Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Verkoop Garantie Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-01-24 - 18:45:55

quote
Als een vogel na een week dood is moet er sectie volgen door een arts. als deze aantoont dat de vogel al langere tijd een ziekte onder de leden had, moet de verkopende partij al het geld teruggeven.


Lang niet alles is te zien, ik denk zelfs vaak niet. En wat bij een onderzoek dat duurder is dan de vogel.
Ik denk, maar kan dat niet onderbouwen, dat bij ernstige aandoeningen die bij sectie naar boven komen bijna altijd ook zichtbaar waren bij een goede observatie voor de aankoop.
Sterfte na een week zou je eventueel nog als oorzaak iets van de verkoper kunnen zijn. Langer dan een week lijkt me toch meer een zaak van de koper.

En als we garantie willen hebben moet we dingen kopen en geen dieren.
Dieren kunnen nu eenmaal doodgaan hoe vervelend ook.

quote

en verhaaltjes dat ziektes naar boven kunnen komen bij transport is onzin, dat een normaal gezonde vogel hieraan zou sterven.


En waar haal je die wijsheid vandaan?

Voorbeeld: hoeveel gezonde mensen worden ziek in een vreemd land(en dan heb ik het niet over voedselvergiftiging.)
Voorbeeld: na de mkz crises kregen boeren veestapels van andere boeren, er volgde veel sterfte. Oorzaak: de koeien waren niet gewend aan de microorganismen in de stallen
Voorbeeld: de indianen in zuidamerika waren kerngezond echter het griepvirus dat de blanken "meenamen" was dodelijk!!



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-24 - 19:55:26

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Wat betreft sectie laten verrichten:

Ik heb gelukkig nog niet veel sectie raporten gezien,nog van mijn eigen vogels ,of van vogels van vogelkennissen,maar ik moet het eerste sectie rapport nog onder ogen krijgen waarin staat dat die bepaalde ziekte de doodsoorzaak is .

Volgens mij zijn er geen sectie rapporten waarin het woord ,,waarschijnlijk'' niet staat (maar misschien heb ik het mis.

De vraag blijft natuurlijk altijd:als de vogel bij de verkoper was blijven zitten,was hij dan ook dood gegaan?

Als verkoper weet je ook niet wat de koper met de vogel doet ,en een fout is snel gemaakt.


P.S met het laten chippen van mijn kweekpaar oranjekuiven beet de man(puur stress)in de loper zijn nagel er compleet af ,gevolg bijna dood gebloed,Zou in zon geval dan ook de verkoper een nieuwe moeten geven ,of geld terug (want dit kan dus zomaar tijdens transport gebeuren)sad :(sad :(


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-24 - 20:29:20

Bij het inspectiewerk kom ik nog wel eens verwaarloosde dieren tegen. Als we hiermee naar een dierenarts gaan ligt het helemaal aan hem of hij durft te onderschrijven dat het dier verwaarloosd is. Terwijl iedereen zo ziet dat het dier de nodige zorg onthouden is.

Als het daar al zo moeilijk ligt, is het helemaal niet makkelijk als het om het aantonen van een doodsoorzaak gaat.

Als je het dan al zwart op wit zou krijgen van een dierenarts, kun je er nog bitter weinig mee. Het zijn uitzonderingen die de weg naar de rechtbank weten te vinden dan.

Succes
Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-01-24 - 21:11:02

Het risico van transport lijkt mij voor de koper, tenminste als hij of zij, wat mij verreweg het beste lijkt, de vogel zelf ophaalt. De koper bepaalt immers de wijze van vervoer. Ikzelf hou niet van lopers en gebruik altijd een katten vervoersdoos/kooi zoals deze in elke dierenwinkel verkrijgbaar zijn. Hierin hebben ze relatief veel ruimte en kunnen ze naar believen een rustig hoekje uitzoeken. Bij het openen van een loper met deksel schrikken ze direct en kunnen ze geen kant op. Sectierapporten zeggen inderdaad niet alles. Als iets dergelijks gebeurd weet je aan de reactie van de verkopende partij ook direct of je daar nog eens iets kunt kopen. Ik zelf heb wel een jonge maracana gekocht in Belgie die binnen drie dagen doodlag. De kweker heeft mij toen een ander jong belooft die hij op dat moment echter niet meer had. Het jaar daarop kweekte hij geen jongen, of had ze in ieder geval niet voor mij, maar het volgend jaar (dus twee jaar na oorspronkelijke aanschaf) heb ik tegen betaling van uitsluitend het nieuwe sexpapier een andere jonge maracana kunnen ophalen. Dit lijkt mij een redelijke reactie, deze kweker vroeg mij overigens niet om een sectierapport (overigens zonder eenduidige oorzaak), wat ik wel had. Ook van zijn kant was dus sprake van een zeker vertrouwen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-24 - 21:45:09

En dat is mooi Johan,

Je zult in die twee jaar toch wel momenten geahd hebben dat je ging twijfelen maar zo zie je dat er toch nog mensen zijn die te vertrouwen zijn.

Peter


H.O.H.
Website Member
Posts :98

Website Member
2005-01-24 - 21:50:58

over vervoer gesproken.... Bij mij is afgelopen week iemand geweest die een vogel mee wou nemen op de brommer !!!met dit weer!!!.

Durfde nog te vragen of hij garantie had ook.
Uiteindelijk heb ik de vogel helemaal niet meegedaan.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-01-24 - 22:19:01

Mijn beste ervaring met het kopen van vogels ging om een koppel witoog aratinga's happy :). Ik vanuit Bergen op Zoom naar Eindhoven en ik na een uur rijden daar aankomen niks meteen naar de vogels. Eerst praten, koffie erbij happy :)
De eigenaar wilde eerst weten wie ik was en of ik wel een echte liefhebber was voordat we door gingen naar de vogels. Deze houding gaf mij een hoop vertrouwen en was voor mij een extra bevestiging. (zeker na het zien van en vogels en kooien schoon en alles gezond)
Zeker na een hoop leergeld op beurzen en bij handelaren was dit voor mij een super ervaring happy :)


senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-01-27 - 10:50:07

ook een reactie van mijn kant.

Ik vind het heel moeilijk. Aan de ene kant vind ik als ik vogels bij iemand anders aanschaf dat ik elke voorzorgmaatregel probeer te treffen. Ik heb gelukkig nog nooit problemen gehad. Ook allemaal op dezelfde manier. Vogel voelen, omgeving bekijken, drie weken apart enz enz.

Ik hou mijn vogels bijna altijd. Ik vind het leuk om de kleintjes met de hand groot te brengen. Gebeurt het volgende van de zomer:

Ik heb een nestje valkparkieten. 3 mooie forse valkparkieten ( bont geparelde) Er komt iemand en die komen heel spontaan en eerlijk over. De vogel had nog twee keer per dag pap. Ik heb hem alles uitgelegd en pap/mix alles meegegeven. twee weken later krijg ik een mailtje dat hij plotseling is overleden. Aangezien ik ze toch 5 weken zo'n 4 a 5 weken met de hand opgevoed heb en een band met ze krijg vond ik het nieuws heel erg. verbaasd. hij was super gezond toen hij hier weg ging. Wat doe je?

In de eerste instantie heb ik vragen gesteld. Was een beetje waag. Toen heb ik vooegesteld dat er sectie zou worden verricht. En als bleek dat het aan mij (?) lag dat ik de kosten zou vergoeden. (evt. nieuwe vogel maar dat had ik nog niet gezegd) Ze zeiden dat ze hem al begraven hadden. Ik wist niet wat ik moest doen en bleef met een vervelend gevoel ermee zitten.

De volgende dag lees ik op internet dat ze (man en vrouw) dachten dat de man eten gaf en de vrouw dacht dat de man eten gaf. MOET JE NIET DOEN MET BABIES.

De volgende van het nestje. KERNGEZOND. Ook hele spontane aardige mensen. Belde me na 24 uur op dat het pootje raar deed. HMMMM? mensen komen hier naar toe. Hadden ze geprobeerd de ring eraf te halen want dat vonden ze niet mooi. Tevens hadden ze van de 2 voedingen er 4 gemaakt, niet omdat het nodig was maar omdat ze het zo leuk vinden om voeding te geven. Ohw, en s'middags was hij mee naar bed gegaan???? EEN BABY?????

Wat moet je hier mee. Zit je met je goede gedrag! het waren echt mooie vogels. Ik heb ook getwijfeld of ik mijn hobby niet aan de bomen moest hangen. IK, de kweker, had het er moeilijk mee. (ze zijn niet allemaal zo hoor, maar toch?)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-27 - 10:59:09

Nou Senna,

Zo te horen heb jij alle moeite gedaan. Ik zou er als ik jou was geen vreemd gevoel over blijven houden. Als mensen raad negeren moeten ze het zelf maar weten.

Het is wel een goeie tip om te vragen wat er gebeurd is wat ze gedaan hebben, enoz. Zoals jij gedaan hebt. Zo kom je er dan vaak achter dat het hun eigen schuld is. En dan de kweker maar op z'n gevoel werken. Foei.

Mooie ervaring
Groetjes wink ;) Peter


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-27 - 12:31:42

Hoi Daniël.

quote
De eigenaar wilde eerst weten wie ik was en of ik wel een echte liefhebber was voordat we door gingen naar de vogels


Dit lijkt me ook de enige goede manier!!!!! happy :)

Hoi Senna,

quote
Er komt iemand en die komen heel spontaan en eerlijk over


Mensen blijven wel mensen en in hoeverre ken je ze na een aantal minuten. Voor mij ben jij één van de betere hobbykwekers met de beste bedoelingen en heb je, denk ik, gedaan wat je moest doen. Ik denk ook dat je niet met de rotgevoelens moet blijven zitten. De verantwoordelijkheid ligt natuurlijk voor deze stommiteiten wel bij de nieuwe eigenaren! Het is jammer van de vogels en die hadden beter verdiend! sad :(

Wat je misschien nog wel had kunnen vragen of ze ervaring hadden met het groot brengen met de hand. En als het antwoord NEE was geweest had je je mischien af kunnen vragen of je de vogel dan wel aan hen had mee moeten geven.....
Maar ja, zoals altijd....dat is achteraf gel*l.....!

Groetjes, Lennart wink ;)


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-01-27 - 14:17:07

Een ervaring die een kennis van mij heeft meegemaakt:

Verkocht een aantal kakarikies aan een beginnende handelaar. Hij komt de vogels vrijdagavond oppikken en vertekt pas zondagavond terug naar Portugal. De vogels blijven in de rennen zitten. Waarschijnlijk zullen ze wel drinken en eten tussen die dagen gekregen hebben, maar ze blijven er in zitten zei hij. Mijn vriend raadde dit sterk af en zei geen enkele garantie als er iets gebeurt. Want kakarikies zijn zoals vele vogels stressvogels. Onder stress kan elke verborgen ziekte plots uitbreken, die in normale omstandigheden niet bij de verkoper zou uitbreken. Deze vogels zouden ze meenemen naar Portugal. Na een kleine week telefoneert hij mijn vriend en zegt dat alles dood is. Een autopsie wijst uit op megabacterie. De dierenarts zei me dat ik geen enkele schuld had en hem niets moest vergoeden aangezien hij op voorhand verwittigd was. Maar wel een heel moeilijke situatie.

Er wordt veel gezeverd om het in die woorden te zeggen van vogel dood , de verkoper moet iets doen. Ik ben hier eigenlijk in veel gevallen totaal niet mee akkoord. Waarom? Als de vogel van mijn eigendom is heb ik totaal geen controle meer wat er gebeurt. Zelf heb ik per jaar een sterftecijfer onder mijn vogels dat praktisch miniem is (natuurlijk geen echte ongevalletjes meegerekent, ik spreek echt over dood door ziektes) Een zieke vogel, kan ik ook meestal redden. Veel mensen hebben die kennis niet en beginnen wat te kullen en wachten veel te lang alvorens er ingegrepen wordt. Een dierenarts is vaak ook te duur, vinden ze. Veel kopers zijn ook niet eerlijk in het verschaffen van info bv. oh ja hoor ik kan perfect een baby grootbrengen. Maar reinigen hun gebruikte zaken niet, geven overdaad of te weinig, knoeien met de temperatuur, ... . Bij mij gaat er geen een vogel buiten die niet 100% in orde is. (Babys worden ook niet verkocht aan particulieren, ik acht de meeste niet bekwaam om een baby op te voeden en vermijd zulke problemen) Ik zeg ook altijd als er problemen zijn verwittig mij op tijd, waarom, omdat ik misschien de mensen kan helpen om een vogel te redden. Ik geef ook zoveel mogelijk tips mee om ziektes te ontdekken en te genezen. Van mij mag iedereen kweken en mag iedereen zijn vogels in leven houden. Daarom als ik kan helpen met iets dan doe ik dat. Zelf heb ik dat ook graag. Ik vertel hen ook dat ze er moeten voor zorgen dat er overal eten aanwezig is en drinkwater en dat ze de eerste dag en dagen goed moeten controleren of de vogel wel gegeten heeft. Door stress eet een vogel vaak niet. Zelf heb ik bij de aankoop van mijn eerste groenvleugelkoningsparkieten dit meegemaakt. De vogels weigerden te eten. Er stierf er een binnen de week. Is dit de schuld van de verkoper? Neen absoluut niet. MAar hoeveel mensen weten dit, dat stress echt een hele grote boosdoener is. Een collega in Denemarken had hetzelfde probleem met zijn aankop van jonge hoornparkieten. Die man had werkelijk overal eten voorzien , maar ze wilden niet eten. Ze vermagerden en hij telefonnerde ons. Wij vertelden hem dat het beste was om zoveel mogelijk verschillend voer ter beshikking te stelllen en ook trosgierst. Indien dit niet lukte, dan moest hij eten opspuiten. S'avonds telefoneerde hij ons dat ze eindelijk iets aten namelijk het trosgierst. dE vogels maken het nu zeer goed, maar zo zie je maar dat in hetzelfde geval ze gestorven hadden kunnen zijn. Is dan de verkoper schuldig? Moet hij iets teruggeven? Ik denk het niet. Het beste dat je kan doen is een massa info meegeven aan de koper hem er opwijzen om ter plekke te vogel zeer goed te onderzoeken (in de hand te nemen) en zelf hem laten zeggen zijn ze 100% ok of niet. Twijfelt hij , gaat de koop niet door. Zegt hij ok ze zijn in orde. Dan zeg je hem best vanaf het moment dat de vogels van mijn eigendom zijn is er geen garantie meer, want ik heb geen controle meer wat er allemaal kan gebeuren. Natuurlijk zijn er afwijkingen zoals de testen op bek -en veder en polyoma die hij direct moet laten uitvoeren. Dat vind ik niet meer dan normaal, maar met de uitvoering van deze testen mag hij ook niet langer dan een week wachten van mij, daarna is hier ook geen garantie meer op. Want ik kan niet weten of zijn vogels allemaal vrij zijn van bek-en veder. Van de mijne weet ik dat.
Daarom mensen controleer zeer goed en oordeel niet te snel.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-27 - 14:45:49

Hoi Kurt,

quote
(Babys worden ook niet verkocht aan particulieren, ik acht de meeste niet bekwaam om een baby op te voeden en vermijd zulke problemen)


Ik denk dat dit ook de enige goede manier is als je de mensen niet goed kent!

Lennart wink ;)


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-27 - 18:37:13

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-01-27 - 21:38:53

Ik wilde hierop reageren maar kan geen zinnige reden bedenken waarom iedereen ineens zo garantie belust is. Voorheen was het heel duidelijk, je kocht een vogel en de garantie was tot aan de deur. Tegenwoordig is dit nog steeds zo met uitzondering van koop bij een bedrijf. Als je vermoed dat je bent opgelicht dan kun je daarmee naar een rechter stappen, dat is je recht. Meer is er toch niet? of zie ik het nu verkeerd?

Erwin


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-27 - 22:06:36

Nee ,je ziet het volgens mij goed!

wink ;)
MVG Rene




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede