kijk even waneer fregeres met zijn site is begonnen en wanneer de bonden de rastandaard heeft aan genomen dan was de heer fregeres toch wel wat eerder misschien ,de oudere garde frans ver voordat je met vogels kweekte praaten men over pastel ,isabel enz enz en daar heeft hij ook geprobeert het te benoemen dat jij het nu als fout ziet komt dus dat je de ouden benamingen nooit heb gebruikt in je kweek afgelopen zaterdag had ik nog een kweker die over pastel begon maar die kweek dan ook al 50 jaar of langer dus het is maar wat men geleerd heeft kijk maar eens na va keurig worden de oudjes bedient met de oude naam er bij of dit de bedoeling van de bonden is zal de kwekers die de vogels aan de man proberen te brengen een zorg zijn en beheersen ze de nieuwe namen dan gebruiken ze deze doen ze dat niet dan gebruiken ze de ouden of gewoon beide
m.v.g eric
Kijk Eric ik lees al jaren dat ik net een paar jaar kweek, ik heb daar nooit verder op gereageerd.
Maar iedereen die weleens op mijn site komen kunnen lezen dat ik zo`n 20 jaar geleden ook al vogels had, is ondertussen trouwens al weer langer geleden.
Dus wat betreft de oude namen ik ken ze allemaal.
Het neemt niet weg dat je als je wilt kan je met de tijd mee gaan.
Wat ik al vaker geschreven heb, de jaren zeggen niets het is maar net wat je ermee gedaan heb.
Dat neem niet weg dat zelf ik kan bedenken dat het voor de oudere allemaal niet meer zo hoeft en die blijven in het oude blijven hangen. Geen probleem en vol respect voor die mensen.
Maar de bewuste site gebruikt de destijds gevestigde namen met nog veel verzinsel erbij, en dat vindt ik erg misleidend. Maar dat is mijn mening en alle lezers hier kunnen ermee doen wat ze zelf willen.
Uit je bericht lees ik dat het eigenlijk een verouderde site is, dus geen site om aan te bevelen.
Zeker niet voor een beginner die het goed wil leren volgens de laatste wetenschappelijke feiten.
En wat is er duidelijk aan Opaline/chinamon? (Zop Zop-Zchin)
Is dit een vogel die een extra geslachtschromosoom of is ook de betekenis van koppel en scheidingstekens gemuteerd.
Ik vind de energie die in de normalisering gestoken wordt bewonderenswaardig maar een Opaline-Inno zal voor mij gewoon een rubino blijven en een Oplaine splitvogel Opaline /Rubino.
Rubino vervangen door Opaline- inno zal meer duidelijkheid scheppen.
Maar Opaline/Inno? worden daar de beginnende liefhebbers mee geholpen
Mvg
Dirk
Dirk ook jij mag gebruiken wat je wilt, ik had je alleen wel slimmer ingeschat.
Dat de symbolen niet gebruikt word kan ik me levendig indenken, alleen genetica is nu eenmaal rekenen met symbolen.
Het enige wat de liefhebbers even onder de knie moet krijgen zijn de tekens backslash, koppel teken en hoe te schijven wanneer mutaties allele zijn van elkaar en alles word (is) een stuk duidelijker.
Vindt jij het zelf niet dom klinken wanneer een vogel opaline is dat je dan schrijft dat hij ook nog eens split is voor opaline-ino
Want dat is wat je schrijft met opaline/rubino, rubino is tenslotte opaline-ino
Op jou vraag wat is de liefhebber geholpen met opaline/ino heel simpel dat is ie toch!!.
De opaline factor is zichtbaar de ino factor niet,maar die vererft de vogel wel, dus split ino. En niet split opaline-ino.
en als er wildkleuren woden geboren uit deze opaline,s in de combinatie opaline/palefallow x opaline/bronsfallow is het dan nog een opaline frans?
Eric hoe mooi je het ook schilderd, die vogels op de foto zijn opaline *selectief blauw* niets meer of minder.
Dat er volgens jou blauwe ogen wildkleuren uit komen moeten we dan maar geloven.
Ik heb hier zelf ook opaline turqen gehad die op wildkleuren leken, dus heel weinig opaline tekening en geen spiegel.
Allemaal weggedaan want in mijn kweek kan ik die niet gebruiken.
Wat ik natuurlijk niet op de foto kan zien of ze allemaal wel SL vererven.
Maar zonder harde feiten kunnen we daar nog niet over spreken.
Zoals je zelf al eens schreef iemand op zijn blauwe ogen geloven moeten we niet doen.
Maar goed leggen jullie de beginnende kweker nou eens uit wat is.
Zilver
Lacewing
Goudgeel
Ivoor
Cobalt
Olijf