Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > theorie Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : theorie
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-09-10 - 12:57:47 send message to Daniel

Een theorie die ik dankzij het topic van Jeroen weer in mijn hoofd naar boven kwam en ik nu bewust in de kroeg heb gezet. Graag zou ik hier jullie mening willen horen.

Een kleinere kooi/voliere betekend kleiner territorium voor het koppel te verdedigen en houden ze dus meer tijd over voor de kweek.

Natuurlijk spelen vele andere factoren een rol, maar ik was benieuwd of dit cafepraat is of dat er echt een kern van waarheid in zit. Ik heb dit vooral gehoord als mensen het over bonte boeren hadden.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-09-10 - 13:58:05 send message to dooren

Onzin (denk ik), je zou ook de volgende stelling kunnen deponeren.

In een grotere voliere voelen de vogels zich meer op hun gemak omdat de verzorger toch vaak als een bedreiging wordt gezien.

Vogels die zich op hun gemak voelen kweken beter dan vogels in een stress situatie.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-10 - 14:21:32 send message to Karel

Niet helemaal onzin, denk ik.

Hoe anders te verklaren, dat bepaalde vogels wel kweken in broedkooien, maar niet in mooie grote volieres. Dit heb ik al van meerdere (papegaaien)kwekers gehoord, die spreken uit ervaring.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-09-10 - 14:23:29 send message to hoogervorst

Ik denk niet dat een kleine huisvesting per definitie slecht hoeft te zijn. Indien men in een kleine ruimte broedresultaten krijgt en met dezelfde soort in een grote ruimte niet, zullen ze zich toch prettiger voelen in een kleinere ruimte. twee voorbeelden: De cuba flamingo's leven in Avifauna in een grote ruimte, maar gaan pas broeden als ze met zij allen opgesloten zitten in het winterverblijf en zich beschermd voelen door de groep. Dus kweek op een kleine ruimte met veel vogels bij elkaar.
Kwartels zullen ook eerder eieren gaan leggen in een ruimte kleiner dan 1m2 i.p.v. grote ruimtes.
Dus klein hoeft niet perse slecht te zijn.

Ronald


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-10 - 14:34:51 send message to Karel

quote
In een grotere voliere voelen de vogels zich meer op hun gemak omdat de verzorger toch vaak als een bedreiging wordt gezien.



Dat klinkt wel logisch, maar de vogels die ik in (kleinere) binnenvolieres houd zijn veel rustiger dan de buitenvogels, terwijl ik toch een paar keer per dag dicht langs het gaas loop.
De "binnenvogels" zijn ook totaal niet bang voor vreemden, maar de buitenvogels wel.

Ik heb het gevoel dat, omdat ze binnen geen kant op kunnen, ze sneller doorhebben dat er van de verzorger eigenlijk geen gevaar te duchten is.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-09-10 - 15:03:39 send message to denegon

Over welke soort vogels hebben jullie het???

Ik kan mij indenken dat je kaketoes niet in een kleine kooi bij elkaar zet als je graag wilt kweken.
Of je moet graag dooie poppen hebben.
Het lijkt mij dat de pop toch wel weg moet kunnen als ze nog niet in de stemming is.

groetjes egon


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-10 - 15:36:40 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Daar heb je gelijk in Egon, het zal ook niet voor alle vogelsoorten gelden.
Overigens denk ik dat als de behuizing kleiner wordt, de inrichting steeds belangrijker wordt. Met name bij andere soorten waar de koppeling tussen man en pop niet al te eenvoudig is.

Maar goed, Daniel stelt de vraag met betrekking tot het verdedigen van het territorium door het koppel en niet wat betreft de onderlinge verhouding man-pop binnen de kooi/voliere.
Dat is weer een andere discussie, denk ik.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-09-10 - 15:49:28 send message to dooren

Mijn ervaring met loris is toch wel dat destijds goede kweekkoppels die uit een buitenvoliere kwamen bij mij binnen stopte met kweken. (Maar dat kan natuurlijk overal aan liggen)

Natuurlijk zullen sommige soorten beter preseren klein binnen, terwijl andere ruim buiten beter uit de verf komen.

In het oogpunt van dieren welzijn vind ik het toch belangrijk dat we als liefhebbers de voorkeur geven aan ruimere voliere. (mijn mening)

De conditie van vogels die te klein zijn behuist en amper kunnen vliegen laat vaak te wensen over.
Gert




pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-09-10 - 16:25:04 send message to pietparkiet 10

ik heb collega kweker hier en die kweekte splendid parkieten en hij hield ze in broedkooien maar hij kweekte helemaal niks gingen wel het nestblok in deden helemaal niks ook geen ei hij heeft toen vluchtjes gemaak van ongeveer 2 meter lang en toen ging het als een speer deden het toen wel gemideld 4 jongen per keer dus je ik denk het is maar wat je hebt en je eigen er goed in verdiepen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-10 - 17:21:31 send message to Karel

@Peter
Tja, maar zo ken ik weer een kweker die de hele winter in broedkooien met kunstlicht prima kweekt met splendids en ze het voorjaar en de zomer allemaal bij elkaar in een grote buitenvoliere zet, om ze rond september weer op te kooien. Prachtige grote vogels altijd.
Ik denk dat het bij iedereen anders is, omdat de omstandigheden anders zijn.

@Gert
Natuurlijk is een grote voliere prachtig en zo houd ik mijn vogels ook, omdat ik ze graag zie vliegenwink ;), maar of dat kweektechnisch (voor alle soorten) het beste is?

Ik zou graag eens reacties zien van mensen die in kleine kooien meer succes hebben dan in grote volieres.....


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-09-10 - 19:12:45 send message to denegon

Over teratorium te praten. Ik heb caiques en die zijn zeker terratoriaal. het maakt dan niet uit hoe groot ze zitten maar wat er in de buurt zit.
Ik heb ze al in zeer grote vluchten gezien en dan nog schreeuwen ze naar elkaar en hangen ze in de gaas.
Bij mij zitten ze in kweekkooien en een geschreeuw en gekrijs toen ze elkaar konden zien maar nu niet meer ik heb er een wantje tussen geplaatst en het is een stuk stiller.
hopelijk heb je er iets aan groetjes egon


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-09-10 - 19:26:56 send message to Niltava

Ik ben ook eens bij een gerenomeerde kweker geweest die de wat moelijker te kweken vogels(europese insecteneters) ook in wat kleinere kooien hield. En het is wel meer bekend dat vogels beter kweken in wat kleinere (dus niet te) ruimtes. Ook ik heb gemerkt(zeker nu ik er even over nadenk) de beste resultaten in kleinere verblijven gekweekt(tropen).
Zo doen mijn zwartmaskeramaranten niets in de voliere maar beginnen meteen de nestelen als ze in de broedkooi zitten idem de aurora's, melba's, schlegels etc.
quote
In een grotere voliere voelen de vogels zich meer op hun gemak omdat de verzorger toch vaak als een bedreiging wordt gezien.

Vogels die zich op hun gemak voelen kweken beter dan vogels in een stress situatie.


Volgens mij koppel je nu twee zaken aan elkaar die geen causaal verband hebben. Het laatste is een waarheid als een koe, maar heb vaak gemerkt dat vogels die in een grote kooi(lees voliere) werden gehouden angstiger zijn dan vogels die in een kooi werden gehouden. Kijk voor de aardigheid eens op aziatische sites over vogels die gehouden worden(dus niet de grote kwekers), je verbaast je dan over de resultaten van bijv. insecteneters in een kanariekooitje!!

quote

Ik kan mij indenken dat je kaketoes niet in een kleine kooi bij elkaar zet als je graag wilt kweken.
Of je moet graag dooie poppen hebben.
Het lijkt mij dat de pop toch wel weg moet kunnen als ze nog niet in de stemming is.

Lijkt logisch, toch zou het me verbazen als het toch zo zou zijn.
Ik vond de gedachte van homeopathie altijd ongeloofwaardig. Hoe kon het immers dat als je meer verdund het een beter werkzaam is? Dat iets dergelijks toch kan begreep ik dit jaar toen ik hoorde dat men tot de ontdekking kwam dat een bepaald gif in een hogere dosis niet giftig was omdat het lichaam dat herkende en mooi opruimde, in een lagere dosering deed het lichaam dat niet en werd het lichaam langzaam vergiftigd.

Je moet in dit soort gevallen niet denken met een mensenoog. Wij zien graag het gras groener aan de andere kant. Een grotere voliere lijkt mooi, een groter huis vind ik ook mooi, zou ik me er sowieso beter in voelen??
Een vogel moet veel vliegen? Wij lopen dagelijks ook geen marathons meer.

Dit is geen oproep voor (te)kleine hokjes maar om eens buiten de kaders te denken.

Misschien een leuk verhaal hierbij is dat ik eens een goudbuikje mistte , kon hem nergens vinden tot ik hem vond bij andere vogels in de broedkooi. Langs het badhokje was net genoeg ruimte langs te gaan. Hij kon dus kiezen voor de grote ruimte(zolder) maar koos de kleine kooi. Waarschijnlijk om reden van beschermdheid en gezelschap.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-09-10 - 19:41:26 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk dat de grootte er niet toe doet wink ;)laugh :D. Het gaat om de tress die een dier ervaart. Vogels van dezelfde soort die altijd klein gehuisvest zijn zullen meer stress ervaren in een grote omgeving en niet tot voortplanting komen.
Vogels die altijd groot gehuisvest zijn en dan klein komen te zitten kunnnen het weer net andersom ervaren.
En ik denk dat vogels elkaar ook kunnen meetrekken in de stress. Een gestresde vogel kan zijn partner ook in de tress helpen, maar ook andersom. Dat een rustige vogel zijn partner ook tot rust kan brengen.
Ik heb zelf rode kardinalen en deze hebben in een grote voliere gebroed. Ik kon op een afstand van 40 cm naar de zelfstandige jongen kijken zonder dat ze wegvlogen. Nu heb ik ze in een kweekkooi zitten achter in mijn vogelruimte en op het moment dat ik de deur van deze ruimte open doe hebben ze gelijk stress.
Ze zijn nog jong dus mogelijk zal de tress wat afnemen.
Ander voorbeeld: ik heb jonge lazulivinken gekweekt in een kweekbox. De jongen zitten nog in dezelfde kooi waarin ze geboren zijn (ouders zitten in de buitenvoliere) en altijd als ik voor deze kooi stond hadden de jongen stress, en de ouders waren rustig. Nu heb ik er een groen doorzichtig plantennet voor gehangen en kan ik met mijn neus tegen het net aan staan zonder dat ze wegvliegen. De overige beschutting in deze kooi heb ik ook verwijderd.

het is ook zo dat een groot deel van de vogels niet tot voortplanting komt omdat ze er niet aan toe zijn, zonder dat je dit kan aantonen. Is het de huisvesting, de voeding, de rust .......


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-10 - 20:00:41 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Nu heb ik er een groen doorzichtig plantennet voor gehangen en kan ik met mijn neus tegen het net aan staan zonder dat ze wegvliegen


@Rogert
Dat zegt vooral veel over de inrichting, plaatsing e.d. van de kooi, en niet zoveel over de eigenlijke grootte. Het lijkt me duidelijk dat als je een kleinere kooi gebruikt, je deze zodanig moet inrichten en van zijwanden enz. moet voorzien, dat de vogel zich veilig voelt.
Ik denk dat als je de kardinalenkooi aan de voorkant voor de helft afzet met een stuk karton, ook deze vogels zich veel rustiger gaan gedragen. Maar eigenlijk is dat niet helemaal het punt dat Daniel ter discussie stelt. Dat jonge vogels die je uit de voliere vangt (waarin ze nog geen angst geleerd hebben) en in een kooi stopt, wat paniekerig reageren is niet zo vreemd. Maar hier is natuurlijk nog geen sprake van koppelvorming en territoriumgedrag.

Overigens noemt men de reactie van de kardinalen, zoals je die beschrijft, geen stress maar een schrikreactie, maar dat is weer een andere discussie. wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-09-10 - 20:07:26 send message to Niltava

Wat betreft jonge vogels: mijn ouderkoppel boomklevers zijn vrij relaxt. De jongen waren zeer paniekerig toen ze uitgevlogen waren. Ondanks dat ze in hetzelfde verblijf zaten.
Nu ze door de jeugdrui zijn gedragen ze zich net zo relaxt als hun ouders.
Dit herken ik wel bij meer vogels


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-09-10 - 20:39:04 send message to Daniel

Persoonlijk ervaring met catharina's en witoogaratinga's. Catharina's met 3 koppels in een ren van 4 x 4 maar nog geen interesse in de blokken voor 2 jaar. Het jaar erop per koppel in kooien van 1 x 1 x 1 waarbij de koppels elkaar konden zien. Alle koppels 2 rondes voor de komende 2 jaar.
Hetzelfde voor een koppel witogen. Eerst in een ren van 11 x 4 (het koppel was toen 3 en 4 jaar oud) daarna in de ren van de catharina's (4 x 4) en meteen 1 jong. (al kan het bij deze vogels aan de leeftijd hebben gelegen).

En kleiner moet natuurlijk niet te klein betekenen. Toen ik vorig jaar een koppel catharina's nog kleiner zetten (80 x 40 x 40) kweekten ze wel maar gingen ze ook plukken.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 178 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede