Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Import Vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-11-11 - 12:32:20 send message to Chow

Lijkt mij een utopie maar het beste is wanneer de landen waar nu gevangen en geexporteerd wordt zelf gaan kweken met hun lokale vogels. Deze eigen kweek kan beter worden gecontroleerd en de export van deze vogels eveneens.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-11 - 13:15:39 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hmm in de rep. SA wordt wel degelijk gekweekt met wildvangen van grijsroodstaarten, terwijl deze dus daar niet voorkomen in de natuur.

Deze jongen daarvan krijgen ringen om, zodat ze gemakkelijk ge-exporteerd kunnen worden als handtamme vogel naar europa.

Je mag dus raden wat er gebeurt als de wildvang kweekkoppels moeten worden vervangen door "verse" vogels. (niet door eigenkweken dus)

Of vogels geimporteerd worden rechtstreeks naar Europa, of verdwijnen in de binnenlandse markt en buurlanden om als kweekvogel te dienen om handtamme papegaaien te kunnen leveren aan europa maakt dus in feite niks uit.

De roofbouw op natuur duurt voort.

(Ken persoonlijk enige mensen die zo'n kwekerij bezitten.)

In europarrot stond een alarmerend artikel over de grijsroodstaarten in hun thuislanden. Nederland voerde de lijst aan met het aantal geimporteerde grijsroodstaarten.

Van de 70000 stuks 2001/2003 nam nederland er 28000 af.

Als wij de vraag voor nakweek en handtamme vogels nu nog niet zelf aankunnen na al deze jaren van "vervloekte" importen dan moeten we er nu maar eens snel mee gaan stoppen.

Slechts mensen met "geen verstand" verdedigen zulke misstanden.
Gert


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-11-11 - 13:50:02 send message to sarell

Gert,
Ja, je hebt gelijk, in SA worden ook veel ongeringe vogels gehouden, maar of het allemaal wildvang is, weet ik niet. Dat geloof ik niet. Daar Zuid Afrika niet zo fel is wat betreft ringen van gekweekte vogels, doen veel mensen het ook niet.
Van huis uit kweekten(en mijn vader, broers en zwager nog steeds)wij veel soorten watervogels(45 soorten), fazanten en patrijzen, duiven vinkjes, parkieten. En wij ringden nooit met een vaste voetring, omdat in Zuid Afrika niet veel export word gedaan vanwegen het feit da SA zeer groot is, en de aanvraag binnen Zuid Afrika zelf ook heel groot is. Dus waarom druk maken om ringen.
Wel ben ik er mee eens dat zeer zeldzame vogels wel geringd worden, om zodoende diefstal en wildvang tegen te gaan. Mijn broer doet zelf in African Gray's en Hahn's Macaws, en ringt niet met een vaste ring.

en dan: [....Slechts mensen met "geen verstand" verdedigen zulke misstanden. ]
Wat bedoelt u daarmee?

sarel


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-11 - 14:23:22 send message to dooren

Ik doelde op: de massa-importen van de laatste jaren van grijsroodstaarten, het heeft toch geen enkele zin het houden en kweken op deze manier in stand te houden.

Op gegeven moment moet het gewoon op eigen benen kunnen staan met het kweken, maar niet onbeperkt blijven importeren.

Dit leid alleen tot uitsterven van een soort.

Ik denk dat de controle op importen in SA geen grote pre heeft, laat staan dat buurlanden dit controleren. Maw het is erg gemakkelijk aan importen te komen in SA. De landsgrenzen zijn groot, controle niet of nauwelijks te doen.
(kortom men heeft wel een paar andere probleempjes die erger zijn)

Ik heb diverse grote kwekers bezocht (ben er 3x geweest), de aantallen en soorten van deze liefhebbers hebben mij altijd verbaast en verwonderd.
Gert


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-11-11 - 14:34:54 send message to sarell

[Op gegeven moment moet het gewoon op eigen benen kunnen staan met het kweken, maar niet onbeperkt blijven importeren.

Dit leid alleen tot uitsterven van een soort. ]


Iedereen springt mij in de nekharen, ten minste iemand die het met mij eens is! Dat bedoel ik nou: Op gegeven moment moet het gewoon op eigen benen kunnen staan met het kweken.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-11 - 14:42:11 send message to johanblok

Ook ik, zoals sommigen welbekend, ben het geheel eens met de reactie van dooren. Dus je bent zeker niet de enige sarell.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-11 - 15:20:08 send message to dooren

Ik kan me tenminste niet voorstellen dat er mensen voorstander zijn van massa-importen die leiden tot uitsterving.

Echte liefhebbers zullen dit niet nastreven.

Aan de andere kant zijn kleine importen waar een goede verzorging en transport tegenover staat, en waar de waarde van de vogels tengoede komt van de lokale bevolking wel goed.
Ook eco- toeristme e.d. zou kunnen helpen.

Kortom 1-2% van het bestand goed verspreid wegvangen in de natuur kan geen kwaad, deze netjes vervoeren en behandelen tijdens transport en niemand zal dan mopperen.

Echter hebzucht en kortzichtigheid leid helaas tot doem-scenario's, men wil altijd meer.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-11 - 16:08:28 send message to johanblok

quote

Aan de andere kant zijn kleine importen waar een goede verzorging en transport tegenover staat, en waar de waarde van de vogels tengoede komt van de lokale bevolking wel goed.
Ook eco- toeristme e.d. zou kunnen helpen.

Kortom 1-2% van het bestand goed verspreid wegvangen in de natuur kan geen kwaad, deze netjes vervoeren en behandelen tijdens transport en niemand zal dan mopperen.


Probleem is dat het vrijwel niet (nooit (?)) op deze wijze gebeurd, en dat veel 'liefhebbers', getuige sommige reacties, zich daar ook niet druk om maken.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-11-11 - 16:47:39 send message to dooren

Klopt Johan, en dat is eigenlijk jammer, omdat een kleine beperkte goed gecontroleerde import waar goed voor betaald wordt niet verkeerd is.

1. Goed betaald zodat mensen daarginder echt iets verdienen en dan minder hoeven te vangen.
(dus vergunningen afgeven voor een beperkt aantal vogels en soorten.
2. Goed betaald zodat men het lonend gaat vinden om goed te gaan kweken. Kortom voliere verliezen kunnen niet zomaar goedkoop worden vervangen.

Helaas zal altijd een bepaalde groep "liefhebbers" liever goedkope importen willen hebben dan dure nakweken.

Dat bepaalde soorten tot de rand van uitsterven wordt gebracht schijnt men "niet te weten".

Zelf zal ik alleen vogels verkopen aan mensen die doorkweken met deze vogels, zodat minder importen nodig zijn.
Gert


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-11-11 - 16:54:23 send message to broto

quote
Helaas zal altijd een bepaalde groep "liefhebbers" liever goedkope importen willen hebben dan dure nakweken.


Kan iemand mij is uitleggen waarom nakweek zoveel duurder is dan een importvogels.
Soms is de prijs van een nakweek 2x of 3x de prijs van een importvogel.
Ik heb zelf import vogels zitten, de jongen daaruit verkoop ik voor de zelfde prijs als ik voor de ouders heb gegeven.
Doe ik dan iets verkeerd of snap ik het echt niet.

Henk


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-11-11 - 16:59:52 send message to Dennis Fr.

op een gegeven moment heb je wel import nodig.voor vers bloed.iedereen kweekt maar zet maar wat vogels bij elkaar teweil ze niet eens in de gaten houden of het bloedverwand is.de helft van mijn bestand is import.maar meeste van mijn koppels is 1 vogel in nederland gekweekt en de andere vogel import.dus ik weet 100% dat ik onverwante koppels heb.

en indd koop liever import.want de prijzen die sommige mensen durfen te vragen verschrikkelijk en de volgende keer als ze een vogel van jou willen kopen en je vraagd dezelfde prijs kijken ze je aan zo duur?ja wie de bal kaatst kan hem terugverwachten.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-11 - 17:10:25 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



Misschien is dit wel een ideale manier van importeren.wink ;)

Vogels worden op bestelling van de liefhebbers/kwekers gevangen en op een verantwoorde manier gehuisvest en gevoed en vervoerdhappy :)

Als het goed is, gaan ze dan dus ook rechtstreeks vanuit de quarantaine naar de besteller(liefhebber/kweker).







johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-11 - 18:39:44 send message to johanblok

Voor veel soorten papegaaien, zeker voor de veel geimporteerde, is verwantschap momenteel helemaal niet zo'n groot probleem, omdat veel vogels via heel korte lijnen van wildvang afstammen. Dit geldt zeker voor bijvoorbeeld grijze roodstaarten, venezuela, geel voorhoofd, muller amazones, zwartkop caiques, bonte boeren etc..
Voor sommige zeldzamere soorten kan dat wat moeilijker liggen.

Import op de door dooren beschreven manier is dan inderdaad heel acceptabel. Of men de daarbij behorende prijzen zou willen betalen is de vraag. Men koopt vaak import omdat het goedkoper is (zie vorige reacties), gezien de enorme (financiele) inspanningen die het kan kosten om sommige soorten te kweken vind ik dat de prijzen wat betreft EK papegaaien echt niet absurd hoog liggen. Dat kan nooit voldoende reden zijn om de huidige hemeltergende praktijken dan maar te ondersteunen door de goedkopere wildvang import te kopen.

Een dergelijke wettelijke regulering waarin import alleen onder genoemde voorwaarden is toegestaan, zou ideaal zijn. Het houdt de hobby in stand en maakt het mogelijk om deze ook te verdedigen tegen terechte kritiek vanuit groepen die opkomen voor dierenbelangen.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-11-11 - 19:02:46 send message to broto

quote
gezien de enorme (financiele) inspanningen die het kan kosten om sommige soorten te kweken

Is die inspanning die je moet leveren, nou juist niet je hobby waar je het allemaal voor doe?
Na jaren proberen toch jongen op stok te krijgen ?
Kan je toch mooi je ervaring met andere delenhappy :)

Je kan de jongen ook duur verkopen, de koper kweekt er mee, heeft de zelfde opvatting , dat eigen kweek duurder mag zijn , dus verkoopt zijn jongen nog duurder.
Waar is de grens??

Henk


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-11 - 19:30:01 send message to johanblok

Bij papegaaien is het niet zo zeer het probleem dat er zoveel geld voor de ek vogels wordt gevraagd, maar eerder dat de prijzen voor wildvangvogels steeds lager geworden zijn (dankzij het enorme aanbod). Het gaat hier om het verschil tussen import en ek vogels, over het algemene zal degene die verder kweekt met ek voor zijn jongen weer dezelfde prijs vragen.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 137 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede