Ik vroeg me af waarom papegaaien een korte staart hebben, heb al eens wat opgezocht en vond niet direct een antwoord op mijn vraag.
Heeft dit te maken met hun leefgewoontes, omdat papegaaien meer klimmen en parkieten meer vliegen?
Lijkt mij dat papegaaien hierdoor wendbaarder zijn in de lucht en daardoor makkelijker hun roofdieren kunnen afschudden.
Tijdens het klimmen zit de staart ook minder in de weg.
Tja, het blijft gissen maar evolutionair zal er wel een voordeel zijn.
In de eerdere evolutie zal het GEN van de lange staart niet meegegeven zijn in de ontwikkeling van de soort. Aangezien je nooit een mutatiefoutje met lange staart tegen komt.
"the function of a tail is to lift its body and to increase the speed of flight"
Betekent dat, dat een langere staart dus meer "lift" en meer snelheid geeft?
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Volgens mij geeft een langere staart een groter oppervlak bij het spreiden van de staart en dus meer wendbaarheid, vergelijkbaar met het roer van een boot. Verder kun je met veel staartoppervlak sneller afremmen.
Maar waarom moeten bepaalde soorten (papegaaien en parkieten) wendbaarder zijn dan andere?
Wendbaarder omdat ze vanuit de lucht bejaagd worden. Door de wendbaarheid kunnen ze makkelijker een andere koers kiezen en aan hun predator ontkomen.
Er zou best een kern van waarheid kunnen zitten dat een staart dient om snelheid te kunnen maken. Als een vogel zijn staart bij elkaar knijpt wordt ie gestroomlijnder en kan hij meer vaart maken. Een lange staart kan als effect hebben dat er minder turbulentie ontstaat waardoor de vogel minder weerstand heeft.
Maar de wendbaarheid is alleen mogelijk met een gespreide staart en dan is snelheid van minder belang. Je raakt een predator niet kwijt door sneller te gaan vliegen maar door wendbaarder te zijn. Dan is de achtervolging voor een predator moeilijker omdat ie nooit weet waar de prooi naar toe gaat.
En het zal ook vast wel iets te maken hebben met formatie vliegen.
quote Dan is de achtervolging voor een predator moeilijker omdat ie nooit weet waar de prooi naar toe gaat.
Dat denk ik ook maar, om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, waarom hebben parkieten dan lange staarten en papegaaien korte staarten? Hebben papegaaien minder vijanden dan parkieten?