Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Besluit houdende regels met betrekking tot houders van dieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-06-18 - 16:55:20 send message to wiechmann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik ben niet tegen handopfok .
handopfok en handopfok zit heel veel verschil in.

wij doe aan handopfok bij de koppels die het zelf niet doen.
en dit word in de nieuwe wetgeving ook niet verboden.

en vogelen deze wet is voor mij niet van toepassing .


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-06-18 - 17:19:18 send message to Vogelen

Artikel 2.2, zevende lid, van de wet, is niet van toepassing indien de houder aannemelijk kan maken
dat het scheiden van een dier van het ouderdier noodzakelijk is met het oog op de gezondheid en het
welzijn van het dier of het ouderdier.

Wiechmann, je kunt je dan ook afvragen of het goed is eieren in een broedmachine te leggen. Bij mij is een ei een dier in wording. Een dier wat dus gescheiden wordt van zijn ouders. Volgens de Nederlandse wetgever heeft dit dier grote kans gedragsgestoord te worden. (geen idee waar dit op gebaseerd is) Maar niet meer doen dus? Ik weet dat het op jou niet van toepassing is, maar je moedigt het wel aan terwijl je zelf ook aan handopfok doet. Het verschil tussen handopfok en handopfok wordt niet beschreven, bestaat dus niet voor de Nederlandse wetgever.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-06-18 - 18:06:31 send message to wiechmann

waar ik voorstander van ben is dat de verkoop van niet zelfstandige vogels verboden word. en dat het moedwillig rapen van eieren ook niet meer mag .allen dit zal moeilijk te controleren zijn.

en als ze deze wet in belgie ook van toepassing maken heb ik daar ook geen probleem mee.
maar wat ook belangrijk is dat de kooien dan ook aan bepaalde afmeting moet voldoen .perfect je zal als oude wildvang grijze maar in zo kweekbox zitten daar word je inderdaad gestoord van als vogel zijnde.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-06-18 - 18:13:20 send message to oli4

Sluit me volledig aan bij Hermann zijn mening, wat een gedoe soms telkens die discusies over wel of niet handopfok. Ieder zijn eigen mening.

Ik zie ze liever ook door de ouders grootgebracht worden. Heb hier nu ook twee jongen die weer tot bloedens toe geplukt worden, wat moet je dan!


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-06-18 - 18:58:24 send message to Vogelen

Ik ben het grotendeels met Herman eens. Vindt overigens de discussie over handopfok wel interessant ipv vervelend. (mits goede argumenten) Ik heb ook een koppel wat de jongen plukt, heel vervelend, voor de rest een super paar. Ik mag helaas voorlopig nog lang niet met pensioen, waar haal je dan de tijd vandaan voor deels handopfok??


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-06-19 - 09:18:59 send message to wiechmann

Ik mag helaas voorlopig nog lang niet met pensioen, waar haal je dan de tijd vandaan voor deels handopfok??

net als ik een vrouw hebben die net zo gek met de vogels is.

en vertel me is op welke punten het je niet met mij eens ben.


ginoheeren
Website Member
Posts :190

Website Member
2012-07-02 - 18:20:03 send message to ginoheeren

Artikel 2.2, zevende lid, van de wet, is niet van toepassing indien de houder aannemelijk kan maken
dat het scheiden van een dier van het ouderdier noodzakelijk is met het oog op de gezondheid en het
welzijn van het dier of het ouderdier.


en wie ga zeggen dat het niet noodzakelijk was
als er een vogel met de hand word groot gebracht
en laat iedereen zelf weten wat ie doe als het zo door blijf gaan mogen we helemaal niks meer


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2012-07-09 - 12:15:11 send message to Wickingh

Als ik het zo lees is alleen Hermann een kweker die aan handopfok doet(en slechte gemene ikke natuurlijk),dan lijkt dit mij vrij overbodige wetgeving.
Hermann heeft er geen last van omdat hij in het Belgenland woont ik heb er geen last van omdat ik van achter onze oostgrenzen naar Nederland kijk.
Ik las dit stukje primitief brodelwerk en zie die rooie fanatieke kop van Hxxxxx voor me en heb vervolgens een kwartier mezelf pijn in de buik gelachen.
Bleker en de zelf benoemde papegaaienkenners veel succes met het handhaven van deze wetgeving.
*Weer in een stuip liggen van het lachen doen gaat.*


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

michielhartjes
Website Member
Posts :71

Website Member
2012-07-09 - 17:07:40 send message to michielhartjes

Ik heb met verbazing een aantal artikelen gelezen. Ben zelf geen voorstander om vogels met de hand groot te brengen, maar inderdaad soms kan het niet anders, ik heb zelf ook wel eens moeten ingrijpen.
Wel ben ik van mening dat er best eens gekeken mag worden naar de commerciële kwekers, daar zou wellicht wel iets veranderd kunnen worden, maar voor ons als hobbyist.
Ik ben een keer bij een kweker geweest die ook veel last had van ouders die niet wilde grootbrengen.
Deze kweker heeft een hele nieuwe manier van kweken bedacht, en nu kweekt hij veel beter en ook geen last meer dat ouders niet groot brengen, plukken of jongen dood maken. Wat hij doet is vrijgezellen groepen maken met zijn papegaaien, en zo kunnen de koppels zich zelf vormen, zo heb je een 100% goed koppel. wij stoppen vaak twee vogels bij elkaar en dit moet maar een koppel vormen.
Sinds hij zo de koppels samen stelt is hij van de problemen af, dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, dus ook niet voor mij.
wel ben ik aan het kijken of ik in een vlucht één man met twee poppen kan huisvesten, en dan maar kijken of er een goed koppel uit komt. maar het is soms erg moeilijk om aan voldoende poppen te komen.
Ik denk dat we meer naar onze vogels moeten kijken, hoe gedragen ze zich en wat kunnen we er aan doen als er problemen zijn, maar alle handopfok uitbannen is geen optie, en al helemaal niet als het door Den Haag wordt opgelegd.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-07-09 - 21:50:39 send message to Ton Koek

Weer die zin "maar inderdaad soms kan het niet anders," Hoezo zou het niet anders kunnen? Gewoon de natuur de natuur laten kan ook...
Waarom zou elk ei een vogel moeten worden?


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2012-07-09 - 22:01:29 send message to medaar

heb jaren europese met de hand grootgebracht.


michielhartjes
Website Member
Posts :71

Website Member
2012-07-10 - 07:55:20 send message to michielhartjes

Beste Ton Koek, van bepaalde soorten zijn er zo weinig in gevangenschap, dat je wel wilt dat elk ei uitkomt, en elk jong op stok komt. Puur om de soort in stand te houden. mensen die met de hand groot brengen om daarna als huiskamer vogel door te kunnen verkopen, die zijn niet goed bezig. een door de ouders groot gebracht jong kan net zo tam worden al een met de hand groot gebrachte vogel, alleen hier gaat meer tijd in zitten, en dat wil men vaak niet. Mensen moeten eens kijken hoe vol de opvangcentra zitten met papegaaien, laten we eerst daar eens iets aan doen.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-07-10 - 08:53:10 send message to wiechmann

quote
Gewoon de natuur de natuur laten kan ook...



dit doe men met de mensheid ook niet .of zijn wij mensen meer dan het andere leven hier op aarde.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-07-10 - 11:54:27 send message to Ton Koek

Je kunt het ook anders zien; ouders die hun jongen niet voeren, doden of verminken, zijn niet geschikt, die zouden in de natuur vanzelf uitvallen. Alleen "goede" ouders zorgen voor voortbestaan van een soort.

Wil een echt soort behouden, dan zul je alleen met goede koppels en goede ouders moeten kweken.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2012-07-10 - 12:28:22 send message to paintim

Quote//Ton Koek zei:
Je kunt het ook anders zien; ouders die hun jongen niet voeren, doden of verminken, zijn niet geschikt, die zouden in de natuur vanzelf uitvallen. Alleen "goede" ouders zorgen voor voortbestaan van een soort.

Wil een echt soort behouden, dan zul je alleen met goede koppels en goede ouders moeten kweken//Unquote

Daar kan ik me in vinden.

Vr.groeten,
ANTONI




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 160 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede