Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voeding jonge kraaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-06-03 - 20:54:54 send message to Karel

Het voeren van regenwormen wordt vaak afgeraden omdat zij tussengastheer kunnen zijn van spoelwormen.

In het wild gevangen muizen kun je ook beter niet geven, omdat zij mogelijk dragers zijn een vorm van tuberculose, waar sommige vogelsoorten eveneens gevoelig voor kunnen zijn.


2kraaien
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-06-05 - 10:19:14 send message to 2kraaien

Vanochtend een jonge koolmees gevonden, beetje pluizig en de veren al zichtbaar. Ja, je vind hier nog wel eens wat, maar wat moet je die te eten geven of is het erg lastig om een koolmees te voeren?
Tips zijn weer van harte welkom!!


wokje
Website Member
Posts :2

Website Member
2007-06-05 - 21:01:37 send message to wokje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,
Mijn moeder heeft vandaag een een jonge kraai gevonden, ten minste we denken dat het een kraai is. En nou wou mn moeder hem in eerste instantie naar een vogelopvanghuis brengen, maar ik vond dat we hem moesten houden. Nou willen we dat wel doen, maar we hebben geen idee wat we hem allemaal kunnen voeren, zeker aangezien ie nog zo jong is. En we hebben hem nu in de hondenbenge gedaan, waar ie eerste uur heerlijk lang heeft geslapen, en we hebben hem tot nu toe volkorenbrood met wat hondenvoer en melk gevoerd. Heeft iemand nog tips?


2kraaien
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-06-05 - 21:20:27 send message to 2kraaien

Met mijn kraaien gaat het prima, ik heb ze nu een week en ze lopen door de tuin en proberen hun vleugels wat uit te slaan. Ze krijgen kattenvoer uit blik waar ik droge kattebrokjes bij doe en wat water. Ik heb gehoord dat je ze beter geen melk kon geven.
Ik heb er nu ook een koolmeesje bij en die moet weer insecten eten dus geef ik dat ook maar aan de kraaien en die vinden het allemaal prima.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-06-05 - 23:14:21 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
kattenvoer uit blik waar ik droge kattebrokjes bij doe


shocked 8O

Waarom vraag je advies? Om vervolgens precies het tegenovergestelde te doen?!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-06 - 00:38:09 send message to tonnl

quote
En nou wou mn moeder hem in eerste instantie naar een vogelopvanghuis brengen, maar ik vond dat we hem moesten houden.

quote
maar we hebben geen idee wat we hem allemaal kunnen voeren

Hoe dom kun je zijn?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-06 - 12:56:22 send message to chrislaevers

Hoe komt het toch dat jonge vogels 'gevonden' worden? Wat bedoelt men met :'Ik heb een jonge vogel gevonden.'?
In de natuur vliegen jonge vogels uit en worden ze gevolgd door de ouders. Die zie je niet omdat ze vaak ergens anders een jong aan het voederen zijn. De jongen verspreiden zich om zo de overlevingskansen van een aantal jongen te verhogen. Hoe kan je nu weten of een jonge vogel verlaten is of niet door de ouders? Dat weet je toch niet tenzij je een dag lang de vogel observeert vanop niet storende afstand. Blijf je er dicht bij staan en kijk je rond, dan zal je nooit de ouders zien want die wachten tot de kust vrij is natuurlijk. Laat een jonge vogel toch zitten waar het zit. Zit hij midden op de rijbaan of er langs dan kan je het eventueel wat dieper in aangrenzend struikgewas zetten maar meer toch niet. Uiteindelijk is dat ook een kunstmatige ingreep. Ik vrees dat talloze uitgevlogen vogels aan de natuurlijke ouderzorg onttrokken worden door mensen om dan een langzame hongerdood of indigestiedood te ondergaan bij mensen. Als het beestje in de natuur het niet haalt, dient het als voedsel voor een andere vogel of een zoogdier. Dus in feite wordt de natuur tweemaal 'bestolen' in plaats van ondersteund want een doodgegaan jong vogeltje, ga je begraven. Alleen de wormen hebben er baat bij. Het 'verlaten' of 'gekwetst' jong vogeltje had evengoed een snelle dood kunnen hebben en als voer kunnen dienen voor een nest vogels van een andere soort. Dat is de natuur.
Ik heb eerlijk gezegd een wrang gevoel bij dat 'vinden van jonge vogels'; vooral omdat de specifieke zorg meestal niet voorhanden is (kennis en ervaring) en omdat het kinderlijk element van 'ik heb een vogeltje uit de natuur gered' (gevoelsmatig speculatie : misschien wordt hij wel tam!) de kop opsteekt.
De kat (of ander huisdier) in het asiel die bovenaan de lijst staat om geëuthanaseerd te worden, die zou ook eens 'gevonden' moeten worden. De natuur (een complex, geniaal organisme) heeft in se de ingrepen van de mens niet nodig, integendeel.
Ik wens in het licht van dit onderwerp de serie 'Springwatch' op BBC2 te promoten. Je kan er verschillende nesten volgen en het zijn niet allemaal mooie verhaaltjes. Er wordt niet ingegrepen als het fout loopt. Ik vind het zeer leerrijk om een glimp op te vangen van wat er in de natuur gebeurt. Het snelle en vaak humoristisch gebabbel van Billy en Cathy kan je eventueel negeren. De beelden zijn vaak prachtig en soms zelfs uniek. Elke weekdag om 21u op BBC2.
Christine.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-06-06 - 13:12:25 send message to danielkempenk

ik vind dat je daar een heel goed punt hebt christine!
idd laat de natuur gewoon zijn gang gaan.
de 1 zijn dood de ander zijn brood....tochwink ;)

gr.daniel


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-06-06 - 14:16:30 send message to cocobar

Als je het niet kan laten, voor om het even welke reden, je te moeien met de natuur. Breng dan deze "gevonden" dieren naar het dierenhulpcentrum ASAP (as soon as possible).

Ook al denk je het te weten of denk je het te kunnen oplossen door verschillende meningen te vragen. Hoedanook eindigen deze leuke biologielessen verkeerd af ten kost van de dieren.
Ook al krijg je ze groot, dan pas begint het voor hen en missen ze ALLE noodzakelijke bagage.

Als je op zo'n manier begaan bent met de dierenwereld, dan koop je gewoon beter een extra been voor de hond op 4 oktober.

In mijn ogen praat niks het goed dat je deze dieren niet onmiddelijk naar het dierenhulpcentrum hebt gebracht. NIKS.



Kraaitje
Website Member
Posts :1

Website Member
2008-06-09 - 14:13:44 send message to Kraaitje

Hallo allemaal,

vanmorgen is er een puber-kraai bij ons aankomenlopen, Hongerig en verzwakt.
Hij mag vij los lopen in de tuin (brood/rijst eet/kent hij niet)dus heb ik wat meelwormen voor hem gekocht. Wormen eet hij ook graag, maar zijn hier hier niet zoveel.
Hij mag vrij loslopen en wegvliegen als hij dat wil/kan. De tuin is wel afgesloten, maar heeft voldoende groen om tussen te zitten.
Misschien doe ik hem vanavond naar binnen om hem tegen de katten te beschermen.
Is dat dan ook illegaal ???

Groetjes kraaitje.


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-06-09 - 17:51:27 send message to zourky

het beste voedsel voor kraaien, zelfs mijn amethis spreeuwen en mandarijn spreeuwen eten het en graag zelfs en dat zijn honden korrels maar dan de heel klein voor pups ze zijn de grote van mais voor popcorn,ik weet van een dierenarts die zei daar zitten alle voedings stoffen in die ze nodig hebben


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2008-06-10 - 16:35:25 send message to mootje

Klopt, wel even weken voor je het geeftwink ;)


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-06-10 - 18:28:28 send message to maikeltje

Je bent goed bezig met die 2 kraaien.
Als ze bij hem goed groeien is hij beter bezig dan de vogelopvang.En je mag zoveel dingen niet.
Als je alles na gaat trekken van iedereen is iedereen welens een keer met een ding bezig wat niet mag.


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-06-10 - 18:33:42 send message to zourky

dat is juist Maikeltje,dat van de wet en reglementen,ik kijk altijd naar blik op de weg dan ziet ge genoeg


Jootjuh22
Website Member
Posts :12

Website Member
2012-05-15 - 13:51:20 send message to Jootjuh22

Ik heb een jonge kraai gevonden ik heb hem nu een week maar hij rilt soms als ie iets wil zodra ik hem op die plek zet is het ook goed dan stopt het trillen en gaat ie slapen hij kan nog niet vliegen terwijl hij goede veren heeft en best groot is misschien weten jullie hoe het kan dat hij zoveel rilt ?? Met vriendelijke groet bennie




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 92 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede