kende ik nog niet.
Info over de verschillende Poospiza is slecht verkrijgbaar.
ik vond uiteindelijk een aantal goed gelijkende foto's onder de naam Collared Warbling Finch o.a. deze:
de enige wetenschappelijke soortnaam die ik bij deze soort tegenkwam was hispaniolensis.
Maar goed, het internet is wel vaker niet 100% betrouwbaar gebleken!
Ik vond ook nog een pagina met afbeeldingen uit
het boek the Birds of South America vol. I
van Ridgely and Tudor (1989)
Helaas bezit ik dit boek niet, en kan ik de bijbehorende wetenschappelijke naam die in dit boek wordt opgegeven bij de afgebeelde vogels onder 6. (= de betreffende man en pop) niet met zekerheid achterhalen.
Ik denk het formaat en de veren rond de ogen.
Maar de zoom aan de borstveren lijken me ook iets anders, maar dat verschil geeft denk ik geen andere naam. Ik houdt het op het formaat?
Ik stelde eigenlijk de vraag omdat mij niet duidelijk is of het hier wel om verschillende soorten gaat.
De veren rond de ogen zouden idd een verschil kunnen zijn Peter, maar dat is zeer moeilijk te zien op een foto. Uilen hebben namelijk "vele gezichten" afhankelijk van hun gemoedstoestand.
Even door-googlend vond ik een discussie op valkeniers.be over deze twee soorten. Het verschil zou 'm in de kleur van de snavels zitten, maar vind ik niet terug op de foto's