Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Natuurbroed, op dit ogenblik verstandig? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-06 - 14:22:12 send message to Niltava

Hmm kijk nu baal ik even. 2 pasgeboren zwartmaskeramarantjes van de vloer kunnen rapen.
Ik hoor nog wat piepen dus wie weet.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-06 - 15:05:24 send message to tonnl

Dat blijft een van de nare kanten van de vogelhobby, erg jammer!
Hopelijk redden de andere het wel.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-06 - 16:48:43 send message to pietparkiet 10

pleegouders


barmsijscabaret
Website Member
Posts :20

Website Member
2007-08-07 - 17:20:27 send message to barmsijscabaret

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Wel Niltava

je schrijft het zoals ik het bedoelde. Mijn inziens: Probeer momenteel zoveel mogelijk van de zeldzamere soorten te kweken. Lukt het via natuurbroed des te beter, maar laat de kans op nageslacht niet liggen gewoon omdat je denkt dat het verkeerd is dat ze door pleegouders worden grootgebracht. De "soort" in avicultuur kan er enkel wel bij varen. De aangehaalde voorbeelden van diamantvink, gould, enz ... bewijzen dat er een omschakeling terug mogelijk is. Maar momenteel overbodige risico's nemen lijkt me niet echt verstandig.

Tonnl, zijn deze 6 jonge goudbuikjes dan ook nog eens allemaal broers en zusjes?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-07 - 18:18:16 send message to tonnl

Het zijn jongen van twee verschillende koppels. Eén is jammer genoeg verdronken in de waterbak.
Er wordt wel weer gebroed nu, dus wie weet. Het is het eind van de regentijd tenslotte. happy :)

Ton.


leila
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-08-07 - 20:15:25 send message to leila

natuurbroed of niet moet ieder voor zig weten met haar eigen voor en nadelen kweek en heb gekweekt al jaren kleine tropen altijd natuurbroed ondanks de meeuwen die af en toe bij mij zaten nu dan mijn verhaal kweken in de tegenwoordige tijd vind ik dat je in alle opzichten met je vogels moet!!!!! kwekenin de ruimste zin van het woord makkelijker gezegd dan gedaan weet ik ook wel nu de afrikaantjes zolangzamerhand onbetaalbaar worden wil iedereen ze ineens hebben toen ik ongeveer 4 jaar geleden 16 oranjekaakjes kweekte raakte ik ze aan de straatstenen nog niet kwijt ik probeer de beste omstandigheden te scheppen dus niet te veel vogels in een kooi dus geen gezelschaps voliere van kweken komt meestal niks terecht ik kweek in ruime vluchten heb nu veel ruimte en geen agressieve vogels bij elkaar plaatsen ik las pas in het boekje van de scapp over een voliere tropen inclu spreeuwen is dus een slechte combi ieder moet zelf weten hoe die zijn vogels houd maar mijn vogel houden gaat verder ik vind je moet zelf bedruipend zijn dus met je eigen vogels verder kweken ik koop alleen vogels om vreemd bloed in mijn vogels te brengen nog zo,n misverstand wat ik elke keer tegen kom tropen krijgen tropen zaad kanarie enz nee afwisseling is de oplossing geef ze eens universeel voer ik geef geen levend voer alleen bij uitzonderingen alleen diepvries voer en blikjes schelvis lever gewoon uitproberen niet zeggen na 1 dag ze moeten het niet je kan je ei of opfokvoer ook lekkerder maken totzover mijn reactie met vriendelijke groet w v leeuwen altijd tot meer leren bereid


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-07 - 20:57:25 send message to Niltava

Hallo Wim.
Kweek je binnen of buiten?
Hoe groot is je succes? (niet negatief bedoeld) ik heb je soorten gezien die je gekweekt hebt uit een ander topic. Heb je dat bereikt met meerdere koppels? Hoe groot zijn je kooien, hoeveel koppels per vlucht(wat), voer.
Gewoon voor interesse, ter verbetering van de kweek.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-07 - 22:12:45 send message to Karel

quote
alleen diepvries voer en blikjes schelvis lever


Ik kweek geen kleine tropen, maar dit lijkt me waardevolle informatie voor degene die dat wel doenhappy :)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-07 - 22:38:38 send message to chrislaevers

Ik heb hier al meermaals mijn visie uitgesproken met alle respect voor de vele andere visies, dat ik voor natuurbroed ben.
Kun je je een meer hilarische situatie indenken dan bij de lurven gepakt te worden door je eigen vogels?
Op 14 juli vang ik via advertentie een gehandicapte zebravinkenman op. Ik noem 'm 'Grand écart' omdat hij een vrij horizontale poot heeft. Hij is uitermate levenslustig en strijdvaardig (eerste ontmoeting omringd door de drie elitemannetjes heeft die zeer goed doorstaan). Hij bouwt eigenhandig een vakkundig nestje (halfopen) met een mooie, ronde afgewerkte toegangsopening in cocosvezel. Alle poppen hebben een vaste partner en broeden of hebben nesten met jongen behalve 'Twee opgekrulde nagels' maar zij doet het altijd alleen (onbevruchte eieren) en niemand wil haar hebben.
Van 26 juli tot en met 4 augustus paren de blauwkopfazantjes, zitten ze in die nest en leggen er 4 witte eitjes. Ondertussen paart Grand écart met Weggedraaid Voetje, een oude veteraan die nooit een nest heeft gehad. Twee mannetjes dus.
Op 4 augustus zit de pop fazant nog even op de nest en nadien diezelfde dag ook Grand écart.
We zijn nu 7 augustus en de blauwkopfazantjes behouden volledige afstand. Al drie dagen lang zitten er dus twee zebravinkenmannen afwisselend op die 4 eieren van de blauwkopfazantjes!
Ik wilde eerst die twee zebramannen wegvangen maar dan redeneerde ik dat die fazantjes toch niet meer op die nest zouden gaan en, ik moet toegeven, ik ben ook heel nieuwsgierig om te weten hoe dit verder gaat. Broedtijd is idem voor de twee soorten maar de voedering...
Ik blijf dus met twee voeten op de grond en neem aan dat dit een nuloperatie is.
Ik besef ook heel goed dat als er genoeg vrije poppen zebra's zouden zijn, deze twee mannen elkaar waarschijnlijk niet gezocht zouden hebben. Alhoewel... in de natuur kom je dat ook tegen denk ik. Ik ben door dit gebeuren zodanig aangestoken en heb zoveel vragen dat ik gewoon wil kijken hoe het afloopt.
Ik blijf wel voorstander van natuurbroedhappy :)
Hou jullie op de hoogte van een zeer waarschijnlijke nuloperatie.
Christine


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-07 - 23:13:30 send message to tonnl

Een puntje; af en toe een punt of een komma maakt het iets prettiger te lezen.

Afwisseling in de voeding vind ik ook belangrijk. Ik heb een 20 kilo baal tropenzaad waar ik ongeveer per week een flinke bak uitschep. Die meng ik dan met steeds wat andere zaden. Universeelvoer krijgen ze hier ook vaak, al eten ze er maar hele kleine beetjes van.

De laatste tijd geef ik soms onkruiden met wortel en kluit en al, de kluit is ook erg interessant voor met name de goudbuikjes en de oranjekaakjes. Die pikken er heel veel in.


leila
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-08-10 - 16:48:49 send message to leila

kijk mmaar bij de vogelpraathoek voor een foto van mijn volierre ik kweek in vluchtjes van 0,70 keer 1,20 en 2 meter hoog 6 stuks en drie vluchten van 2,50keer 0,90 keer 2,5o hoog heb ook 6 broedkooien 90 keer 50 bij 50 heb er 6 in de broedkooi gekweekt en ongeveer 140 in de vluchtjes,kweek vooral binzenastrilde,s zilverbekken,bichenows dorns spitsstaarten alles natuurbroed wel volhouden he en eerlijk zijn tegen elkaar zou graag oranjekaakjes willen eventueel ruilen tegen mijn vogels.
geef drie soorten zaad aan alle tropen,ei en universeelvoer soms ddor elkaar in het eivoer gebruik ik afwisselend pinky,s buffalo,s alleen diepvries en blikjes schelvis lever van 60 eurocent echte hollander he,als ik uit vliegende jongen heb veel trosgierst de rode soort veel japanse millet en gepelde haver goed voor de darmen het gebeurt mij maar zelden als een jong uitvliegt dat hij dan nog doodgaat,zodra ze uitvliegen uit de vlucht halen samen met de ouders dan komen ze allemaal groot anders beginnen ze te snel opnieuw en moeten de jonge vogels te snel zelfstandig worden en kost het meestal vogels,ik gebruik ook nutibird door het eivoer met vooral bij de diamantduiven een prima resultaat.
ik heb vooral kleurafwijkende vogels was deze week in barneveld en zag verschillende tijgervinken napoleons oranjekaakjes te duur en een mutant sint helenafazantje kon het bijna niet geloven zit er maar 1 en nog een mutant ook groeten wim heb je vragen of wil je een keer komen kijken mail maar voor een afspraak oja ik ben dan wel keurmeester maar weet ook niet alles tot lerns bereid groet wim


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-10 - 18:23:36 send message to Niltava

Pff, Ton is en blijft moeilijk lezen he.
Wim zou je punten en komma's kunnen gebruiken.
Merkwaardig dat het brein wel woorden met de letters in de verkerde volgorde snel kan lezen, maar punten en komma's schijnbaar wel nodig heeft.
Maar Wim, deze vogels die je noemt zijn nu niet moeilijk te kweken. Ik had het over (afrikaanse) soorten.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-10 - 18:29:39 send message to Niltava

quote
kijk mmaar bij de vogelpraathoek voor een foto van mijn volierre

Vogelpraathoek is?


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-10 - 19:33:10 send message to pietparkiet 10

tjonge tjonge wat zitten we weer te mieren ziften


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-10 - 20:03:09 send message to Niltava

Ja en zeurders heb je ook!




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 83 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede