Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Import Vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-11-13 - 19:44:22 send message to Picolet

Een groot voordeel van import van vogels is dat je soorten ziet bij een bezoek aan een importeur die je alleen kent van een boek.

Afgelopen zaterdag een bezoek gebracht bij ATC in Tilburg en 3 soorten Cotinga's gezien in prachtige conditie, een tiental soorten tangara's, baardvogels, trogons en een zeldzame Leigrijze kernbijter.

Deze soorten zie je nog niet eens in een vogelpark en voor mij persoonlijk een genot om naar te kijken.

De argumenten dat vogels uitsterven door het wegvangen is naar mijn mening overdreven. Natuurlijk zijn er voorbeelden van soorten die ernstig te leiden hebben van vangst zoals de Diadeem Lori, de blauwkeel Ara. Deze soorten zijn te vinden op een relatief klein leefgebied en moet er van dergelijke vogels niet teveel gevangen worden.
Over het algemeen hebben de meeste soorten te leiden van vernietiging van hun leefgebied en zijn daardoor kwetsbaar. Wanneer de vogels een kleiner leefgebied moeten delen met soortgenoten ontstaat er een heftige concurrentie over voedsel en nestgelegenheden. Vaak wordt er meer gevochten als gebroed. Het wegvangen van vogels kan hierbij een positieve factor zijn. Tevens is er meer voedselaanbod voor de vogels die over blijven.

De meningen zullen verdeeld blijven, ik blijf bij het standpunt dat import een belangrijke factor is voor de instandhouding van onze hobby. Dankzij de import heeft men de mogelijkheid een nieuwe uitdaging te zoeken om een bepaalde vogel te kweken. Met name bedoel ik de tangara's waarvan ik zelf in het verleden diverse import vogels heb gekocht. telkens na een geslaagd kweekresultaat verkocht ik de vogels en zocht weer een nieuwe soort om mee te proberen te kweken.
Import verbieden zal de diversiteit van vogels binnen 10 jaar ernstig verminderen.





sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-11-14 - 09:07:23 send message to sarell

Blij dat ik weer een beetje "geholpen" word door sommige mensen die dezelfde of ongeveer dezelfde standpunt hebben als ik, daar ik vorige week voor zeveraar, lullige vent, grootste leugenaar, foefelaar uitgemaakt ben door de heren pitylus en topic.

EN nu hoor je ze niet, omdat er meerdere zo denken dat er iets rustige met import gedaan moet'/ en kan worden.
Zoals eerder gezegd door Gert (doornen): "Op gegeven moment moet het gewoon op eigen benen kunnen staan met het kweken, maar niet onbeperkt blijven importeren."
en :'
"Echter hebzucht en kortzichtigheid leid helaas tot doem-scenario's, men wil altijd meer. "
Sarel


charon
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-11-14 - 09:46:25 send message to charon

persoonlijk vindt ik dat het afhankelijk is van de rede waarom import vogels geimporteerd worden en de manier waarop dit gebeurt
als het op een correcte manier gebeurt ,dus de vogels worden goed verzorgd etc. en het is bijv. om te kweken om te zorgen dat bepaalde vogelsoorten kunnen voort blijven bestaan ben ik een voorstander.
Maar wanneer diren zo geimporteerd worden dat de helft het maar haalt en het is voor het genot van iemand die het wil om dat hij er gewoon het geld voor heeft ben ik er tegen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-14 - 10:57:57 send message to johanblok

Inderdaad het gaat vooral ook om de wijze waarop en het gebrek aan aandacht dat dit heeft bij liefhebbers en verenigingen. Deze benaderen eventuele regels betreffende welzijn en import bijna uitsluitend negatief. Terwijl men hier juist positief aan zou moeten mee doen door bijvoorbeeld de juiste huisvesting (lees voldoende ruimte) te bevorderen en in bijvoorbeeld artikelen niet een vaak zeer onfatsoenlijke minimummaat te noemen. Dat zegt mijn inziens genoeg over de verkeerde houding.
Natuurlijk zijn er af en toe liefhebbers die dit soort zaken naar voren brengen in artikelen, maar verenigingsbreed is er geen positief beleid op dit soort punten, maar hooguit geweeklaag over die overheid die zo bureaucratisch zou zijn en zich niet met ons zou moeten bemoeien.

Overigens sarell, middels de zoekfunctie kun je diverse topics vinden waar ik mij fel heb geuit tegen de import van wildvang. Dat standpunt onderschrijf ik nog steeds gezien de schandalige wijze waarop men met deze dieren omgaat.

Helaas vinden de meesten het voortbestaan van (delen) van hun hobby belangrijker dan het aanpakken van dit soort mishandelingspraktijken. De kort termijnsangst werkt op de lange termijn alleen nadeliger. Het verbeteren van welzijn maakt het alleen maar makker om de hobby op den lange termijn juist mogelijk te houden, aangezien deze hobby dan ook veel beter te verdedigen is tegenover critici.

Een voorbeeld: als ik zie hoe de meeste koppels (vrijwel altijd wildvang) grijze roodstaarten en bonte boeren gehouden worden, dan had deze hobby wat mij betreft beter nooit kunnen ontstaan. Op deze wijze is zij ook niet te verdedigen tegenover critici vanuit dierenwelzijnsgroepen, maar kan ik hen alleen maar gelijk geven. Ik kan er hooguit op wijzen dat er ook individuen zijn die het anders doen.

En inderdaad, ook aan de vernietiging van leefgebied en behoud van papegaaien in het wild moeten liefhebbers iets doen, dat zijn zij verplicht aan de wildvang die hun hobby heeft mogelijk gemaakt. Dat kan bijvoorbeeld middels World Parrot Trust.


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-11-14 - 11:37:05 send message to sarell

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

johanblok: [....Een voorbeeld: als ik zie hoe de meeste koppels (vrijwel altijd wildvang) grijze roodstaarten en bonte boeren gehouden worden, dan had deze hobby wat mij betreft beter nooit kunnen ontstaan. .........]

in een kooitje van 1x75x75....

Als die vogels konden huilen mensen, dan was een emmer snel vol. ook voor kleine vogeltejs deselfde die in zogenaamde broedkooien van 40x40x60 gehouden worden.

wat ik vergeten was te zeggen, van daar de wijziging(voordat iemand reageerd): Ik haal niet lelijk uit tegen iemand die geen ruimte heeft, maar als u geen ruimte heeft, dan maar iets minder vogels en eventueel kleiner.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-11-14 - 12:42:37 send message to goulds

Sarell er is een oplossing voor jou,alles inpakken vliegtuig in en in hutje in Afrika gaan wonen,Kunnen jouw vogels zoveel ruimte krijgen als ze willen,tjeetje wat kun je hier op het forum zeiken,zeuren ,klagen etc.

Koppels in kooi van 1x0.75x0.75 die emmers vol huilen,als je ze 10x10x10m stopt huilen ze even hard hoor.
Jij moet stoppen met onrust stoken op dit forum,moderator lees eens de topics van deze man word er echt pisnijdig van!!!!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-14 - 12:53:05 send message to johanblok

Sommigen kunnen kennelijk niet tegen een kritische blik en reageren daarom nogal persoonlijk. Helaas, fraai is anders.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-11-14 - 12:57:18 send message to J. Santegoeds

Hallo Sarell,

Inderdaad ik begin de draad van je verhaal óók een beetje kwijt te raken.
Je bent tégen import, maar het mag eigenlijk dan toch weer wél.
Je hebt zelf vogels waarvan je niet precies weet hoe je die moet huisvesten, maar weet wél te vertellen hoe anderen hun vogels zouden moeten huisvesten.

(Nml. niet in broedkooien), hoewel je dáár óók niets op tegen schijnt te hebben, als de persoon dan zélf óók maar "klein" woont én niet té veel vogels, of té grote vogels heeft.

Stel nou eens d-u-i-d-e-l-i-j-k wat de minimum eisen zijn waaraan, volgens JOU iedereen zich zou moeten houden, misschien dat ik het geheel dan wat meer kan begrijpen van wat je nou eigenlijk bedoeld!

Groeten, J. Santegoeds


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-11-14 - 13:04:50 send message to goulds

beste Johan

ik heb totaal niks tegen kritiek en niet iedereen hoeft het met mekaar eens te zijn maar sommige moeten overal hetzelfde reageren en reacties uitlokken wat het forum verpest en geen meerwaarde geeft.
Hij heeft zelfs nog niet het lef om zijn voliere te plaatsen op de site omdat ie dan gegarandeerd door de mand valt.
Sommige vergeten dat onze hobby met import begonnen is en dit ook het instant houd.Met alle gevolgen vandien daar kunnen we niets aan veranderen.Want stop je import dan is binnen 30 jaar de helft uitgestorven,door houtkap en landbouw en verstedelijking.Het is zeer zeer triest dat er zoveel vogels sneuvelen en de manier waarop en hier zal weinig verandering in komen.


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-11-14 - 13:26:49 send message to sarell

Of ik tegen import ben, of niet, hebben jullie kunnen lezen, dus uit de doeken doen wat ik bedoelde, doe ik niet weer. Ek is een verschil tussen import voor vers bloed en import voor geld....

En goulds, ik zie dat de dezelfde spoortje volg als die andere 2 heren(boven genoemd) Vind ik niet kunnen. Hou jezelf er buiten als het je niet aanstaat en als je jezelf niet kunt bedwingen.
Hier is ruimte voor discussie, niet om iemand uit te schelden voor van alles en nog wat.
Let dus op uw woorden.

[ Koppels in kooi van 1x0.75x0.75 die emmers vol huilen,als je ze 10x10x10m stopt huilen ze even hard hoor. ]
je overdrijft, als je gevangen genomen word, en je word in een cel van 1x1x2 gestopt of een van 10x1x02 maakr wel verschil natuurlijk, dat begrijp je ook wel. beiden heb je als "gevangene" last van, maar bij de een heb je ruimte om te bewegen, en de andere niet.
Is dat zo moeilijk te begrijpen wat ik bedoel?

Het gaat mij niet dat ik kleine kooien af keur, wel TE klein. Niet iedereen heeft veel ruimte, dat begrijp ik ook wel, maar de verhoudingen kloppen soms niet, dat probeer ik duidelijk te maken. elk vogel zou graag de ruimte willen, dus probeer het zo goed mogelijk te doen voor ze. Niet dat ik volmaakt ben met mijn voliere.
Maak u geen zorgen hoe mijn vogels zitten, die zitten gelukkig goed, ruimte genoeg voorzien voor de winter, het was alleen maar een extra vraagje van eventueel, maar daar sommige mensen op de teenen getrapt zijn, zal ik daar niet verder op uitbreiden.bij mij hebben ze de keus van binnen en buiten tegelijk.

goulds:
[ ......
Hij heeft zelfs nog niet het lef om zijn voliere te plaatsen op de site omdat ie dan gegarandeerd door de mand valt. ]
of ik door de wand val, weet ik niet, wel bij sommige mensen die iets tegen mij hebben.
Waanom niet geplaatst? om die rede: ik heb geen foto's van mijn voliere op het ogenblijk, omdat ik geen digitale camara heb. alles op zijn tijd.

[..Want stop je import dan is binnen 30 jaar de helft uitgestorven,door houtkap en landbouw en verstedelijking...]
Dus moet er nu vooruit al gezorgd worden dat ze uitgeroeid worden.......


Luister, ik ben zelf lid van Birdlife SA, en deel van de onderzoek groep geweest, en ik weet wel degelijk hoe het in elkaar zit met vogels en de trek/verplaatsing van jaar op jaar. als je vogel 1 hebt die dit jaar bij A zit en er komt droogte, trekt hij naar B, maar dat zegt dus niet dat die daar net zoveel voort teeld als bij A. Bewezen uit onderzoen. Zuid Afika is met zijn onderzoeken zo achterlijk nog niet hoor..... en sommige "guppies" menen veel te weten, terwijl ze de land van herkomt op kaart niet eens aan kunnen wijzen. EN dan nog andere info weten over iets. Zeg je mening hier als je er tem minste beetje verstand van hebt.


sarell
Website Member
Posts :177

Website Member
2005-11-14 - 13:28:05 send message to sarell

johanblok
..[Sommigen kunnen kennelijk niet tegen een kritische blik en reageren daarom nogal persoonlijk. Helaas, fraai is anders. ]

Iemand die gelukkig begrip heeft! Dank je wel.
sarel


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-11-14 - 15:41:11 send message to Jacqueline

happy :)

Import,hoeveel vogels van elke soort pluimage hebben de grote oversteek al niet gemaakt in de laatste 150 jaar.
Van klein tot groot, zet daar nu de kweek resultaten eens tegenaf, hoeveel procent van deze importen hebben jongen gegeven in gevangenschap.
En nog belangrijker, welke soorten niet, ondanks dat men er alles aan geprobeerd heeft om dit wel voor elkaar te krijgen.
Import oke, maar dan voor vers bloed ten gunste van kweekbare vogels, en niet om kooien en geldbuidels te vullen.
Aantoonbare kweekresultaten, als eis om vers bloed te mogen aankopen vanuit import, zou al een aardige schifting geven, en de aantallen onnodige import drastisch verlagen, onder het motto, wat niet te kweken is laat je zitten in het land van herkomst, reguleren van import vogels ten gunste van de vogels zelf.

wink ;)
Peter.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-11-14 - 17:50:55 send message to goulds

Excuses voor het eerder wat fel reageren.


Wanneer wordt een vogel gezien als niet kweekbaar?zodra er het etiket niet kweekbaar op geplakt wordt stijgt de prijs als raket,ten tweede dit is juist uitdaging voor de ervaren kweker.Iedereen wilt iets aparts en zeldzaams aard van beestje.
Komt er een nieuwe auto in beperkte oplage wordt het ook een hebbeding zo is dat met vogels ook.
We hebben het hier grotendeels over de vogelvangers en importeurs,maar wat te denken aan impuls kopers,kopen een vogel omdat ie mooi is,zielig kijkt,mooi fluit,maar thuis doet ie het niet meer,ff boekje kopen goh wordt duur dat speciaal voer en grote kooi en al die aandacht gauw weg ermee.
Of disney komt weer met nieuw filmpje over vogeltje ,en diertje wordt massaal ingevoerd met alle gevolgen van dien.
Nee wij consument zijn het uiteindelijk schuld van alle ellende van import.Al worden ze vanuit ale landen ,5 sterren klasse gevangen,vervoerd,geacclimatiseerd,alsnog komt gros in een hel.


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-11-14 - 19:41:01 send message to hdra

Er zijn dit jaar alleen al naar Nederland 28.000 grijze roodstaarten geimporteerd . Als ik de dierensites zo leest barst het van de aanbiedingen van jonge grijze roodstaarten en mensen die hun koppels kwijt moeten. kan iemand mij uitleggen waarom er nog zoveel geimporteerd moet worden? Over de laatse drie jaar zijn er meer dan 60.000 grijze bijgekomen. Waar zijn de gebleven????????

Verder wil ik nog aangeven dat ik het zeer flauw vind dat mensen sarrel aanvallen. Volgens mij mag men via dit forum vrij discuseren. Ben je het ergens niet mee eens, ok, maak dit kenbaar, maar beledig geen mensen en toon een beetje respect.

Henk


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-11-14 - 20:34:57 send message to Picolet

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

De vraag naar deze papegaai uit het wild is nog steeds groot omdat veel “liefhebbers” deze vogels nodig hebben om aan de vraag naar baby grijze roodstaarten te voldoen. Ja u leest het goed! Helaas is dit een van de grootste controversen die momenteel in onze hobby speelt. De jonge vogels worden na enkele weken onder de ouders uitgehaald en gedwongen om weer snel aan een nieuw legsel te beginnen. Dit heeft niets met liefde voor vogels te maken, maar het gebeurt helaas op grote schaal. Helaas zijn er maar weinig papegaaienliefhebbers die natuurbroed voor ogen hebben staan en hun kweekbestanden slechts aanvullen met eigen kweek vogels.
De vraag naar importvogels blijft zo bestaan en de vogel in kwestie is de sigaar.
Hoeveel leden op dit forum hebben natuurbroed jongen te koop van de grijze roodstaart. Juist door het kweken van natuurbroed jongen van deze soort zou je de import tegen kunnen houden. Nee men kiest voor het uithalen en het draaien van een extra ronde. Tevens is het verkopen van de jongen van circa 6 weken aan de handel traumatisch voor de jongen, zeker als ze vol worden gestopt met voer en een dag onder weg zijn naar een bestemming in het verre oosten. Eigenlijk is dit ook een vorm van export van vogels of import voor de ontvangende partij.

De grijze roodstaart is de melkkoe onder de papegegaaien en wordt door veel liefhebbers misbruikt om hun vogelwensen te vervullen.

Recent een prachtig verhaal over koloniebroed met deze papegaai, is deze vogel de kans gegeven om uit te vliegen of ook weer zoals veel van zijn voorgangers in het handopfokcircuit beland.

Eigenlijk een schandelijke zaak zoals met deze vogelsoort wordt omgegaan.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede