Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Een kaartje voor een papegaai: Stop de Import! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
<<< vorige


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-12-10 - 15:06:45 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een korte zoektocht met google levert het volgende op, uit een stuk van de radio nederland wereldomroep:

quote

Begin volgend jaar komt de Europese Commissie met een rapport waarin wordt bepaald of import van in het wild gevangen vogels verboden moet worden.


bron: http://surinaams.caribiana.nl/innederland/car20061207_vogelimport.html

Kennelijk zal de europese commissie begin 2007 met een rapport en besluitvorming komen. Als iemand een goede site weet met up to date info over besluitvorming van de eu, houdt ik mij aanbevolen.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-12-10 - 17:20:52 send message to Daniel

www.europa.eu Hier staan ook alle green papers (defenitie van problemen) en white papers (de definitie van oplossingen) alle rapporten in voorbereidingen zijn ook openbaar plus wie erbij betrokken zijn.

Ik heb wat zitten zoeken maar kon niet vinden onder welk beleidsveld het rapport valt (millieu, volksgezondheid, economie)


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2006-12-10 - 22:40:45 send message to Galah46

Persoonlijk zie ik nu niet als dus danig dat de import zal opgeheven worden volgende maand zoals eerder al is vermeld geweest, maar denk eerder dat er een totaal invoerverbod zal komen van alle levende have, dat dit niet zal beperken bij vogels alleen.Ze kunnen dan nog eens beginnen met alle viervoetertjes en planten ook, dus wat zal het resultaat worden met enkele jaren verder.
Denk dat er door deze inperkingen, maar dan van groot formaat,heel wat andere dingen gaat teweegbrengen die te maken heeft met alle levende have. Persoonlijk zie ik de toekomst met de vogels en andere dieren en de planten niet te vergeten sterk achteruit gaan in onze contreien.
Wat gaan we nog "mogen" houden als het zo verder gaat, niets tot bijna niets zeker. Waar gaan we onze nakweken kwijtgeraken dan met de tijd?
Elk van ons weet niet wat de toekomst zal brengen, maar voorspeld toch niet zaaks meer als het zo verder gaat.Ik neem het nu niet alleen voor vogels voor de ogen maar andere exotische dierenliefhebbers beginnen zich ook zorgen te maken.(bvb eekhoorns)
mvg Brecht



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-12-10 - 23:18:26 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is te verwachten dat het in Nederland wat strenger wordt om twee redenen:
- de huidige meerderheid in de tweede kamer
- Nederland loopt nogal achter vergeleken met omliggende landen als Belgie en Duitsland.

Mijns inziens is dat echter vooral positief: welzijn van dieren wordt bevorderd en zolang men niet verder gaat dan in Belgie en Duitsland wordt het houden van een redelijke diversiteit aan dieren niet onmogelijk gemaakt. Ook in Belgie en Duitsland mogen eekhoorns gehouden worden.

Alhoewel in het geval van het eerste land wel
bepaalde vergunningen moeten worden aangevraagd om andere eekhoorns dan boeroendoeks te houden. Dit is echter in de praktijk zeker wel doenlijk. Mijns inziens is daar, mits goed uitgevoerd, niets mis mee: eekhoorns zijn (nog vele malen minder dan papegaaien) totaal ongeschikt als huisdier (in de huiskamer). Heel normaal dat dan eisen gesteld worden zoals dat ook bij dierentuinen het geval is.

Overigens, deze zeer beweeglijke dieren worden vaak veel te klein gehouden. Voor de echte liefhebber kan de kwantiteit van de nakweek en de daarbij benodigde afzetmogelijkheden nooit de eerste prioriteit zijn. Bij dierenwelzijn als eerste prioriteit hoort bij veel soorten al snel beperking van nakweek.


Araproject
Website Member
Posts :106

Website Member
2006-12-11 - 02:45:13 send message to Araproject

Nog meer recente gegevens van CITES deze keer:

Recorded trade levels declined markedly after 1992, from an annual average of just under 56,000 birds for 1984-1992 to around 31,000 per year for the period 1993 to 1998. They increased again, to around 41,000 per year for 1999-2003, largely owing to increased exports from Congo and Côte d'Ivoire. The dip was partly due to the United States 1992 (effective 1993) import ban on all wild individuals of this and other CITES-listed bird species (1992, US Wild Bird Conservation Act), as the country was previously a significant importer. Currently the vast majority of reported exports go to Europe, around 80% directly and a further 13% via South Africa. Post-capture, pre-export mortality estimates for the species in Cameroon, Democratic Republic of Congo, Ghana, Guinea and Nigeria average 30-40% (overall between 15 and 66%).

uit het recent verschenen raport over de grijze-roodstaart: http://www.cites.org/eng/com/AC/22/E22-10-2-A1.pdf


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-12-11 - 06:27:14 send message to jani


En van wie komen deze cijfers? juist,ja van mensen die tegen de import zijn,dus geen kleine, maar een grote korrel zout.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-12-11 - 07:24:55 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

voor de duidelijkheid cites is een verdrag (en een organisatie die het verdrag reguleert) en niet een ngo of vertegenwoordigende organisatie.
In mijn ogen zijn de cijfers dan ook correct.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-12-11 - 07:54:08 send message to johanblok

Inderdaad, CITES is een onafhankelijke organisatie. De cijfers zijn dus niet afkomstig van een lobbyorganisatie of zo. Ze houden zich alleen bezig met de CITES I/II lijsten, niet met de regelgeving (import/export) rond CITES I/II die per land kan verschillen. Wel houden zij zich bezig met de hoeveelheden die aan de natuur onttrokken worden, cijfers over illegale smokken, en de hoeveelheden die naar schatting nog in leefgebieden aanwezig zijn om soorten dan op I dan wel II te zetten.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-12-11 - 08:10:55 send message to jani


Inderdaad naar schatting,importen naar boven afgerond,overblijvende populatie in het wild naar onderen afgerond.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-12-11 - 12:54:06 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ook in het land van herkomst zijn sinds 2004 zaken veranderd/verbetert.

Sinds het vogelgriep gebeuren, dienen de vogels ook in het land van herkomst in quarantaine geplaatst te worden,ook zijn daar de regels en controles aangescherpt.

Door de ,,betere,,importeurs wordt vaak de juiste vogel voeding/medicatie opgestuurt naar het land van herkomst,om ,,uitval,, te veminderen.

De afgelopen jaren is er dus wel het 1 en ander veranderd in positieve zin,ook schijnen de exportquotas ieder jaar minder te worden(in de meeste landen temminste)

Maar natuurlijk zit er altijd kaf onder het korensad :(

Waar we bijna nooit iets over lezen is dat er op een legale manier vanuit Nederland duizenden papagaaienbabys van enkele weken oud over de wereld geexporteerd werden/worden.

Helaas wordt daar nog geen actie tegen gevoerd

P.S
Ik snap trouwens niet waarom het een kaartje voor een papagaai heet,terwijl het overgrote deel van de import uit andere vogels bestaat(maar dit slechts terzijde)


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2006-12-11 - 19:43:17 send message to ewals

Als lid van Vogelbescherming Nederland kreeg ik vandaag het clubblad in de bus, er stond een uitgebreide reportage in over de wildvang van Kaketoes en Lori's in Indonesie.
Wat blijkt, de meeste wildvang van Kaketoes en lori's worden illegaal gevangen en gehouden door de bevolking zelf,dit is heel gebruikelijk in die landen, een deel komt in het Internationale illegale circuit terecht.
Indonesie moet de hand in eigen boezem steken lijkt me.
Jan


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-12-11 - 20:20:18 send message to johanblok

Klopt, net zoals het in Nederland, bijvoorbeeld Urk, gebruikelijk is om putters en andere vogeltjes te illegaal te vangen, verkopen en houden.


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2006-12-13 - 19:40:19 send message to ROCIO

Hoi allemaal wij mijn vriendin en ik hebben wat reisen door Peru Venezuela Chilli Brasil Ecuador gemaakt , met de mensen daar hele gesprekken gehad ,en je hoorde over al bijna het zelfde (ja deze vogels zien we bijna niet meer)zelf ook reisen over de amazona gemaakt tot 300 kilo meter en soms hoorde je de Ara"s en Soms zag je ze maar als je de gitsen hun verhalen hoord dan is het niet best gesteld met onze papegaaien veel weggevangen en geschoten, plus wat zij aan geven biotoop vernietiging ,ook veel markten bezocht en voor mij als grote blanke man was er geen nee tekoop van Ara couloni goudparkiet tot als het moest hyacint, zijn daar ook bij export (bedrijfen)geweest de tranen spatten je in de ogen net als op die markten, het was te schrijnend om foto"s en film te maken een enkeling uitgezonderd ,nu praat ik enkel nog maar over de papegaaien, als je dat als papegaaien gek ziet dus was mijn besluit voor ons enkel nog gefokte en geringde vogels, dat houd in dat we samen moeten werken om alles onverwand en zuiver te houden ,betekend geen enkelemaal inteelt. want ook onze vogels zijn een databank aan genen ,mocht dat nodig zijn vaar hun wilde familie leden en de wereld wijzer wordt heb zelf in het vere verleden ook veel import gekocht, maar als je ziet wat een drama er achter zit was voor ons de reden dat niet meer te doen.
Wybe





Pagina : 1 2 3 4 5
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede