Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Import Vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2005-10-18 - 15:14:49 send message to tropic

sorry pluimennest, maar nu begin je onzin uit te kramen. Kan jij me zeggen waar ik zou beweerd hebben dat er geen sterfte is bij import.


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-10-18 - 16:02:23 send message to sarell

Tropic,
Je krijgt van mij geen naam, wel weet ik dat het tegen mij gezegd is.
IK BEN TOTAAL TEGEN IMPORT.

Luister,
In Afrika zijn de "locals", (de zwarten dus) heel blij met een paar cent. omgerekend voor 10 euro heb je tussen de 60 en 70 Zuid Afrikaanse Rand(en dan knijpen ze hul handje dicht hoor, dat is goed geld!!), en dat is dan Zuid Afrika op het ogenblijk, die goed draait. Kom je in de meer arme manden, dan is 10 euro voor hen meer dan een week salaris.
Dus voor 10 euro de dag laten ze een 4 tal mannetjes die vogels vangen, bij hunderden/duizenden. met een week/2 weken is de voorraad meer dan overcompleet(als je weet hoe om te vangen natuurlijk, en dat weten ze, zelf ik weet het hoe het moet)
dus 4x10 euro, x5 is 200 euro voor 5 dagen.
Dan hebben ze een lading van rond de 800 karmozijn astrildes en de rest dan. en karmozijn astrildes kosten je hier een 60 euro per koppeltje.

reken maar uit. maar van die 800 gaan er soms meer dan de helft dood. en daar heb ik het juist over!, niet over die 400 levende, maar die dooie. je wilt niet weten hoeveel vogels er door die "knieperige"handelaren in een doos/kistje gestopt woren, om zo transort kosten te reduceren.
wat van Vliegenvangers, en die klasse, dat zeer stresgevoelig is, hier zie je er 20 op een markt, en hoeveel zijn er eigelijk gevangen?

Nee, word niet boos, en scheld niemand uit dat die onzin verteld, het is gewoon to gortig al die import.
zoals gezegd is, als alle import vogels nog leefden direct na import, dan waren alle volieres overvol. weet je hoeveel 800 karmizijn astrildes zijn? (ene zending!)


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2005-10-18 - 16:26:15 send message to tropic

Beste sarell,
Het is jou goed recht om die mening te hebben, ik houd er een andere op na, en laat dit mijn recht zijn.Ik denk genoeg argumenten aangehaald te hebben om mijn standpunt uit de doeken te doen. Mijn mening is wel als je bepaalde dingen over zogezegde Belgische importkanalen zegt, dat je die ook moet kunnen hard maken als er naar namen gevraagd wordt. Deze mening is blijkbaar een andere dan de uwe, met alle respect.
En neen , ik word helemaal niet boos en het is zeker niet mijn bedoeling om te schelden(soory als ik zo overkom), mmar dingen die ik niet gezegd of geschreven heb, mag menmij niet in de mond leggen.
Hierbij zou ik het dan ook willen laten t.o.v van jou over dit onderwerp, aangezien onze meningen een stuk uit mekaar liggen en het niet de bedoeling is er een welles nietes spelletje van te maken.
Met alle respekt, maar ieder zijn idee...


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-18 - 16:27:52 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beter zou het zijn als er op bestelling van liefhebbers geimporteerd zou kunnen worden!

Die vogels zouden dan eigenlijk niet bij een imorteur in quarantaine moeten komen(en later in de handel),maar rechtstreeks naar de liefhebberhappy :)

Nu worden er van sommige soorten massas ingevoerd,terwijl er bijna geen kopers voor zijn(bv afrikaanse )

Deze vogels zitten dan met teveel vogels te lang bij elkaar op geen ,,optimale,, voeding--- met als gevolg meer sterfte dan nodig zou zijnsad :(

Of ze worden door de tussenhandel van hot naar haar gesleurt.(wat ook niet echt bevordelijk is voor hun welzijn)

Ook worden er nog steeds veel soorten vogels geimporteert waarvan bijna zeker vast staat dat ze niet oud zullen worden;omdat ze nu 1 maal veel eisen stellen wat betreft voeding en/of huisvesting,temperatuur etc
(BV sommige tanagersoorten,ijsvogels,honingzuigers etc)

Persoonlijk vind ik alle vogels mooi,en zou alles willen houden en proberen te kweken,maar er zijn natuurlijk wel grenzen(je kan niet 10 vogels opofferen om 1-1 over te houden)

Nakweek vogels zullen in het algemeen bij exoten duurder zijn ,omdat je vaak meerdere vogels hebt moeten kopen om uiteindelijk een paar over te houden.

Dit ,,verlies,,rekend men dan door op de nakweekjongen!

Persoonlijk wil ik dit verschil best betalen ,want je hebt gewoon minder teleurstellingen/sterfte onder nakweek vogelswink ;)

P.S
Nederland is een zeer groot import----doorstuur land.(exoten en parkieten,papagaaien)



goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-10-18 - 16:37:07 send message to goulds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

tropic: kijk ff in je berichten

pluimennest:waarom zou ik e.k. verkiezen boven import A:zijn veel duurder
B:vaak stijf van medicatie
c:geen gegarandeerd kweekresultaat
d:kans op sterfte even groot als import

Sarell:Zoals jij het schrijft is het erg gedramatiseerd,zeker waar is hoe deze dieren worden behandeld en grote sterfte.
Maar sinds 1960 heeft Australie een uitvoer verbod.Nu is het zo dat daar het vogelbestand omlaag kelderd.
Wanneer in afrika er 1000 karmozijns worden weg gevangen worden er het jaar erna 1000 en zelfs meer geboren.Wordt er niks gevangen komen er op die zelfde 1000 100 bij geboren en zo steeds minder zowel bij ons in kooi/voliere als in vrije natuur.Om de dood van die vogels komen we gewoon weg niet heen ,geld blijft in alles op aarde de grote boosdoender.

grt goulds


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-10-18 - 18:26:46 send message to pluimenest

De reden waarom je beter EK vogels aanschaft werd reeds aangehaald door Molinetti.
Dat je dat niet inziet vind ik betreurenswaardig.
Enkel en alleen al voor het dierenleed.
Ik heb vroeger (20 jaar terug) ook vogels geimporteerd en dat heeft me er juist toe aangezet om meer te gaan kweken.

Goulds je beweerd dat alle nakweek "stijf staat van de medicatie" dit is zeker niet het geval met onze nakweek, en straks ga je nog beweren dat import vogels geen medicatie krijgen.

Dat de kans op kweken met import en EK vogels indentisch is gewoon onzin.
Ik kan je garanderen dat je minstens 60 % meer kans hebt met EK vogels dan met import.
Zullen we de proef op de som nemen ?
Jij koop een paartje parelastrildes en kweekt ermee, ik kweek dan met een paartje nakweek en volgend jaar leggen we onze resultaten naast elkaar.

Dat er evenveel sterfte is bij nakweek dan bij import is ronduit belachelijk, een vb.: ik heb dit jaar 57 granaatjes gekweekt en heb er 1 dood gehad, ik denk toch dat er bij importgranaatjes heel wat meer sneuvelen.

Ik ben niet tegen import, absoluut niet, maar ik vind wel dat het op een meer verantwoorde manier zou moeten gebeuren (zie Molinetti).
Hierbij laat ik het, want wat baten kaars en bril als....


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-10-18 - 19:06:05 send message to goulds

pluimenest wordt tijd dat je eens goed leest wat er geschreven staat

Waar staat dat ik beweer dat alle ek stijf staan van medicatie??? Ik zie staan Vaak stijf staan van medicatie.Dit euvel had je ook al met Tropic lees eens eerst goed voordat je andere op de vingers tikt.

Wanneer ik me een 2 koppels astrildes koop,die jij aangaf heb ik binnen twee seizoenen ook jongen,dat ze niet broeden ligt niet aan de vogels maar aan de kweker/hobbiest zelvers.
en mijn spreekwoord luidt : tis dweilen met de kraan open


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-18 - 19:23:14 send message to Niltava

Laten we vogelarena gebruiken om veel van elkaar te leren en vogels uit te wisselen.
Van somiige mensen vind ik het hypocriet om voor import te zijn terwijl ze zelf de vruchten plukken van import uit het verleden.
Van anderen is het natuurlijk hypocriet om hun ogen te sluiten voor de sterfte.
Ik vraag me af wat de invloed van quarantaine is op de sterfte. Eerst waren de vogels na de invoering veel duurder, tegewoordig zijn de prijzen gelijk aan voorheen(met de € verdubbeling er natuurlijk bij)
Ook ik heb contact met een importeur(jawel een Nederlandse) en hoewel er sterfte wordt hier de zaak ook wel eens (behoorlijk) overdreven.
Ik wilde ook meteen stoppen met vogels toen ik bij die importeur de mozambiquen-importaantallen hoorde. Het zijn natuurlijk gigantische aantallen, maar mag je misschien ook een aantal factoren in ogen nemen;1) afrika (in dit geval) is natuurlijk enorm veel groter dan Nederland(België), 2) Nederland (via België) één van de grootste importeurs/ doorvoerhaven is (m.a.w. je kunt het niet extrapoleren naar Europa/wereld).

Door de doorvoerhavenfuntie van Nederland vertrekken hier meer vogels dan dat er binnenkomen. Bij sommige soorten vertrekken de beste vogels (men krijgt er daar een beter prijs voor) terwijl de mindere hier blijven.

Natuurlijk is de "oogst" een verlies van de locale populatie. Echter de hier ook al gedane suggestie dat het ook weer aangroeit lijkt me in ieder geval gedeeltelijk wel te werken. Onderzoek hierop zou mooi zijn.
De vraag is wat meer telt als bedreiging, de vangst of de landhonger van de mens en de milieu-ontwrichting.
Hierbij denk ik ook aan de dramatische droogte in de amazone die vorige week op tv te zien was... waar gaan we heen.

Het verschil tussen import en ek in sterfte cq. broedsucces wordt grof overdreven.
Ik heb al 30 jaar vogels en heb vaker problemen gehad met ek vogels van liefhebbers dan van import.
Eigenlijk heb ik meer succes met import dan met ek.
Het prijsverschil? Waaruit bepaal je een dergelijk verschil????
Hoe bepaal je uberhaupt de prijs van een vogel?

Er zijn volgens mij verschillende manieren om aan de min of meer ongewenste effecten mee om te gaan.
Ten eerste onze stinkende best doen om met deze vogels te kweken, daarna ze niet te laten slijten bij mensen die ze in een kooitje in de huiskamer willen houden.
Verder meer delen in info over je manier van kweken, voeding etc. (waar blijven de kweekverslagen in Onze Vogels i.p.v. de mutatieinfo).
Meer uitwisselen van vogels onderling (kweekgroepen?)
Aandringen op betere transportomstandigheden en quota.

Een schone taak voor ons en onze bonden lijkt me.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-18 - 19:24:37 send message to Niltava

Oh ja, bij advertenties, tropen staan EK karmozijnen te koop. Ze worden wel degelijk gekweekt, er heeft ook al eens een kweekverslag in OV gestaan.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-10-18 - 21:47:02 send message to pitylus

inderdaad tropic dat ze ons dringend laten weten waar wij de importvogels kunnen halen in Belgie dan moet ik ook zover niet meer rijden .Sommige mensen weten hier beter of wie anders ook als ze denken dat alles zo gemakkelijk gaat? Kga vlug nog een voorbeeldje geven JAN RODTS van de VOGELBESCHERMING in Belgie en een lid van zijn vereniging hebben op tv toegegeven dat ze halsbandparkieten DOODSCHIETEN op hun erf .Waar zitten de beulen denk je?Het enige wat moet gebeuren met import is een quota opleggen dat wil zeggen een zeker aantal binnenlaten per jaar maarja wie zijn wij


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-18 - 22:24:48 send message to tonnl

Op een positieve manier naar oplossingen zoeken lijkt mij ook slimmer dan vervallen in geruzie hier, daar heeft niemand voordeel van.

Kwekers registreren en vogels ruilen lijkt ook mij een zeer goed begin. Binnen de ScAP wordt daar ook druk aan gewerkt. Uiteraard blijft het een zaak van de leden zelf, het bestuur biedt in elk geval ruimschoots mogelijkheden.

Voor mensen die geen lid willen zijn van clubs kan ook Vogelarena volgens mij prima werken.
Zodra ik de eerste jongen heb in mijn nieuwe volière zal ik ook hier eens een poging wagen; ruilen voor bloedverversing en dan liefst met gesloten beurzen.
Ton.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-10-19 - 09:11:03 send message to pitylus

OPROEP aan de MODERATOR.
Met zulke negatieve personen die onze hobby in gevaar stellen zou het beter zijn dat je dit onderwerp verwijderd. De artikels dat ik hier lees van SARELL raakt nog kant nog wal! Zijn artikels staan vol leugens die man wel alleen dat import verboden wordt en daarmee zit hij hier op de verkeerde site .Ik kan zijn rekentabelletje over de importprijzen van vogels volledig weerleggen . Die man weet niet wat het kost vogels importeren ( vliegreizen onkosten quarantaine kosten + quarantaine bouwen enz ) Zulke mensen die alleen maar de VOGELLIEFHEBBER hier afschiet MOETEN hier verdwijnen . Sorry maar dit is zo .Ik vind deze site enorm goed en breng er dagelijks meerdere malen een bezoekje . Ik ben uit Belgie post hier veel biedt veel vogels aan geef veel mensen informatie met mijn 35 jaar ervaring maar zulke mensen kunnen we missen als de pest het is trouwens al het eerste onderwerp niet meer waar dergelijke personen openen .Ik respecteer ieder zijn mening maar met zulke leugens dat ze uit hun duim zuigen kan bij mij niet meer .Dit vanwege een harde VOGELLIEFHEBBER.


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-10-19 - 09:22:39 send message to sarell

tropic: [.......Mijn mening is wel als je bepaalde dingen over zogezegde Belgische importkanalen zegt, dat je die ook moet kunnen hard maken als er naar namen gevraagd wordt. Deze mening is blijkbaar een andere dan de uwe, met alle respect............]

kijk, in je eerdere post zei je dat je graag die naam wou hebben, omdat je zelf nog een paar "nieuwe of weinig voorkomende soorten" wil..... dat is de reden waarom ik geen namen noem. Zoals ik eerder zei, n.a.v. gesprekken met handelaren, dan hoor je van hen dat de vogles via Belgë binnen komen.
Maakt mij niet uit waar ze binnen komen, het gebeurt gewoon.

molineti: [Beter zou het zijn als er op bestelling van liefhebbers geimporteerd zou kunnen worden! ]

Kijk, dat bedoel ik nou! dan maar meer betalen en goed zorgen voor je vogels, dan in massas importeren en verkopen aan onwetende mensen. Hoeveel mensen kopen een vogeltje omdat die alleen "leuk" is, gewoon voor in een kooitje? of als die dood gaat: dan koop ik er weer wat. verbazingwekkend veel.

Goulds: je a, b, c en d punten zijn gewoon onzin.
je praat als een kip zonder kop.
En dat er van 1000 Karmozijn paren in Afrika maar 100 kleine komen, is ook meer dan onzin.


Goed, ik wil geen ruzie hoor! het gaat mij er om dat er zoveel import is, en dat jaar op jaar.
Wat al gezegd is": verantwoord importeren, gewoon zoveel per soort per jaar, en daarmee uit.

Maar mijn eigelijke vraag was in het begin: Is er geen manier dat er, via vogelkringen, een aanvraag op een verbod op importvogels geplaatst kan worden? (of dan wel, quota opleggen)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-10-19 - 09:51:03 send message to tonnl

quote
Is er geen manier dat er, via vogelkringen, een aanvraag op een verbod op importvogels geplaatst kan worden? (of dan wel, quota opleggen)

Natuurlijk zou dat kunnen, daar hebben we o.a. de bonden voor. Als op alle districtsvergaderingen deze oproep klinkt dan luistert het hoofdbestuur echt wel. De bonden zouden dan smaen met (juichende) dierenbeschermingsorganisaties naar de minister gaan.
De vraag is alleen, willen WE dat of wil jij dat?
Zolang we het daar niet met alle vogelliefhebbers over eens zijn is de vraag niet relevant.
Import verbieden kàn wel maar ik ben daar beslist geen voorstander van. Wel zou het goed zijn zaken nog beter regelen, ook in de "vanglanden".
Ton.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2005-10-19 - 11:31:47 send message to pluimenest

Het is zielig als mensen beginnen te vallen over woorden.
Je zou beter de nadruk leggen op "misschien", je moet beter lezen : ik heb geschreven "vaak" en niet altijd.
Dat er vandaag Europese insektetende vogels mogen gehouden worden is zeker niet te danken aan de vogelvangst of de import (lees smokkelen), maar wel degelijk aan de kwekers.
Dat er vandaag nog Goulds en andere Australische te vinden zijn in Europa is zeker niet te danken aan de import maar aan de kwekers, en natuurlijk zijn deze vogels in de eerste plaats ook ooit ingevoerd geweest, maar dit is toch een duidelijk bewijs dat import op een bepaald ogenblik toch overbodig zou moeten worden.
Oh ja, een verstandig mens draait zijn kraan dicht en dweilt dan pas.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 121 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede