Een goede raad : stop met dit topic en zorg goed voor de merel...waarom je moet stoppen is het feit dat niet alleen vogelliefhebbers meelezen op forums...
Nou, dat valt wel mee hoor.
Sinds er een stop zit op het geven van vergunningen voor opvangcentra, is de vogel opvang zeer matig hier in nederland.
Daarbij komt dan ook nog eens dat niet alle ambu diensten meer rijden voor een vogel, verschilt per gemeente.
De dierenbescherming geeft hier dus ook niet veel meer aan uit (word te duur
), deze maken zich liever druk om gouvissen in kommetjes, en de biggetjes race.
Ik geef netjes aan bij de groendesk elke vogel die ik hier nog krijg, en tot nu toe geen probleem, want ook zij weten niet hoe hier mee om te gaan.
Kijk als jij een volliere vol met wildvang cultuur vogels hebt zitten, dan is het wel duidelijk dat jij daar andere plannen mee hebt.
Maar zit jij met een weesje o.i.d. zul je daar echt niet zo snel problemen mee gaan krijgen.
Ligt ook aan je eigen houding, en natuurlijk die van de controleur, want overal zitten zeikers tussen.
Maar de controleurs zijn meer uit op fraudeurs, die moedwillig zich kwijten op in de natuur geroofde vogels, op grote schaal.
En kwekers die met deze vogels moedwillig verder gaan kweken.
Al heb ik die zelf nog niet mee gemaakt, en dat wil best wat zeggen hoor, met de aantallen die hier door de jaren aan de deur zijn gebracht.
Officieel, mag je die vogel niet hebben, maar gezien de situatie, denk ik niet dat je er een probleem mee gaat krijgen.
De merel in kwestie heeft witte veren door een gebrek, en eenzijdige voeding.
Heeft 12 mnd. in gevangenschap doorgebracht, maar als er een geschikte opvang voor gevonden word, zal ze evengoed op een later tijdstip weer losgelaten kunnen worden.
Haar eeuwig in een kooitje houden is ook niet wat.
De vergelijking met een papegaai ed. kan ik hier even niet in plaatsen.
Een beetje appels met peren vergelijken.
Een papegaai is een heel ander type vogel, en bovendien hoor je deze er dagelijks ook voldoende uit te laten, anders is het even triest.
Zelf 2 weken geleden 1 merel, en deze week 1 lijster de vrijheid ingestuurd.
Deze merel was ook weer door iemand anders gevonden, een nestverlatertje, en flink bemoederd en geknuffeld.
Toch weer helemaal schuw na een weekje buiten hoor.
Losgelaten in mijn zusters tuin, die hem de eerste tijd nog voederde, maar ook zij gaat hem steeds minder zien...red zich prima.
P.s.Kreeg vanmorgen nog een vraag van een medewerkster van een ambu dienst, of ik niet weer wilde gaan opvangen....zitten hier met een neipend tekort aan opvang...lang leve het hypocriete nederlandse beleid.
Groetjes Monica.