Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > meten met twee maten in de hibryde kweek ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-21 - 13:55:56 send message to natasja

klopt helemaal peter , mijn woordenschat is wat simpeler en ik kwam eigenlijk alleen met het woord scheinheilig op de proppen en dat leek me een beetje Te voor op dit forum wink ;)vandaar de uitleg ipv een woord happy :)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-21 - 14:19:13 send message to natasja

Ik heb even wat quotes opgezocht om aan te geven wat de reden van mijn vraag is geweest , ik zet er geen namen bij omdat ik er geen persoonlijke kwestie van wil maken , de quotes zijn allemaal afkomstig van een op vogelarena gehouden discussie :

quote
Ik zelf ben een groot voorstander om alle ara's raszuiver te houden, maar ben er ook een voorstander van om te expirimenteren met kruisingen en daar heb ik intussen al veel mooie voorbeelden van gezien!



quote
Hybride's prachtig, maar bewust inzetten van raszuiver om ze te bekomen lijkt me niet goed.


quote
vele die tegen raszuiver gebruiken voor hybridekweek zijn, kuinnen best hybridekweek in hun kweekprogramma hebben met hybride's onderling.


quote
Je kunt draaien en keren, maar ze zijn er gewoon de hybride's, door diverse redenen tot stand gekomen, uit die bron kun je putten om eventueel een hybridekweek programma op te zetten.
Je schaad daarmee niet het raszuiverbestand wat aanwezig is,


Verder nog een aanvullende vraag namelijk wanneer is iets een zogenaamd " gelegenheidsnestje" ?
Er word gesproken over gelegenheidsnestjes wanneer 2 ara's toevallig kruizen maar .. die toevalligheid heb je toch alleen in het wild voorhanden ..?
lijkt mij althans want als huisdieren gehouden bepaald de eigenaar toch ten alle tijden welke vogels er bij elkaar komen te zitten , in hoeverre kan je dan nog wel spreken van een gelegenheidsnestje ?
Misschien dat iemand dat even kan toelichten want in mijn simpele denkwijze bestaat er niet zoiets als een gelegenheidsnestje in gevangenschap.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-04-21 - 14:57:39 send message to Rik

Persoonlijk vind ik de het kruisen van grotere ara- soorten niet zo'n heel groot probleem omdat er bij deze kruisingen vaak goed te zien is dat het om een hybride gaat.

Maar hoe zit het als we dit met amazone's, kakatoe's en edels doen? Ik moet eerlijk bekennen dat ík in dít geval niet zal zien of het om een hybride gaat of een raszuivere vogel. In dit geval zou ik een raszuiver vogelbestand van iemand anders kunnen beschadigen.

Is het niet verstandig hybride- ringen te laten ontwerpen, en kwekers van deze vogels verplichten om hiermee te ringen? Bijvoorbeeld een ring waar opstaat:
HYBRIDE + jaartal + code kweker


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-04-22 - 16:41:50 send message to lorie

quote
Mij valt namelijk erg op dat er mensen zeggen dat ze niet of nooit zelf 2 raszuivere ara's willen gebruiken om een bastaard te kweken maar ze vinden tegelijkertijd dat je wel met bestaande bastaarden mag kweken , wat is dan het eigenlijke verschil ..?




Natasja,

ik had de laatste tijd precies hetzelfde gevoel als jij zo fraai hebt verwoord in dit Topic en in bovenstaande quote.

Het is in mijn ogen inderdaad meten met 2 maten. Andere het 'vuile'werk'op laten knappen. In mijn ogen is er dus geen verschil.

Verder wil ik er niet teveel over zeggen. Daar is een ander, finaal uit de hand gelopen, topic voorsad :(


mart-jan vis
Website Member
Posts :16

Website Member
2005-04-22 - 18:33:43 send message to mart-jan vis

Doe toch niet allemaal zo opgefokt. Man het is de bedoeling om zinnige discussies te hebben, maar meestal is het een en al gezeik! Is het niet over de de taal die verandert dan is het wel iemand die in zijn eer is aangetast>! Kom op allemaal we hebben allemaal hetzelfde doel en dat is wat leren van elkaar!


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-22 - 20:04:47 send message to Lennart

quote
Kom op allemaal we hebben allemaal hetzelfde doel en dat is wat leren van elkaar!



Heb je helemaal gelijk in...maar dat is wat anders als iemand anders een mening door de strot willen duwen!


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-04-22 - 20:42:38 send message to Picolet

Deze reactie heb ik reeds eerder gegeven in een andere topic:
.
Het gevolg van deze praktijken lijken veel liefhebbers te onderkennen.

Zijn we als serieus kweker gebaat met deze praktijken?




De feiten van de bastaardkweek:

De ene groep liefhebbers van papegaaien probeert serieus vogels te kweken met het doel een bepaalde soort te behouden in de avicultuur. Het kweken van bastaarden is uit den boze en is het belang om een zo groot mogelijk bestand van raszuivere vogels te hebben met een grote genetische variëteit. Vooral de zuid Amerikaanse bestanden zijn niet zo groot, de vogels die jongen produceren zijn vaak productief en de nakweek generaties nauw verwant. Wanneer we deze bestanden ook nog eens gebruiken voor bastaardkweek is er weinig hoop voor gezonde bestanden in de nabije toekomst. Een mengelmoes van soorten blijft dan alleen maar over voor de liefhebber in de toekomst. Nu hebben we de kans gezonde bestanden op te bouwen met een brede basis en niet van import vogels afhankelijk te zijn. Elke bastaard is een verloren vogel in een kweekbestand van zuivere vogels.

Een andere groep neemt het niet zo nauw en kweekt voor de huiskamerconsument een rariteit om een financieel voordeel uit zijn vogels te halen omdat men koste wat het kost jongen wil kweken. Het samenstellen van een koppel met twee verschillende soorten gebeurt door de liefhebber zelf. Een beetje liefhebber gaat op zoek naar twee vogels van dezelfde soort en gaat niet uit gemakzucht prutsen in de genen van een vogel. Wanneer de bastaarden na enkele jaren zijn afgedankt door hun baasje in de huiskamer komen ze weer bij een persoon terecht die meent hier weer mee te moeten gaan kweken. Dit soort liefhebbers gebruiken dan weer andere bastaarden met een onbekend kleurresultaat. Bij gebrek aan onverwante bastaarden gebruiken zij raszuivere vogels die voor de eerste groep belangrijk zijn om de bestanden op peil te houden. De bastaarden zijn voor de eerste groep waardeloos en zijn voor de continuďteit om de soorten te behouden in de toekomst met soorten waarvan maar in kleine aantallen worden gekweekt een kwalijke zaak. De import is dan weer voor de eerste groep liefhebbers belangrijk om over nieuwe bloedlijnen te beschikken. Eigenlijk creëer je dan weer een situatie waar we liever vanaf zijn namelijk import van papegaaien. Juist dit is controversieel maar door een aantal liefhebbers gewoon wordt weggewuifd. Als liefhebber dien je toch op te komen voor het welzijn van je vogels en niet in zijn genen te gaan rommelen. Het financiële motief is altijd de rode draad in onze hobby. Liefhebbers die de bastaardkweek ondersteunen moeten naar mijn mening toch eens bij zich zelf ten rade gaan en welk belang zij dienen.
Tijdens het Dutch Avian Symposium heb ik aan Reinschmidt gevraagd hoe hij over het kweken van bastaarden denkt. Het antwoord van hem was duidelijk dat hij dit ook een kwalijke zaak vindt en dat een ander groot vogelpark op de Filippijnen dit alleen maar doet uit commerciële motieven. Bij het insturen van mijn artikelen voor het blad Papageien heb ik deze vraag gesteld over de bastaard kweek van ara’s. Het antwoord van de redactie was dat men dit ook een kwalijke zaak vindt en zelfs geen publicaties hierover plaatst. Bovendien kreeg ik de mededeling dat men bezig is dit wettelijk te gaan verbieden zoals de bastaard kweek van roofvogels in Duitsland.
De redacteur is over de kweek van bastaard ara’s in het laatste nummer van de Parkieten Sociëteit heel duidelijk.


Vreemd genoeg werd er in een andere topic over bastaard kweek een opmerkelijke reactie geplaatst. Namelijk dat men zich niets van kritiek van andere liefhebbers aantrok en men met deze praktijk doorging zolang de wetgever het niet verbied. Echt een opmerking waar maar weer eens zien hoe het werkt. De wetgever gaat uit van een eigen verantwoordelijkheid en gezond verstand. Helaas blijkt uit de reacties op deze topic dat de wetgever het een en ander moet gaan regelen om deze praktijken te voorkomen. Het gevolg is dat er wellicht meerdere zaken binnen onze hobby wettelijk worden geregeld. Wanneer dit gebeurd dan roepen we weer in koor dat we worden beperkt in het uitoefenen van onze hobby. Ja, eigen verantwoordelijkheid weet je nog!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-04-22 - 21:05:35 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Ik kan hier geen zinnig antwoord op geven.

Erwin


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-22 - 21:06:31 send message to Lennart

quote
Maar hoe zit het als we dit met amazone's, kakatoe's en edels doen? Ik moet eerlijk bekennen dat ík in dít geval niet zal zien of het om een hybride gaat of een raszuivere vogel. In dit geval zou ik een raszuiver vogelbestand van iemand anders kunnen beschadigen


Dit gebeurd al op grote schaal!
Er zijn heel veel mensen die DENKEN dat ze een raszuivere Edel hebben, maar ook daar is al jarenlang in gekruist! Je bent tegenwoordig pas zeker van een raszuivere als je hem importeert....


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-22 - 21:15:07 send message to Lennart

quote
De redacteur is over de kweek van bastaard ara’s in het laatste nummer van de Parkieten Sociëteit heel duidelijk.



Dat is de mening van één man en enkele medestanders.
De werkelijkheid in de wereld ziet er wat anders uit!
Zie mijn relaas op het topic Hybriden en mijn reactie op dit topic.
Je kunt in alle macht wel ontkennen dat het er is en er tegen zijn, maar nogmaals het is harde werkelijkheid...en of je het er mee eens bent of niet...je kunt niet om de feiten en werkelijkheid heen en net doen alsof het er niet is!
Verder is het aan jouw, of anderen, om anderen te overtuigen dat het fout is wat ze doen!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-22 - 21:51:34 send message to johanblok

Wel curieus om een opinie te bestempelen als 'feiten van de bastaardkweek'. Een (morele) waardering/afkeuring is per definitie geen verifieerbaar feit.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-22 - 21:51:47 send message to Wickingh

Hai,

ik had net een hele reactie ingetypt maar kreeg vervolgens storing en nu kan ik weer opnieuw beginnen.

Maar goed daar gaat het topic niet om.
Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat hybridekwekers prutsers zijn en de tegenstanders goede kwekers.
Het fenomeen hybrydekweek bestaat simpelweg omdat er liefhebbers zijn die dit mooi en uitdagend vinden. Dat houd je niet tegen en ik denk dat dat ook niet hoeft zolang de voor en tegenstanders zouden stoppen met ruzien en samen aan de tafel zouden gaan zitten om tot goede afspraken en oplossingen te komen.
Het zou misschien een idee zijn om door en voor hybridekwekers een vereniging of club op te richten die zich bezig houdt met gedragslijnen mbt deze kweek. Die zou dan met andere vogelverenigingen om tafel kunnen gaan zitten en bijvoorbeeld een afspraak maken over het alleen inzetten van raszuiver als een bepaalde bloedlijn al ruimschoots is vertegenwoordigd,

mvg Frank

Ps ik ben blij dat je toch weer mee discusseerd Lennart wink ;)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-22 - 22:13:56 send message to Lennart

Hoi Frank,

quote
Het zou misschien een idee zijn om door en voor hybridekwekers een vereniging of club op te richten die zich bezig houdt met gedragslijnen mbt deze kweek


Waarom...? Het zou toch moeten kunnen op VA...?
Het is een algemeen forum. Waarom zou het hier niet bespreekbaar kunnen zijn?
Ik zit net te luisteren naar een verschrikkelijk mooi lied van Bette Midler...The wind beneath my wings.....zo zou het hier ook kunnen zijn!!!!


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-22 - 22:21:41 send message to Wickingh

Hai Lennart,

ik ben met je eens dat je hier ook tot een goede discussie moet kunnen komen. Als we al op een forum niet tot een prettige uitwisseling van meningen kunnen komen tja wat dan he. Maar ik bedoel dat als je in verenigings verband afspraken gaat maken dat je tot betere concrete afspraken kan komen, op een forum als dit is het allemaal wel erg vrijblijvend,

mvg Frank


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-22 - 22:33:41 send message to Niltava

Merkwaardig dat de "voorstanders" van de kweek steeds zo afgeven op de "tegenstanders".
Vaak worden niet onderbouwde argumenten gebruikt of worden de mensen aangevallen op andere delen van hun reacties.
De "voorstanders" doen alsof ze aan het calimero-effect lijden en dat er allemaal tegenstanders zijn. ALs je het echter volgt op arena blijken de meeste voorstander of medestander te zijn. Waarom steeds zo gebeten reageren(en afreageren op anderen)??

Verder lees ik steeds dat de hybridenkweek alom verbreidt is, echter leef ik dan waarschijnlijk in een andere vogelwereld. Echter ook door peter(jaq) is aangegeven dat dit maar beperkt is.

Door de "voorstanders" wordt er ook nogal eens provocerende stukjes geplaatst, maar dan mag niemand er opreageren die tegen is (of liever gezegd het lijkt erop dat ze hopen dat er tegenstanders op reageren om die met oneigenlijke argumenten te kunnen neerzadelen).

Laten we eens gewoon over vogels praten en gegevens overbrengen en niet steeds stukjes plaatsen waarvan men de uitkomst weet
Plaats ook geen discussie als je niet naar een ander wil luisteren, want wie wil nu een ander iets door de strot duwen????

Nog een laatste punt waarom dit soort discussies in mijn ogen niet wenselijk zijn is het masaal afhaken van liefhebbers (al schijnen sommigen zitten te wachten op ruzie's)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede