Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Catharina's hebben "echt" scheit aan de eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Catharina's hebben "echt" scheit aan de eieren
themaster81
Website Member
Posts :59

Website Member
2006-04-17 - 12:20:13 send message to themaster81

Is het gebruikelijk dat de catharina's de eieren niet gewoon "schoon wit" houden tijdens de broed?? er zit namelijk allemaal poeprestjes aan de eieren. (de pop broed wel goed) Ik heb het nest nu al 2x schoongemaakt, maar kunnen die poeprestjes geen kwaad oid? en is dit gebruikelijk??
Bedankt, Martijn dB.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-04-17 - 19:17:19 send message to meyer

Normaal gesproken komen er geen uitwerpselen in het nest voor dat er jongen zijn.
De pop doet haar behoefte buiten het nest.
Zou het kunnen dat je zitstokken of voederplank vuil is waardoor ze de ontlasting aan haar poten krijgt en dan het nest mee inneemt en de eieren bevuild.
Een beetje poep op de eieren kan geen kwaad.
Maak het nest tijdens het broeden niet te veel schoon,door het nest van droog materiaal te voorzien zal de luchtvochtigheid sterk dalen met de kans dat de eieren niet uitkomen.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-04-17 - 19:17:19 send message to meyer

Normaal gesproken komen er geen uitwerpselen in het nest voor dat er jongen zijn.
De pop doet haar behoefte buiten het nest.
Zou het kunnen dat je zitstokken of voederplank vuil is waardoor ze de ontlasting aan haar poten krijgt en dan het nest mee inneemt en de eieren bevuild.
Een beetje poep op de eieren kan geen kwaad.
Maak het nest tijdens het broeden niet te veel schoon,door het nest van droog materiaal te voorzien zal de luchtvochtigheid sterk dalen met de kans dat de eieren niet uitkomen.


catharinakweker
Oud Lid
Posts :86

Oud Lid
2006-04-17 - 20:11:45 send message to catharinakweker

dat is niet altijd zo meyer de pop doet ook wel eens zijn ontlasting in de blok zelf dit komt het meest voor als de nestmatriaal erg droog is ik kom het regelmatig tegen en dit kan geen kwaad
maar het is wel verstandig om de pop regelmatig met een plantenspuit te besproeien zo kun je de eitjes lekker vochtig houden en dan is het probleem meestal opgelost
want de luchtvochtigheid kan bijvoorbeeld wel 70% zijn in de schuur waar je de vogels houd toch kan het droger zijn in de nestkastjes daar kan 35% verschil in zitten ik hou dit regelmatig bij dan meet ik de luchtvochtigheid in de schuur en de broedblokken en dit schrijf ik op en maak er een schema van en zo doende weet ik dit
mvg willem


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-04-17 - 20:27:55 send message to dooren

Ik zou vuile eieren dus niet besproeien omdat de poriën dan dichtslippen door vuildeeltjes die loskomen of door wrijving van de pop op het ei worden "ingewassen".

Een ei wat iets vuil wordt komt heus wel uit.
Gert


catharinakweker
Oud Lid
Posts :86

Oud Lid
2006-04-17 - 20:33:13 send message to catharinakweker

even een kleine opmerking ik bedoel het besproeien van de vogel wel vanaf de eerst ei en niet midden in de broedproces pas beginnen


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2006-04-18 - 13:09:55 send message to Chow

Ik sproei het deksel van het blok aan de binnenkant nat. Dat zou moeten voldoen.


catharinakweker
Oud Lid
Posts :86

Oud Lid
2006-04-19 - 14:51:56 send message to catharinakweker

de deksel van de broedblok nat sproeien is ook een goed idee
maar ik sproei de vogels gewoon kwestie van gewoonte denk ik



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 139 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede