Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Natuurbroed, op dit ogenblik verstandig? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-08-05 - 09:28:45 send message to ParkietenPeter

quote
waar heb je allemaal over ik word er moe van

Als het niet bevalt hoef je zeker niet te reageren. Lees nog eens: http://www.vogelarena.com/forum/reglement.php
Iedereen heeft dus het recht om hier zijn/haar vraag te stellen. De antwoorden hebben zeker met respect te maken. Let maar eens op de regels 6 en 9.

ParkietenPeter


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-08-05 - 09:29:06 send message to denegon

Al de tips zijn nuttig ook al doe je er niets mee en mensen die hun recept niet willen vertellen hebben daar een rede voor. Sinds ik wat vaker bij de vogelvereniging kom krijg je van iedereen wel tips en mag ik ook bij wat mensen komen kijken. Ik ben het niet met iedereen eens maar spons al de info op en gebruik wat ik denk dat goed is.
toch blijf ik bij natuurbroed. maar ik laat bijna volgroeide jongen niet dood gaan. groetjes egon


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-05 - 09:43:04 send message to pietparkiet 10

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

goed voor prima


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-08-05 - 09:52:04 send message to johanblok

Interessante beschouwingen om te lezen!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-05 - 09:58:15 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk dat het eens tijd wordt dat er zonder gevoelens en vooroordelen/veronderstellingen wordt gediscusieerd.
Hier maar ook zeker door de bond(en)/kwekers.
Ik ben niet voor alles onder de meeuwen of anderen te leggen maar zie te vaak, vooral nu uitspraken worden gedaan vanuit het luxe(?) probleem die we hadden tijdens de import.

Ik wil hier een paar dingen deponeren:

*
quote
En dit heeft ook gevolgen voor de jongen. Zo heb ik eens een docu gezien van David Attenborough waarbij er per ongeluk een ei van een eendensoort in een ganzennest terrecht was gekomen. Dit jong groeide op als gans terwijl het een eend was. Toen het dier zelf in het broedseizoen kwam zwom hij zo fanatiek alle ganzen af om te koppelen dat zijn soortgenoten die zich letterlijk aanboden aan deze vogel totaal genegeerd werden. Dit verklaard dat surrogaat ouders van een andere soort er zeker voor zorgen dat er afwijkend gedrag ontstaat.

Dit betreffen dus nestvlieders, de eerste 14 uur is belangrijk, wie dan zien is hun ouder en daardoor krijgen ze een "zelfbeeld".
Bij (de kleine) nestblijvers is gebleken dat dit na plusminus de tweede week na uitvliegen nog om te turnen is

*
quote
Je kunt ook de vraag stellen of we krampachtig moeten blijven proberen soorten te kweken die hier niet willen kweken.
Als het met sommige soorten nu nog nietlukt, misschien "horen" deze dan niet in gevangenschap.

Over dat horen moet je maar in discussie gaan met de vogelbescherming, denk dat we dan niets meer horen te houden.
Voor de rest, elke vogel is te kweken. De beperkingen kunnen zijn: ruimte, voeding(meestal de belangrijkste, niet alleen wat maar ook wanneer wat!), kennis algemeen, kennis kweker.

* Als de mensen (japanners)in de jaren '60 en daarvoor hadden gezegd geen pleegouders te willen gebruiken, Hadden wij nu geen goulds, diamantvinken, etc. etc gehad. Of tegen behoorlijke prijzen en kleinere aantallen.

* De nu aanwezige vogels (ik heb het hier even over de astrilden en iets grotere vogels)zullen maar voor een beperkt gedeelte voortplanten. Want of ze zitten alleen of in volieres waar men niet doelgericht aan het kweken is(gezelschapsvolieres) en bij nog een paar serieuse kwekers.
Je moet je dus afvragen of je de luxe kunt permiteren pleegouderschap ten alle tijde af te zweren.
Immers: - de importvogels van destijds beginnen vanaf nu toch wel zo'n beetje uit te sterven(laten we er even vanuit gaan dat de import al 2 jaar stil ligt en de gemiddelde levensverwachting van een goudbuikje 3 jaar is, dan kan het aantal snel achteruit gaan.
- Is het areaal van kweekvogels wel voldoende om een gezond -genetisch- bestand op de lange termijn te houden.
M.a.w. elke eenling die nu alleen blijft omdat kwekers alleen met andere kwekers willen ruilen is een verlies aan genetisch materiaal. Hetzelfde geldt voor jongen die niet groot worden.

* jongen die uit het nest worden gegooid zouden niet goed zijn. Elke kweker die de jongen teruglegt weet dat het merendeel daarna gewoon groot wordt en goede vogels worden. In de natuur gebeurt dat ook, alleen worden ze niet teruggelegd. Veelal zijn het gewoon ongelukjes en de natuur is niet perfect, leven of dood is ook vaak een geval van een beetje geluk hebben.

* Hoe werkt domesticatie? Eigenlijk net als de evolutie. Binnen een populatie heb je een aantal vogels die wel bereid zijn te kweken onder andere omstandigheden dan de natuur, een aantal niet. Dus van bijv. 10 koppels zullen er 4 jongen voortbrengen, hiermee wordt weer verder gekweekt en aldus selecteerd men dus op kweekbaarheid en met steeds andere omstandigheden(broedkooi, eivoer i.p.v. puur insecten etc.).
Ahha zullen nu dus mensen zeggen: dus moet je alleen natuurbroed doen. Nou nee, mislukken van kweek is veelal niet een kwestie van de vogels maar van de omstandigheden. Wat je dus in mijn ogen moet doen is proberen zo groot mogelijke populatie te verkrijgen om daaruit vogels te selecteren die zich goed willen voortplanten.

Alles onder de meeuwen, nee, maar wel verstandig en misschien andere pleegouders?
Bij alleen natuurbroed liggen volgens mij de aantallen nauwelijks boven de vervangingswaarde(elk koppel dient minstens 1 koppel voort te brengen die ook jongen voort brengt). Wij mensen willen toch meer vogels kweken dan de vervangingswaarde??

Verstandig nadenken over pleegouderschap lijkt me dus verstandig. Blauwfazantjes granaatastrilden groot laten brengen betekent voor mij een verlies van blauwfazantjes (en winst voor de kweker??? immers granaten zijn duurder dan blauwfazantjes).

Nogmaals ik ben een natuurbroedkweker in principe, alleen moet je je soms je standpunten heroverwegen. De mensen die alleen natuurbroed propageren (waaronder ik)hebben hun tijd gehad en hebben niet voldoende kunnen produceren.
Ik heb ook nooit kunnen begrijpen dat mensen goulds en meeuwtjes moetsen hebben. Immers goulds brengen hun jongen goed groot. Ik heb ze meer dan 20 jaar en altijd natuurbroed gedaan (op 1 keer na, bij sterfte van een ouder heb ik ze onder isabel rijstvogels gedaan, die hebben ze mooi groot gebracht, dus zaten er 3 rijstvogels en 3 goulds in het nest. Later hebben deze jongen gewoon weer goulds grootgebracht dus geen enkele probleem van imprinting).
Mijn motto was altijd:waarom 1 hok met goulds en 1 met meeuwen, als je 2 met goulds kunt hebben.

Excusses voor het lange stuk. Piet, je mag het ook in een paar keer lezen of uit printen wink :)
Ik probeer alleen mensen wat genuanceerder naar het pleegouderschap te laten kijken.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-08-05 - 11:19:22 send message to denegon

mooi en lang stuk niltava en der staat zeker iets in waar ik en misschien ook andere iets van kunnen leren.
zoals ik al zei heb ik dit ook weer opgesponst en ga er mee doen wat ik denk dat goed is.
Maar denken dat alleen natuurbroed goed is daar ben ik ook al achter dat dat iets te kortzichtig is. Een handje meehelpen lijkt me beter dan vogels dood laten gaan. Echter de vogel niets meer laten doen dat zie ik niet zo graag.

groetjes egon


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-05 - 12:32:22 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ik ben het niet met iedereen eens maar spons al de info op en gebruik wat ik denk dat goed is.


Egon, ik wil je absoluut niet aanvallen, maar ik pik deze uitspraak er juist uit, omdat ik dit zo vaak hoor.

Ik ben het hier namelijk niet mee eens. In mijn eerdere reactie heb ik gesproken over het gevaar van het teveel uitgaan van het eigen gezonde verstand.
Ik ben van mening dat als je een tip krijgt of een methode te horen of te zien krijgt, je je eerst moet afvragen: heeft dit succes bij degene die hem gebruikt. Zo ja? Toepassen!!

Voorbeeld:

Christine heeft in haar voliere een soort mesthoop gecreeerd om insecten aan te trekken.
Met gezond verstand kun je redeneren: dat is ook een broedplaats voor allerlei bacterien en is uiterst onhygienisch, dus fout!
Maar zij heeft er succes mee en de kweek verloopt bij haar prima!
Wie heeft er dan gelijk? Christine of het "gezonde verstand"?

Ik bedoel maar: vaak moet je eigen redenering en gevoel voor wat er goed of niet goed is overboord zetten en gewoon hetzelfde doen als de succesvolle kweker.

Voorbeeld:

Ik heb een kweker ontmoet die een bepaalde vogelsoort, die zeer moeilijk te kweken is, in de broedtijd alleen maar moriowormen voert.
Gezond verstand: Fout, te eenzijdig!
Realiteit: Hij is de enige die deze soort in deze mate kweekt.
Wie heeft er gelijk?

Ik kies voor de realiteit en neem zondermeer de methoden van succesvolle kwekers over.
In een veel later stadium, als ik zelf voldoende ervaring heb met deze soort, kan ik dan wat kleine veranderingen aanbrengen die mogelijk tot een nog beter resultaat leiden.

Let op: je moet natuurlijk niet alles maar aannemen van iedereen. Er wordt ook een hele hoop onzin verkondigd door kwekers die zichzelf erg ervaren vinden. Vraag eerst naar de resultaten! Alleen die tellen!





Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-05 - 12:42:21 send message to Karel

Goed verhaal Niltava! Kan ik me helemaal in vinden.

Off topic:
Pas goed op met het teveel waarde hechten aan de zogenaamde pertinente waarheden die je in de docu's van quasi wetenschappers als Attenborough hoort. Meestal wordt er bewust toegewerkt naar een "feit" en worden de beelden en commentaren daarop aangepast (een vriend van me is betrokken bij de productie van deze series).
Niettemin prachtige beelden altijd!


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-08-05 - 12:53:26 send message to denegon

Hoi karel

aangevallen op een forum dat voel ik me niet zo snel.

maar even een voorbeeld van mij:
Een voedings deskundigen en tevens vogel kweker heeft bij ons een mooi verhaal gehouden dat parkieten en papegaaien voornamelijk zaden eten.
Groente fruit en kiemzaad of gekookte zaden hoefde maar weinig gevoerd te worden.

Een maand later komt een andere persoon een lezing geven, ook hij kweekte met meerdere papegaaien en parkieten en verteld dat hij veel kiemzaad en gekookte groente en vers fruit en groente gaf.

Dus van twee verschillende mensen twee verschillende verhalen met beide goede resultaten.
Ik kan nu dus gaan kijken wat de beste optie is voor mijn vogels.
Vandaar dat ik zeg dat ik veel opspons maar niet alles gebruik.
En goed advies van ervaren kwekers neem ik altijd serieus en zal ik zeker niet afslaan.

groetjes egon


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-05 - 13:09:31 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is een probleem waar veel nieuwe leden van een vereniging tegenaan lopen. Van Jan hoor je zus, jan is een topkweker, van kees hoor je zo, Kees is ook een topkweker. De één gebruikt meeuwtjes, de ander nooit.
Er is gewoon niet maar één manier. Kweekmethodes die soms haaks op elkaar staan, kunnen beide succesvol zijn.

Daarnaast zijn er een heleboel manieren die ik niet wil overnemen, overvloedig medicijngebruik bijvoorbeeld. Al kweekt iemand er heel veel mee, ik hoef het niet.
Zo werkt het voor mij ook met pleegouders. Als mijn zilverbekjes mijn jonge goudbuikjes moeten grootbrengen hoef ik ze niet, misschien niet slim maar zo denk ik er over.

Met een heleboel uit de laaste reacties moet je het wel eens zijn als je een beetje nadenkt. Maar toch, de hobby wil iedereen toch ook voor een groot deel zelf invullen.
Ik heb mijn vogels niet om een soort in stand te houden, dat is nooit de motivatie geweest.
Groeten, Ton.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-08-05 - 13:14:36 send message to johanblok

@Karel: dat is me al veel vaker opgevallen bij 'natuurfilms', fraaie beelden, het bijbehorend kommentaar behoeft vaak een behoorlijke portie zout.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-05 - 13:28:04 send message to Niltava

quote
maar even een voorbeeld van mij:
Een voedings deskundigen en tevens vogel kweker heeft bij ons een mooi verhaal gehouden dat parkieten en papegaaien voornamelijk zaden eten.
Groente fruit en kiemzaad of gekookte zaden hoefde maar weinig gevoerd te worden.


Kweken doe je door kennis en in meer of mindere mate geluk. Kennis van andere (goede) kwekers kunnen een richtlijn zijn. Kijk ook naar hoe de vogels leven in de natuur en dan met name op voedingsgebied. Wat, wanneer, hoe.
Er zijn genoeg kwekers die goed kweken... met 1 koppel. D.w.z. dat datkoppel op waarschijnlijk een goede manier wordt gehouden.
Je moet naar verschillende kwekers kijken. Kweken ze met meer vogels(soorten en koppels) lukt het met allemaal. En duik in voedingsleer en neem niet alles direct aan, kijk hoe een lichaam werkt met voeding etc.
Dan kom je verder.


quote
Daarnaast zijn er een heleboel manieren die ik niet wil overnemen, overvloedig medicijngebruik bijvoorbeeld. Al kweekt iemand er heel veel mee, ik hoef het niet.

Heel slim, meestal moet dat iets verbloemen.

quote
Maar toch, de hobby wil iedereen toch ook voor een groot deel zelf invullen.

Is dat zo??? Met het houden van dieren heb je ook een verantwoordelijkheid!

quote
Ik heb mijn vogels niet om een soort in stand te houden, dat is nooit de motivatie geweest.

Een soort in stand houden voor de wilde natuur of voor avicultuur??
Voor de eerste hoef je het niet te doen. De 2e vind ik nogal egoïstisch eerlijk gezegd.
Dit kon tijdens de import, deze houding zorgt ervoor dat veel soorten snel voor de avicultuur verloren zullen zijn.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-05 - 14:51:40 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Daarnaast zijn er een heleboel manieren die ik niet wil overnemen, overvloedig medicijngebruik bijvoorbeeld. Al kweekt iemand er heel veel mee, ik hoef het niet.


In dit geval ben ik het met je eens wink ;)

quote
Kijk ook naar hoe de vogels leven in de natuur en dan met name op voedingsgebied. Wat, wanneer, hoe.



Absoluut zinvol, maar niet zondermeer te kopieeren naar de "thuissituatie". Sterker nog, veel vogels doen het in gevangenschap vaak beter in een totaal van de natuurlijke situatie afwijkende methode. In de natuur moeten ze het doen met wat er voorhanden is, met als gevolg dat er relatief weinig vogels tot voortplanting komen. Neem bijvoorbeeld het (niet) aanwezig zijn van voldoende geschikte broedplaatsen. In gevangenschap kunnen we onze vogels allemaal een ideaal nestkastje aanbieden, waardoor er veel meer vogels tot voortplanting komen.
Als iemand met maximaal succes kweekt in een door hem/haar ontworpen ideale nestkast van bijv. een oude rioolpijp met een wc rol eraan, dan hang ik die ook in mijn voliere ipv het veel natuurlijker berkenblokje.

In mijn voorbeelden bedoel ik overigens wel steeds de kweek met vogels waar er nog heel weinig van zijn en waar het van belang is zoveel mogelijk jongen te kweken. Ieder verloren kweekjaar is dan van zo'n grote invloed op het bestand, dat we, naar mijn mening, niet naar eigen idee moeten gaan experimenteren als er al kweekkennis voorhanden is, ook al spreekt die methode ons op dit moment niet aan.

In een later stadium kunnen we aan verbeteringen gaan denken.

Om het overdreven te stellen (ik wil niemand voor de schenen schoppen):
Als iemand er als enige in Nederland in slaagt om een bepaald soortje te kweken, en dat doet in een schoenendoos met als voeding oud brood, dan zie ik er geen bezwaar in om dat ook te doen, totdat er voldoende jongen zijn geboren. Daarna kunnen we eens voorzichtig gaan proberen of het niet anders kan.

Voor mij staat behouden voor de avicultuur voorop.





mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-05 - 15:24:29 send message to mijnkaketoes.nl

En laten we eerlijk wezen bij al deze kennis komt ook nog een hele grote dosis geluk, plaatselijke omstandigheden en erfelijk aanleg kijken. Niet alles is boeken , kwekers of deskundigheids wijsheid.wink ;)



denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-08-05 - 16:04:12 send message to denegon

quote
Ik ben van mening dat als je een tip krijgt of een methode te horen of te zien krijgt, je je eerst moet afvragen: heeft dit succes bij degene die hem gebruikt. Zo ja? Toepassen!!



Soms wil je wel een tip van een kweker aan nemen maar kun je het niet. De vogels die ik heb en ook wil houden heb ik in redelijk grote kweekkooien. Een collega heeft ze in vluchten van 4m*1,5m ik kan de tip van hem niet zelf doen om ze in een dergelijk grote voliere te plaatsen want dan zou ik maar 1 koppel vogels kunnen houden en ik wil graag wat meer vogels om van te genieten.

groetjes egon




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 100 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede