Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Baby grijze roodstaartjes, wat nu? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Baby grijze roodstaartjes, wat nu?
Bons
Website Member
Posts :24

Website Member
2010-08-02 - 18:14:15 send message to Bons

Wij zitten met een dilemma...

Na 15 jaar en drie jaar onbevruchte eitjes heeft ons toevallig ontstane koppel grijze roodstaarten in een voor de pop die graag in lades kroop neergezet natuurblok dan nu volkomen onverwachts 3 kuikens liggen.

Volkomen onverwacht omdat we door die drie jaar onbevruchte eitjes dachten dat we ons geen zorgen hoefden maken.

Overigens hebben we het blok na de eerste keer eieren weggehaald maar dan werden ze gewoon op de grond gelegd, ook nadat we het binnenhok hadden veranderd en zelfs 3 dagen maar 3x per dag het licht hebben aangedaan in de hop haar letterlijk van de leg te brengen.

Maar goed, nu zijn ze er, 3 prachtige sterke jongen die perfect worden verzorgd en na de aanvankelijke blijdschap komen nu de vragen... en zien we al op tegen het bij de ouders weg moeten halen van de jongen en het onvermijdelijke afscheid.

De vragen die we hebben:

Laten we de jongen bij de ouders tot na het uitvliegen en zo ja, is het realistisch om dan aan te nemen dat ze nog tam te maken zijn zodat zij zich volkomen kunnen aanpassen als huiskamer vogel?

Is er vraag naar natuurbroed grijsjes, we willen in geen geval dat ze in kweekkubussen terecht gaan komen of in een veel te kleine huiskamer kooi waar ze bij godsgratie en als ze mazzel hebben een uurtje per dag uit mogen.

Als je de jongen bij de ouders laat, houden ze het dan bij 1 nestje per jaar?



jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2010-08-02 - 18:35:49 send message to jp57

zijn zeker nog tam te maken als je ze bij de ouders laat.
het is wel niet gezegd dat ze maar 1 legsel gaan grootbrengen.
nestblok weghalen of de invliegopening dichtmaken zodat ze steeds de opening moeten vrijmaken om in broedblok te komen.happy :)


Bons
Website Member
Posts :24

Website Member
2010-08-02 - 18:46:36 send message to Bons

Bedankt voor je reactie. Ik hoor inmiddels van verschillende kanten dat ze nog tam te krijgen zijn. We gaan het dus waarschijnlijk op die manier proberen.

Het blok weghalen als ze broeds is hebben we al geprobeerd, ze ging toen rustig op de grond liggen leggen en toen was het al september en werd het dus al echt koud op die vloer.

Afdekken zodat ze er niet in kan is misschien een goed idee, dat is de moeite van het proberen waard. We hebben liever niet dat ze nog meer eieren gaat leggen.


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-08-02 - 18:52:01 send message to sylvain

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo bons ,

Als je het blok dicht maakt kan het ook zijn dat ze gewoon weer op de grond gaat leggen of zelf het blok terug open knaagt zodat ze er terug in kan.

Mvg Sylvain


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-08-02 - 18:54:48 send message to sylvain

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@ jp57:
als ze iedere keer het blok moet open knagen wekt dat juist de broeddrift op.

Mvg Sylvain


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-08-02 - 19:39:11 send message to Ton Koek

Als ze tam moeten worden, is de kans op een te kleine huiskamerkooi een stuk groter dan als je aanbiedt als natuurbroed als ze een maand of 4 oud zijn. Dan krijg je vaker reacties van mensen die ze in een flinke volière willen houden denk ik. Huiskamervogels willen ze vaak al als baby.


jeeg
Website Member
Posts :73

Website Member
2010-08-02 - 20:44:28 send message to jeeg

hallo meneer ik zou ze ook net als ton koek zegt,gewoon natuurbroed laten en ze aan hobby kwekers verkopen want dan komen ze inderdaad gewoon in een grote voliere.mits je wel de vogels gaat brengen want soms zeggen ze dat ze in een grote voliere gaan,maar dan komen ze als nog in een kweekbox(heb ik ervaring mee).en als ze tam zijn dan komen ze zo wie zo meestal in een tekleine kooi.gr jeeg


Bons
Website Member
Posts :24

Website Member
2010-08-02 - 21:21:46 send message to Bons

Hallo Ton en Jeeg,

Niet tamme grijsjes lopen natuurlijk ook een enorm risico, tenslotte zijn ze pas tegen hun 6e kweekrijp. Ik heb vaak meegemaakt dat vogels die niet meteen "voldoen" de handel in verdwijnen. Dan is de kans groot dat ze alsnog in kubbussen terecht komen.

Ik kreeg een beetje de indruk dat er steeds meer mensen voor kiezen hun papegaai als lid van de familie overal mee naar toe te nemen. We hebben ons hier natuurlijk nooit mee bezig hoeven houden.

Er zitten aan beide kanten voors en tegens, ik vind het heel lastig, ze worden als het goed is ook zo oud dat je er nooit controle over houdt. Ook met de allerbeste bedoelingen kan er in 30 jaar binnen een gezin of bij een kweker zoveel veranderen. sad :(

We hebben in elk geval definitief gekozen voor natuurbroed en we gaan proberen 2 jongen een dag of 3 na het uitvliegen mee naar binnen te nemen om tam te maken. 1 blijft sowieso hier en bij de ouders tot ze aangeven dat hij of zij teveel is.

We hebben ruimte genoeg om ook de andere twee nog heel erg lang te kunnen houden mochten we geen mensen vinden die ons kunnen overtuigen van hun goede intenties.



casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2010-08-03 - 02:51:01 send message to casehulsebosch

Hallo Bons.Proficiat met de jonge grijzen. Ik kweek tropen dus kan helaas weinig of geen advies aanbieden.Vind het trouwens wel een heel mooi "dilemma" Zou nog eens hopen dat het mij overkomt. Groet, Kees Nieuw Zeeland.


Bons
Website Member
Posts :24

Website Member
2010-08-03 - 10:21:14 send message to Bons

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Sylvain,

Bedankt voor je reactie, dus volgens jou zou dat ook niet helpen. Dit jaar zullen we er denk ik niet veel last meer van hebben omdat het al zo laat in het jaar is. Tegen dat de jongen het blok uitkomen zijn we ruim twee maanden verder en zitten we in oktober. Ik denk dat als ik het dan wegneem ze niet nog op de grond gaat zitten.

Volgend jaar zien we dan wel, we weten al wel dat ze ook gewoon broeds wordt zonder dat ze het blok hebben. Ze zat al als een broedse kip vanaf maart. Ben benieuwd of dat veranderd nu ze jongen heeft en de kans gaat krijgen minimaal 1 bij zich te houden tot ze het niet meer wil.

En jcasehulsebosch, a, het is een luxe probleem, ik weet hoeveel mensen er dolgraag zouden willen ruilen. Maar wij zien gewoon echt als een berg op tegen het af moeten nemen van de jongen en deze dan ook nog weg te moeten doen zonder dat je ooit 100% garantie kunt krijgen dat ze het een leven lang fijn zullen hebben. Als je bewust gaat kweken heb je die afwegingen, of je dat allemaal wel wilt al gemaakt denk ik.

Vanmorgen bij het voeren kon ik ze weer even bekijken. Bij alle drie zijn de ogen open en ik zal barsten als het niet waar is, maar de oudste twee reageren echt als ik fluit happy :) Dan komen die kopjes omhoog en draaien richting het geluid en gaan de oogjes zover mogelijk open. *smelt* Ze zijn zooooooooo leuk (en lelijk hihi).

Enorme voeten trouwens, hoe krijg je daar ooit een ring om shocked 8O


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-08-03 - 11:48:07 send message to Ton Koek

Ik heb geen advies of raad, maar ik wil even laten weten dat ik het super (!) vind dat jullie er zo goed mee bnezig zijn.

Alle drie houden is geen optie?


Bons
Website Member
Posts :24

Website Member
2010-08-03 - 12:07:11 send message to Bons

Hoi Ton,

Dank je wel happy :)
We kunnen ze in theorie houden tot ze onderling problemen zouden gaan maken. Maar volgend jaar zullen ze het weer willen proberen en de kans is natuurlijk groot dat dit gaat lukken tenzij we de eieren vervangen door nep of onbevrucht. Maar dan gaat ze weer 3 rondes leggen en dat lijkt me ook zo'n aanslag op de pop :/ Daarnaast zijn ze nu natuurlijk wel helemaal in hun nopjes, ze vervelen zich geen seconde en zien er fantastisch uit.

Dus ja, we hebben lang opvang te bieden maar uiteindelijk kunnen we er niet onderuit. Bovendien, wij hebben ook het eeuwige leven niet natuurlijk, ook wij kunnen ze niet eeuwig deze ruimte garanderen. Ik ga even proberen of ik wat foto's kan plaatsen.


Bons
Website Member
Posts :24

Website Member
2010-08-03 - 12:10:00 send message to Bons

Op deze foto's is de oudste 10 dagen. Vandaag is de oudste precies 2 weken. Als het lukt zal ik van de week weer nieuwe foto's maken.






oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-08-03 - 12:51:31 send message to oli4

happy :)
leuk resultaat!! Knap gedaan, ben eigenlijk blij dat je ze voor natuurbroed laat zittenwink ;)happy :).

Kom je zo weinig tegen tegenwoordig en is eigenlijk prachtig! Mooi koppel, vluchtje en broedblok trouwens!! Je koppel zit daar goed. Veel succes verder,


Bons
Website Member
Posts :24

Website Member
2010-08-03 - 13:11:53 send message to Bons

Dank Oli4. Wat je ziet op de foto is alleen het binnenverblijf, er zit een vlucht van 4x5 aan vast met boomstammen en schommels waarnaar ze vrij toegang hebben.

Voor de jongen is er als het moet de mogelijkheid voor een buitenvlucht van 3x3 met ook weer een entree naar binnen. Dus wat dat betreft zitten ze niet meteen op de schop.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-08-03 - 15:02:51 send message to Karel

Leuke foto's van een leuk resultaat. Prettig om te lezen dat deze vogels de ruimte hebben die ze verdienen! Gefeliciteerd.



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 249 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede