Probeer eerst maar iets aan het kweken van vogels geld over te houden.
Zolang je dit naast je werk doet zijn alle verdiensten belastingvrij. Maw. dit is een box 3 activiteit.
Dus geen btw-aftrek, geen kosten-aftrek maar ook geen inkomsten belasting (ca 30%).
Als de waarde van je vogels erg groot wordt, dan moet je daarover vermogensbelasting betalen, maar dat is niet veel (ik dacht iets van 1,5%)
Je kunt het vergelijken met het verhuren van een 2de huis of de opbrengste van een aandelenportefeille.
frank
ik hoef jou niet te vertellen dat ze het waarschijnlijk niet ieder jaar doen of dat het goed ga.
kees
leg eens uit dat dit geen geld uit arbeid is.
je zal toch je vogels moeten voeren en de kooien schoonmaken dit is echt werken .het is geen hoofdberoep daar heb je gelijk in maar wel bijverdiensten.
of zie ik dit verkeerd .
quoteHet is geen geld uit arbeid. Tenzij je geen andere werkzaamheden heb is dit een box 3 activiteit.
een paar jaar geleden kon je met de verkoop van je huis ook klappers maken. Was niet belast.
Niet helemaal juist. Het fokken en kweken van dieren genereert wel degelijk "overige inkomsten uit arbeid". Of je daarnaast een andere volledige baan hebt is slechts van belang voor de vraag of er sprake zou kunnen zijn van "winst uit onderneming". In dat geval komt het zgn. urencriterium aan de orde.
Vergelijking met de vrijgestelde winst bij verkoop van de eigen woning heeft hier niets mee te maken.