Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verliefd koppeltje. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-10-27 - 23:27:37 send message to oranjekuif

De aras zitten volgens mij ook zeker niet slecht gehuisvest,en zeker beter dan gemiddeld.
Zitten al jullie vogels verhoudings gewijs zo ruim gehuisvest,en kunnen ze ook allemaal buiten?
Trouwens het zijn prachtige fotos!!!

P.S De leeken van vandaag kunnen de liefhebbers van morgen zijn


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-10-28 - 06:51:53 send message to Jacqueline

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

happy :)

Als je het afmeet naar verhouding dan zitten de groenvleugels eigenlijk nog het kleinst gehuisvest.

Vandaar dat we aan het bouwen en verbouwen zijn om toch ieder zo'n beetje het zelfde te geven.
Wel is het zo dat de groenvleugels de enigste zijn die vrij kunnen beschikken over een buiten ruimte ( nog wel ).

We hebben een grote buitenvlucht staan, 15 meter lang 5 meter breed en hoogste punt is 3.50.
Dit word strakts verdeeld door drie en aangebouwd aan de nieuwe vertrekken voor de ara's.

De Amazone's /Grijzeroodstaarten beschikken ieder over een ruimte van 1m x 3m x 2m.
De Dwerg ara's 1.50m x 3m x 2m .
Blauwgele ara's 3m x 4m x 2m.
Wel moet ik erbij vermelden dat deze ruimte's beschikken over een gesloten systeem klimaat beheersing, vochtigheid/temperatuur/luchtverversing.
Tot op dit moment lieten we de Blauwgele ara's regelmatig voor een paar weken in de grote buitenvlucht, maar dat is niet echt het je van het.

Vandaar de veranderingen die nu plaats vinden.
De vrij gekomen ruimte's, ja wat gaan we daar mee doen.
Zal wel opgevuld worden met wat zeldzamere soorten, we weten het nog niet precies.

De ruimte die nu door de groenvleugels word gebruikt, word voor de grijzeroodstaarten die klaar zijn met hun kweek ( 1 rondje )kunnen ze lekker in groepsverband genieten van elkaars gezelschap.

Andere koppels zijn ook aanwezig met voliere ruimte maar dat is alleen voor ingewijden.

Dus nog heel wat te doen maar we zijn al aardig op weg.

Wat leken van vandaag betreft, daar heb je gelijk in, zal er in de toekomst rekening mee houden.

Verder ga ik dit topic voor mezelf afsluiten, lijkt me dat het ruim aan bod is gekomen ( teveel ).

happy :)

Peter.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-10-28 - 07:56:15 send message to natasja

quote
wat mij betreft kan de rest van het topic zo 'down the drain'

ja je moet vooral iemand niet gaan uitleggen waarom de huisvestiging groot genoeg is als die zoiets heeft van wat kunnen zulke grote vogels evengoed op een in vehouding kleine ruimte gehouden worden shocked 8O waarom zou je tenslotte een andere liefhebber wijzer maken nietwaar ...

bedankt peter nu snap ik dus waarom de ruimte voldoende afmeting heeft , ik krijg de indruk dat jij nu ook mijn opmerking erover begint te snappen.
Voor mij zijn de ara's gigantisch vogels en ik had verwacht dat die ook in enorme volieres gehouden moesten worden , zoiets van 12 meter o.i.d. en als iemand gewoon even had gereageerd op een normale manier met de uitleg waarom die afmeting prima geschikt was dan was deze hele discussie nergens voor nodig geweest.

Wellicht dat de kenners ook eens rekening kunnen houden met de leken en niet zo opgefokt reageren als een leek een in hun ogen belachelijke vraag stelt.


Vogelmeester
Oud Lid
Posts :16

Oud Lid
2004-10-28 - 12:59:57 send message to Vogelmeester

Hey, ik ben een leek (beginneling). Ik verbaas me juist over de manier waarop op elkaar wordt gereageerd. Dat lijkt me geen uitnodiging voor beginners/leken. Ik zat ook te denken aan wat positievere reacties, gelukkig loopt het allemaal goed af.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-28 - 18:11:26 send message to Niltava

Helemaal gelijk vogelmeester:
Het schijnt op welk gebied dan ook hier steeds negatief te moeten eindigen. Iemand die succes heeft is een broodkweker etc etc. Jammergenoeg zijn er vele ervaren mensen die wegblijven door dit ge....

Peter: ik heb eens gelezen dat iemand een grote voliere had en daaromheen kleinere vluchten. Elk koppel had (bijvoorbeeld) een dag de beschikking over de voliere, de andere dag een ander koppel etc.
Een idee voo jou?

Niltava


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-10-28 - 18:34:06 send message to Jacqueline

happy :)

Het idee is perfect, maar we hebben ook soorten die elkaar niet verdragen, of in mindere mate.
Daarbij zal het invloed hebben op het bevruchtings proces.
Plat gezegd, hoe zou jij je voelen als er tijdens ......... de buurman ofzo voor de ramen staat en je overal voor uit maakt, of staat aan te moedigen.
Is wel een raar voorbeeld maar je zult me wel snappen.
Kweken met papegaaien en ara's hebben vele facetten waar je terdege rekening mee moet houden.
Maar dat zal bij tropen en dergelijke ook wel het geval zijn.
Maar bedankt voor de tip, you never know.

wink ;)

Peter.


Vogelmeester
Oud Lid
Posts :16

Oud Lid
2004-10-28 - 18:57:10 send message to Vogelmeester

Hallo Peter,
laugh :D
komt me wel apart over. Grappig voorbeeld, is direct duidelijk wat je bedoelt. Ik hb wat dat betreft gelukkig niet te klagen, Heb geen directe buren (en met een schat van een dochter ook het grootste kweekresultaat van mijn, nog jonge, carrière). Zoals dat meestal gaat wanneer de buren ver weg wonen, hebben wel veel tuinruimte. Dat biedt veel mogelijkheden tot uitbreiden wink ;)(met de gevaren van dien).


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-10-28 - 19:08:14 send message to Jacqueline

happy :)

Pas maar op dan, want ook het tegenovergestelde kan gebeuren.
Weet je dat wanneer een koppel uit het zicht van andere zit te treden, erbij andere koppels die het geluid horen ook hormonen vrij komen, en het niet lang duurt 5/7 dagen dat ook zij hun best gaan doen.
Weet je dat het geluid van baby's in het blok, die om eten piepen, ook driften wakker maken bij op dat moment babyloze koppels.
Voorop gesteld natuurlijk dat ze volwassen zijn en in goede conditie.
Wel is dit een gegeven en geen wet natuurlijk.
Dus samen gevat, je hebt nog geen buren althans niet dichtbij, maar dat kan zo veranderd zijn binnen een aantal jaartjes.laugh :D

wink ;)

Peter.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-28 - 19:25:11 send message to Niltava

Even een correctie Peter. Ik schreef vluchten, maar dit waren dichte (nacht)hokken.

wink :) trouwens wat zou het hun uitmaken?? Jij staat er nu ook met een camera bovenop. Zal maar verder geen vergelijking meer maken lol

Niltava


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-10-28 - 19:54:59 send message to oranjekuif

Ik heb dit ook gehad dat om tourbeurt de vogels naar buiten gingen in grotere buitenkooien,
maar vind het nu toch het mooiste en het fijnste voor de vogels als ze gewoon elke dag naar buiten kunnen als ze willen.
Je moet natuurlijk wel opletten welke soorten je naast elkaar zet.
en natuurlijk dichte tussenwanden of dubbelgaas hebben,want sommige soorten kunnen elkaar lelijk verwonden.

P.S iemand die Hyacint aras zo huis vest als op bovenstaande fotos mogen ze voor mij een algemeen verbod geven voor het houden van dieren


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-28 - 20:21:28 send message to Niltava

oranjekuif: dat geld dus dan ook voor elke huiskamervogel?


Niltava


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-10-29 - 00:12:36 send message to oranjekuif

Ik denk wel dat er een verschil is tussen kweekvogels en huiskamer vogels,liever zou ik zien dat huiskamervogels ook zeer ruim gehuisvest worden,maar dit is meestal niet.
wel hoop ik dat de liefde en aandacht voor die vogel het gebrek aan ruimte/vliegmogelijkheid etc compenseert.Ik maak wat huisvesting wel een verschil tussen liefhebbers/kwekers en liefhebbers/kamervogels.
Kamervogels zijn afhankelijk van de aandacht van hun,, baasje,, kweekvogels zijn afhankelijk van hoe belangrijk hun ,,baasje,,hun welzijn vind.
Die hyacinten zitten in zon kleine kooi omdat hun eigenaar totaal geen intresse in vogels heefd maar in het hebben van iets aparts/waardevols.
Met het doel er geld aan te verdienen.
Dat ze wel zouden kweken zegt mij niet,dat ze dan tevreden zouden moeten zijn(door niemand gezegd hoor).
Zo als iemand op dit forum al zei;als je een man en een vrouw maar lang genoeg opsluit in een WC
komen er ook kinderen van!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-29 - 07:17:52 send message to Niltava

Ik denk ook dat er een groot verschil is tussen kweekvogels en huiskamervogels.
Ik denk dat kweekvogels veel beter tot uiting komen omdat zij hun vollledig natuurlijk gedragspatroon kunnen uitoefenen en huiskamervogels niet. En zeker vogels met een dergelijke intelligentie lijkt me dat toch een heel verschil. Dan is een kleinere ruimte met een partner en broedmogelijkheden misschien minder belangrijk dan je niet volledig kunnen uiten. (we hoeven bij papegaaien net te vermelden (NOP)
Niet dat ik kleine hokken prefereer maar laten we het in perspectief zien.
Het is trouwens een bekend fenomeen dat vogels(Dieren)in een kleinere (lees niet een TE KLEINE) kooi vaak beter kweken dan in een (te) grote. Het territorium is dan beter te overzien etc.

Om de vergelijking met mensen nog even te maken;
quote
Zo als iemand op dit forum al zei;als je een man en een vrouw maar lang genoeg opsluit in een WC
komen er ook kinderen van!
(lees een kweekvogel) en als je die vergelijking dus doortrekt naar de huiskamer, wat zou jij dan liever hebben? met je vrouw op de wc of met een plastic pop (sommigen zullen nu weer doordenken, is niet mijn bedoeling!!)
(ik ga er maar even van uit dat je een man bent)

quote
Die hyacinten zitten in zon kleine kooi omdat hun eigenaar totaal geen intresse in vogels heefd maar in het hebben van iets aparts/waardevols.
Met het doel er geld aan te verdienen.
?? Ken jij de persoon? Volgens mij is dit een pure persoonlijke interpretatie cq vooroordeel!!


Dit stukje is trouwens niet persoonlijk op jou gericht(mocht je dat zo opvatten) maar meer op de soms wat ongenuanceerde opmerkingen die hier (en elders)gemaakt worden. Zoals nu weer over de ruimte/beweging er wordt dan gerelateerd aan de natuur. Ter vergelijking, wij lopen ook niet meer elke dag een marathon (de meesten dan). En een stadsmens hoeft zich niet beslist beter te voelen op het platteland(natuurlijker) en omgekeerd!!

Niltava










oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-10-29 - 07:54:54 send message to oranjekuif

Ik hoef die persoon niet te kennen,om over zulke huisvesting een oordeel te mogen vellen.
Maar noem mij maar eens 1 goede rede waarom jij zo iemand dan een liefhebber van vogels en niet een verzamelaar met euro tekens in zijn ogen zou willen noemen.(ook niet persoonlijk bedoeld)
Volgens mij is huisvesting en handopfok/kunstbroed wel een zeer teer punt op vogelarena.Hoe zou dit komen?Zouden sommige misschien zich zelf aangesproken voelen,en eigenlijk niet zo tevreden zijn met hun manier van huisvesten en kweken,of zijn er andere redenen voor?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-10-29 - 17:40:11 send message to Niltava

Misschien woont die persoon in een land waar mensen het ook niet breed hebben of ruimte duur/niet beschikbaar is??
Oordelen is makkelijk en zeker als je hetzelf allemaal goed hebt! Misschien mist de persoon de kennis. En zoals gezegd, jij stelt dat ruimte belangrijk is, maar ga eens in op de argumenten die ik geef
quote
(ook niet persoonlijk bedoeld)
Ze zijn niet van mij dus waarom zou het voor mij persoonlijk worden?
Ik houd hier ook niet een pleidooi voor kleine kooien!

quote
Zouden sommige misschien zich zelf aangesproken voelen,en eigenlijk niet zo tevreden zijn met hun manier van huisvesten en kweken,of zijn er andere redenen voor?

Weet niet wat je bedoeld(waar je op doelt)misschien zijn sommigen blij dat ze een dergelijke vogels mogen houden. Al zullen de meeste hun vogels meer ruimte willen geven, al is er dan ook weer de verleiding om een kooi er naast te plaatsen.


Niltava




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 116 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede