Wat ik voor ogen heb is dit.
Neem pakara als moeder vereniging, het aantal kwekers dat hier bij aangesloten is die interesse hebben om mee te paticiperen in een afzonderlijke kwekersclub die als doelstelling heeft, virusvrij bestand.
Laat ieder een jaar aspirantlid zijn en in dat jaar bewijzen dat hij voor zover de wetenschap het nu toelaat een virusvrij bestand heeft.
je kunt zeggen twee controle's op jaar basis, of 4 daar valt over te praten.
Spreekt vanzelf dat we het over kwekers hebben die een vast bestand hebben en niet steeds een wisselend bestand hebben.
Dat zou de betrouwbaarheid van het virusvrij zijn zwaar ondermijnen.
Tevens schakel je toch de handelaar/kweker hiermee uit.
Dus samengevat, je meld je aan, geeft het aantal koppels en wat voor soort je hebt, jonge koppels, losse vogels,kweekkoppels.
Spreek een datum af wanneer er controle plaats gaat vinden.
En voor de tweede datum idem dito.
Pakara als moeder vereniging benaderd een betrouwbare dierenarts die geen commerciele belangen heeft dan enkel beroepsmatig, dus geen nevenactiviteiten om alle belangen verstrengelingen te voorkomen.
Deze voert de controle uit en geeft de kweker een uitslag en gelijk tijdig ook de moeder vereniging.
Is de aspirantkweker/lid heelhuids door het eerste jaar gekomen, krijgt hij de status betrouwbaar virus vrij lid.
Dan nog om geknoei te voorkomen elke vogel die aangemeld word dient te zijn voorzien van een chip of vaste voetring, dit om wisselingen te voorkomen.
Persoonlijk denk ik als je zo naar buiten kunt treden als club zijnde en zeker als kweker je enorm veel waardering oogst bij een groot publiek.
Wat ook de afzet van je nakweek ten goede zal komen.
Zeg nu eerlijk wat voor keuze's hebben eventuele kopers nu, daar is niets geregeld, ze zijn gewoon groot wild voor ieder die ze maar iets aan willen smeren, het is zelfs zo gek dat slechte reclame op tv als goed word ervaren, als je naam maar genoemd word, is hier het motto, met andere woorden, mensen zijn toch zo dom dat ze na twee weken al niet meer weten in wat voor verband deze naam is genoemd.
Maar het heeft/had met papegaaien te maken, dat is wat blijft hangen.
Is maar een voorbeeld wat ik hier naar voren breng, het mag voor mij iedere club of vereniging zijn.
Is dit nu een utopia of te realiseren.
Nieuwsbladen,dierenmagazine's, folders bij dierenartsen, enz... ja zelfs tv zou niet onmogelijk zijn om bekendheid aan deze groep te geven.
KWEKERSCLUB BIND DE STRIJD AAN MET BESMETTELIJKE VIRUSSEN.
Zou een pracht kop zijn.
Peter.