Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > meten met twee maten in de hibryde kweek ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-22 - 23:54:56 send message to natasja

Het gaat weer alle kanten op wink ;)

Maar nog steeds is mijn vraag open waarom mensen wel voorstanders zijn om met bestaande bastaarden te kweken en tegen het inzetten van raszuivere vogels zijn , het gaat mij niet om voors of tegens betreffende de bastaarden of kweek ervan maar waarom als je voorstander bent van de kweek met bastaarden kan je tegelijkertijd tegenstander zijn van het gebruiken van raszuivere vogels om deze in sommige hun ogen oh zo perfecte bastaarden te kweken ?

Het gaat er erg op lijken , in mijn ogen dan , dat er dus simpelweg geen enkele goede uitleg aan te geven is in dat geval moet misschien niet ik een vraag hierover stellen maar moeten andere mensen zich die vraag eens gaan stellen ..

Het valt mij namelijk erg op dat er zo om mijn vraag heen gedraait word door voorstanders van de bastaarden .


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-23 - 09:12:19 send message to ParkietenPeter

Natasja,

Ik denk dat het voorjaar een grote rol speelt. wink ;)
Zelf heb ik bijv met de turquoisine parkiet het probleem dat ik een heel mooi wildkleur koppeltje had. Popje dood, op zoek naar een nieuwe. Ik kom alleen maar roodbuiken of gele tegen. Het mannetje wordt gek van zijn hormonen en zo heb ik dan toch maar een gele erbij gezet. Verdorie weer mutanten! Ik blijf zoeken naar een mooie wildkleur pop.

Nu is dit bij de grotere soorten of papegaaien neit zo makkelijk als met een wijdverbreide neophema. Ik kan mij dus voorstellen dat iemand zo'n papegaai heeft die hormonaal worstelt, ook zo uit komt. Dit in het gunstige geval.

Ook zijn er die in de woonkamer een vogel hebben en er een ander soort partner bij zetten om zoveel mogelijk variatie op een kleine ruimte te hebben. Maar ook daar komen kindertjes van.

Ook heb je natuurlijk zij die het bewust doen.

Of alle drie.

Tja ik weet niet of ik het dan mag zeggensad :(, maar dan vindt ik het niet aardig om tegenstanders of 'neutralisten' te be(ver)oordelen, zoals toch wel vaker gedaan wordt, daarom jou vraag. Dan meet je in mijn ogen inderdaad met twee maten. Huichelachtig?, in mijn ogen wel, je schuift dan lekker de verantwoording en 'schuld' van je af, en doet toch lekker wat je zelf wilt.

Dit is in ieder geval mijn gedachte erachter.

Ik zelf kweek met wat ik mooi vind. Ik ben een echte gelegenheidskweker en ben daar blij mee. Echter probeer ik de soorten zuiver te houden. Lukt dat niet, dan zie ik wat het toeval bijelkaar brengt.

Maar ik zal daarom ook nooit iemand afvallen als hij er anders over denkt.

Peter


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-04-23 - 12:31:33 send message to Picolet

Bastaard ara’s zijn naar mijn mening een bedreiging om in de toekomst over zuivere bestanden te beschikken. De kweek van deze bastaarden worden door enkelen op dit forum promoot met dubieuze feiten.
Een bastaard uit een combinatie blauw geel en groenvleugel zouden groter zijn? In vergelijk met de kleinere blauw Ara heb je altijd gelijk dat dit product groter is.
Een grotere intelligentie die bij deze bastaarden is waargenomen door een bepaalde persoon en als extra argument wordt gebruikt om deze producten te kweken doet naar mijn mening ernstig afbreuk aan de intelligentie van de zuivere ara soorten. Bovendien wordt er niet naar een wetenschappelijk onderzoek verwezen om dit te kunnen bewijzen en is het waarschijnlijk een verhaal van horen zeggen en opgeklopt.

Het antwoord op de vraag die op deze topic is gesteld is volgens mij als volgt te beantwoorden:

Degene die bastaarden kweekt zoekt naar iets wat een ander niet heeft en schaars is in de vogelwereld. Bovendien is het wat ik al eerder heb geschreven vaak gemakzucht om een koppel van twee verschillende soorten bij elkaar te zetten en te kweken. Helaas is de consument van huiskamervogels gecharmeerd van dit soort vogels en zijn de vogels goed te verkopen. Wanneer deze vogels in de huiskamer bleven zou er niet zoveel aan de hand zijn. Helaas worden veel huiskamervogels na enige jaren gedumpt en door hun baasjes verkocht. DE geluksvogels komen bij een nieuwe eigenaar terecht of beter bij het NOP. De pechvogels gaan van vogelbeurs en handelaren het circuit van de handel in. De kweker die een bastaard ara koopt zal op zoek gaan naar een andere bastaard of erger een raszuivere vogel. Het feit dat iemand op zoek gaat naar een bastaard ara zal andere weer op het idee brengen om aan deze vraag te voldoen en ook aan deze wanpraktijken gaan deelnemen.
De kweker die twee bastaarden tegen elkaar zet en bewust deze vogels wil gaan doorkweken in meerdere generaties om een bepaalde kleurvariatie te gaan verwezenlijken zal over een breed assortiment aan vogels moeten beschikken om inteelt te gaan voorkomen. Bij gebrek aan bastaarden valt men terug op de zuivere vogels om verder te kunnen. Dit is wellicht de rede dat men de wildkleur vogels in ere houdt omdat men ze nodig heeft de inteelt beperkt te houden. Dit soort praktijken trekt een zware tol op de bestanden van de zuivere vogels.

Hoeveel onverwante bloedlijnen zijn er aanwezig van Ara’s in Europa?

Elk zuiver koppel wat jongen produceert is een waardevolle aanvulling voor de toekomst. Hoe breder het aanbod van vogels des te meer toekomstperspectief heeft een soort in gevangenschap zeker wanneer de import stopt.





Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 138 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede