Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Bedreiging Diefstal
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-11-02 - 23:12:07 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Op iedere plek waar het een komen en gaan is van allerlei vogels, waar geen quarantaine faciliteiten aanwezig zijn dan wel geloofwaardige quarantaine perioden in acht worden genomen is de waarde van testen op virussen en andere besmettelijke ziekten volstrekt waardeloos.

Op deze manier zullen alle vogels na iedere bestandswisseling steeds opnieuw getest moeten worden.
Dit is bij de 'snelle' handel in met name babypapegaaien vrijwel onmogelijk, dan wel hoogst onwaarschijnlijk dat dit ook steeds daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

In verband met de risico's rond dit soort handel wordt al geruime tijd op een breed vlak gewaarschuwd.
Jammer dat veel kopers zich niet eerst even verdiepen in de materie voordat men er aan begint.

We moeten bij dit soort zaken uiteraard wel reeël blijven t.a.v. risico's met levende have.
Hier ontkom je eigenlijk nooit voor 100% aan,
maar als je voor aanschaf even verder kijkt zijn de plaatsen met verhoogd risico goed te vermijden.


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-11-03 - 18:17:13 send message to Roosje

We hebben het nu over of er een betrouwbare uitslag zal zijn als een vogel jong wordt getest. Niet over hoe het allemaal geen zin heeft als babies daarna weer bij elkaar worden gezet, dat snappen we hier ook wel.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-11-03 - 20:41:56 send message to ParkietenPeter

En ook een goedenavond, nou, nou.

sad :( Peter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-03 - 21:07:54 send message to Karel

laugh :D Gespierde taal!

....en wie bepaalt eigenlijk waar "we" het over hebben?

laugh :D


polflietjen
Website Member
Posts :56

Website Member
2006-11-03 - 21:11:22 send message to polflietjen

Hehe ik alvast niet maar ik wil wel steun geven aan de persoon in kwestie die bedreigd wordt. Of moet ik dit afpersing noemen., waar zijn we dan mee bezig? sad :(


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-11-03 - 21:21:28 send message to molineti

quote
We hebben het nu over of er een betrouwbare uitslag zal zijn als een vogel jong wordt getest.


Volgens diverse labs is de incubatietijd tussen 21 dagen en maar liefst 18 maandensad :(

Dus lijkt het mij, hoe jonger je test hoe kleiner de kans op een positieve uitslag.

(ook is door diverse VA en mensen van de Universiteit Utrecht in het ,,verleden,, verteld dat testen onder de 12 weken minder betrouwbaar was(was iets met antistoffen dacht ik))

Maar misschien zijn er door de jaren heen wel dingen veranderd /verbeterthappy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-11-03 - 22:24:55 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk dat je gelijk hebt, Molineti. Er is in een eerder topic eens gezegd dat de vogel direct na test 1 apart moet worden gehouden en dat er na een bepaalde tijd (weken?maanden?) een tweede test moet plaatsvinden.
Pas dan zou je met zekerheid mogen stellen dat de vogel "schoon" is.

Helaas kan ik deze topic niet zo snel vinden.


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-11-03 - 23:25:57 send message to Roosje

Je eerste reactie op mij had totaal geen nut voor het topic karel, ging in de verste verte niet over de kwestie. Dan vraag ik me af waarom je dan reageert, vind je het fijn om mensen af te bekken bij één verkeerd woord of formulatie?

Het enige waar ik op doelde is een antwoord op de kwestie aangezien ik ook wel benieuwd was naar feiten wat dat betreft, voordat er weer een andere richting op werd gegaan.

Ik zal verder alleen nog maar lezen hier, stel dat ik weer wat verkeerd zeg.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-11-04 - 18:05:44 send message to mootje

quote

Je eerste reactie op mij had totaal geen nut voor het topic karel, ging in de verste verte niet over de kwestie. Dan vraag ik me af waarom je dan reageert, vind je het fijn om mensen af te bekken bij één verkeerd woord of formulatie?

Het enige waar ik op doelde is een antwoord op de kwestie aangezien ik ook wel benieuwd was naar feiten wat dat betreft, voordat er weer een andere richting op werd gegaan.

Ik zal verder alleen nog maar lezen hier, stel dat ik weer wat verkeerd zeg.
quote



Nou nou, ik zie er maar 1 bekken hierosad :(.
Je moet ook beter lezen.
Om ff on-topic te blijven, voor we weer zo'n lekker negatieve discussie krijgen.
Het ligt immers bij bepaalde virussen ook aan de incubatietijd.
Een vogel die vandaag besmet word, en morgen getest, zal negatief gaan testen...dus hoe waterdicht zijn die testen.
Bovendien, wat hier dus al meerdere malen is aangehaald:
Als je handelaar bent, met veel vogels, kan je zelfs je vogels nog besmetten, al houd je ze allemaal apart in quarantaine.
Je loopt tenslotte alleen bij het voederen al van het ene hok naar het andere, zit aan de voer, en drinkbakken etc.
Dus een test bij zo'n handelaar zegt niets.






ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-11-05 - 09:14:21 send message to ParkietenPeter

Het beste bij testen is dan ook om de vogels aan het begin van de quarantaineperiode te testen en na 6 weken nogmaals. Bijna niemand doet dat echter!
Daarbij houdt quarantaine natuurlijk ook in dat de grootste voorzichtigheid geboden moet worden. Goed schoonmaken voor en tussen en na de bezoeken.
Maar wie van de handelaren (en particulieren)doet dat nog tegenwoordig?

Besmetting bij een verzamelpunt is dus voor een groot gedeelte schuld van de verzamelaar zelf.

Kennis van overdraagbare aandoeningen is niet genoeg! Je moet er ook naar handelen!

Om e.e.a dan af te schuiven op de kweker die verder een gezond bestand heeft getuigd in mijn ogen enkel van onkunde of kwade bedoelingen!

wink ;) Peter


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2006-11-05 - 10:11:59 send message to mootje

quote

Het beste bij testen is dan ook om de vogels aan het begin van de quarantaineperiode te testen en na 6 weken nogmaals. Bijna niemand doet dat echter!
Daarbij houdt quarantaine natuurlijk ook in dat de grootste voorzichtigheid geboden moet worden. Goed schoonmaken voor en tussen en na de bezoeken.
Maar wie van de handelaren (en particulieren)doet dat nog tegenwoordig?

Besmetting bij een verzamelpunt is dus voor een groot gedeelte schuld van de verzamelaar zelf.

Kennis van overdraagbare aandoeningen is niet genoeg! Je moet er ook naar handelen!

Om e.e.a dan af te schuiven op de kweker die verder een gezond bestand heeft getuigd in mijn ogen enkel van onkunde of kwade bedoelingen!

Peter
quote



Dat bedoel ik duswink ;)

Jij omschrijft het beter dan ikhappy :)


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-11-05 - 23:32:16 send message to Picolet

Ik heb nu enige tijd deze discussie gevolgd. Als nu de ouders of een van de ouders een drager is en dus periodiek virus uitscheidt of kan uitscheiden en dus besmette nakomelingen kan produceren?

Heeft dan de opkoper geen recht van spreken?


August
Website Member
Posts :48

Website Member
2006-11-06 - 20:02:50 send message to August

Ik ben blij dat de betrokken persoon uit Rijswijk zichzelf bekent heeft gemaakt.
En de reactie daarop van Parkieten Peter steun ik volledig.

"Tot nu is de winkelier uit Rijswijk nog anoniem gebleven. Maar, 4Animals, als de vogels met geen mogelijkheid in leven gehouden konden worden, denkt u niet dat de gehele collectie van August dan al lang dood moet zijn geweest?

Het kan absoluut niet verkocht worden dat enkel één nest dat, notabene uithuizig, sterft en de rest van de collectie van de kweker blijkbaar niets mankeert, het aan de kweker of zijn omstandigheden moet liggen.
Ik kan natuurlijk niet zeggen waar de vogels aan gestorven zijn en onder welke omstandigheden, want ik ken uw zaak niet.
Maar als winkelier moet u ook op de hoogte zijn van PBFD e.d., dan weet u beslist ook dat het een incubatietijd kan hebben van enkele dagen tot enkele weken. Aangezien jonge vogels vatbaarder zijn en sneller eraan dood gaan, is de grootste voorzichtigheid geboden, zeker bij verzamelpunten.
Hoe kunt u dan 100% zeker zeggen dat de vogels dit van de kweker mee hebben gekregen? Als dit zo snel duidelijk moet zijn geweest dan had u de vogels niet mogen aannemen en zo de rest van uw eigen collectie in gevaar te brengen.

Ik heb in geen enkele betrokkene belang, maar het klinkt allemaal niet echt logisch. Het voorgestelde woordgebruik getuigd in mijn ogen dan ook niet direct van professionaliteit.

Maar dat is mijn objectiieve mening."


Ik heb nu terug 3 jongen van dezelfde ouders als dewelke ik destijds heb verkocht. Ze zijn perfect gezond en zijn nu 5 a 6 weken oud.
Ik kan nu perfect zien of deze weldegelijk ziek worden. Mijn zus heeft ze onder haar hoede genomen en ze zitten bij haar thuis ver weg van mijn vogels.
De toekomst zal wel uitmaken hoe het nu zit.
Al de vorige jongen van die 2 koppels leven nog allemaal. De oudste 2 zijn nu 4 jaar oud en kerngezond. Het zou mij dan ook sterk verwonderen dat ik met ziektes zit.
Al mijn papegaaien zitten in 5 verschillende ruimten om ziekten tegen te gaan.
Er komt ook niemand binnen zodat de kans zeer klein is dat zo ziekten in mijn kweekruimtes zouden opduiken.

Ik vind het wel spijtig dat hij op een andere site mijn waardering nu voor de tweede keer negatief beantwoord. Dit gebeurt dan wel steeds onder andere nick namen.
Ik gebruik alleen mijn eigen naam dan weet iedereen tenminste wie ik ben !



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-11-06 - 20:28:18 send message to ParkietenPeter

Picolet,

Hier zijn teveel 'misschiens' om staat op te kunnen trekken.

De jonge is naar zeggen aan pbfd gestorven. Áls hij het al van de ouders heeft gekregen zou het heel aannemelijk zijn dat ook andere jongen deze ziekte krijgen. Aangezien dit niet gebeurt, blijkbaar, is deze waarschijnlijkheid nagenoeg weggenomen. Want het besmettingsgevaar is hoog bij pbfd.

Daarbij komt nog dat het hier een handelaar betreft. Aankopen met de bedoeling weder te verkopen zijn uitgesloten van garantierecht volgens de consumentenwet.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-11-06 - 20:55:09 send message to Picolet

In het verleden heb ik veel research gedaan naar PFBD. Ik heb meerdere artikelen over de PFBD en andere virussen gepubliceerd in diverse vogelbladen.

Het fenomeen drager is nu juist het grote probleem bij dit virus. Het virus kent meerdere vormen waarbij bij de milde vorm geinfecteerde vogels helemaal herstellen. Juist deze vogels zijn gevaarlijk in een collectie omdat ze periodiek virus kunnen uitscheiden. De PCR test bij dergelijke vogels op het moment dat ze geen virus uitscheiden geeft zelfs een negatieve uitslag. Jonge vogels kunnen dus besmet zijn en sterven van perfekt uitziende ouders, simpel omdat ze minder weerstand hebben. Vooral bij loris herstellen veel vogels van een bepaalde variant van het PFBD virus. Om het verhaal leuk te maken kunnen de huidige jongen dus nu wel gezond zijn omdat er nu geen virus wordt uitgescheiden door een besmette ouder.
De verkoper kan niet bewijzen dat er geen PFBD virus in zijn collectie aanwezig is, zelfs wanneer alle vogels worden getest is het niet zeker of er positieve vogels zijn of alle negatieve werkelijk schoon zijn.

In australie gebruikt men niet de PCR test maae de HI test zoals deze bij Aids onderzoeken gebruikt worden om antistoffen in het bloed op te zoeken. Deze manier spoort ook dragers op en positieve dieren. Helaas is de PCR test makkelijker in gebruik voor onze dierenartsen en gebruikt zover ik weet alleen het Loro park deze dure test.

Persoonljk vind ik dat je teveel schuld legt bij de opkoper en is gedeelde schuld wellicht een reele oplossing en betaal je de helft terug. Om dergelijke problemen te voorkomen lekker de jongen laten uitvliegen en minder aan het geld van babypapegaaienhandel denken.

Overigens wil ik best het artikel naar je doorsturen hoe PFBD in vogels zit en wat het testen via PCR en de HI test voor waarde heeft.

Ruud




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 110 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede