Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Sorghum Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Sorghum
golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2006-01-30 - 23:13:30 send message to golemm

Aangezien (mijn) Goulds nogal ns gezondheidsproblemen hebben (luchtpijpmijt, kaalkop etc etc) vroeg ik mij af waarom deze vogels zo gevoelig zijn. Kan natuurlijk aan van alles liggen en niet bij iedereen zijn ze zo gevoelig etc etc. maar een van de mogelijkheden is dat ze niet het juiste voer krijgen. We geven alle tropen eigenlijk vaak klakkeloos (min of meer) hetzelfde millet/gierst mengsel. Dus dan kijk je wat ze in het wild zoal eten; veel graszaden dus... maar ja gras is niet zomaar gras er zijn zoveel verschillen. Wat ik echter zo op internet lees is dat ze met name "Sorghum" eten. Dit "graan"soort wordt in Afrika etc. ook veel als hoofdvoedsel voor de mens gebruikt. Ik heb dus overal gezocht om dat te verkrijgen (natuurvoedingswinkels zouden t wel ns hebben,....). Ik heb nu een bedrijf gevonden dat t "produceert" onder de naam Milocorn. Helaas in zakken van 25 kg! Ik heb t nog niet gekocht, maar ik vroeg me af of iemand dit ook gebruikt voor zn vogels of dat iemand ideeen over de zin of onzin hiervan heeft of iets over de voedingswaarde weet te melden. etc.etc.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-01-31 - 00:27:28 send message to tonnl

Ik ken het nog niet, zou dit in Australië ook hun natuurlijke voedsel zijn?

Het is wel op meer plaatsen te bestellen: Ook per kilo te koop:
http://www.bird-box.ch/index.php?Kategorie_ID=178&Artikel_ID=839

http://www.dearend-zuidland.nl/assortiment.php

Hieronder heel goedkoop, 9,95 voor 25 kilo.
http://www.bestelwinkel.nl/catalog/product_info.php?cPath=80_165_350&products_id=2707&osCsid=7d7506bf92c6b15b136407a56b6ee275



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-01-31 - 09:15:16 send message to Niltava

Nog wat info uit Prachtvinken van Robiller.
Suikergras(sorghum plumosum),verder Eriachne obtusa en Eragostris spec. Op bepaalde tijden bijna alleen maar vliegende insecten en de grassen in halfrijpe vorm.

Denk overigens dat je het niet(direct) daarin moet zoeken en wel om de volgende redenen.
1) Zoals vermeld moet het in halfrijpe vorm en die kun je niet krijgen tenzij je het zelf kweekt
2) Ze zijn gedomesticeerd dus moeten ze met het huidige voedsel voerweg kunnen
3) Alleen Sorgum is ook eenzijdig
4) Veel problemen zijn het gevolg van de kweekmethodes en selectie
5) Er zijn mensen die ze wel goed kweken, kijk daar naar de verschillen met de mindere
6) Kijk eens naar de manier van houden(klimaat)


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2006-01-31 - 18:27:19 send message to golemm

Nog n wetenschappelijk stukje over wilde Goulds:
a population of the Gouldian finch, Erythrura gouldiae, were studied in the Yinberrie Hills area north of Katherine in the Northern Territory. In the dry season (April–November) Gouldian finches foraged mostly on burnt ground and fed on exposed seed of annual grasses, especially seed of spear-grass, Sorghum spp. In the wet season (December–March) Gouldian finches fed on seed of a sequence of perennial grass species, including Themeda triandra =kangaroo grass, Alloteropsis semialata, Chrysopogon fallax and Heteropogon =speargrass triticeus.

akkoord, Goulds zijn gedomesticeerd maar hebben ook heel vaak kaalkoppen etc. Dus kan t zo zijn dat ze iets missen.Overleven doen ze wel op tropenzaad en zonder groen, insecten en eivoer gaan ze ook niet direct dood. Wellicht dat Sorghum als additie ze goed doet. Het halrijpe argument geldt trouwens voor alle zaad en niet alleen Sorghum en zoals je in t stuk hierboven ziet nemen ze het met name op in het droge seizoen als t al rijp is. En zoals ik al zei ik ben me bewustt ervan dat er meer oorzaken kunnen zijn. Als je echter alles al gedaan hebt, ga je t elders zoeken. Als t zo goedkoop is, nog geen tientje per 25 kilo is t t proberen wel waard!


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-02-02 - 23:29:55 send message to goulds

Dan zul je echt op zoek moeten naar graszaden uit Australie en niet uit Afrika.

Maar kaalkoppen dat kweek je!!!

Om het te voorkomen zul je vogels die het hebben moeten wegdoen,noteer broers zussen en ouderpaar,nog beter ook deze verwijderen,strenge selektie.

Kaalkop kan ook door parasiet veroorzaakt worden.

Maar ik heb ook idd gezocht naar australisch graszaad maar heb tot heden nog geen korrel gekregen.Mocht je of iem anders het vinden hoor ik het graag,lijkt me toch welkome aanvulling ,maar waarom hebben de grote merken het niet in hun bestand???(teurlings,witte molen,versele laga????)

Mijne krijgen momenteel wel als xtra fonio paddy,delichia en pagima green wordt goed opgenomen maar aardig prijzig kabale wordt minder opgenomen daar het erg hard is.(Allemaal uit Afrika)


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2006-02-05 - 18:23:09 send message to golemm

Zoals je in t egelse stukje kan lezen eten Goulds met name Sorhgum in het wild,....dus dat komt inderdaad in Australie voor!


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2006-02-05 - 18:30:02 send message to golemm

naar wat voor n australisch graszaad heb je dan gezocht? welke ze t meest eten staat in het stukje hierboven



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede