Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zeldzame vogels kweken om uit te zetten? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-03 - 20:01:12 send message to chrislaevers

Servy,

Waar ik ben gaan wonen was er een stuk braakland waar ik jaren planten ging snijden voor mijn konijnen.
Daar waren bramen waar niemand zich om bekommerde. Na enkele jaren waren die twee meter hoog en besloegen ze een oppervlakte van minstens 15m op 15m. Ik heb die bramen zien groeien.
Dat beeld van dat bramenbastion is me altijd bijgebleven: hoe de uitlopers er van je raken nog voor je aan die dichte begroeiing zit.
Tegen de grond aan waren er insluipwegen van ongeveer 20cm hoog: voor egels goed te doen, voor kwartels die er nooit waren, goed te doen.
Een kat zou 1 meter erin kunnen maar dan moet die heel gemotiveerd of stervende zijn, een jachthond begint er niet aan. Een mens (kind of volwassene) ook niet.
Er zijn wel degelijk manieren om een stevige habitat voor sommige dieren te creeëren en de creatie ligt er vaak in om niets te doen wat voor een mens heel moeilijk is want dan is het precies of men controle verliest. Vandaar ons gemillimeterd gazon en ook wel het terugdringen of het kapot spuiten van bramen omdat ze op de verkeerde plaats staan...

Op een privé-domein doe je je zin en dan kan je bv rond je eigendom een braamhaag laten groeien die de openbare weg niet belemmert (veel snoeien langs die kant dus) en langs de binnenkant voluit laten gaan. In je omheiningsdraad maak je kleine sluipgaten groot genoeg voor konijnen, fazanten, egels, patrijzen en wat nog allemaal en effe te klein voor jachthonden. Die gaan er toch niet in want dan moeten ze door die bramen.
Gaan ze er toch in dan raken ze niet ver want die bramen zijn gemaakt om af te weren. Dat is iets dat we niet op school leren.

Een park zie ik niet zitten voor Europese kwartels. Zij hebben een afwisseling nodig van bewerkte velden, begroeide bermen en dichtbegroeiing langs en tussen de velden, afgewisseld met bos en dit allemaal in het begin van de 20ste eeuw. Wat dus al lang voorbij is.

De boeren hebben het heel moeilijk na een glorietijd van multinationals die hen geknecht en klaargestoomd hebben voor het drievoudige...
de modder stroomt bij een gewone wolkbreuk van de velden de dorpen binnen en in die context zie ik dus ook geen Europese patrijs met kuikens rondlopen.

Er zijn mensen die inspiratie vinden in mens-natuur situaties van vroeger...hoeveel vroeger dat heeft geen naam en geen klok.
Diversiteit wordt ook niet erg op school onderricht...
Dus wie het in zich heeft...heeft het en kan er wat mee doen.

Uiteindelijk proberen we met een bolletje wol een menselijk werkstukje te maken dat ooit een planeetgroot Perzisch tapijt was.


Niltava,

Waarom onthoud je ons informatie die leerrijk kan zijn? Omdat we niet wetenschappelijk gevormd zijn of zo?
Als dat zo is dan is dat heel spijtig.

Ik ben de enige niet die uit alle berichten zeeft, puurt, details weerhoudt, inspiratie haalt en nieuwe inzichten verwerft.

Christine









Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-06-03 - 20:46:48 send message to Niltava

Volgens mij heb ik heel duidelijk aangegevn waarom.
Je droomt nu ook alweer van het bramenveld.
Ik snap je dromen en de wil om wat te doen, maar wees toch verstandig en doe wat ik verteld heb. Doe die dingen.
Stel je wil kwartels uitzetten in het bramenveld, dan kunnen ze dus niet voldoende voer krijgen(zaden) en kaalgeschraapt worden als ze proberen omhoog te schieten als er bijvoorbeeld een wezel achter hun aan zit.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-06-03 - 21:24:27 send message to denegon

Mijn schoonouders hebben een redelijke tuin.
op 3000 vierkante meter staatr een eiken bos.
Nu heeft de vogelvereniging op dit perseeltje een kast gehangen om uilen in te laten broeden omdat het perseel grenst aan wei landen dus genoeg voedsel aanwezig is. nu is het wel hopen dat de uilen er inkomen. dit jaar is het nog niet gelukt. wel was het blok gebruikt als nestkast alleen door de lokale eekhoorn. ook niet erg want 2 jonkies hebben reeds het blok verlaten.
nu hopen op jonge uilen volgend jaar.
het is niet kweken om uit te zetten maar wel proberen extra nestgelegenheid geven aan deze mooie vogel soort.

groetjes egon


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-06-03 - 22:14:03 send message to Niltava

Yup. Voor welke uilen was het?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-06-04 - 00:26:36 send message to dooren

Leuk, ik had vorige jaar een steenuilenkast gehangen en heb nu hierin 5 jonge steenuilen. In de kerkuilenkast zit een holenduif.

Belangrijk is dat je nestkasten probeerd te maken dat ze proof zijn tegen eekhoorns etc.

Biotoop is ook belangrijk, een steenuiltje heeft aan 3 ha genoeg, maar dan wel met hagen, groenwallen, kortgras liefst door paarden beweid etc.
Gert


Servy
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-06-04 - 10:00:17 send message to Servy

Ik snap dat je plekken wilt maken om de beesten te laten broeden, zodoende de wereld te redden. Maar wat als er geen wilde dieren meer zijn....


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-04 - 16:24:27 send message to chrislaevers

Servy, ik begrijp wat je bedoelt.

Gisteren op Springwatch (BBC1) lieten ze beelden zien van otters in the Thames met op de achtergrond het groot rad van Londenstad.

Misschien onderschatten we het aanpassingsvermogen van wilde inheemse dieren wel.
Wie had dertig jaar geleden gedacht dat vossen zouden werpen in een tuinhuisje in een bebouwde kom? Of dat herten zich voortplanten op een kerkhof ook al in redelijk bebouwde kom?

Europese kwartels zijn wel niet te vergelijken met otters en vossen. Het zijn prooidieren en hebben vluchtplaatsen nodig waar ze veilig kunnen broeden en hun kuikens kunnen laten fourageren tot ze groot genoeg zijn.
Dat is dus extra moeilijk.
Er moet ook voldoende voedsel aanwezig zijn.

De vossen hebben voldoende voedsel van de menselijke afval en het water van de Thames is qua kwaliteit verbetert zodat de otters er jongen kunnen groot brengen maar Europese kwartels zullen toch wel meer nodig hebben, vermoed ik omdat het net prooidieren, zaad-en insecteneters zijn.

Christine



Wat ik in dit verband niet begrijp is dat het beheer van sommige natuurreservaten gepaard gaat met het maaien van grassen en riet door vrijwilligers net wanneer de beesten grote nood hebben aan schuilplaatsen.
Zij doen het voor zover ik het begrijp om een bepaald landschap te handhaven of te reïntroduceren... maar een hele insectenpopulatie gaat er aan en alles wat op de grond broedt met hoog gras ook.
Ik heb het niet zo op het maaien, ook niet van bermen alhoewel dat al beter is dan vroeger toen er simpelweg door gemeenten en steden gespoten werd en de berm er roestbruin, dood en lelijk bijlag.

Ook nog op Springwatch : gekke broedplaatsen van vogels, je houdt het niet voor mogelijk! Bewegende broedplaatsen (kermisattractie en automatische spoorwegafsluitingsbarrière.)

Als je het ziet, dan begin je ook wel na te denken of die vogels nog wel normaal zijn.
Maar misschien hebben ze zich vergist en broedplaats gekozen toen er geen trein was of de kermisattractie stil lag...

Dat koolmmeesjes vaak in een brievenbus nestelen...tot daar toe.


Ze gaan dat nog heruitzenden.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-06-04 - 17:57:57 send message to blg

Hallo Christine,
Weet je welke aflevering, er staan er een aantal op usenet, seizoen 6, aflevering 1 t/m 4

http://www.nzbindex.nl/?go=search&searchitem=Springwatch&age=28&results=100#resultsform


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-04 - 19:43:41 send message to chrislaevers

Gisteren hebben ze dat van de kermisattractie nog eens laten zien, dat was een duif.
Dat van de spoorweg barrière die dus op en neer gaat bij een trein, was een kleinere vogel...ik durf niet te zeggen de welke.
Eergisteren heb ik maar de helft bekeken en daar was die kermisattractie ook op.

Hou in elk geval de laatste dag van Springwatch in het oog want dan tonen ze een compilatie van de hoogtepunten.
Je kan ook op hun website kijken.
Er is ook een roofvogel met 5 of 6 kuikens...
Introductie van een vogel vanuit Rusland die ik helemaal niet ken...

't Is toch weer de moeite waard.

Christine


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-04 - 21:05:20 send message to chrislaevers

Dit is voor mij ook iets nieuws.



Een Europese kwartel. 't Schijnt dat die in zo'n behuizing 'een goede slag' heeft.

't Was een advertentie.

Daar begrijp ik niets van!

Christine


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-06-04 - 21:06:25 send message to Niltava

Er is een tortel/lachduif(ben daar niet zo thuis in) die in een werkende autoewasstraat op de balk van de bewegende wasautomaat meegaat.
Idem een duif, weet niet welke die in een spokebek(?) ook zijn rondje maakt in het spookhuis. De pimpel broedt in een gedeelte van de slagbomen, die gaan dus van horizontaal naar verticaal(en v v). Ben benieuwd hoe het daar binnenin gaat.

De "vogel uit Rusland(oekraïne)" is de al eerder door mij genoemde trap Bustard. Vorig jaar een onbevruchte ei, dit jaar 2 jongen gezien door camera en 1 door anderen gezien. Prachtige vogels!!
http://www.greatbustard.com/index.html

De genoemde roofvogel (in het gedeelte van Simon King) is de Goshawk en een andere een kiekendief en een torenvalk


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2009-06-04 - 21:20:34 send message to Daniel

misschien interessant voor de discussie hier is het boek: De oeros het spoor terug van dhr Vuure (verkrijgbaar bij het vlaams agentschap voor Natuur/Landbouw).
Gaat over de (vermoedelijk) ecologische niche van de oeros en de verschillen met de zogenaamd teruggekweekte heckrunderen.
Ook wordt helder in dit boek dat het gebruik van deze koeien anders is dan de rol de oerossen vervulden en de invloed die het heeft op vogelpopulaties (deze nemen af met name grondbroeders). In dit verhaal wordt ook helder dat zonder menselijk ingrijpen europa voor 95% zou bestaan uit bos met uitzondering van moerassen en sporadische open plekken rond rivieren en zee.



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede