Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Mutatiekweek....waar gaat het heen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-14 - 20:57:34

De mens is geen diersoort. Da's onzin.

Na de start van dit topic raak ik er steeds meer van overtuigt dat we over 10 jaar een groot probleem hebben. De papegaaien zullen nog wel meevallen maar de parkieten zijn dan voorgoed verpest. Kruisen, mixen, intelen, pleegouders...brrrr. Hopelijk kan ik dan een paar halsbanden vangen uit het Vondelpark.

En waarvoor? Vandaag betaal je €5000,-- voor een koppeltje pruimkoppen en morgen weet je niet meer aan wie je ze kwijt moet.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-14 - 21:33:31

Tja is de mens nou wel een dier of niet. de wetenschap zegt van wel, maar het geloof van niet. Echter is deze discussie zoloos, want ieder die ervan overtuigt is dat de mens geen dier is die zal het nooit geloven ook al wordt het bewezen, wat al gebeurt is trouwens.

Ik zou trouwens zeggen: doe er wat aan, koop alleen nog maar vogels die 100 % raszuiver zijn. En probeer andere mensen ervan te overtuigen dat we over een paar jaar geen raszuivere vogels meer hebben.

Max


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-14 - 21:58:28

Prachtig artikel uit de Parkietsociëteit, december 2008. Foto en tekst zeggen genoeg.

Je zou bijna vergeten hoe ze eruit zagen. Gelukkig hebben we ze op de foto. happy :)





mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2011-01-15 - 17:28:58

Misschien een vreemde vraag Rik, maar als ik zo naar je Voliere kijk, ben je zelf ook mutatiekweker: hoe verhoudt zich dat tot de behoorlijk felle stellingname die je hier tegen de mutatiekweek inneemt? Overigens nog een opmerking: mensen behoren toch echt tot de zoogdieren, kijk op het internet maar eens naar de wetenschappelijke definitie van Zoogdieren....


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-15 - 18:03:27

@mreyder

Helemaal geen vreemde vraag. 'k Ben blij dat je 'm stelt.

Ik heb een sterke stellingname ingenomen omdat het anders een lege discussie wordt.

De ene kant van Rik is zelfs razend enthousiast over mutaties. Ik heb zelf altijd forpussen gekweekt in alle kleuren maar met name pastel. Ik heb een zwak voor lutino en ik vind ik pine-apples (pyrrhura) en oranjesmakseropalines (collie) bijvoorbeeld prachtig om te zien.

Een andere kant in mij zegt: als het allemaal zo doorgaat gaan we wel ernstig in de problemen komen. Mutaties zijn geweldig maar door alles in te kruisen, in te telen en te mixen gaan we behoorlijk in problemen komen.

Ja, en die graparkieten die ik heb zitten in allerlei kleurtjes...die heb ik als souvenier meegenomen uit de provincie Zeeland. Er komen hopelijk een keer jongen uit (al 3 jaar niets gekweekt) maar ik weet dat de uitkomst van die grasparkieten niets bijdraagt aan de vogelhobby. Leuk voor de kinderen om tam te maken.

Waarom dit topic gestart: toen ik die foto zag in het blad van Parkietensocieteit schrok ik een beetje. Waarvan? Ik wist niet meer exact hoe de wildkleur roodrug er ook alweer precies uitzag.

Ernstig? Ik denk het wel.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-15 - 18:26:21

quote
mensen behoren toch echt tot de zoogdieren


Ja, wetenschappelijk gezien behoren mensen tot de gewervelde zoogdieren. Dat weet ik. Je kunt zelfs op grond van mazen in de wetgeving een overledene opsturen naar Amerika om daar te laten prepareren en weer weer terug laten vliegen. Bizar!

Voor mij zijn mensen en dieren twee totaal verschillende dingen die verder niets met elkaar te maken hebben. Wetenschappelijk misschien wel (een mens is geen plant) maar verder niet. Eigenlijk sluit ik me 100% aan bij wat Max zegt.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-15 - 19:26:03

dat van de roodrug snap ik niet,die zie je hier (friesland)nog vol op even als de wk pruimkop.
hoe wel er hier wel 1 is die blauwe pruimkoppen heeft,en een vermogen waard zijn.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-15 - 19:43:51

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
hoe wel er hier wel 1 is die blauwe pruimkoppen heeft,en een vermogen waard zijn.



Ja, en zodra die blauwe in waarde zakt zet je hem tegenover een grijskop- edelparkiet en dan zijn die een vermogen waard. Vervolgens neem je weer een andere kleur halsband om in te kruisen. happy :)

Dat van de roodruggen snap je pas als je dat blad van de Parkietensocieteit er eens bijpakt. Prachtige fotografie, pure schoonheid en een pakkende tekst.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2011-01-18 - 16:56:22

even terug: wat is eigenlijk een (kleur)mutatie.

De verschijningsvorm (fenotype) van een levend wezen wordt bepaald door het genotype (DNA) en het milieu (invloed van buitenaf).

DNA is een soort mal waarmee de vogel eiwitten aan kan maken. Deze eiwitten zijn essentieel bij diverse processen in het lichaam. Vorming van kleur is een van die processen.

Bij een mutatie is het DNA veranderd. De mal werkt niet meer. Er kan een stukje uit weg zijn, of juist toegevoegd, of verplaatst, of totaal verdwenen)

Omdat alle autosomale chromosomen dubbel aanwezig zijn is het stuk zijn van één mal vaak geen probleem. De eiwitproductie vind gewoon op het andere chromosoom plaats.
We praten dan van een recessieve autosomale mutatie. In dit geval een split. Zijn op beide chromosomen van het chromosomenpaar dezelfde stukjes DNA 'gemuteerd' dan is het onmogelijk om het eiwit te produceren, en dus ook onmogelijk om een kleur te produceren, of op de juiste plek te krijgen.

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk gemaakt heb dat er bij een mutatie echt iets verdwijnt. Men spreekt dan ook van een 'verliesmutatie'.

Overigens is een kleurmutatie iets wat we visueel zien. Er vinden natuurlijk ook mutaties plaats die we uiterlijk niet zien.
Deze mutaties blijven bij ons in de avicultuur in leven, of juist niet. Hierdoor verschillen de soorten die generaties in gevangenschap doorbrengen wezenlijk van dezelde soort die in vrijheid leeft.
De omgeving stelt andere eisen en Darwin zorgt ervoor dat de vogels zich op de omstandigheden aanpassen.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2011-01-18 - 23:07:40

even een vraag : DNA kan veranderen ,maar kan het ook toenemen ,ik bedoel kan het aantal chromosomen ook vermeerderen
wat betreft de mutatiekweek : we zijn er nog lang niet,ik hoorde laatst dat onze zuiderburen bezig zijn ALLES met elkaar te kruisen,barnard x princess e.d.
zullen wel onvruchtbaar zijn maar er hoeft er maar 1 bij te zitten die wel vruchtbaar is


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-01-19 - 01:36:46

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
even een vraag : DNA kan veranderen ,maar kan het ook toenemen ,ik bedoel kan het aantal chromosomen ook vermeerderen



Ja, dat is theoretisch mogelijk, maar dan (voor zover ik weet) alleen 'bewust' dmv kruising met een soort met een ander aantal chromosomen.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-19 - 14:15:06

nee juist niet, als ze niet ongeveer het zelfde aantal chromosomen hebben dan krijg je zowieso geen vruchtbare jongen.

Max


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-01-19 - 14:48:04

Toch wél Max! Het is zeldzaam, maar als je nog even op deze link naar het plaatje (bijna onderaan) kijkt,

http://www.kennislink.nl/publicaties/evolutie-in-actie-het-ontstaan-van-nieuwe-soorten

dan zie je dat een combinatie van soort A (2 chromosomenparen) en soort B (3 chromosomenparen) levensvatbare, vruchtbare hybriden kan opleveren met 5 chromosomenparen.

En omdat 5 nu eenmaal meer is dan 2 of 3, is het aantal chromosomen dus toegenomen.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-19 - 15:49:00

Een bijzonder leuk onderwerp dit!
BZB, dank voor je zeer heldere uitleg.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2011-01-19 - 20:31:35

als dat zo moeilijk gaat is dit de bom onder de evolutietheorie,




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 127 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede