Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > uitslag onderzoek nop Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2009-05-19 - 19:58:30 send message to rupicola

ter aanvulling op het bericht van Picolet:


VELDHOVEN - Het papegaaienpark NOP is met onmiddellijke ingang geroyeerd als lid van de Vereniging van Opvangcentra van Niet-gedomesticeerde Dieren (VOND).

Aanleiding is de rapportage van oud-directeur Ton Dorresteijn van Diergaarde Blijdorp, waaruit blijkt dat de administratie van het NOP niet op orde is. De VOND noemt dit niet acceptabel. Ook de sterfte onder opgevangen papegaaien, 45 procent in de eerste twee jaren, is volgens VOND veel te hoog. Verder is er geen duidelijke scheiding tussen dieren die in opvang zitten en dieren waarmee wordt gefokt.

VOND-voorzitter Charles Brosens (in het dagelijks leven directeur van Vogelrevalidatiecentrum Zundert) vindt dat de Kamer minister Verburg (CDA, Landbouw) moet dwingen om over te gaan tot 'adequate handhaving' van regels. De overheid moet, vindt Brosens, stoppen met het onderbrengen van in beslag genomen dieren bij het NOP.

NOP-directeur Tonnie van Meegen is 'erg overdonderd' door het royement. VOND telt elf leden, waaronder Stichting AAP en de zeehondencrêche van Lenie 't hart.


vervolg van de soap:


NOP vecht royement VOND aan!


VELDHOVEN - Drie juridische procedures en een schadeclaim van vele honderdduizenden euro's. Dat is wat de bestuursleden van de VOND (Vereniging Opvangcentra van Niet-gedomesticeerde Dieren) boven het hoofd hangt na het royement van het Oerlese papegaaiencentrum NOP.

Peter van den Baar, voorzitter van de Raad van Toezicht van het NOP, is laaiend over deze stap. Hij gaat de bestuursleden van de VOND in een civiele procedure hoofdelijk aansprakelijk stellen voor de te verwachten imagoschade en het wegvallen van sponsoren.

"Dat gaat om vele honderdduizenden euro's", denkt Van den Baar. Hij eist ook dat het VOND-bestuur het royement terug draait. Daarnaast doet hij aangifte tegen de VOND wegens smaad.

Ook onderzoeker Ton Dorresteijn is ook boos op de VOND. Hij vindt dat het bestuur 'een loopje neemt' met zijn onderzoek. Hij vindt dat 'kwetsend' voor zowel het NOP als voor zichzelf.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-05-19 - 20:50:14 send message to blg

Ook onderzoeker Ton Dorresteijn is ook boos op de VOND. Hij vindt dat het bestuur 'een loopje neemt' met zijn onderzoek.

Nou dat heeft VOND goed gezien.

Hoe zeggen ze dat ook alweer, Ton Dorresteijn "Een slager die zijn eigen vlees keurt".


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-05-19 - 23:52:12 send message to Ton Koek

Kenmerkend in de reactie van het nop: "Dat gaat om vele honderdduizenden euro's"

Mensen van een goed opvangcentrum zou allereerst aan de vogels denken,, niet aan geld. Het is wel duidelijk waar het om draait weer. sad :(


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-05-20 - 00:54:35 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er zijn dus toch nog mensen met gezond verstand, voor wie nuchter kijkt zijn de in het bericht genoemde zaken evident niet op orde.

En tja, als je doel was om het nop vrij te pleiten ben je boos/gekwetst etc. als men anders reageert dan bedoeld. Als je doel was om feiten op tafel te leggen, dan laat je het aan anderen over op grond van die feiten te handelen en ben je hooguit ontevreden als het rapport geheel genegeerd wordt.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2009-05-20 - 01:54:51 send message to Wickingh

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ook onderzoeker Ton Dorresteijn is ook boos op de VOND. Hij vindt dat het bestuur 'een loopje neemt' met zijn onderzoek.

Nou dat heeft VOND goed gezien.

Hoe zeggen ze dat ook alweer, Ton Dorresteijn "Een slager die zijn eigen vlees keurt".




Wat is het belang van Ton Dorresteijn dan in de NOP?

Volgens mij was het rapport van hem kritisch genoeg en pleitte de NOP zeker niet vrij van wanbestuur en wanbeheer.
Is het onmogelijk om deze zaken te verbeteren?
En nee ik ben zeker niet van mening dat er ingrijpende maatregelen onnodig zijn.
Maar denk wel dat als men de zaken grondig aan zou pakken de NOP een waardevolle funktie kan gaan bekleden in dit segment.

Wel ben ik met de criticasters eens dat de NOP duidelijk moet laten zien dat men hard aan verbetering werkt , totdat ik zelf het idee krijg dat men serieus "het leven betert", heb ik mijn sponsoring (hoe klein dan ook) opgeschort,

mvg Frank

PS 2 taalfouten verbeterd


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-05-20 - 10:31:44 send message to blg

Wat is het belang van Ton Dorresteijn dan in de NOP?

Google

Minister Gerda Verburg (LNV) is door de Tweede Kamer overgehaald om uitgebreid onderzoek te doen naar het Nederlands Opvangcentrum Papegaaien (NOP) in Veldhoven.

Er is al een onderzoek gaande dat in OPDRACHT van het papegaaienpark wordt gedaan door Ton Dorresteijn, oud-directeur van Diergaarde Blijdorp.

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=3037

Dooren
Wat ik begrepen heb is dat deze kaketoes in bruikleen zijn gegeven door blijdorp, m.a.w. blijdorp is de eigenaar.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=872361&sid=ddeaddbd0abb0596020ba6c32cd8d0d8

Was het niet Dorresteijn die als ex directeur van Blijdorp lorries kocht bij NOP

http://www.masusaworld.com/te-hoge-sterfte-van-papegaaien-brengt-het-nop-opspraak

Artikel: Suriname is gewaarschuwd voor de plannen van de NOP een dierenpark op te zetten in Suriname "Blijdorp".

De heer P.M.J. van den Baar ,Voorzitter Raad van Toezicht Stichting N.O.P., heeft toegezegd in maart 2009 te zullen verschijnen met de resultaten van een onderzoek naar de kwaliteit van de dierenverzorging bij het NOP, dat verricht zou zijn door onafhankelijke deskundigen. Nu reeds wordt getwijfeld aan de objectiviteit van dat interne onderzoek waarbij gebruik gemaakt wordt van bevriende deskundigen.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2009-05-20 - 12:35:17 send message to Wickingh

Je durft nogal wat te beweren.
Je stelt openlijk de integriteit van de heer Dorresteijn aan de kaak.
Terwijl het rapport toch tamelijk vernietigend was voor zijn "vriend" de heer Van Meegen.
Ik neem aan dat je die bewering kan staven met feiten , ben dan ook zeer benieuwd.

Mvg Frank


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-05-20 - 12:50:57 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een deskundige zelf aanwijzen om onderzoek te verrichten naar wantoestanden is sowieso Frank geen betrouwbare basis voor een onafhanklijk onderzoek. Dit zorgt voor wantrouwen.

Ik heb zelf een X aantal keer in het park bezocht, ook met Rosenmary Low (en niet alleen met mooi weer) om te kunnen oordelen dat opvang vooral in de wintermaanden het grootste probleem is. De binnencapiciteit is te klein voor zulke hoeveelheden die het park wenst te houden.

Zonder het rapport in en out te kennen durf ik te beweren dat de sterftecijfers in de winter het hoogst zijn.

Ook financieel zou ik het wel eens willen zien totaal, wel een park willen oprichten in Suriname en ook roepen dat je flink wat geld gaat missen door het VOND.

Het is alles behalve transparant en roept hierdoor veel vragen op. Als de financiele basis te kort schiet moet men gewoon niet meer vogels opvangen.

Ik zou nu wel eens een goed plan van aanpak willen zien met een soort RIE wat de risico's zijn voor de papegaaien en deze manier van huisvesten en opvangen. Hierdoor kan men een flink aantal zaken verbeteren.
Gert


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-05-20 - 15:00:52 send message to blg

Je durft nogal wat te beweren.
Je stelt openlijk de integriteit van de heer Dorresteijn aan de kaak.

Heb alleen Google gebruikt, maar heb zeer sterk mijn twijfels of het onderzoek onafhankelijk was.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2009-05-20 - 18:43:24 send message to Wickingh

Ik ben het zonder meer met je eens dat er zeker het 1 en ander schort aan het park zoals het nu is.
Dat er verbeteringen noodzakelijk zijn staat voor mij als een paal boven water.
Ik ken de heer Dorresteijn zelf persoonlijk niet , dus kan geen zinnig woord zeggen of deze meneer objectief is, maar zonder meer het tegendeel beweren vind ik een brug te ver zonder daar bewijzen van te zien,

mvg Frank


kraag_pap
Website Member
Posts :18

Website Member
2009-06-17 - 12:39:40 send message to kraag_pap

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dhr. Dorresteijn is wel integer maar niet objectief en onafhankelijk. (dat is wel een verschil)

Blijdorp heeft in vele jaren meerdere papegaaien, kraanvogels en nog veel meer vogels afgestaan aan het NOP. Mocht uit het onderzoek blijken dat het NOP niet deugt, is dhr. Dorresteijn eind-verantwoordelijk voor het afstaan van dieren aan een instelling die zijn zaakjes niet op orde heeft. (dus daarom is hij niet onafhankelijk)
De nieuwe directeur van Blijdorp is verantwoordelijk geweest voor het afstaan van half-apen die negatief in de uitzending naar voren kwamen. ( dus ook een reden waarom dhr. Dorresteijn niet onafhankelijk is, want hij wil natuurlijk niet dat Blijdorp negatief in beeld komt)

Wat veel oud-eigenaren nog het meest tegen de borst stuitten is dat Dorresteijn al aannamens in de media heeft gedaan, vóórdat hij nog moest starten aan zijn onderzoek. Achteraf blijkt dit de belangrijkste conclusie te zijn van zijn onderzoek: de verzorging is niet slecht maar de conditie van de vogels die binnenkomen is slecht.
(dus dhr. Dorresteijn is niet objectief het onderzoek gestart)


ps. Gelukkig laten niet alle instanties en deskundigen het afweten. VOND heeft het NOP geroyeerd:
www.vond.org


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2009-06-17 - 20:38:50 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Opmerkelijk feit is dat het maandblad van een van de grote Nederlandse Bonden -(Vogelvreugd/ANBvV) in haar uitgave van juni 2009 'kopt' met een artikel getiteld:

PAPEGAAIENOPVANG VELDHOVEN OKÉ

Dierenwelzijn in goede handen bij Papegaaienopvang Veldhoven


Het betreft overigens een 'oud' persbericht van Minister Verburg d.d. 21 april 2009, maar het blijft in mijn ogen opmerkelijk en zelfs betreurenswaardig dat men door deze publicatie, kennelijk zelfs op Bondsniveau, de 'gekleurde' visie *) van de minister blindelings lijkt te steunen.


*) citaat uit dit persbericht:
"In zijn rapport onderschrijft Dorresteijn eerdere onderzoeken van de AID, VWA en Dienst regelingen en hij beoordeelt het diermanagement van ruim voldoende tot uitstekende kwaliteit."


Nu ben ik redelijk bekend met de Engelse uitdrukking 'Don't shoot the messenger', en om die reden hoop ik dat ik deze vermeende steun van ANBvV aan de jarenlang voortdurende situatie bij NOP verkeerd heb begrepen!



kraag_pap
Website Member
Posts :18

Website Member
2009-06-18 - 11:38:52 send message to kraag_pap

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Op de website van Tweede Kamerlid Henk Jan Ormel valt te lezen dat er een 'verontrustende brief' naar de minister is waarvan dhr. Ormel heeft aangegeven dat de Kamer een reactie wil.

Mogelijk dat de minister er niet zo gemakkelijk van af komt.

Volgens mij heeft het lidmaatschap van de VOND wel consequenties voor NOP.
Ze moeten hier lid van zijn om vogels van het ministerie te kunnen opvangen. Dit is een lucratieve samenwerking dus daarom dat het NOP dreigt met grote rechtzaken tegen het bestuur van de VOND.

De rooskleurige artikelen in verschillende bladen en kranten verbaast me niks. Er zijn journalisten die schrijven dat ze geld is aangeboden door het NOP. Dan zijn sommmige journalisten al snel om....

http://www.henkjanormel.nl/standpunt.php?id=543


http://www.ed.nl/regio/veldhoven/4995181/NOP-vecht-royement-VOND-aan.ece


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-06-18 - 12:36:27 send message to Karel

quote
Er zijn journalisten die schrijven dat ze geld is aangeboden door het NOP


Waar kan ik dat lezen?


kraag_pap
Website Member
Posts :18

Website Member
2009-06-18 - 12:45:41 send message to kraag_pap





Plaats een reactie



Er zijn in totaal 152 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede