Op 23/4 schreef ik dat ik blij was met mijn nieuwste aanwinst: een kookaburrapop.
Nu kan ik schrijven dat mijn nieuwste aanwinst 3 eieren zijn.
En ik heb ze nog nooit zien paren.
Wel lachte het mannetje met een muisje in zijn snavel.
Maar als het vrouwtje die te snel wilde hebben draaide hij zijn kop weg en begon opnieuw.En nu afwachten of deze eerste eitjes ook bevrucht zijn.
Geweldig, Hank. Zoals je het omschrijft gaat het volgens de regels. Hopelijk zijn de eieren bevrucht, maar eerlijk gezegd twijfel ik er niet aan dat er paringen hebben plaatsgevonden.
Nu alleen nog geduld hebben.
PS Zorg ervoor dat als er jongen zijn, je het vlees klein genoeg snijdt. Kookaburra's kunnen dat namelijk niet zelf.
Ik twijfel nog of ze bevrucht zijn, maar het is nog te pril.
Mochten ze bevrucht zijn dan neem ik binnen 3 weken nog contact op.
Het is nu hoopvol afwachten.
In de natuur vangen ze prooien die overeenkomen met de grootte en behoefte van de jongen op een bepaald moment in hun ontwikkeling. De eerste dagen zullen dat vooral hele kleine muisjes en (nest)vogeltjes zijn neem ik aan.
In gevangenschap zijn eendagsmuisjes wat dat betreft zeer geschikt voor de eerste dagen.
Ja, er zijn perioden waarin ze dol zijn op sprinkhanen en moriowormen. Het lukt ze zelfs om meelwormen aan te pakken met die grote snavels.
Bij mij hebben ze echter nooit insecten aan hun jongen gevoerd, maar dat kan bij anderen natuurlijk wel het geval zijn.