Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > 2 dagen en nu al slaperig.
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



rob75
Website Member
Posts :80

Website Member
2012-05-04 - 10:07:42 send message to rob75

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

beste dirk,

Ik test mijn papegaaien,en daarnaast heb ik valkparkieten en een aantal eleganten en mutaties van de pennant.

Ik zou niet weten wat het voor zin heeft om jou de testen te laten bekijken.
Maar ongetwijfeld zul je daar een bedoeling mee hebben, of ben je dierenarts?

Ik denk dat iedereen die hier zo fanatiek op reageert het onderscheid moet maken tussen 2 dingen:

1)testen is weten
2)hoe krijg ik ziekten in mijn hok?

Het een heeft niets met het ander te maken!
In deze discussie lopen deze dingen door elkaar.
Je geeft zelf ook aan dat je test, waarom test je dan?

En als je regelmatig bezoek krijgt of veel aankoopt, dat zou ik zeggen : vaker testen.
Uitsluiten kun je iets nooit 100%, maar je kunt wel gaan voor zoveel mogelijk info.

Bij honden en paarden,net als bij andere dieren is het veel normaler dat er testresultaten zitten bij verkoop.
Bij de papegaaien zien we het gelukkig ook hoe langer hoe meer.
De prijs zou geen bepalende factor mogen zijn, als je jezelf een echte liefhebber wilt noemen.

Maar dat is mijn meningwink ;)


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2012-05-04 - 10:51:09 send message to marc1

@rob
Kan me hier heel goed in vinden, maar voor mij is de belangrijkste reden om met een geruster gevoel naar mijn vogels te kunnen kijken.
Je kunt nu eenmaal niet de hele wereld op je nek nemen, dus miss beetje egoistisch,maar ik doe het dus echt voor mn eigen gemoedsrust.


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2012-05-04 - 10:59:02 send message to J.ten Wolde

Dan zullen de meesten wel geen liefhebber zijn.
Want als je een vogel koopt en je begint over testen dan is het voor eigen rekening maar ze willen wel de hoofdprijs
En als de test positief is zijn ze niet thuis om de vogel weer te nemen of de onkosten te vergoeden
En als ze de vogel wel weer willen dan willen ze ook de testresultaten er bij zonder er voor te betalen


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-05-04 - 12:21:02 send message to Rik

Als je het testen van vogels zou willen bevorderden zou je eigenlijk
op iedere vogelsite veplicht moeten stellen om te vermelden of de vogels al dan niet getest zijn.

Als duidelijk vermeld wordt dat vogels niet getest zijn heeft dat (onbewust) een afschrikwekkend effect en wordt de drempel om te testen verhoogd.

Dus: vogels getest: JA/ NEE


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-04 - 12:43:37 send message to eric 008

ik geloof dat ik maar in aandelen ga van de labratoriums die die testen uitvoert. zebra vink 204 euro met test, zonder 4 euro
risico dat ze allebei niet voor 100% gezond zijn want ze kunnen nu eenmaal meer ziekte,s hebben dan er getest word plus bij de gene die getests zijn is bij ieder bezoek of tentoonstelling weer aanwezig dat het besmet word .

testen geeft echt geen garantie dus u kunt net zo goed ook het geld wat het kost rechtstreeks naar mijn bank rekening storten laugh :D

dus testen heeft alleen zin als een vogel ziek is en je wilt weten wat het mankeert ik ga nu toch mijn zelf ook niet testen voor ik weet niet wat de huisarts ziet mijn aankomen ja als ik ziek ben dan worden pas de registers open getrokken.

m.v.g eric die niet test


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-04 - 12:52:15 send message to DirkD

Certificaten op ringnummer? en op wat getest ? Opsturen kan men immers wat men wil.
Gewoon de vogels halen bij een correcte kweker en zelf de nodige voorzorgen nemen.
Indien er dan iets scheelt moet je dit niet aan de grote klok hangen maar de nodige maatregelen nemen. Dit is veel beter dan gaan zwaaien met testresultaten en ondertussen de zieke vogels snel verkopen.
Een goede kweker ziet snel genoeg wanneer er een vogel is die niet doet wat hij moet doen of een bestand is aangetast.
Mvg
Dirk


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-04 - 13:00:07 send message to DirkD

Hallo Rob:

Dat ik de vogels test is ondertussen al bij meerdere liefhebbers geweten.
De plaatsen waar ik nog een vogel kan kopen worden met de dag schaarser.

Mvg
Dirk


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-05-04 - 14:34:49 send message to Rik

@Eric

Je redenering klopt niet. Heb je wel eens gehoord van preventieve onderzoeken zoals landelijke onderzoeken tegen borstkanker, prostaatkanker, darmkanker? Ook deze onderzoeken geven geen 100% garantie maar zijn daarom zeker nog wel zinvol.

Testen als de vogel ziek is, is in wezen te laat. Op het moment dat jouw vogels de symptomen van PBFD vertoond is ondertussen hoogstwaarschijnlijk al je hele bestand besmet. Niet zo handig dus.

Het is toch niet moeilijk om dat toe te geven dat testen wel degelijk zin heeft maar dat je het prijskaartje te stevig vindt? Dat is makkelijker dan op slakken zout te leggen.

Je kunt ook je vogels testen en niet meedoen aan TT’s en geen vreemden in je hok laten. Bovendien kan het inderdaad verstandig zijn om zo nu en dan nog eens extra te testen.

Geen steekhoudende argumenten.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-05-04 - 14:57:37 send message to Vogelen

Ik lees hier telkens over testen meekrijgen bij aankoop. Al mijn vogels zijn getest, en komen niet met andere vogels in aanraking. Ook komen er zelden of nooit andere mensen, uitgezonderd mijn eigen vrouw happy :) Indien ik van deze vogels jongen heb en deze verkoop ga ik deze niet testen. Lijkt me ook totaal overbodig als de ouders getest zijn. Zodoende verkoop ik mijn jonge vogels zonder test resultaten. Ik hecht echter meer waarde aan de testresultaten van de ouders en de omgeving waarin de jongen zijn opgegroeid dan aan de testresultaten van het jong. Voor zover ik weet zijn sommige ziektes, oa kds moeilijk of niet aantoonbaar bij jonge vogels.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2012-05-04 - 15:05:54 send message to marc1

@vogelen
ik denk dat als je de resultaten van de ouders en de andere koppels kunt laten zien, en de jongen hebben jou ringnummer om, dan ben je al een heel eind op de goede weg toch!!


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-04 - 16:45:18 send message to DirkD

Blijkbaar vergeet iedereen dat een test een momentopname is.
Er is ook stof, regen,wind, muizen slakken, muggen,andere vogels , bezoekers enz
Vandaag getest kan morgen ziek zijn.
Voor mensen met smetvrees zijn huisdieren geen optie.

Mvg
Dirk


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2012-05-04 - 16:46:24 send message to edou

tenzij je tussendoor in zwolle gestaan hebt om vogels te verkopen en nog wat hokbezoeken hebt gedaan!!


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2012-05-04 - 17:15:29 send message to marc1

nee Edou...mij krijg je niet meer zo gek, daar heb ik wel andere manieren voor!!


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-04 - 17:20:42 send message to eric 008

hoi dirk
quote

Dat ik de vogels test is ondertussen al bij meerdere liefhebbers geweten.
De plaatsen waar ik nog een vogel kan kopen worden met de dag schaarser.


bij mijn kun je altijd terecht mijn maak het niets uit dat je test ik weet dan of ik schoon ben of niet zo niet neem ik maatregelen

m.v.g eric


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-04 - 17:35:07 send message to eric 008

@rik

ik had in mijn klanten bestand een kanker speciaalist zijn vrouw kinder arts die lieten der eigen elk jaar controleren jammer genoeg zijn ze allebei aan die k ziekte overleden.
ik leg geen slak zout ik bekijk het realistisch stel dat nu 5000 kwekers testen hoeveel testen dan niet !!!!!!! dus het risico is gewoon niet uit te bannen het testen om met een schoon bestand te kweken heb ik totaal geen moeite mee als iedereen dat doet .het is en blijf vechten tegen de bier kaai.het testen zonder goede maatregelen zoals hier al beschreven bij aan schaft niewe vogels zal ook maar door een enkeling worden gedaan .dus voor mijn is het weg gegooit geld maar iedereen moet dat zelf maar bekijken .ik heb alle ziekte,s al gehad dus ik weet uit ervaring dat het niet mogelijk is vrij te blijven overkomt het je dan is het jammer maar helaas.gewoon weer op nieuw beginnen en dat zal een echte liefhebber ook zeker doen.

m.v.g eric




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 130 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede