Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Microscopisch onderzoek Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Microscopisch onderzoek
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-31 - 10:01:08 send message to Rogert

Soms is het handig om zelf vooronderzoek te doen om te achterhalen hoe de gezondheid is van je dier. Hiervoor heb ik een microscoop aangeschaft waarmee ik zelf mestmonsters kan onderzoeken.

Kluts eieren van een darmworm (spec. onbekend) (vergroting 40 x)

Enkel worm-ei. Zie de duidelijke ovale vorm en de ei-schaal (spec. onbekend)(vergroting 100 x)

Het voordeel van zelf onderzoek is dat bepaalde dingen voor kan zijn. Als een vogel wat bol zit kun je direct op onderzoek uit gaan. Maar je kan er ook mee besparen. Als je mestonderzoek doet en je vind geen worm-eieren hoef je je vogel ook niet te ontwormen. Dit scheelt weer anti-wormmiddel en je vogel wordt niet vol gegooid met medicatie.

Ik zal in de loop wat meer foto's plaatsen naarmate ik het een en ander geanaliseerd heb.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-08-31 - 10:07:23 send message to rajar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit gaat het beste in een verzadigde suikeroplossing van 640 suiker met 500 water (dit heel kort koken)
Een beetje suiker oplossing met een beetje mest mengen dit 30 minuten laten staan en dan een druppeltje op een glaasje.
Wormeieren zijn herkenbaar aan de dubbele schil!!!!
Zoals op bovenstaande foto.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-31 - 10:43:44 send message to Rogert

Dank je Rajar voor je uitleg. Ik denk dat jouw uitleg gebaseerd is om alleen worm-eieren te determineren?

Ik heb zelf een totaal-onderzoek gedaan. Eén á twee druppels (kant en klare) fysiologische zoutoplossing op een onderzoek glas druppelen en dan met een dekglaasje een puntje mest uitsmeren in deze druppels en fijn drukken met dit glaasje.
Hiermee kun je ook schimmels en bacteriën in de mest aantreffen.

Bij een mestmonster altijd mest nemen die NIET uit de voerbak komt, vers is en het liefst opgevangen is op een stuk plastic. Als je mest onderzoekt dan altijd een monster nemen uit het "hart" van de mest en niet uit de buitenkant.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-08-31 - 12:21:13 send message to freddy321

wat zijn de kosten van zo n microscoop?


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-08-31 - 15:35:30 send message to rajar

Wacht op een aldi of lidl aanbieding.
ik heb er een van €80,-
xxxxxx


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-31 - 17:06:28 send message to Rogert

Ik heb er een gekocht met USB optie en een LCD scherm. Je kan dan fotograveren wat je ziet en zo heb ik dus ook deze foto's genomen. Apparaat koste € 200,00

http://www.microscoop-expert.nl/bresser-lcd-microscoop.html

Je moet dan ook nog wat objectglaasjes en dekglaasjes bestellen.


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2010-08-31 - 17:13:49 send message to lapland

Zo Rogert dat is een heel andere prijs dan die op mijn werk, dat loopt zo op van 10.000 en die van Rajar is helemaal tegek zal ze op het lab een tip geven om in tekopen bij de Lidilwink ;)


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-08-31 - 17:47:22 send message to mijnkaketoes.nl

Krijg je er ook een boekje bij. Hoe herken ik de dingen en wat betekenen ze????


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-08-31 - 18:57:23 send message to oli4

De mijne is er ook eentje van rond de 250 euris,
maar heb in het labo vant de academie toch ook wel enkele duurdere van zovele duizenden euro's


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-31 - 19:33:34 send message to Rogert

Oh, ik lees dat er een hoop mensen bekend zijn met het micro organisme.

Misschien kunnen jullie eens op jacht gaan naar plaatjes met organisme waar onze vogels allemaal aan bloot staan. Dan hebben we in ieder geval referentie materiaal.

Tja, ik denk dat die dure microscopen binnenkort heel goedkoop op marktplaats staan als Organon de inboedel gaat verkopen wink :)



meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-09-01 - 00:31:30 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je hebt hier geen dure microscoop voor nodig als het alleen om wormen onderzoek gaat. Een kinder microscoop is ruim voldoende omdat deze kleine microscopen 100x 200x en 300x vergroten en dat is voor wormen en hun eieren ruim voldoende.

De suikeroplossing welke hierboven beschreven werd is nieuw voor mij en lijkt me ook erg plakkerig wink ;). Normaal wordt er een zoutoplossing gebruikt. Water wat verzadigt is met zout waardoor de eieren en wormen gaan drijven en tegen het afdekplaatje blijven plakken.
Bij mestonderzoek kun je het beste de mest van twee of drie dagen achter elkaar nemen omdat wormen niet constant eieren afzetten zou je wel eens niets kunnen vinden terwijl er wel wormen zouden zijn. Met drie verschillende uitwerpselen heb je meer kans om de eieren te vinden. De twee of drie uitwerpselen gewoon door elkaar mengen en een gedeelte in een reageerbuisje met zoutoplossing doen. Zorg dat het reageerbuisje goed vol is zodat er een bolling op het wateroppervlak komt te zitten, leg hier een glasplaatje op ,door de bolling van het water komt er geen luchtbel tegen het glasplaatje wat je er op moet leggen. Laat dit een tijd staan zodat de eieren en wormen door het zout aan de oppervlakte komen drijven en tegen het glasplaatje blijven zitten. Als je bv na een half uur het glasplaatje omdraait moet je er nog een afdekplaatje opleggen en kun je op zoek gaan naar wormen of eieren. Op deze manier hoef je niet door de dikke laag mest heen te kijken wat toch het zicht belemmerd.

Groeten Meyerwink ;)


vasco
Website Member
Posts :107

Website Member
2010-09-01 - 16:28:25 send message to vasco

Wat ik gebruik is de formule die mijn dierenarts mij heeft gegeven.
300gr zout in 2 liter water uitkoken tot 1 liter wink ;)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-11-12 - 09:32:25 send message to Rogert

Na onderzoek bij wat kippen heb ik de volgende foto's met mijn microscoop kunnen maken. Handig, want nu weet ik dat ze ontwormd moeten worden. Na vier jaar voor het eerst wormen gedetecteerd.









Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-11-12 - 09:34:56 send message to Rogert









Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-11-12 - 10:43:35 send message to Karel

Hele fraaie foto's!
Kun je de verschillende afbeeldingen iets toelichten?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2012-11-12 - 11:42:10 send message to rupicola

Interessant en zinvol topic Rogert!

In het kader van 'goed voorbeeld doet goed volgen' kan menigeen hier zijn/haar voordeel mee doen.

De prijsklasse van dergelijke microscopen is voor mij in ieder geval een openbaring en maakt dit soort particulier onderzoek uiteraard veel beter toegankelijk.

Als er (hier) een goed overzicht ontstaat aangaande de determinatie van de belangrijkste organismen kan een aantrekkelijke besparing op veterinaire kosten worden gemaakt.

Thanks for sharing! wink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede