Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nestcontrole Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Nestcontrole
Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2007-05-13 - 09:18:02 send message to Muts

Kan iemand mij vertellen waarom de eitjes moeten worden gecontroleerd op bevruchting? Ik heb dit al eens bij mijn blauwfazantjes gedaan maar daarna zij ze niet meer teruggekeerd naar het nest.
Gr Ans


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-13 - 10:09:51 send message to Karel

Heel vervelend als dat gebeurt. Controle is dan ook eigenlijk meestal niet noodzakelijk.

Dat wordt alleen maar gedaan als er redelijke twijfel is of de eieren wel bevrucht zijn, omdat bijvoorbeeld de broedtijd al lang verstreken is.
Zijn ze namelijk niet bevrucht, dan kun je ze weghalen waardoor de kans dat ze direct weer nieuwe eieren leggen groter is. (Hopelijk nu wel bevrucht.)

Bij controle, vooral van de moeilijkere soorten, is het belangrijk om dat snel te doen, waardoor de verstoring zo kort mogelijk duurt.
Bij veel moeilijkere soorten kun je tussentijdse controle beter achterwege laten en gewoon geduldig afwachten.

Als er eenmaal jongen zijn dan geldt hetzelfde voor het ringen: snel en vaardig. Lukt dat niet, dan kun je dat in sommige gevallen ook maar beter achterwege laten, hoe jammer dat ook is.
Er zijn bijvoorbeeld zelfs soorten die na nestcontrole of het ringen vrijwel altijd hun jongen uit het nest smijten of zelfs opeten.
Dan maar niet ringen dus en voor controle een camera installeren als dat mogelijk is.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-05-13 - 11:52:58 send message to tonnl

Wat ook soms helpt is je handen eerst van "menselijke geur" ontdoen. Dat kan met bv de conifeer als ze daarin nestelen, of met wat mest van dezelfde vogels (de rand van het eigen nest bv).
Maar, blauwfazantjes vind ik ook lastig, zo laat mogelijk ringen is ook een optie, desnoods met een maatje groter.
Succes, Ton.


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-05-13 - 13:26:25 send message to salvadori

Ik ga met mijn handen altijd eerst door de beukensnippers of wrijf wat hooi tussen mijn handen i.v.m. geur.Je kunt de eitjes rustig in het nest laten, de donkerder kleur geeft aan of ze bevrucht zijn, onbevruchte eitjes laat ik trouwens ook gewoon liggen, uit angst dat de oudervogels te snel weer eitjes produceren met
vergrote kans op legnood, beter twee weken doorbroeden en dan weghalen of zelfs wachten tot ze er zelf aflopen.
Ringen maak ik met een viltstift zwart, ook dit jaar en ringen doe ik op de 6e dag, zelden problemen dat ze uit het nest gegooid worden daarna.Enkel bij napoleonnetjes eens een paar keer meegemaakt. Let wel goed op hoe de jongen in het nest liggen, liggen ze met de kop naar de
ingang, dan leg ik ze ook na het ringen weer met de kop naar de ingang, liggen ze andersom dan
worden ze ook andersom teruggelegd.happy :)


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-05-13 - 16:12:55 send message to vogelkooi

Hoi Salvadori, met welke maat ring je ze na 6 dagen¿? Doe je dat met een speciale viltstift, ik vind een watervaste stinken en met een gewone is het er zo weer af, mischien geeft het zelfs af op het vogeltje,Ik zelf heb de ringen wel eens met nagelak donker gemaakt en daarna goed laten drogen, maar ja meestal ring ik de vogels niet om het risico ze te verliezen te vermijden.
Dan heb ik meteen nog een vraag, ook voor de anderen:mag/kan je de normale tropische astrilden die ongeringd zijn vervoeren in Europa¿?
Alvast bedankt,
Mike


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-05-13 - 16:38:06 send message to salvadori

Ik maak de ringen zwart met een watervaste,deze
stinkt wel, maar ik maak alle ringen zwart op de
dag dat ik ze krijg,bewaar ze in een open kistje
wat op het vogelverblijf staat, tegen de tijd dat de jongen geringd worden is de geur er wel af.De zwarte kleur slijt er wel af.Blauwkop Bl.Faz. ring ik met 2,3 mm en vuurvinkjes met 2,0 mm, 10 minuten geleden 4 jonge dybowskies ge-
ringd met 2,5, normaal met 2,3 maar heb niet veel
2,3 mm ringen meer van dit jaar.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-13 - 17:26:09 send message to chrislaevers

Ik heb mijn groenvinkenjongen geringd (eerste keer ringen) en gisteren heb ik een binsenastrildejong geringd met 2,3. Vandaag wou ik het tweede jong doen maar zag dat de eerste zijn ring kwijt was. Heb geprobeerd te ringen maar kreeg die achterteen er niet uit (zo klein!).
Ik ben aan het klungelen en 't is mijn dag vandaag niet. Net op het moment dat ik dat bezig was (ben het nog aan het leren), komt de crèche naast mij (5kleine kinderen van één gezin) naar buiten en begonnen die van het hockeyveld te tamboeren (één of ander tournooi). Slecht moment behalve dat het even warm was en de zon scheen. Ik moet ringen in de volière en dat is niet simpel. Ik heb in een andere nest ook jonge binsenastrildes zitten en wil de ene nest van de andere nest kunnen onderscheiden. Maar nu loopt het mis. Ik kan eventueel nog knijpringen aanbrengen.
Morgen probeer ik opnieuw al is die dagelijkse storing van de nest geen positief gebeuren. Ik haal ze uit de nest met de vingers (alle vier) en leg ze in een opengetrokken bolletje wol in een kom. En dan probeer ik te ringen. De soeplepel die men mij aangeraden heeft, zie ik echt niet zitten omdat je geen voeling hebt met die lepel... Hoe doen jullie het?
Ik weet al één ding: binsenastrildejongen zijn moeilijker te ringen dan groenvinkenjongen. Ze zijn zo klein!
Een beginner in het ringen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-13 - 19:58:26 send message to Karel

quote
Heb geprobeerd te ringen maar kreeg die achterteen er niet uit (zo klein!).



Daarom neem ik altijd een cocktailprikkertje mee als ik ga ringen. Daarmee kun je het achterteentje er altijd doorheen trekken. Het achterteentje is zeer buigzaam...maar toch voorzichtig zijn natuurlijk.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-14 - 11:25:51 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nog een plaatje ter verduidelijking (met excuses voor mijn beperkte tekenkwaliteiten)happy :)





Let op: bij parkietachtigen gaan er 2 tenen naar voren en 2 naar achteren. Dan moet je dus 2x met de prikker aan de slag.


papuga-jack
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-05-14 - 14:54:30 send message to papuga-jack

Ofschoon de meningen hierover verdeeld zijn ben ik tegen nestcontrole Ik heb in 25 jaar nog nooit een eitje op bevruchting gecontroleerd.Ik probeer de begindatum te bepalen daar ik na het waarnemen van de eerste paring ik wel regelmatig in de blok kijk als deze verlaten is door de pop. Als zij eenmaal zit laat ik haar en de nest met rust (terug naar de natuur) Mocht na ongeveer 30 dagen (afhankelijk van de soort) er nog geen leven in de blok zijn dan kan ik nog kijken wat ik met de eitjes doe. Het vervelende wat U meegemaakt heeft is een veel groter risico dan de voorstanders van nest en eicontrole willen toegeven Mijn advies laat de natuur zijn werk doen en zo er toch iets mis gaat in het broedproces dan kunt U daar toch niets meer aan veranderen


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-14 - 17:00:01 send message to chrislaevers

Karel, bedankt voor de afbeeldingen. Ze zijn heel duidelijk en het is goed dat ik ze altijd terug kan bekijken.Ik ga voorlopig niet meer ringen want de hele nest is dood en ik voel me zo schuldig als wat. Ik ring niet meer als de nesten ontoegankelijk zijn en ik ze een beetje moet opentrekken om aan de jongen te kunnen. Was ik er maar niet aan gekomen. Ik heb nog een nest met jonge binsenastrildes en een andere nest met eieren, maar ik ga er zelfs niet meer naar kijken. Voor het ogenblik moet ik die hele ringkwestie laten rusten, want ik ben er ziek van.
Zie ik de sijsjes toch niet met nestmateriaal rondvliegen zeker... en die moeten geringd worden... hopelijk gaan ze niet te vlug zodat ik terug wat zelfvertrouwen kan verzamelen. Voor het ogenblik is het zero wat het ringen betreft.
Christine.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-05-15 - 01:03:03 send message to tonnl

Logisch dat je "even" baalt, maar het is helemaal niet zeker dat het door het ringen kwam, toch?
Je kunt voor het ringen ook hulp vragen van een wat meer ervaren liefhebber, via een vogelvereniging in de buurt heb je zo wat namen...


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-15 - 16:28:53 send message to chrislaevers

Hallo Tonnl,
Ik ben er zeker van dat mijn interventie de oorzaak geweest is. Ik heb ook al gedacht om het iemand anders effe te laten doen maar ik ben nu nog maar pas naar de tweede vergadering geweest van mijn plaatselijke vereniging en ken de mensen nog niet goed. Op lange termijn is dat ook geen oplossing. De timing is trouwens daggebonden en niet iedereen heeft zomaar tijd.
Ik laat het even rusten en bereid me voor op het ringen van de tweede ronde van mijn groenvinken (zit vijf dagen op nest). Dat nestje kan ik er zonder schade uit nemen en ik heb het dus al gedaan. We zien wel.
Iedereen in elk geval zeer bedankt voor de goede raad en ondersteuning.
Christine


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-05-15 - 16:39:26 send message to broto

quote
Let op: bij parkietachtigen gaan er 2 tenen naar voren en 2 naar achteren. Dan moet je dus 2x met de prikker aan de slag.



Ik ring ook de parkietachtige met 3 tenen voor en 1 achter, gaat veel makkelijker dan 2 voor en 2 achter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-15 - 17:08:40 send message to Karel

Nou, Henk dat is me nog nooit gelukt. Dan ring je zeker erg vroeg of met hele grote ringenwink ;)


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-05-15 - 17:21:42 send message to broto

Nee hoor met de normale ringen voor het soort en pas als de ogen open gaan, meestal 10de dag.
soorten als pruimkop en halsband met kort pootje gaat het wat lastig, maar dat zal met 2 voor en 2 achter niet anders zijnhappy :)
Doe dit bij alle soorten kromsnavels, heb het eigenlijk nooit anders gedaan in al die jaren, ben begonnen als kanariekweker , vandaar misschien laugh :D



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede