Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hey, kan iemand mij helpen??? ivm Australische Koningsparkieten???? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hey, kan iemand mij helpen??? ivm Australische Koningsparkieten????
VaderEnZoon
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-08-29 - 08:57:38 send message to VaderEnZoon

Ik zoek veel informatie over de Koningsparkiet...
Dit omdat je in sommige boekjes en op het internet bij over verschillende informatie krijgt. Ik zoek eigenlijk info over De Voeding, De Huisvesting, Eventuele Beplanting,...


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2007-08-29 - 11:41:01 send message to Gert Jan

Hoi,
Zoveel kwekers, zoveel menigen. Vandaar ook veel tegenstrijdige berichten in boeken en/of internet.
Waarschijnlijk hier op het forum hetzelfde.
Als je even de zoekfunctie gebruikt vind je ook al veel hier op het forum. Verder staat er wel wat nuttige info in het boekje Australian Coral-billed Parrots van Singil Press isbn 0-9587727-7-0. Deze is sinds kort weer verkrijgbaar. En natuurlijk de boekwerken van de Australische Papageien van Forshaw isbn3-9808245-2-7.

Ik geef de konings het australische parkietenmengsel van versele laga. Zeker geen zadenmegeling geven waar meer zonnepitten inzitten aangezien ze evenals de overige grote australische parkieten en kaketoes zeer gevoelig zijn voor vervetting. Aanvullen met ei- en groenvoer en sepia/grit. Af en toe rozenbottels is een traktatie! Te veel geeft snel kans op diaree etc.

Een minimale vluchtlengte van 4 meter (ik geef zelf de voorkeur aan 5 of 6) en een breedte van 1 meter, dit ook weer mede ivm vervetting. Zelf heb ik wel een dicht nachthok (onverwarmd). Je kunt echter ook volstaan met een winddicht afgescheiden, overdekt deel van de vlucht aangezien ze zonder problemen tot -15/20 buiten zitten. Op de vlucht kun je een sproeiertje maken.
De vogels vinden dit super! Ze hangen dan op de kop aan het dak met de vleugels ver open te genieten (3 a 4 x per week, 5 minuten).
De vluchten heb ik half overdekt. Onder het overdekte deel heb ik natuurbroedblokken staan van 1,60 en 1,80 meter hoog en een binnendiameter van 30 cm.

Beplanting zou ik zoveel mogelijk aan de buitenzijde van de volliere aanbrengen aangezien hier anders helemaal niets van overblijft!
(Voorbeeld, 1 koppel konings knaagt in 1 seizoen een volwassen, 5 meter hoge pruimenboom volledig kapot! een vlier van 1,5 meter hoog en 1 meter doorsnee is in 3 weken helemaal weg.) Ik heb zelf een vlierenstruik en een druif langs de vluchten groeien. De takjes die het wagen door het gaas te komen zijn een welkome afleiding en zijn geen lang leven beschoren! Verder vaak nieuwe zitstokken geven (wilg) en in het voorjaar/zomer bossen met gras/onkruiden met zaad aan het dak hangen zodat ze hier zelf de zaden uit kunnen halen.


VaderEnZoon
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-08-30 - 10:59:13 send message to VaderEnZoon

Hey bedankt voor de info


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2007-09-06 - 09:56:29 send message to Galah46

Gert Jan Uw stelling klopt ook niet helemaal. Niet iedere koningsparkiet is een knager hoor.
Ik ken iemand die in een grote voliere 2 koppels houdt en ieder jaar jongen natuurbroed ermee heeft.(dit jaar 8 van beide paren)
Kijk eens naar zijn voliere, is een plezier voor hen(de parkieten uiteraard), er wordt zelfs gras in gemaaid, ook tijdens het broeden, ze blijven rustig.
de vlucht;


in de winter;

een vader met zijn kroost(6 stuks)

mvg brecht


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2007-09-06 - 10:07:58 send message to Galah46

Is prachtig, niet? Het kan altijd, geef ze ruimte, dan verandert alles.happy :)
Ik wou zelf dat ik dit ook kon, moet echt een plezier zijn hierop te kunnen kijken in de tuin.
mvg Brecht


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-06 - 10:47:07 send message to Karel

Een mooi voorbeeld van hoe je dit soort vogels zou moeten houden! Fantastisch voor de vogels en voor de kijker!


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2007-09-06 - 12:13:43 send message to Gert Jan

Is inderdaad schitterend om te zien. Super. Dit is echt de perfecte manier om konings te houden.

De vlucht is zo te zien ruim 2 x zo groot als bij mij. Ik denk dus dat het ruimteaspect en mede hierdoor het aantal bomen/struiken zwaar meegerekend moet worden. Op bovenstaande foto's krijgt de beplanting waarschijnlijk voldoende tijd om te herstellen.
En ik weet eigenlijk niet of er heel veel verschil zit bij de onderlinge vogels van de soort in de knaagbehoefte?


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2007-09-06 - 20:28:25 send message to Galah46

Hij heeft dit jaar nog enkele krulwilgen erbij geplant. Wil een soort van kleine boomgaard maar met ook nog ruim voldoende vliegplaats er tussen.
En idd het prachtig om dit te zien, zou er uren kunnen naar kijken.
Het eigenaardige is ook dat deze 2 paren geen eivoer willen eten, heeft dit verscheidene malen al geprobeerd. Hij zei dat ze wel veel op de grond zitten te fourageren en tussen de bladeren te frutselen.
mvg Brecht


VaderEnZoon
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-09-17 - 13:32:30 send message to VaderEnZoon

wow, da is echt een mooie voliere... moest ik zo iets hebben, ik zou achter elke maaltijd een wandelingetje maken ...laugh :D



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 206 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede