Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > 'Handel heeft geen interesse in gezondheid' Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : 'Handel heeft geen interesse in gezondheid'
mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2008-10-11 - 08:50:59



'Handel heeft geen interesse in gezondheid'
door Henk Wageman. zaterdag 11 oktober 2008 | 06:00 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 11 oktober 2008 | 03:35

Tekstgrootte
MEPPEL/ZWOLLE - Als het aan de Meppeler vogelarts Jan Hooimeijer ligt, worden alle markten en tentoonstellingen met vogels verboden. "Schandelijk voor de dieren en schadelijk voor de volksgezondheid", zegt de eigenaar van Kliniek voor Vogels in Meppel.

Vandaag opent de Markthallen in zijn woonplaats weer de deuren voor tienduizenden vogels en in februari wordt de grootste vogelmarkt van Europa in de Zwolse IJsselhallen gehouden. Hooimeijer: "Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat op beide markten veel dieren met de besmettelijke papegaaienziekte worden aangeboden. Er komen deelnemers uit heel Europa, een miljoen euro omzet, maar naar dierenwelzijn en volksgezondheid wordt niet gekeken. De louche handelaren zijn in de gezondheid van mens en dier niet geïnteresseerd. Je verwacht het in Indonesië, maar niet in Meppel en Zwolle."

Hooimeijer praat uit eigen ervaring. Toen hij pas als vogelarts begon werd hij zelf besmet met de papegaaienziekte en moest wekenlang thuis opknappen. "Longontsteking en je voelt je erg grieperig. Vaak onderkennen huisartsen niet dat het dan om papegaaienziekte gaat. Er is bij deze collega's nog veel voorlichting te geven omtrent zeldzame vogelziekten." Ook een medewerker van zijn praktijk raakte besmet. En in het voorjaar werd nog een besmette en doodzieke Meppeler met loeiende sirenes naar de intensive care van het ziekenhuis overgebracht omdat voor zijn leven werd gevreesd.

Hooimeijer zegt inmiddels met de Voedsel en Waren Autoriteit en de GGD overleg te voeren om een nieuwe brochure over de gevaren van papegaaienziekte uit te brengen. Het verwijt van de organisatie van de vogelmarkt in Meppel dat hij uit rancune de publiciteit zoekt, zoals marktmeester Henk Smeenge naar buiten bracht, verwijst hij naar het rijk der fabelen. "Ik ben in het begin inderdaad als dierenarts verbonden geweest aan de vogelmarkt in Meppel. In 2000 ben ik ermee gestopt. Ook al omdat men niet bereid was een rookverbod in de Markthallen in te stellen. Vorig jaar overigens nog steeds niet. Een marktverbod uit rancune raakt kant noch wal. Het gaat me om de gezondheid van mens en dier. Die is hier in het geding. Echt geen paniekzaaierij, zodat mensen hun papegaai of parkiet snel de deur uitdoen. Het gaat puur om voorlichting of informatie als er klachten danwel verschijnselen zijn. Vooral na contact met recent gekochte vogels of na bezoek aan een vogelmarkt, tentoonstelling of dierenwinkel."

Voor u vandaag gelezen in de Stentor , ben benieuwd hoe de bezoekers, kopers en verkoper op hem hebben gereageert?
henk


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-10-11 - 18:43:21

Oef, nogal zeer behoorlijk heavy...

... gaat deze discussie beslist worden!

Houdt het echter wel netjes en correct!

ParkietenPeter
Moderator VA


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-10-11 - 19:43:20

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nou, zal ik dan maar eens voorzichtig beginnen.

De heer Hooimeijer is een (veelbesproken) man met wellicht evenveel uitgesproken standpunten.

Hoewel ik deze standpunten niet altijd deel ben ik van mening dat hij in dit geval zeker een punt heeft!

Onder verwijzing naar o.a. de vele topics omtrent vogelmarkten kunnen we toch stellen dat dit zeer nauw aan de vogelhouderij verbonden aspect bepaald geen reclameprijs verdient.

Zie ook: http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=8077&recordnum=0

Blijkbaar is men niet in staat -of ontbreekt het aan de wil- om een aantal hardnekkig slecht geregelde zaken rond vogelmarkten uit te bannen.

De verspreiding van ziekten lijkt een van de meest onderschatte risico’s van een vogelmarkt.

In geval er sprake is van zoönosen – op de mens overdraagbare aandoeningen- loop je letterlijk en figuurlijk bepaalde risico’s wanneer er niet echt alles aan gedaan wordt om dergelijke zaken uit te bannen!

Letterlijk om een aandoening op te lopen en figuurlijk doordat vroeg of laat beperkende maatregelen door de overheid zullen worden opgelegd.

Een algeheel verbod op vogelmarkten is daar een reëel voorbeeld van!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-10-11 - 20:01:16

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben het geheel met rupicola eens, en ik denk dat een ieder die naar gezondheids- en welzijnsaspecten (en niet naar handelsbelangen) kijkt het hier alleen maar mee eens kan zijn.



kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-10-11 - 20:08:36

Ik stel voor de maatregelen die Hooimeyer in gedachten heeft toe te passen op andere besmettelijke ziekten:

Schilhol sluiten: hoeveel mensen met bijv. aids komen hier het land binnen.
Alle markten, bedrijven en scholen sluiten. Deze zijn vaak een besmettingsbron virusziektes als Influenza.
Alle kleuterscholen sluiten. Dit is een bron voor de ziekte "Rode Hond" die zeer gevaarlijk is voor zwangere vrouwen.

Als we mensen met Aids net zo zouden behandelen als onze varkens tijdens de varkenspest, dan was deze ziekte al lang de kop ingedrukt. Maar ja mensen zijn geen dieren natuurlijk.

Kees

Kees


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2008-10-11 - 20:42:32

kees kees toch.
wat is dat nu een vergelijking.
Door in 1 ruimte met iemand met aids te zitten raak je echt niet bestemt hoor.razz :p

Ik vindt wel dat er een betere controle moet zijn op vogelmarkten.
Als je er een rondtje loopt haal jer er zo de zichtbare zieke vogels uit,daar hoef je echt geen dierenarts voor te zijn.
risico`s blijven bestaan natuurlijk,maar je kan het wel beperken.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-10-11 - 21:37:05

daarom ga ik nooit meer naar vogelmarkten.
heb zelf een lijst met adressen van kwekers
en/of vogelhouders.
ik weet het: geen 100% zekerheid,
maar volgens mij; sluit ik zeer veel besmettingen uit.

mvg. Peter


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-10-11 - 21:45:46

Volledig met Rupicola eens!

Niks aan toe te voegenhappy :)

Groeten Rene


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2008-10-11 - 22:52:10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Oke en hoe denken jullie over het verbod van tentoonstellingen. Het geen hij ook wil verbieden. Voor alle duidelijkheid het gaat me niet zoals hieronder staat over smaak en kwaliteit. Maar over het fenomeen dat hier dus ook soms duizenden vogels samen zitten, waarvan men ook niet weet of ze besmet zijn. Toch???


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-10-11 - 23:50:21

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

sommige beurzen zouden beter gelsoten kunnen worden denk ik ook.
het kan echter ook netjes gelukkig.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-10-12 - 00:35:44

Tentoonstellingen verbieden vind ik echt onzin.
De kwekers komen hier met hun beste vogels.
Daarnaast zijn tentoonstellingen een goed middel om de kwaliteit van de vogels in stand te houden. De natuurlijke selectie is vervangen door de vergelijking met de standaard.

Vergelijk maar eens de kwaliteit van een tentoonstellingskweker met die van een willekeurige mutatiekweker die alleen maar naar zijn portemonaie kijkt.

Ik zie de wanproducten die zo nu en dan bij sommige kwekers zie eerder als een probleem. Laatst zag ik een volwassen rosé kaketoe. Hij was niet groter dan een uit de kluiten gewassen valkparkiet.

Kees


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-10-12 - 00:59:36

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ik zie de wanproducten


Dan ben ik wel nieuwsgierig wat Je dan van de postuur,,gevallen,,van de tentoonstellingskwekers van b.v kanaries en grasparkieten vindt?

Of van de meest uiteenlopende Bastaarden.

Ieder zijn meug,maar vele daarvan vind ik dan weer,,wanproducten,,

Maar er zijn ook goede,mooie welzijnsvriendelijke tentoonstellingen
bijvoorbeeld over 2 weken in oirschot van de speciaalclub van vruchten en insecteneters.

dus Zo kan het ookhappy :)wink ;)

Groeten rene


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-10-12 - 11:30:16

Van mij mogen de show's/TT en de markten doorgaan. De richtlijnen mogen wel aangescherpt worden en beter worden nageleeft.

Ik vond de TT in rucphen altijd een zeer mooie en nette (in mijn ogen) tt.
Jammer dat deze al 2 keer niet is door gegaan omdat er in die periodes ziektes zijn geconstateerd in de omgeving.

vriendelijke groet Egon


H H L Harmsen
Website Member
Posts :24

Website Member
2008-10-12 - 13:32:47

mensen kunnen willens en wetens zelf beslissen een vogelmarkt te bezoeken inclusief besmettingsgevaar. echter de 40 grasparkieten in een loper(tje), 2 groenvleugelara's in een kooitje van een valkparkiet(meppel) doodzieke vogeltjes onder in kooitjes, kunnen dit niet. hier zou men zich wat drukker over moeten maken.
verder heeft de schrijver van het artikel vanuit zijn oogpunt volkomen gelijk.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-12 - 14:43:18

Hoewel ik zelf niet aan TT's deelneem en zeer zelden of nooit naar vogelbeurzen ga, vind ik toch dat deze moeten kunnen doorgaan.
Als beginneling was ik op een vogelbeurs in Putte (Be) en toen ben ik ook wel geschrokken van die lopers waar veel te veel vogels bijeen zaten en ook van sommige vogels die er gewoon lamentabel uitzagen.
Mits strengere maatregelen zou er bv een selectie kunnen plaatsvinden bij het toegang verlenen (niet van verkopers maar van de vogels).
Hoeveel vogels toegelaten per loper of misschien de loper helemaal afschaffen. Lamentabele vogels eventueel weigeren...?
Dat vraagt natuurlijk een degelijke voorlichting en een herziening van de infrastructuur maar dat is altijd nog beter dan het afschaffen van beurzen en tentoonstellingen.
De voor mensen besmettelijke ziekte gedragen door bepaalde vogelsoorten is hier mi echt wel een geval apart dat ook met alle ernst moet bekeken worden. Ik weet daar te weinig van om er iets over te kunnen zeggen.
Beurzen en tentoonstellingen afschaffen vind ik helemaal niet nodig.

Christine.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-12 - 17:29:36

Beurzen zijn ooit onstaan om kwekers de gelegenheid te geven hun jongen en overtollige vogels aan de man te brengen. Andere mogelijkheden, behalve duur adverteren, waren er nog niet. Later kwamen daar de handelaren bij die de beurzen afreisden om vogels te kopen en te verkopen.

Inmiddels zijn er echter voldoende mogelijkheden om andere liefhebbers (vrijwel) gratis te laten weten wat je te koop hebt of vraagt. De advertentierubriek van VA is daar een belangrijk voorbeeld van evenals de vele andere verkoopsites. Daarnaast heeft eenieder de mogelijkheid om een eigen site te beginnen met daarop alle info die men kwijt wil.

Alleen al om die reden vind ik het houden van beurzen, met alle gezondheidsrisico's voor mens en dier, volkomen overbodig. Wat mij betreft: afschaffen!

Tentoonstellingen houden, en zeker in clubverband, vind ik een ander verhaal. Hier rust de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van mens en dier geheel op de organiserende verenigingen en bonden. Daar kunnen van hogerhand gericht regels aan worden opgelegd en zij kunnen worden aangesproken op naleving daarvan.
Ook is duidelijk dat de verenigingen en bonden gebaat zijn bij mooie, schone en gezonde tentoonstellingen zonder dat daarbij winstbejag een rol speelt.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 235 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede