Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Natuurbroed, op dit ogenblik verstandig? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6
<<< vorige


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-08-12 - 14:11:29 send message to molineti

quote
Wat is dan wijsheid? Vasthouden aan onze principes of ....?



Er zijn natuurlijk grenzen,en gelukkig heb Je met de grotere soorten wat meer tijd om te streven naar natuurbroed,omdat zij een geruime tijd jongen kunnen voortbrengen.

bij de kleinere soorten vogels met een kortere levensduur zal men eerder stappen moeten ondernemen omde soort te willen behouden voor avicultuur.

In de situatie van de oranjekuiven willen Wij ze eerst nog een paar jaar de tijd geven om te leren zelf de jongen groot te laten brengen.

Ook wil ik ze weer groter gaan huisvesten,omdat ik denk dat een gedeelte van de oplossing in de huisvesting zit.
En nog wat andere dingen gaan veranderen.

Maar op den duur houdt het op en zul je gebruik moeten maken van kunstgrepen,maar dan liefst wel op de manier zoals picolet beschrijft(a la loropark)

Groeten rene


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-12 - 15:30:06 send message to tonnl

quote
Maar op den duur houdt het op en zul je gebruik moeten maken van kunstgrepen
Accepteren dat het niet lukt in gevangenschap is toch ook een optie?
De importstop zal het aantal soorten flink uitdunnen hier, maar is dat erg?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-12 - 15:45:01 send message to Niltava

quote
Accepteren dat het niet lukt in gevangenschap is toch ook een optie?


Die redenatie volgend. Als ze zo een paar decenia zo hadden gedacht hadden we nu maar enkele soorten gehad. Waarschijnlijk alleen kanarie, zebravink en parkiet(en).
Zoals je weet was het de laatste tijd zo dat als er een soort voor het eerst(weer) werd ingevoerd er het volgende jaar al een kweekverslag in Onze Vogels stond.

quote
De importstop zal het aantal soorten flink uitdunnen hier, maar is dat erg?


Ja, zou ik jammer vinden. Vooral als het niet nodig is, zie mijn verhaal over de genenpool.


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-08-12 - 16:00:10 send message to vlindervogel

Qoute:

quote
Kijk maar naar Amerika waar over het algemeen direct gegrepen wordt naar meeuwen of handopfok wanneer het dreigt mis te gaan, in veel gevallen wordt het standaard gedaan. Die vogels veranderen in 'tamme grasparkietjes'.


Ik denk dat je hier al een antwoord geeft op mijn vorige vraag. Vergeet ook niet dat door domesticatie met de soorten die het wel redden sowieso steeds meer op 'tamme grasparkietjes' zullen gaan lijken. Is immers hetkenmerk van domesticatie.

Einde quote

Het is de vraag of wij dit moeten aanmoedigen. Sommige soorten lijken mij erg moeilijk aan te passen aan een kooitje zonder enig groen (denk aan vi eters). Voor die soorten duurt het generaties lang voordat je van domesticatie kan spreken. Moeten wij dit nu gaan versnellen met handopfok en dergelijke?

Wat willen we nou eigenlijk bereiken, krampachtig soorten vogels in leven te houden enkel voor soortbehoud in de avicultuur?
Ik krijg steeds meer het gevoel dat we ons hier blind op staren.





Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-12 - 16:20:46 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Het is de vraag of wij dit moeten aanmoedigen. Sommige soorten lijken mij erg moeilijk aan te passen aan een kooitje zonder enig groen (denk aan vi eters).

Onzin, sorry misschien cru. Ik zie "moeilijke" soorten vi kweken in groenloze volieres.
Steeds meer blijkt voeding, de juiste voeding op het juiste moment de key factor te zijn, naast het "veilig gevoel" hebben.

Het vasthouden aan dit soort veronderstellingen is een romantisering van de hobby. Ik weet het, daar doen we graag (waaronder ik)aan mee.

quote
Voor die soorten duurt het generaties lang voordat je van domesticatie kan spreken.


Definitie domesticatie?? Bekend is dat gekweekte soorten al sneller broeden. Dus gewenning aan "gevangenschap" is er snel.

quote
Moeten wij dit nu gaan versnellen met handopfok en dergelijke?

Daar gaan we naar toe als we nu de ogen sluiten!

quote
Wat willen we nou eigenlijk bereiken, krampachtig soorten vogels in leven te houden enkel voor soortbehoud in de avicultuur?
Ik krijg steeds meer het gevoel dat we ons hier blind op staren.

Tja, blind staren dat het allemaal "natuurlijk"(natuurlijk???, wat wij doen is helemaal niet natuurlijk) te doen helpt de hobby ook niet.
Zie ook het evrhaal over de genenpool, maar goed dat schijnt niemand te snappen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-12 - 17:15:27 send message to Karel

quote
Karel, wat bedoel je dan 'met een beetje aanrommelen'? Daar was ik toch wel erg benieuwd naar. Heb altijd het idee gehad dat ze bij dierentuinen behoorlijk verantwoordelijk bezig waren, is dat dan niet zo?



In theorie is dat ook zo, maar in de praktijk komt het meestal neer op de vindingrijkheid van de verzorgers die al een flink aantal jaren in de tuin meedraaien en die je kunt vergelijken met zeer ervaren liefhebbers.

Zeer veel soorten kunnen niet worden gekweekt in de dierentuinen. De policy is: steeds weer nieuwe vogels kopen bij de liefhebbers/kwekers die het wel kunnen en als ze dan na vele jaren bij toeval eens een jong kweken, dan staat het breeduitgemeten in de krant als zeer bijzondere kweek.
Ik ken al kwekers die principieel niet meer aan dierentuinen verkopen omdat ze daar toch maar verkeerd gehuisvest worden en al vrij snel dood gaan.

Kijk in de dierentuin eens goed rond en verbaas je over de combinaties van vogels in volieres waardoor nakweek onmogelijk wordt.

Als je geinteresseerd bent, kan ik je trouwens een prachtig, aan dierenmishandeling grenzend, voorbeeld geven via een pb.

Overigens lopen er zoals je zegt, hier en daar, schitterende projecten en zijn er parken die het uitstekend doen!
Ik noem Avifauna als een park waar men het prima doet, waar veel kennis aanwezig is en waar de resultaten zeer goed zijn!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-12 - 17:27:58 send message to Karel

quote
Steeds meer blijkt voeding, de juiste voeding op het juiste moment de key factor te zijn, naast het "veilig gevoel" hebben.



Precies!
Gelukkig zijn er mensen die dit wiel al hebben uitgevonden (de kunst is om ze te vinden)wink ;)

Tip van oude rot in het vak waar ik eens ben wezen kijken:
Schuwe vogeltjes kun je in een hele grote goed beplante voliere zetten......klinkt logisch, maar is niet altijd de goede oplossing.
Zet ze eens in een "voliere" van 1x1x1m. Maak achter- en zijkanten dicht en plaats een plank van 1m lang en 30cm breed midden in dit hok van bodem tot dak. Leg een transparant golfplaatje op het dak.
Hang een nestkastje op 20 cm van het dak aan de achterkant van de plank.

Ik heb hier opmerkelijke resultaten mee gezien!



Pagina : 1 2 3 4 5 6
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 110 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede