Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gewicht van baby geelwangamazone?? 8en half week oud!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Gewicht van baby geelwangamazone?? 8en half week oud!!
gonzo
Website Member
Posts :2

Website Member
2006-08-08 - 11:16:19 send message to gonzo

Hallo iedereen heb een vraagje heb onlangs een babypapegaai gekocht een geelwangamazone van 5,en half oud!! De eerste week at hij heel goed altijd om de vijf uur en vier voedingen!! Maar toen hij de zesde week begon te klimmen en fladeren met zijn vleugels begon hij voedingen te weigeren wat normaal is denk ik!! Op zes weken kon hij al vliegen en at hij maar drie voedingen niet meer!! Maar door dat hij niet veel stil zit en minder wil eten begon hij gewicht te verliezen!! Dus hebben we hem eivoer en zaadjes en vers fruit gegeven!!Gonzo was daar direkt zot van dus hij eet ook al wel vast voer en zou liefst geen pap meer willen maar dierenarts heeft gezegd dat hij zeker nog 2 tot drie keer die pap moet hebben!! Nu eet hij wel vast voer en een beetje pap toch blijft zijn gewicht mij zorgen maken!! Ik vraag mij eigenlijk af hoeveel gonzo eigenlijk moet wegen!! Hij is nu 8weken en half en weegt nuchter 375gram een 2weken geleden woog hij nog 426gram!! Is dit normaal?? Ik zou heel graag weten hoeveel een amazone rond deze leeftijd weegt en of ik toch niet teveel pap geef??
Kan iemand mij wat raad geven!!

groetjes van detje en Gonzo!!!happy :)happy :)


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-08-08 - 12:46:16 send message to kakatoe

Sorry dat ik het zeg hoor maar hoe stom ben je eigenlijk
Er word zoveel gehammerd om geen baby papegaaien te kopen maar vogels die zelfstandig zijn.
Mensen die baby papegaaien verkopen zijn alleen maar uit om snel geld te maken en verder niks nazorg is er niet bij


Frank Houweling
Website Member
Posts :44

Website Member
2006-08-08 - 13:04:33 send message to Frank Houweling

Nou lekker aardig, en als hij het nou eens niet zo bedoelt. Srry hoor maar ik vindt dit niet echt beleeft. Ik vindt dat je eerst moet weten om te oordelen.
Heb jij die vogel om snel geld te verdienen??


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-08 - 13:15:22 send message to Dennis Fr.

indd jan dit breng je wel weer erg lekker.sad :(.maar goed mensen zullen de vogels altijd te jong kopen en geen vooronderzoek doen.teneerste zulke jonge vogels doe je nog niet in een kooi.omdat ze dan zoals je al aangaf dat ze gaan klimmen en fladderen.hierdoor verliezen ze teveel gewicht.jonge vogels houd je in een bijv curver bak of iets anders als het maar rondom is afgesloten dat ze dus geen klimmogelijkheid hebben.en dit dus tot een week of 10 tot 12.

maar de beste tip die ik je kan geven is had gewacht tot ze zelfstandig was dan had je deze problemen niet.

M.v.g Dennis


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2006-08-08 - 13:51:05 send message to hansbuffel

Het is misschien wel het verstandigst een zelfstandige vogel te kopen maar los hiervan draait de handel altijd rond geld verdienen, of het nu om baby of volwassen vogels gaat.
Iemand vraagt hier raad en iedereen zou terecht moeten kunnen op een vogel forum met zijn vragen of problemen ZONDER AFGEBLAFT TE WORDEN.
Ik zou graag helpen maar ben een liefhebber van vink achtigen en ken niets van had opfok ...

Groeten,
Hans


Frank Houweling
Website Member
Posts :44

Website Member
2006-08-08 - 13:54:11 send message to Frank Houweling

Srry, weet ook alleen wat van tropishe vogels en computers. Kijk wel even op het i-net of ik wat kan vinden


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-08 - 13:59:34 send message to Dennis Fr.

helemaal met je eens Hans.

helaas gebeurd dat afblaffen nogal veel hier op het forum.als ik weer een nieuw topic word geplaatst zoals deze.dan zit ik al gewoon op het eerste commentaar te wachten.ik kan me goed voorstellen dat de mensen op deze manier hier al geneens meer wat durven te vragen.

Groeten Dennis


Frank Houweling
Website Member
Posts :44

Website Member
2006-08-08 - 14:02:17 send message to Frank Houweling

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Best wel mee eens, eigenlijk zouden er mee admins moeten zijn en de mogelijkheid om iemand tijdelijk te bannen EN DAT DAN OOK DOEN.

maar ja, ik heb wel al wat gevonden maar dat was het tegenovergestelde: http://www.dierenartsinbeeld.nl/downloads/dierenartsinbeeld.pdf

(ik plaats alles wat ik kan vinden)
Jonge papegaaien eten het gebraakte voedsel van het wijfje. Dit bestaat uit speeksel met gekweekte zaden waar een eiwitrijk product aan toegevoegd is.
Bij de kleinere soorten papegaaien verlaat het jong na ongeveer 1 maand het nest, bij de grotere soorten kan dit wel 3 maanden duren.

(en nog iets)
De voeding zelf.

Op deze plaats wil ik niet in detail ingaan op de verschillende voeders. Mijn eigen ervaring heb ik eerder weergegeven. Wees voorzichtig met eigen brouwsels en mengsels. Er zijn er al vele voor U op de brandstapel beland voor het mengen van een eigen brouwsel.

Gebruik alleen hoogwaardige voedingsmiddelen en als U niet weet wat U precies doet door iets aan bestaande menu's te veranderen, doe het dan niet. Vergeet niet dat optimaal voeren via handopfok vrijwel uitgesloten is. We weten niet precies wat op welk moment nodig is. Probeer telkens de juiste beslissing te nemen over hoeveelheden per maaltijd. Ik raad aan elke keer zowel het water als de voedingsstoffen te wegen, na dit enkele malen te hebben gedaan, gaat U na een tijdje precies weten welke combinatie het beste is. Ik durf nog verder gaan, met te beweren dat ik nooit resten van pap heb, toch voed ik de baby's genoeg en ik overvoedt ze nooit.

Maak steeds een papje klaar waar U al de baby's kunt mee voeden. Restje worden niet bewaart voor volgende voeding 4 of 5 uur later.

Blijf eenmaal per dag het gewicht noteren. Als de jonge vogels niet met ongeveer dezelfde snelheid groeien als de vogels die groot gebracht worden door de ouders zelf, dan is er iets mis met het dieet.

Wees voorzichtig met melkprodukten, vogels kunnen geen lactose verteren en kunnen daardoor diarree krijgen.


en ik heb leuke meta tags gevonde
<META http-equiv=Page-Enter content=blendTrans(Duration=0)>
<META http-equiv=Page-Exit content=blendTrans(Duration=5)>




Conclusie:
Als ik het lees is de grootste kans dat je een infectie te pakken hebt (niet jij maar de vogel).
Heeft hij last van zijn veren?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-08 - 15:29:20 send message to molineti

Hallo Gonzo,

Het gewicht van een volwassen geelwang zit tussen de 350 en 425 gram.

Als een vogel zelfstandig gaat eten en vliegbewegingen gaat maken is het normaal dat een vogel ongeveer 10% lichaamsgewicht veliest.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Met 8 1/2 week is 1 voeding per dag voldoende.

De vogel zover zien te krijgen dat hij/zij zelfstandig zaad/fruit eet is niet altijd even makkelijk,dus wat dat betreft heb je geluk met een vogel die zo snel leerthappy :)

Dus gewoon zaad en fruit en eventueel wat gekookte mais aanbieden (En extra zonnenpitten)

Nu de vogel zaad is gaan eten ,is het niet overbodig om grit en maagkiezel in de kooi te zetten (je kunt het ook met de pap geven of door het zaad mengen)

Succes Rene

P.S
quote
Mensen die baby papegaaien verkopen zijn alleen maar uit om snel geld te maken



als dit zo is,zijn er maar weinig werkelijke liefhebberssad :(


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-08-08 - 15:29:59 send message to tonnl

...heb onlangs een babypapegaai gekocht een geelwangamazone van 5,en half oud!!

Advies of niet, iedereen mag weten dat dit ongelooflijk stom is! Misschien helpt het ooit.
Ton.


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2006-08-08 - 15:31:20 send message to Riboet

Ik heb van een ander forum geleerd dat een blauwvoorhoofdamazone met 8 weken redelijk zelfstandig is en dan ook al kan vliegen. Ik heb zelf ervaring met grijze roodstaarten, die zijn veel trager wat dat betreft (met 11/12 weken zelfstandig en vliegend).

Als een geelschouderamazone net zo groot en dezelfde ontwikkeling heeft als een blauwvoorhoofd denk ik dat je je niet zo heel veel zorgen hoeft te maken, maar dat het tijd wordt dat de vogel zelfstandig gaat eten.

Die amazone op dat forum woog rond de 320 gram (teruggevallen van 375). Ik heb dus niet het idee dat je gewichten te laag zijn. Met vliegen (en dus het ontwikkelen van de borstspieren) vallen vogels af (ook mijn grijzen vallen terug).

Bied de vogel geprakte appel met eikrachtvoer aan, verkruimelde pellets en of geweekt zaad en kijk eens aan wat ie daarvan eet (ik ga bij mijn grijzen uit van twee eetlepels zaad en een eetlepel pellets per dag om je een richtlijn te geven, van wat je ongeveer kan verwachten (ik heb ook wel begrepen een vijfde van het lichaamsgewicht)). Ik denk dat als je vogel nu nog maar 2 keer per dag wat handvoeding bij wil hebben, dat het helemaal niet zo vreemd is. Zeker niet als hij zelf dus ook eet. Ik zou hem/haar wel iedere dag even wegen om te kijken of ie niet verder afvalt, want dan is er wat anders aan de hand. Let ook op (veranderingen in) gedragingen. Reageert hij goed, kijkt hij helder uit de ogen, niet snotterig, dik zitten, normale ontlasting etc..

Misschien zijn er nog mensen met meer ervaring met amazones die kunnen reageren. Natuurlijk is het altijd beter (en zou wat mij betreft ook wettelijk geregeld mogen zijn) om een zelfstandige vogel te kopen, maar gedane zaken nemen geen keer en het gaat er nu om de vogel groot en gezond te krijgen/houden.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-08-08 - 15:41:28 send message to molineti

quote
heb onlangs een babypapegaai gekocht een geelwangamazone van 5,en half oud!!



Ik vind dat je dit meer de kwekers en handelaren kwalijk moet nemen dan de vaak onwetende kopers.

Je zou verwachten dat door de vele slechte publiciteit en de vele discussies op het WWW en in diverse vogelbladen er wel wat zou verbeteren in de ,,babyhandel,,

Maar het wordt alleen maar erger mijn inziens;

er worden zelfs eieren te koop gevraagd en jongen die net uit het ei zijn aangeboden!!

Mooie liefhebberijsad :(


gonzo
Website Member
Posts :2

Website Member
2006-08-08 - 22:20:32 send message to gonzo

Hoi iedereen, eerst en vooral ben ik wel geschrokken van bepaalde reacties maar ik begrijp ze ergens wel!! Toen ik gonzo kocht had ik nooit gedacht dat het zo moeilijk was en risico vol om een babypapegaaitje groot te brengen als ik wist wat ik nu weet dan had ik gewacht tot hij zelfstandig is maar het is nu eenmaal niet zo en ik wil er alles voor doen om een gezonde zelfstandige papegaai te hebben!! En het lijkt me toch aardig te lukken weet nu dat ik me niet zoveel zorgen hoef te maken over zijn gewicht vandaag heeft hij weer heel goed zijn papje gegeten!! Zijn stoelgang is perfect en hij is een echte acrobaat!! we zijn de beste maatjes!! Ik raad ook wel iedereen af om nooit zo'n jonge papegaai te kopen!! Het is het risico niet waard tenslotte hecht je je ook vrij snel aan een papegaai!! Ik dank zeker de mensen die mij goede raad hebben gegeven!! tenslotte zijn we toch allemaal vogelliefhebbers en willen we toch het beste voor de vogel!! Ik heb men lesje wel geleerd! Maar zal fier zijn als gonzo zelfstandig is!! Wie weet waar was hij anders terecht gekomen!!

groetjes detje en gonzo


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2006-08-09 - 07:22:21 send message to Dennis Fr.

Het komt vast wel goed met Gonzo.hopelijk blijf je gewoon komen met je vragen als je die hebt.ondanks onze botte reacties af en toe.excuus hiervoor

Groeten Dennis



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 207 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede