Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Duif met manke poten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Duif met manke poten
Hansdevogelaar
Website Member
Posts :2

Website Member
2013-10-13 - 21:26:52 send message to Hansdevogelaar

Beste mensen,
Sinds een paar weken hebben wij een houtduif die toen we hem in huis namen waarschijnlijk al een paar weeken oud was. We hebben hem gevonden op straat en leek niets te mankeren. De eerste weken hebben we hem een drabje van bruin brood, water en vogelpindakaas gevoerd. Dat ging erg goed. Na een tijdje leek hij het drabje niet meer te willen en gaven we hem zaad en water, dit at hij redelijk goed. Maar volgens mij groeide hij niet meer omdat hij niet heel veel at.
Op een dag werd hij ziek en liep hij mank op een poot en zat veel te braken. De volgende dag leek hij weer kerngezond op zijn pootje na. Hij groeide nog steeds niet zo veel en na nog een week en een paar dagen begon hij te vliegen. Hij heeft hierdoor twee keer tegen het raam gevlogen zonder grote gevolgen, tot ik hem bij de tweede keer dat hij botste op pakte en opeens ook zijn andere pootje in elkaar zakte.
Allebei de poten zitten er nog aan, en lijken nog een klein beetje te functioneren. Hij kan alleen niet meer lopen. Nu heb ik het idee dat het komt doordat hij te weinig voeding krijgt dus vanaf vandaag ben ik weer begonnen hem dat drabje handmatig genoeg te voeren.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn en hoe ik het zou kunnen oplossen?

M.v.g Hans


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2013-10-13 - 22:38:06 send message to roodmus

Hans.

Alle goed bedoelingen ten spijt, maar laat de duif inslapen .

Op deze manier kun je een vogel niet groot brengen.
\
Grt.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-10-15 - 19:42:33 send message to medaar

zinloos laat deze duif dodo doen .


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2013-10-25 - 13:53:43 send message to mootje

Houtduiven in het bijzonder zijn erg gevoelig voor rachitis.
Al zijn de bedoelingen goed, maar zulke vogels kan je het best naar een vogelopvangcentrum brengen, daar kennen ze deze problemen, en worden ze sucsesvol grootgebracht met hun eigen soortgenoten, ook niet onbelangrijk.

Waarom zou je overigens een duif met beginnende rachitis afmaken??
Is vaak prima te behandelen!


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2013-10-25 - 17:44:47 send message to roodmus

We hebben het niet over afmaken maar inslapen..

En wat voor leven heeft deze duif dan????

Wij denken vaak in mensen taal, maar of dat juist is, ik denk van niet.

grt


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2013-10-28 - 12:51:42 send message to mootje

Ik denk niet in mensentaal (??)
Ik doe al een eeuwigheid aan vogelopvang, vandaar mijn reactie.
Inslapen of afmaken, waar zit het verschil?
Bij een juiste behandeling had de duif een volstrekt normaal leven kunnen hebben in het vrije.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2013-10-28 - 17:51:12 send message to roodmus

Beste Mootje.

Maar er zijn legio mensen die dat wel doen.

En ook jij weet niet wat de duif mankeerd.

Grt


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2013-10-28 - 19:07:10 send message to P.Rooth

Kan me verbazen dat iemand de moeite neemt om een stakker te proberen op te lappen
Een vogel die in de vrije natuur het niet red wordt uit het nest gedonderd omdat de oude vogels instinctief weten dat het fout zit

Inslapen is het meest 'humane'

Paul



roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2013-10-28 - 22:33:05 send message to roodmus

pcies.

Voor mij einde discussie.

Grt.


Bird brain
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-01 - 18:18:44 send message to Bird brain

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zie het verschil tussen afmaken en inslapen ook niet. Het resultaat is hetzelfde. Ik heb altijd wat moeite met mensen die zo stellig reageren als roodmus.
Misschien is Mootje wel een professional die veel ervaring heeft met dit soort gevallen. Ik heb wel eens een vogelarts gehad die me aanraadde om een vogel met een zelf toegebrachte wond te laten inslapen.
Vervolgens kwam ik bij een gedragsdeskundige die het probleem in een paar weken heeft opgelost. Sindsdien heb ik het motto: als jij het niet kan wil niet zeggen dat niemand het kan.

Wat overigens weer niet betekend dat ik vind dat met alle kneusjes gerommeld moet worden maar ervaringen van een kenner moeten niet zomaar terzijde worden geschoven of zoals hier zelfs belachelijk worden gemaakt.


Bird brain
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-01 - 18:22:26 send message to Bird brain

Nu zullen we waarschijnlijk nooit weten hoe het met de duif is afgelopen want Hans lijkt zich in zijn schulp te hebben teruggetrokken.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-11-01 - 19:00:56 send message to medaar

haha: veel bla bla aan de start. en dan spoorloos ????


Hansdevogelaar
Website Member
Posts :2

Website Member
2013-11-02 - 00:03:15 send message to Hansdevogelaar

Beste mensen,
De rechter poot van de duif is vrijwel geheel hersteld. Met de linkerpoot lijkt het echter nog steeds niet zo goed te gaan. Mijn excuses dat ik niet actief ben geweest op dit forum, ik heb alleen de eerste reactie kunnen lezen op mijn bericht.
Aangezien de rechterpoot hersteld is, lijkt mij dat het nog wel goed zou kunnen komen. Ik geef hem nu nog steeds een drabje van bruin brood, water en vogelpindakaas. Dit lijkt te helpen al braakt hij af en toe wat uit. Het lijkt mij dus dat hij beter het zaad kan eten. Dit doet ie echter niet genoeg uit zichzelf. Water drinkt hij wel genoeg uit zichzelf.
Zijn er na dit bericht nog tips?
Nogmaals mijn excuses dat ik niet gereageerd heb op alle berichten.

Hans



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 232 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede