Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vrijlaten of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Vrijlaten of niet?
fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-03-09 - 17:49:49 send message to fallenwout

Dit is misschien niet de plaats om het te vragen maar ik doe toch een poging.

Er was eens een boom die over een hoge tuinmuur hong dat grenste aan een parking van/tussen 2 appartementsblokken. Toen ik voorbij wandelde zag ik een nest liggen op de parking. Er zaten 2 kleine mereltjes naast waarvan eentje reeds plat gereden was. Ik kon het kleintje niet laten zitten, hoe verboden het ook mag zijn.

Dit was begin juni 2006. We zijn nu maart 2007 en de merel is nu reeds goed volwassen geworden van doorweekte kattebrokken, insectemengeling en eten van tafel wink ;)

Ze zit in een middelgroot kot en we zetten haar buiten zo veel we kunnen. Nu zit er sinds een week een mannetje constant bij, het mannetje is zelfs helemaal ook niet bang van ons. Als we haar binnen zetten slaapt het mannetje zelfs op de klink van onze keukendeur.

Mijn hart zegt nee, maar mijn verstand zegt dat ons mereltje waarschijnlijk gelukkiger is bij haar vriendje. Gaat zij dit overleven als we haar nu nog vrijlaten?

Ik heb haar met mijn eigen handen opgevoed dus als er zelfs een kleine kans is dat ze dit niet overleeft, doe ik het niet.

Graag jullie mening


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-03-09 - 17:55:14 send message to fallenwout

Even er bij zeggen dat ik van het begin met haar naar een dierenarts ben geweest en bleek dat ze al ziek was. Ze heeft de eerste maand al op ant-biotica + vitamienenkuur geleeft.
Ik heb zelfs geen consultatie moeten betalen omdat de dokter zei dat ze zonder mijn tussenkomst zonder twijfel niet lang geleefd zal hebben.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-03-09 - 18:03:47 send message to Zjurre

Beste fallenwout, wat mooi dat je dit, ondanks risico's op confrontaties met bepaalde instanties, toch hebt gedaan! ik denk zelf dat de merel het makkelijk moet kunnen overleven. de vogel is in het wild geboren en er zal dus nog veel instinct in zitten. ik weet niet of de merel erg tam is, en gewend aan huisdieren(zoals katten)? dit zou het wel riskanter maken, aangezien het beestje dan weinig angst kent. ik heb afgelopen zomer precies hetzelfde gedaan: een jonge merel met de hand opgevoed. hele dag door wormen, meelwormen en insectenpatee derin gegooid, en uiteindelijk werd het een prachtvogel. ik heb de vogel zo weinig mogelijk aandacht gegeven toen deze zelfstandig at, ze werd hierdoor erg schuw. uiteindelijk heb ik haar losgelaten, hier in de buurt in een appelboomgaarde. het kan dus wel! het eerste wat de merel deed was "graven" tussen de appelbomen, op zoek naar voedsel. Dat was ze dus duidelijk niet verleerd.
en wat betreft de dierenarts, volgens mij is elke dierenarts verplicht inheemse wilde diersoorten kostenloos te helpen. Mij is dat vroeger wel zo verteld, en ik was vaste klant met allerlei wilde vogels happy :)
veel succes en ik hoop dat je de goede keuze kunt maken.

Zjurre


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-03-09 - 18:14:28 send message to fallenwout

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

zit er na 9 maanden gevangenschap, eigenlijk haar eerste 9 maanden nog voldoende instinct in?
De merel is vrij tam :s Gaat hij in de buurt blijven?

En ja, de dierenrechtenfreaks moeten mij maar excuseren razz :p
Als de dierenarts zelf al zegt om ze binnen te houden, wie ben ik om hem tegen te spreken. Zonder mij was ze al dood, dus eigenlijk heb ik goed gedaan.


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2007-03-09 - 18:31:16 send message to Asura

Als je haar na vrijlating blijft voeren, zal ze wel in de buurt blijven wink ;)
Bij mijn vader in de buurt zit een grijze merel (daarom weten we zeker dat het steeds dezelfde is) en die komt elke ochtend in de achtertuin omdat mijn vader hem dan verwend met rozijntjes. Dit is gewoon een in het wild geboren merel. Toen we hem nog niet voerden was hij soms maanden niet te zien, en daarna ineens weer wel. Dus volgens mij blijven ze in het wild wel redelijk in dezelfde omgeving rondhangen.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-03-10 - 11:32:55 send message to mootje

Hoi,

Gewoon vrijlaten!
Heel mooi dat je het er allemaal voor over hebt gehad, mijn complimenten!
Je taak zit er nu op.
Eenmaal je haar vrijlaat gaat de switch snel om bij dergelijke vogel, en zijn ze in no time verwilderd.
Door een kat gepakt te worden, die kans hebben alle merels, ze zijn nu eenmaal te brutaal en afwachtend soms.
Vertoeven nu eenmaal altijd laag bij de grond.
Eventueel bijvoeren in het begin is wel een aanrader.
Het is overigens zelfs verboden de vogel in bezit te hebben.

Sucses ermeehappy :)!



zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-03-10 - 17:22:12 send message to zebraonline

Ik zou haar vrijlaten op het moment dat de mannetjes merel er is...die leert haar de eventueel verloren instincten terug aan...


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-10 - 17:24:07 send message to chrislaevers

Ik vind het tof van je dat je dat overblijvende mereljong hebt meegenomen naar huis en nog mooier dat het dier dankzij jouw uitgebreide zorgen volgroeid is.
Ik zou zeggen vrijaten. Instinct zit denk ik in het DNA en het DNA verandert niet na enkele maanden gevangenschap, het verandert zelfs niet na enkele generaties. Mijn vogels in de volière waarvan de meesten nooit een kip gezien, gehoord of er mee samengeleefd hebben, nemen allen het alarm in acht van de kip die een grote overvliegende vogel bespeurt of een kat. Ook het alarm van de mussen nemen ze au sérieux. Dan is het minutenlang muisstil in de volière en niemand verroert een vin.
In natuuropvangcentra worden toch ook zeer jonge eekhoorns opgebracht en weer vrijgelaten.
Als je in een buurt woont waar er veel beplanting is en geen overlast van katten (aantal), kan je de vogel vrijlaten in je buurt. Je kan de vogel ook overmaken aan een natuuropvangvcentrum en zij gaan 'm dan ook vrijlaten in een gebied met optimaal kansen van overleven.Veel succes ermee.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-03-10 - 17:25:22 send message to roodmus

Je kunt ook je kooi open zetten en wachten tot de man naar binnen komt.

Heb je een mooi koppel.wink ;)


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-03-10 - 18:10:07 send message to hj de graaf

een oom van me had ooit ook een jonge merel
opgevangen deze heb toen boven in de zn volieren een gat gemaakt waar de merel net door kon en de merel was in principe vrij
maar nog steeds komt de merel elke avond slapen in conifeer in de voliere voelt zich daar bijkelijk veilig soms zitten er ook mussen te slapen
mvg


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2007-03-10 - 19:50:45 send message to maikeltje

Nu niet meer lost laten gewoon er een bij zoeken zodat je een koppel hebt die is binnen een week in de natuur opgegeten.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-03-10 - 20:47:01 send message to mootje

Als ze fit en gezond is, kan je haar gewoon loslaten, het instinct neemt het wel over.
Wildvang is nog steeds iligaal.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-03-11 - 00:40:21 send message to roodmus

Hallo Mootje.
Natuurlijk is wildvang illegaal.

Maar misschien kan je mij vertellen wat ik moet doen als ik jonge vogels hebt waar ik te laat ben met ringen.

leg mij dit nu eens uit.


Los laten ? dood maken? wat is nu verantwoord.angry


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-03-11 - 09:00:36 send message to johanblok

Bij CITES A papegaaien kun je dan chippen en als je aannemelijk weet te maken dat een en ander gekweekt is, kun je dan alsnog de juiste papieren krijgen. Maar dat ligt bij deze vogels misschien wat anders.

Natuurlijk niet dood maken, de vogel hoeft niet de dupe te zijn van je eigen stommiteiten.sad :( Ofwel, je moet vooral zorgen dat je een en ander in de toekomst beter in de gaten houdt.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-11 - 09:14:18 send message to ParkietenPeter

e.e.a. Ligt in deze best wel gevoelig natuurlijk. Als dierenliefhebber heb je het beste voor met de aan ons toevertrouwde schepping der natuur. Het is heel mooi dat er mensen zijn die kosten noch moeite sparen.
Dat de opvang niet helemaal legaal is is duidelijk genoeg. Dat de vogel niet overleefd zou hebben als niet ingegrepen werd moge ook duidelijk zijn.
Nu hoeft niemand verwijten te gaan maken maar de vraag was om mee te denken.

Zelf ben ik er ook wel van overtuigd dat deze vogel een redelijke overlevingskans heeft, zeker als de peetvader een oogje in het zeil houdt.
Zijn kooi toegangkelijk ophangen, voeren, eventueel in zijn kooi, zijn enkele dingen die ik mij zou kunnen bedenken.

Als het hart en het verstand met elkaar in conflict komt, is het soms goed naar het hart te luisteren en soms naar het verstand.

Wijsheid,

wink ;) Peter


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-03-11 - 11:46:55 send message to roodmus

Tuurlijk moet je het goed in de gaten houden,maar het gebeurt weleens dat je te laat bent,of dat de vogel zijn ring verliest als je iets te vroeg bent.
De boetes van d AID zijn niet misselijk voor ongeringde cultuurvogels.



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 160 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede