Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Araproject Scharrelpapegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige


Araproject
Website Member
Posts :106

Website Member
2006-07-25 - 13:02:05 send message to Araproject

Leuk Peter! Echte fans!

Vanuit projecten in Zuid-Amerika weten we dat het onderleggen/wisselen van jongen weinig tot geen problemen opleveren. In de broedperiode zit de pop bijna voortdurend op het nest. In de periode dat de jongen in hun groeispurt zitten zijn beide ouders zo nu en dan van het nest om te foerageren. Op dit moment een wisseltruc uitvoeren geeft de ouders minder stress. Daarbij zijn bevruchte eieren erg kwetsbaar.

De Ara’s worden het gehele jaar bijgevoerd. Van half augustus tot begin december is er echter zo veel aanbod van natuurlijke voedselbronnen dat de ara’s hooguit 1 maal per 2 weken op het thuishonk komen snacken. Januari en februari waren ze echt afhankelijk van bijvoeding. In het broedseizoen vinden ze veel voedsel zelf maar zijn de ara’s ook lui en komen ze vaak aanvliegen voor bijvoeding. Wel kregen we het idee dat er voor de jongen speciale dingen werden gezocht. Zou goed zijn hier meer over te weten te komen.

Nou we hebben gevonden dat ze ook klei voeren aan hun jongen. Maar die klei uit een andere bron halen dan in Zuid Amerika het geval is. Namelijk uit de vorken van bomen. Dit soort observaties bestaan niet uit het wild maar zou een goeie verklaring zijn voor de het gebruik van klei in gebieden waar geen clay-licks zijn. De conclusie dat ze het alleen gebruiken als voedsel giftig is wordt door ons niet gestaafd. Ook eten ze net als in Zuid Amerika veel dood hout. Het is nog een mysterie waarom. Maar ook dat werd aan de jongen gevoerd.

Nee het is inderdaad niet de eerste keer dat iets dergelijks gebeurt. (We hebben goede contacten met een populatie in Cumbria, Engeland) Wel zijn deze ara’s meer aangepast aan een vreemde ecologie dan al die andere gevallen. Ze hebben in 30 jaar inderdaad een flink cumulatief geheugen opgebouwd over hun omgeving.

Groet,

Roelant
www.araproject.nl


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-25 - 14:00:51 send message to dooren

De beste experimenteel-wetenschappelijke opzet om de genetische basis van aanpassingen te bestuderen is vogels uit verschillende populaties onder identieke omstandigheden laten opgroeien: in een gezamenlijke tuin (common garden experiment).

Dit is gebeurd bij b.v. roodborsttapuiten in Duitsland, deze komen voort in 4 verschillende gebieden en bleken hun "gebiedseigenschappen" te behouden. M.a.w. wat ze leerde in hun specifieke biotoop van vroeger hielden ze vast in een andere omgeving.

Nu vraag ik me af als je dus hier gekweekte ara's gaat introduceren in bv Zuid Amerika of deze dan hun "specifieke europese biotoop" behouden of gaan aanpassen zodat ze geen nadeel ondervinden.

Ik denk zelf dat er nog geen goed wetenschappelijk onderzoek heeft plaatsgevonden om dit te kunnen beantwoorden.
Gert


Araproject
Website Member
Posts :106

Website Member
2006-07-25 - 14:58:36 send message to Araproject

Zo'n effect zal er zeker zijn. Is een van de interessante mogelijkheden die deze vorm van “cultuur” bied. Blijkbaar kunnen papegaaien zich, wanneer daartoe gedwongen, aanpassen aan nieuwe habitats zoals een stad. Maar daar zouden ze uit zichzelf niet voor kiezen. Na een paar generaties hebben ze echt een stads cultuur ontwikkeld en leven bij voorkeur daar.

In de tropen zie je dat papegaaien verdwijnen uit steden als die tot ontwikkeling komen. Maar dat papegaaien die ontsnappen en zich toevallig in een stad bevinden zich aanpassen en nieuwe generaties voortbrengen. Deze kennis kan je inzetten om papegaaien te leren in steden te leven. Bossen worden steeds kleiner, steden steeds groter. Wel moet dit alles in de respectievelijke gebieden van herkomst gebeuren.

Groet,

Roelant
www.araproject.nl


msmartijn
Website Member
Posts :189

Website Member
2006-07-25 - 15:44:23 send message to msmartijn

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hey

ik wou even zeggen dat ik het echt een leuk project vind.
en dat ik echt jmmr vind dat die jongezijn gestolen.
woon zelf in de buurt en heb ze wel eens zien vliegen is echt een pracht gezicht!!

groetjes martijn

en succes verder.


Miro
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-07-26 - 19:08:05 send message to Miro

Ik ben enkele weken geleden een site tegengekomen op het web waar ook zoiets bezig was.Ara's die vrij rondvlogen (blauwgele,groenvleugel en geelvleugels)er vlogen daar ook grijze en amazones rond. maar ik vind de site niet meer terug. Ik geloof dat het in Engeland was?De kweek lukte daar vrij vlot alleen begonnen de ara's daar te kruisen onder de verschillende soorten?Weet er iemand iets over die site? mvg



Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede