Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zeldzame vogels kweken om uit te zetten? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-06-01 - 23:00:59 send message to lapland

jaren patrijzen uitgezet mijn kppels broeden en de jongen liet ik verwilderen en dat ging goed tot de jagers ze weer afschoten (nou ja jagers is een groot woord ze hadden de papieren maar zetten hollander konijntjes uit om te schieten dus wat kan je van zulke natuur beschermers verwachten)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-01 - 23:49:19 send message to chrislaevers

Niltava,

Enkele van die groenlingenjongen heb ik verkocht op een vergadering van de vogelvergadering aan een lid.
Drie maanden later waren ze dood.

Dank je om me aan die discussie te herinneren.
Iemand zei 'Je stuurt ze de dood in'.
Heb ik inderdaad gedaan door ze aan iemand te verkopen, iemand die bij hoog en laag zweert bij de meest toxische detergenten en kuren van ik weet niet wat. Wist ik pas nadien.
Ik heb om die reden geen inheemse vogels meer.
De vogels die ik toen had waren afdankers: 1-1 groenlingen en 1 sijsje van 2004 dat enkele dagen geleden midden in een antibioticakuur is overleden. Vorig jaar heb ik hem er twee keer door kunnen halen maar deze keer ging het niet meer.

Dank u zeer voor het woord 'rommelen'.

Christine








Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-06-02 - 07:37:49 send message to Niltava

Graag on topic blijven. Zoals al eerder ontwijk je de opmerking.


Servy
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-06-02 - 08:25:38 send message to Servy

Mischien moet het anders worden gezegd, kijk buiten het feit of het wel of niet mag, want zeg nou zelf er mag op vandaag zoveel niet... dat ik het niet kan tellen.

Zou het voor de natuur en voor de populatie goed zijn als er europese kwartels gewoon in een park worden losgezet.

Het park zit tussen huizen in en wilde dieren zijn er bijna niet... zo nu en dan een hond maar die zijn meestal aangelijnd.

Een betere wereld begin bij uzelf.. laten we dit dan gewoon doen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-06-02 - 08:28:16 send message to dooren

Servy,
Als je Europese kwartels wild introduceren let dan op dat je geen japanse kwartels introduceerd. Deze lijken namelijk erg op elkaar en je moet erg goed op de hoogte zijn van de verschillen. (anders is het inderdaad fauna vervalsing)

Het verdwijnen van europese kwartels ligt vooral in de foute manier van onze ruilverklavering in het verleden en het verbouwen van andere gewassen zoals mais ipv granen. Dus kwartels introduceren zonder een geschikt habitat werkt niet.
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-06-02 - 10:09:19 send message to Niltava

Servy en Christine.
Even voor de duidelijkheid: ik ben voor het uitzetten van dieren, om bijvoorbeeld zoals eerder aangegeven een "massa" te krijgen van waaruit de populatie weer uit zichzelf kan voortleven.
Maar dan wel met kennis van zaken!! Het zomaar loslaten van dieren(en planten) kan grote problemen veroorzaken zoals, ironisch genoeg, Christine zelf al verschillende keren aangaf.
Denk bijvoorbeeld aan bij de kwartels mutaties, onzuivere dieren(zoals Gert aangeeft) en ziektes.
Hetgeen de echte populatie de das om kan doen. Waar ben je dan mee bezig???
Ken overigens hier in het noorden iemand die europese kwartels heeft uitgezet. Is weinig van over, nl niets!
Vergeet overigens niet dat de europese kwartel een trekvogel is(patrijs niet).
Dus:
quote
Zou het voor de natuur en voor de populatie goed zijn als er europese kwartels gewoon in een park worden losgezet.

Waarschijnlijk dus niet, zeker niet(ondanks de goede bedoelingen) door amateurs.

quote
Het park zit tussen huizen in en wilde dieren zijn er bijna niet... zo nu en dan een hond maar die zijn meestal aangelijnd.

Dacht je??, ik denk dat het je nog wel eens kan verrassen welke dieren er leven, en wat dacht je van de oververtegenwoordigde (huis)kat.
En verder, zoals genoemd de trek, hoe groot is de kans dat de vogels weer terugkomen?

quote
Een betere wereld begin bij uzelf.. laten we dit dan gewoon doen.

JUIST handel dus verstandig en handel niet omdat het wel leuk lijkt.
Zorg dat omgeving geschikt is voor een eventuele terugkeer.
Sluit je aan bij een stichting, vereniging oid die het landschap/natuur (goed) beheert.

Regels zijn er overigens meestal omdat mensen zich niet aan de ongeschreven regels houdt.
Dit blijkt maar weer eens uit dit topic


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-06-02 - 12:12:42 send message to lZebravinkjel

Hoe rot het ook is, die uitgestorven dieren zijn altijd met een reden uitgestorven. Door de mens, door gebrek aan habitat... Zonder aanpassingen daarin zullen ze enkel weer net zo hard uitsterven.
Het heeft dus totaal geen nut om die arme beestjes uit te zetten terwijl ze ten dode opgeschreven zijn.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-02 - 17:29:08 send message to chrislaevers

Ik heb die groenlingen toen gekocht omdat ik de nakweek wilde uitzetten omdat ik nog nooit een groenvink in het wild had gezien en omdat er in de aansluitende tuinen waar ik woon mogelijkheden waren plus aansluitende gebieden : provinciaal domein en diverse natuurgebiedjes.
Door dit te vermelden, heb ik berichten gekregen dat het niet mag.
Ik heb die berichten niet opnieuw gelezen maar herinner me heel goed dat ik dan sprak over een mentaliteitsverandering bij de vogelhouder NAAR DE TOEKOMST TOE!

In plaats van stilletjes te hopen dat er hier en daar achterpoortjes zijn waarbij uit het wild gevangen vogels toch naar hier komen om met deze vogels dan in gevangenschap te kweken (het traditioneel patroon) zou het een stuk gezonder zijn om net het omgekeerde te doen. Namelijk vogels te kweken om ze uit te zetten. Ik zie dat als een GROEIPROCES NAAR DE TOEKOMST TOE. Ik zie dat ook als een extra MOTIVERING VOOR MENSEN ipv te kweken met uit het wild gevangen vogels, zich te VERDIEPEN IN DE COMPLEXITEIT VAN HET UITZETTEN VAN INHEEMSE SOORTEN.

"Mag niet...mag niet..." Daar kom je geen stap mee verder WANT DAT STOPT DE DISCUSSIE.
Precies alsof kweekprogramma's van zeer bedreigde inheemse diersoorten voor eeuwig en altijd het terrein zouden moeten blijven van een select groepje wetenschappers.
Waarom zou er naar de toekomst toe (TOEKOMST) geen brug kunnen gebouwd worden, een soort van plaatselijke samenwerking met vogelhouders.
Als je open staat voor een nieuw element in de vogelhouderij, waarom zou er niet kunnen gedacht worden in de richting van uitzetten?
De speciale motivering zou in elk geval een stimulans zijn om de habitats of te reconstrueren of te behouden.
Daar heb je een BREED PUBLIEK voor nodig.
Daar heb je ook een mentaliteitsverandering voor nodig.
Mussen tellen in je tuin en nestkastjes hangen, oké...dat is allemaal wel leuk, en te lezen over hoe ver ze nu staan op Europees vlak qua sancties tegen Malta... maar hoeft het daar bij te blijven?

Ik denk al verder en ik ben toch de enige niet.

Dat er moet opgelet worden met mutaties en dat het profiel van de oorspronkelijke wilde soort moet behouden blijven, spreekt voor zich maar het is verre van een reden om zich er nooit in te verdiepen en er nooit over te praten.

Natuurorganisaties staan in hun kinderschoenen, ze denken niet aan mogelijkheden van uitbreiding van dit of van dat. Wie er zich mee wil moeien wordt eigenlijk afgevoerd naar de 'mussentelling'.
Ik kijk al veel verder en zie nieuwe formules.
Kan daar dan over gepraat worden en niet met het abortieve en paternalistische 'MAG NIET' ?

Laten we er ons toch in verdiepen.

Christine

Christine







Servy
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-06-02 - 18:38:47 send message to Servy

Laten we inderdaad even vooruit denken, Stel dat het gedaan wordt. Je zult inderdaad eerst moeten weten waarom de dieren er niet meer zijn zoals vroeger. Meestal zijn de mensen zelf het grootste probleem.

Zeg dat je inderdaad een stuk grond hebt, waar moet deze dan aan voldoen om uitgezette vogels ëuropese kwartels bijvoorbeeld"te laten bloeien.

Ik ben het namelijk met Cristine eens, we moeten niet achteraf zeggen, och nu hebben we geen vogels meer, laten we preventief met z'n alle er NU iets aan doen.

En hoe zouden jullie het aanpakken???

gr Servy


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-06-02 - 19:34:56 send message to Niltava

quote
Ik heb die groenlingen toen gekocht omdat ik de nakweek wilde uitzetten omdat ik nog nooit een groenvink in het wild had gezien en omdat er in de aansluitende tuinen waar ik woon mogelijkheden waren plus aansluitende gebieden : provinciaal domein en diverse natuurgebiedjes.


M.a.w. je voliere is te klein. je wilde graag groenlingen zien en dus zet je ze maar uit.
Of dat ze er nu hoorden of niet, of dat ze een andere soort verdringen of niet maakt niet uit. Jij wil groenlingen zien, het gaat dus niet omde groenlingen, de avifauna maar om jou!


quote
In plaats van stilletjes te hopen dat er hier en daar achterpoortjes zijn waarbij uit het wild gevangen vogels toch naar hier komen om met deze vogels dan in gevangenschap te kweken (het traditioneel patroon) zou het een stuk gezonder zijn om net het omgekeerde te doen. Namelijk vogels te kweken om ze uit te zetten. Ik zie dat als een GROEIPROCES NAAR DE TOEKOMST TOE. Ik zie dat ook als een extra MOTIVERING VOOR MENSEN ipv te kweken met uit het wild gevangen vogels, zich te VERDIEPEN IN DE COMPLEXITEIT VAN HET UITZETTEN VAN INHEEMSE SOORTEN.

Misschien moet JIJ je er eerst in verdiepen, alle opmerkingen die je maakt maken duidelijk dat je je er nooit in hebt verdiept.
(want jij wil gewoon kwarteltjes en groenlingen zien)

Ben het overigens met je eens dat de vogelbescherming en aanverwanten best wel eens pragmatischer mochten zijn.
Er lijkt een kleine kentering.

Mijn interesse voor uitzetten, kweken en beheer/behoud gaan al tientallen jaren terug.
Dingen gevolgd in binnen en buitenland, zou dus best het een en ander kunnen vertellen maar doe dat niet omdat sommige mensen dan de daad bij het woord zouden kunnnen doen.

Zorg dus goed voor je vogels in de vluchten, kweek er mee(het liefst zo natuurlijk mogelijk) en zorg verder voor je omgeving. Je kan veel meer doen voor je omgeving. Bijvoorbeeld (bij)voeren. Ik neem aan dat je gisteren springwatch hebt gezien? Daar zag je ook een manier hoe het kan, (de kites). Denk aan nestkastjes anders dan mussen, kool- en pimpelmezen zaai bloemen voor insecten. Wordt lid van een nestkastenwerkgroep etc etc. Je doet dan 100x meer goed dan zelf wat aan te prutsen.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-06-02 - 20:02:17 send message to Picolet

Helemaal mee eens Erwin,

Ruud


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2009-06-02 - 20:50:09 send message to medaar

cristine. je hebt het bij de rechte kant. klopt wat je zegt.ben geboren en getogen in de bossen van vlaanderen. we zitten zwart van de vossen. in het beverhoutsveld is 550 hechtare groot, weiland, akkerland. zie je nog alleen vossen en maïs en van die velo rijders de zondag. niets kan daar nog blijven leven. ze vernielen alles. angry


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2009-06-02 - 20:50:37 send message to P.Rooth

Je kan zo ook " per ongeluk " laten vliegen , is toch ook gebeurd met Halsbandparkieten rond Den Haag , Amsterdam en meerdere plaatsen deze redden het ook gedurende generaties .

Paul


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-06-02 - 21:03:59 send message to Niltava

Misschien nog een overdenking. LNV wil alle import en verkoop van uitheemse dieren en planten verbieden omdat "er wel een iets ontsnapt"
Lang leve de mensen die er dus voor zorgen dat we straks niets meer mogen houden en kweken.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2009-06-02 - 21:06:59 send message to medaar

halsbandparkiet in Brussel ook uit gelaten , ik woon bij Brugge. zie er dikwils , ze komen tot in Brugge al.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 173 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede