Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Import Vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-11-17 - 09:12:56 send message to Jacqueline

happy :)

Sarell.

Je had me gewoon nieuwsgierig gemaakt met de Baardvogels.
Vandaar dat ik me er een beetje in verdiept hebt.
En dan kom je weleens wat tegen op het net.

wink ;)
Peter.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-18 - 00:18:13 send message to tonnl

Dan moet je ook eens kijken naar de geelstuit dwergbaardvogel (Pogoniulus bilineatus), ook wel tinkerbird genoemd. Daar wil ooit nog een koppel van hebben, daar ben ik echt helemaal weg van.
Een stuk vreedzamer ook.
Ton.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-11-18 - 00:23:55 send message to Jacqueline



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-18 - 11:09:54 send message to tonnl

Klopt, en dat schatje is dus piepklein, heel actief en redelijk sociaal. happy :)
Ze hakken graag een holletje in vermolmde stammen, alleen dat al...
Ton.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-11-18 - 11:34:29 send message to Jacqueline

happy :)

Heb wel gelezen dat ze onder de Spechtsoort vallen.
Alhoewel als ik de grotere soorten bekijk, gevoelsmatig het idee heb dat ze meer weg hebben van de Vlaamsegaai qua gedrag/bouw.
Maar ben een volslagen leek op dit gebied hoor, gewoon iets wat me opvalt.

wink ;)
Peter.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-11-18 - 19:55:17 send message to Picolet

IK heb zelf twee soorten Tincker birds gehad. Vreedzaam zijn ze zeker niet, zeker wanneer ze gaan broeden. Onderling is er veel strijd en heeft bij mij een mannetje zijn popje dood gejaagd. Het popje lag gestrekt op de grond en nog probeerde hij het popje een meelworm aan te bieden om te kunnen treden. Ze lijken zo vreedzaam maar pas op.
Van een ander koppel jongen gehad maar zijn helaas verhongerd door gebrek aan geschikt voer.


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-11-21 - 12:22:28 send message to sarell

Meelwormen zijn echt een lekkernij voor de vogels, maar ik vind ze perzoonlijk "dodelijk".
Vooral als je meer als een soort in een voliere hebt zitten, en je zet er een bakje neer met die meelwormen. bij mij hadden de Melba, Angola Blauwfazantje, Roodmasker amadine en veel last van, en als ik niet was gestopt met het voeren, waren ze zeker dood gegaan.
Meelwormen veroorzaken een "broed drift". Dat komt agv de hoge eiwit gehalte. Dus dat kan de reden wezen dat die Tinkers van je elkaar afgemaakt hebben. Mijn Melba wou niks anders vreten dan alleen meelwormen, ook mijn Roul-Roul hen, en die is dood gegaan.

Ja, het is moeilijk als je veel vogels bij elkaar hebt in een gezelschaps voliere om ze een beetje in toom te houden, vooral met kuikentjes, want die hebben wel wormen nodig.

Zelf ben ik een voordtander geworden van de buffalo wormpjes. hebben e minder last van. hoewel je die Melba astrilde "op szijn oren moet slaan" om er van af te blijven.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-11-21 - 23:23:26 send message to Niltava

Dit kun je voorkomen door de meelwormen aves meelwormenvoedsel te geven.
Geen enkel probleem, de voedingswaarde wordt dan gelijk aan eivoer.
Hiervan weten we dat die goed is.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-22 - 01:00:04 send message to tonnl

Sarel, je schrijft jouw mening over meelwormen als een voldongen feit, dat lijkt me wat kort door de bocht.
Ik voer al heel wat jaren meelwormen, ook aan kleine tropen. Nog nooit heb ik problemen hiermee en met mij duizenden liefhebbers.
Ik zou de oorzaak van de sterfgevallen ergens anders in zoeken.
Ton.


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-11-22 - 08:46:51 send message to sarell

Niltava,
Bedankt voor de onfo, kan ik wel eens proberen! Lijkt mij wel een goed idee.

Tonnl,
Nergens zeg ik dat het zo of zo MOET. Ik zou zeggen: lees het nog eens over. Alleen wat mijn ervaringen zijn met die meelwormen.
En de oorzaak ergens anders gaan zoeken dan die wormen? Nee, het is voor 100% zeker dat het komt a.g.v. die wormen.

sarel


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-11-22 - 10:10:57 send message to pitylus

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

TONNL doe zo verder en luister daar niet naar ik kweek al 35 jaar vogels tot de moeilijkste soorten toe en geef ook meelwormen maar sommige mensen zijn slimmer of een ander!begrijp je mij


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-11-22 - 11:58:31 send message to sarell

[pitylus
Website Member
Posts :109

2005-11-22 - 10:10:57

--------------------------------------------------------------------------------
Dit bericht is 1 keer gewijzigd

TONNL doe zo verder en luister daar niet naar ik kweek al 35 jaar vogels tot de moeilijkste soorten toe en geef ook meelwormen maar sommige mensen zijn slimmer of een ander!begrijp je mij ]

Ik ben blij dat er "slimmere" mensen zijn op dit forum. Dus wil ik van die "slimmere" mensen leren hoe het nu eigelijk moet met meelwormen. Je hebt altijd baas boven baas......


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-22 - 12:46:49 send message to tonnl

Sarel, ik heb het beste met je voor, ik wilde je alleen wijzen dat de "toon" van je berichtje" verkeerd kan overkomen.

Ik hoop hier ook te leren, dat kan alleen als ieder elkaar in z'n waarde laat.
Ton.


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-11-22 - 13:33:05 send message to sarell

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ton,
Ik kom maar uit Zuid-Afrika.......Apartheid land, 3de wereld land etc.etc.....dat is hier nog niet gezegd, maar ik voel het aan, omdat het op mijn werk ook wel een gezegd is. Of het schertsend, of menend gezegd is doet er niet toe, maar het doet soms zeer. (onze zwarte werker in RSA zei als hem iets verdriet deed: "Mij hard doet zeer." en dan hield hij de hand op de borst als bewijs.)
Vandaar dat ik misschien zo reageer.

Het was zonder enig bedoeling niet verkeerd bedoeld. Gewoon mijn mening.

[Edit]
Ik bedoel dus: positief bedoeld.(hoewel ik negatieve ervaringen met die wormen heb tot nu toe. Bij mij leefden ze op brinta.(dacht dat dat goed was!)


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-11-22 - 19:32:53 send message to ewals

voor wie het interessant vindt.
voedingswaarde van meelwormen.

Meelwormen Maden.
Vet 12,0 % 8,5 %
Eiwitten 20,8 % 16,5 %
Koolhydraten 2,0 % 0,90 %
Calorieën per vogel 205 150
Fiber 2,1 % 2,2 %
Vocht 62 % 71 %
Kalk 0,04 % 0,03 %
Fosfor 0,3 % 0,2 %





Plaats een reactie



Er zijn in totaal 126 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede